Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 20:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Paradigm højtalere spiller mærkeligt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KristianKrystal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 24 November 2010 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Goddag!

Jeg har i et lille stykke tid gået og blevet rigtig over mit anlæg og højtalere. Så nu er jeg simpelthen nødt til at få gjort noget ved det, og har nu brugt for meget tid på at få det til at spille uden noget specielt resultat.

Jeg er indehaver er en Pioneer A-77x forstærker og to højtalere fra Paradigm som jeg ikke lige kan identificere nærmere, men de er vist af ældre model og der er tale om to "floor" modeller som minder meget om dem her http://www.paradigm.com/products/paradigm/floorstanding/moni tor-series/monitor-9 bare ældre.

Mit problem er når jeg spiller musik fra min computer, eller min cd-afspiller så er lyden ikke særlig god. Det er som om lyden er "suppressed" (i mangel af bedre ord) eller som om nogle toner simpelthen mangler, hvilket gør bassen bliver ret dominerende. Har prøvet at skrue helt ned for bassen, og det giver måske en mere "rigtig" lyd men det er ikke et tilfredsstillende resultat.
Jeg er ikke selv den store ørn til det her, og har mest prøvet mig frem med forskellige ledningskombinationer, men det giver ingen forskel.

Bag på højtalerne er der fire udgange, og meningen er jeg bare vil bruge to af dem og køre på a-spor, men har også prøvet at bruge begge, men det giver intet resultat. Som det kan ses på dette billede er der ellers plads til det på forstærkeren. http://www.elitestereo.netfirms.com/a77x.htm

Så det er derfor jeg spørger jer, har i nogen anelse hvad det kan være? Jeg er virkelig desperat og på bar bund, så lidt hjælp for nogle der har styr på det her ville være rigtig lækkert!

På forhånd tak!

Kristian

Ps. jeg har lige fjernet fronten på højtalerne, og nr. 2 "cirkel" buller "plastik kublen" indad på begge højtalere, jeg ved ikke om det kan have noget med det at gøre, og om hvordan det kan fikses?
Til top Vis KristianKrystal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianKrystal

John P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Sendt: 24 November 2010 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Hvis der er 2 røde og 2 sorte terminaler bag på højtalerne skal der lægges en lus fra rød til rød og en fra sort til sort på hver højttaler. Det er som regel delt op bag på højttaleren så et terminalsæt tager bas og det andet diskant (og mellemtone alt efter model). Hvis du har prøvet det og det ikke virker, er diskanterne måske gået.
 Ellers prøv at smide et billede op af bagsiden på højttaleren.

Prøv at søge på "bi-wiring" for diagram over forbindelse fra forstærker til højttaler.
Til top Vis John P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af John P.

Mekker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 November 2010 kl. 04:25 | IP-adresse registreret  

Det kan os være din placering af højttalerne og hvordan din lytte position er i forhold til væggene osv.
Til top Vis Mekker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mekker

KristianKrystal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2010 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene!

Jeg ligger lige to billeder op, et af bagsiden på forstærkeren og et af bagsiden på speakeren.

Speaker:

Forstærker:

Hvor der er forbindelse mellem de to sorte og røde terminaler. Jeg frygter også selv det er diskanten der er røget, men håber lidt på det er forkert opsætning. Kan i umiddelbart se noget ud fra det billeder der?
Til top Vis KristianKrystal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianKrystal

jacobjron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010
Lokalitet: København
Sendt: 27 November 2010 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Fjern bøjlerne mellem terminaler på HT, se om ikke det hjælper.
Hvis ikke kan du evt. forsøge at fjerne det ene kabel der kører over til HT, således at du kun benytter A eller B udgangen. Du
skal bøjlerne være på ved dette.

Til top Vis jacobjron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacobjron

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 27 November 2010 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Du har lavet en slags kortslutning ved højttalerne. Du skal kun have et sæt kabler på, da bøjlerne giver signal videre til de to andre bøsninger. Du skal kun have een rød og een sort med kabel på ht´erne. Og så har du forbundet det forkert på forstærkeren. Det hele sidder i samme kanal. Flyt det ene sæt over på højre kanal, de sidder begge i venstre.   

jacobjron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010
Sendt: 27 November 2010 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Flyt det ene sæt over på højre kanal, de sidder begge i venstre.   

Det ser da også ud til at det kun er vestre HT der er sat til på billedet...
Til top Vis jacobjron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacobjron

KristianKrystal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2010 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Ah ja jeg fjernede bindingen og så spiller det. Før havde jeg kun kabler i A-sporet med bindingen, men der drillede det stadig. Men når jeg kører med et spor og uden bindinger lyder det som det skal - super! Tak for hjælpen!

Dog undrer det mig, af uransagelige grunde gider den ikke spille på a-sporet men kun b? Har dog kun prøvet a sporet på den ene højtaler. Nogen der ved hvorfor?

Men ihvertfald spiller det nu

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 27 November 2010 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

KristianKrystal skrev:
Ah ja jeg fjernede bindingen og så spiller det. Før havde jeg kun kabler i A-sporet med bindingen, men der drillede det stadig. Men når jeg kører med et spor og uden bindinger lyder det som det skal - super! Tak for hjælpen!

Dog undrer det mig, af uransagelige grunde gider den ikke spille på a-sporet men kun b? Har dog kun prøvet a sporet på den ene højtaler. Nogen der ved hvorfor?

Men ihvertfald spiller det nu

Hvorfor kører du kun bi-wireing i een kanal. Du har da 2 højttalere. Skal du ikke have den anden højttaler til at strutte af vellyd også? I så fald skal du have et sæt kabler mere, eller også skal du da flytte det ene sæt over på den anden højttaler, men også flytte kablet på forstærkeren til den anden kanal. Og så lige huske at sætte bøjlerne i igen.

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 November 2010 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Hej jeg har også en A-77X stående (troede egentlig jeg var den sidste) dit problem kan evt være snavs i micro bevæglses kontakterne, det er helt anmindeligt at de små bevægelser ikke kan holde kontakterne rene.  

Alternativt kan du have brændt udgangse trinet af på en eller flere udgange, du har jo reelt parallel koblet begge venstre udgange, pga biwireing uden at fjerne lusene, hvis du så ovenikøbet har fået byttet faserne så kunne der måske ske noget lignende.

Men prøv at tjekke alle fire udgange en af gangen.

Mvh Peter 

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes