| Forfatter |
|
MartinT Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 86
|
| Sendt: 20 November 2010 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har i rigtigt mange år ejet et par dali 808 som jeg synes har gjort det udemærket igennem tiden, men kunne godt tænke mig at få en gulvhøjttaler med lidt bedre komponenter og lyd.
Jeg har hørt meget godt om dali evidence 470 som, med lidt held, kan skaffes brugt for lidt over 2000 kr. Ellers måske 850, som er en større højttaler men har hørt knapt så godt om diskanten. Hvad vil i anbefale mig at vælge, og har i evt nogle gode brugte alternativer?
lytteområde er ca. 35 m2, skal bruges ca ligeligt imellem musik og 5.1 film. Musik genre er meste pop/rock.
|
| Til top |
|
| |
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
| Sendt: 20 November 2010 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kan få fingerne i et par Dali 18MKII så er du godt kørende , bedre højtaler findes ikke til prisen har selv været heldig at få et par til 1200 kr , de slår både 850 , 450 og 470.Men de kræver sin forstærker ikke at den skal være på flere hundrede watt men bare strømstærk har selv trukket mine med en Audiolab 8000A med godt resultat den yder kun 2x 50 watt i 8 ohm.
Trækker dem pt. med en Nad 216THX , har også en Rotel RB 1070 på lager nok den bedst lydende effekt blok til under 10 kilo yder 145 amp meget strømstærk .Som pre amp bruger jeg en NAD 3020A lyder bare super godt , den lyder bedre end Audiolab 8000A selvom den er fra 1982 kan den stadig være med.
madmax
|
| Til top |
|
| |
henrik141 Udelukket fra forum

Tager lige en pause!
Bruger siden: 09 Marts 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 708
|
| Sendt: 20 November 2010 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa jeg har selv Dali 870 og min bonus søn har Dali 808 vi har prøvet at sætte dem op ved siden af hinanden, og der vandt 870erne klart, men de er jo også meget dyrere, men bonus sønnen var sgu ikke meget for det hehe, han er lige blevet konfimeret her i år. Nu nævner du selv Dali 470 men jeg tror du kommer til og savne bas i dem da det jo kun er 2*6.5" der sidder i dem jeg har prøvet og gå fra 2*8 til 2*6,5 og det var jeg ikke klar til men ellers er 470 da et meget godt bud, håber du kan bruge det til noget og god weekend
|
| Til top |
|
| |
MartinT Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2010 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
De Dali 18MKII ser ikke videre kønne ud, som jo også spiller ind hvis konen skal give et OK :)
Jeg har ikke brug for et enormt lydtryk da vi sjældent spiller meget højt. Det er klart at der vil ryge lidt bass fra 808 ned til 470 men det vil forhåbentligt blive gengældt med et noget klarer lydbillede? 870 får jeg desværre ikke råd til lige umiddelbart. De kræver nok også noget mere effekt end 470.
Andre forslag til brugte gulvhøjttalere med rimeligt stilrent finish?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 20 November 2010 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med et par B&W 803. De er jo næsten samme årgang som Dali´erne, men flottere med de gule basser. De kan jo fås i andet end sorte. De er fysisk lidt mindre og så er de meget klare i deres lyd.
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
MartinT Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2010 kl. 06:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
| Hvad med et par B&W 803. De er jo næsten samme årgang som Dali´erne, men flottere med de gule basser. De kan jo fås i andet end sorte. De er fysisk lidt mindre og så er de meget klare i deres lyd. |
|
|
Ja, de er fede men jeg har desværre ikke 20000 kr til brugte højttalere :)
Er det nogle brugte B&W gulvhøjttalere som evt kan anbefales og som på brugtmarkedet ligger i omegnen af mit budget?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2010 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
MartinT skrev:
allanowich skrev:
| Hvad med et par B&W 803. De er jo næsten samme årgang som Dali´erne, men flottere med de gule basser. De kan jo fås i andet end sorte. De er fysisk lidt mindre og så er de meget klare i deres lyd. |
|
|
Er det nogle brugte B&W gulvhøjttalere som evt kan anbefales og som på brugtmarkedet ligger i omegnen af mit budget?
I 1994 kostede B&W 803 14000kr/sættet. Du kan sikkert få et par for 5000kr brugt. Eller også modellen 804 med lidt mindre basser. Normalt har B&W et hæv fra 300hz og ned ad, så de har en god bas i de fleste rum. De lyder af mere end de ser ud. Prøv at google lidt på dem.
|
|
|
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
zico Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 333
|
| Sendt: 21 November 2010 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne købe 400 cder af mig for 2000 kr.
__________________ Det kan ikke undgås, at naboen også er med på en lytter.
|
| Til top |
|
| |
MartinT Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2010 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
zico skrev:
| Du kunne købe 400 cder af mig for 2000 kr. |
|
|
øhh, tak men ellers tak
|
| Til top |
|
| |
MartinT Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2010 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
MartinT skrev:
allanowich skrev:
|
|
I 1994 kostede B&W 803 14000kr/sættet. Du kan sikkert få et par for 5000kr brugt. Eller også modellen 804 med lidt mindre basser. Normalt har B&W et hæv fra 300hz og ned ad, så de har en god bas i de fleste rum. De lyder af mere end de ser ud. Prøv at google lidt på dem.
|
|
|
|
|
|
Søgte på B&W 803 på dba.dk og der lå de fra 23000 kr og op så hvis du kan finde dem til 5000 lyder det da meget lækkert :) Er 803/804 ikke svære at trække, eller kan min effekt godt kunne trække dem uden problemer?
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 21 November 2010 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
madmax skrev:
Hvis du kan få fingerne i et par Dali 18MKII så er du godt kørende , bedre højtaler findes ikke til
prisen har selv været heldig at få et par til 1200 kr , de slår både 850 , 450 og 470.Men de kræver sin forstærker ikke at den
skal være på flere hundrede watt men bare strømstærk har selv trukket mine med en Audiolab 8000A med godt resultat den
yder kun 2x 50 watt i 8 ohm.
Trækker dem pt. med en Nad 216THX , har også en Rotel RB 1070 på lager nok den bedst lydende effekt blok til under 10
kilo yder 145 amp meget strømstærk .Som pre amp bruger jeg en NAD 3020A lyder bare super godt , den lyder bedre end
Audiolab 8000A selvom den er fra 1982 kan den stadig være med.
madmax |
|
|
Enig. men som madmax også nævner, kræver de en del strøm. Har du en strømstærk forstærker, så er Dali 18 MkII
bestemt det bedste valg < 2000kr.
God jagt..
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2010 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej MartinT
Det er helt forkert. Det må have været Nautilus serien du har fat i. De er nemlig svine dyre. Det er Matrix serien du skal have fat i. De har en drifts effekt på 4 W og 804 er 5 W, så de er ikke så svære at trække. Impedansen ligger i mellem 8 0g 3,7ohm. 804, som er modellen mindre kostede på samme tid 11000kr. B&W er meget realistiske i deres data opgivelser. De snyder ikke. Ellers prøv at se B&W DM640i, de kostede på samme tid 3000kr/stk. De er også lette at trække. 3.2 W, er det vist. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
MartinT Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2010 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
rskriver skrev:
madmax skrev:
|
Hvis du kan få fingerne i et par Dali 18MKII så er du godt kørende , bedre højtaler findes ikke til prisen har selv været heldig at få et par til 1200 kr , de slår både 850 , 450 og 470.Men de kræver sin forstærker ikke at den skal være på flere hundrede watt men bare strømstærk har selv trukket mine med en Audiolab 8000A med godt resultat den yder kun 2x 50 watt i 8 ohm.
Trækker dem pt. med en Nad 216THX , har også en Rotel RB 1070 på lager nok den bedst lydende effekt blok til under 10 kilo yder 145 amp meget strømstærk .Som pre amp bruger jeg en NAD 3020A lyder bare super godt , den lyder bedre end Audiolab 8000A selvom den er fra 1982 kan den stadig være med.
madmax
|
|
|
Enig. men som madmax også nævner, kræver de en del strøm. Har du en strømstærk forstærker, så er Dali 18 MkII bestemt det bedste valg < 2000kr.
God jagt.. |
|
|
Vil min NAD C-272 effektblok kunne trække disse dali 18?
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 21 November 2010 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
MartinT Forum Bruger

|
| Sendt: 23 November 2010 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med et par B&W Dm684? Kender i til den højttaler og vil min NAD C-272 effektblok kunne give nok effekt(2 x 150W
Minimum Continuous Power into 4/8 ohms) til at udnytte disse højttalere fuldt ud?
kan forstå at B&W ofte skal have meget effekt for at spille op til deres optimale. Er dette tilfældet med disse højttalere?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 November 2010 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
MartinT skrev:
rskriver skrev:
madmax skrev:
|
madmax
|
|
|
Enig. men som madmax også nævner, kræver de en del strøm. Har du en strømstærk forstærker, så er Dali 18 MkII bestemt det bedste valg < 2000kr.
God jagt.. |
|
|
Vil min NAD C-272 effektblok kunne trække disse dali 18?
|
|
|
Helt bestemt det vil den godt kunne den er jo i samme klasse son Nad 216THX bare af nyre dato , så helt klart.
Du er velkommen til at komme og høre mine Dali 18MKII så kan du fornemme om de er noget for dig , jeg har også Dali 400 og Avance Alpha 330i som du kan sammeligne med .
madmax
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 23 November 2010 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej MartinT
Dali 18 mk2, er meget ældre end B&W 804 Matrix du også har spurgt til. De er fra et sted lidt over midtfirserne. B&W´erne er 5-6 år yngre. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 November 2010 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
|
Hej MartinT
Dali 18 mk2, er meget ældre end B&W 804 Matrix du også har spurgt til. De er fra et sted lidt over midtfirserne. B&W´erne er 5-6 år yngre.
|
|
|
Dali 18 MKII gik ud af produktion i slutningen af 1991 , men rigtigt Dali 18 kom på marked 1988 .
Men stadig en højtaler der banker det meste , de havde Audax mellemtone og diskant , diskanten var på det tids punkt den bedste man kunne få på marked , silke blød selv ved høje lydtryk.
madmax
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 23 November 2010 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
madmax skrev:
allanowich skrev:
|
Hej MartinT
Dali 18 mk2, er meget ældre end B&W 804 Matrix du også har spurgt til. De er fra et sted lidt over midtfirserne. B&W´erne er 5-6 år yngre.
|
|
|
Dali 18 MKII gik ud af produktion i slutningen af 1991 , men rigtigt Dali 18 kom på marked 1988 .
Men stadig en højtaler der banker det meste , de havde Audax mellemtone og diskant , diskanten var på det tids punkt den bedste man kunne få på marked , silke blød selv ved høje lydtryk.
madmax
|
|
|
Audax diskanten kender jeg. Den sidder i mine Snell type A2, som du kan læse her under. Den har blot en stor firkantet flange istedet. Det er en fremragende diskant, som du også selv skriver. Men hvorfor jeg skrev det med alderen, var fordi MartinT går lidt op i de ikke må være for gamle. Jeg har anbefalet ham at købe netop disse B&W Matrix 804 som stadig er en skøn musik formidlende højttaler, der ikke er så svære at trække. Han har en god effektdel. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 November 2010 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|