Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 15:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: DALI GRAND - EC 4.7 - AW 180 MONO (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AndersKousgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 23 November 2010 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Hejsa hifi-hoveder

SETUP:
DALI Grand
Electrocompaniet EC 4.7
Electrocompaniet AW 180 (ikke opgraderet)

Nogen der har erfaringer med ovenstående produkter.., evt hvordan de spiller sammen..?
Skal også bruge en DAC idet jeg spiller musik fra computer.., hvad vil matche...? (den skal gerne have balanceret XLR out)

P.S. Monoblokkene kan køre biwire over i Dali Grandséne, er der bedre end normal wireing, eller er det bare et religionsspørgssmål..?

P.P.S. Kan man evt slutte 2 Dali Grands på hver AW 180 monoblok, eller vil det ikke gå an..?

P.P.P.S. Er det nice med en opgradering af AW 180 (kommer der evt mere dynamik..?).., og nogen der har kendskab til hvad EC 4.8 (4.9) kan i forhold til 4.7..?
Til top Vis AndersKousgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndersKousgaard

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 November 2010 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Ift. AW180/ EC 4.6, som jeg har haft gennem en årrække, og i samme periode har hørt hhv. 4.7, 4.8 og et sæt opgraderede AW180 under kendte forhold:

Jeg vil anbefale dig at bruge pengene på et (endnu) bedre singlewire kabel fremfor et biwire sæt. Min erfaring er, at det i langt de fleste tilfælde viser sig at være den bedste prioritering. Men der er med sikkerhed mange som er uenige

Du kan principielt godt lade 1 AW180 slås med 2 stk Grand, den kan godt holde til det, selvom Dali Grand har nogle ikke helt ubetydelige fasedrej samt en ret lav impedans (Når du kobler 2 højttalere på 1 monoblok, vil denne "se" den halve impedans, som så i forvejen er lav). Spørgsmålet her må være: Hvorfor overveje det?

Opgraderingen af AW180 (og forforstærkeren også, såmænd), er der meget delte meninger om: Den påvirker ikke de grundlæggende egenskaber som perspektiv, opløsning mv, men klangen eller lydsignaturen. Nogle kan ikke leve uden, og oplever en strammere lyd ift. standardversionen, som særligt i nedre mellemtone/øvre bas kan have tendens til en vis fylde, mildt men positivt sagt. De som er allergiske over for denne tendens og som sidestiller den slags gengivelse med lyden fra en gammel slidt røramp, vil værdsætte opgraderingen. Hele lydbilledet strammes noget op, på godt og ondt: mindre voluminøs bas, som til gengæld er en anelse mere kontant. Mellemtoneområdet opleves som en smule mindre frodigt, men til gengæld mere veldefineret og med oplevelsen af en anelse bedre opløsning generelt (Ikke et punkt hvor AW180 i standardversion bør føle sig udfordret). Da jeg købte mine AW180, valgte jeg at undlade en opgradering. Idag ville jeg formentligt vælge anderledes.
4.7 er i mine ører IKKE den bedst lydende pre fra EC. Jeg ville til enhver tid foretrække enten en opgraderet 4.6 eller, allerhelst, en 4.8 (medmindre du har behov for at kunne lege med ekstra kanaler og sådan, og derfor ender med en 4.9).
Et endnu mere oplagt lydmæssigt match er en Dynamic Precision C1- B. Den er ganske enkelt killer til monoblokkene. Den er bare så pokkers grim...

Som DAC til kombien kunne følgende anbefales (jeg gætter på at prisrammen her hedder ca 5-10.000):
EC's egen DAC, som indimellem kan findes på hifisentralen til ca 5.000,- NOK.
Stello DA220
Hegel HD10
...og mange mange flere
Samtlige ovenstående burde kunne lånes hjem til et lyt i egen stue.

Hygge,
Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

AndersKousgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 November 2010 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Det må jeg nok sige.................... OMG......, har EC virkelig lavet en AW 1980ér........, deres NEMO AW 600 model er ret stærk, men 1980......., det må jeg nok sige... (sådan eén kan vel sagtens trække 2 dali Megaline )

Aj.., tænkte bare (mht 2 grands på 1 AW 180ér) om det var en mulighed hvis jeg gerne ville have endnu flere klager fra naboer .......

Har EC ikke lavet 2 DACére..?, hvilken eén af dem..?

Yesss...., er glad for EC 4.7., men har læst mig til at 4.8 skulle være endnu bedre, men er fattig studerende.., så er nødsaget til at købe alt brugt...., og har desværre ikke fundet en 4.8 / 4.9ér brugt........, kunne forestille mig de er svære at få fingrene i???

Den der "Dynamic Precision C1- B" du nævner....... Er det eén sag du har god erfaring med..?
Til top Vis AndersKousgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndersKousgaard

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes