Forfatter |
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 11 Maj 2004 kl. 08:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Sandi Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2003
Status: Offline Indlæg: 215
|
Sendt: 11 Maj 2004 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn: jeg har læst artiklen før og kan godt lide at de anbefaler RG59, som kabel!
Men jeg forstår ikke hvad du mener med at SPDIF ikke bare er et digitalt signal...?
Manchester kodning er jo lige netop digitalt!
Der er disse kombinationer: -digital over digital -digital over analog -analog over analog -analog over digital
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 11 Maj 2004 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener at der generelt hersker meget tvivl om hvad spdif er for en størrelse, og hvorfor man ikke bare kan slutte tingene sammen når nu der jo er digitalt!
Det er mit indtryk at mange ikke er klar over hvor mange typer digitale lydsignaler der er.
så det var ikke fordi at jeg mente at spdif ikke bare var et digitalt signal, men for at give folk mulighed for at forstå hvorfor konvertering kan være nødvendigt.
|
Til top |
|
|
Sandi Forum Bruger

|
Sendt: 11 Maj 2004 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men altså essensen af den artikel er jo at det digitale SPDIF signal ikke er så skrøbeligt som der altid bliver piftet op om. Med 6 mhz båndbredde er super lækkert da der allerede eksisterer gode meget billige kabler som kan anvendes på den båndbredde, men det giver også anledning til at hvis man skal kører langt så skal man nok ikke ligge alt for mange kabler sammen, da et coax kabel er mere modtaglig for crosstalk end sin digitale konkurrent TP (ikke at TP kan bruges til SPDIF).
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 11 Maj 2004 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
selv har jeg faktisk gode erfaringer med RG59 kabel(alm. antennekabel), både fra HTPC men også fra standalone DVD!
billigere end dette er nok ikke muligt.
jeg har testet lidt, og mener at et sådan hjemmebygget kabel sagtens kan konkurrere med købte kabler op i 600-800kr klassen.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 11 Maj 2004 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sandi skrev:
Men altså essensen af den artikel er jo at det digitale SPDIF signal ikke er så skrøbeligt som der altid bliver piftet op om. Med 6 mhz båndbredde er super lækkert da der allerede eksisterer gode meget billige kabler som kan anvendes på den båndbredde, men det giver også anledning til at hvis man skal kører langt så skal man nok ikke ligge alt for mange kabler sammen, da et coax kabel er mere modtaglig for crosstalk end sin digitale konkurrent TP (ikke at TP kan bruges til SPDIF).
|
|
|
Båndbredden er godt nok kun 6Mhz, men der er nogle stejle flanker som helst skal bibeholdes ved modtageren. Stigetiden regnes ofte i ns så båndbredden skal nærmere være 100-1000 Mhz på kablet.
Hvis flankerne bliver "tværet" for meget ud får man introduceret unødigt meget jitter i overførslen. __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 11 Maj 2004 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et RG59 kabel har gode HF egenskaber så det er velegnet til SPDIF.
__________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
Sandi Forum Bruger

|
Sendt: 11 Maj 2004 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dæmpning på et RG59 er ca. 1,25 db/100m ved 6mhz, så det er kun skærmningen der kan gøre kablet bedre. Men jeg tror ikke på at man kan høre forskel på et RG59 og et møg dyrt kabel i en længde af mindst 10m hvis der ikke er nogen strømkabler trukket parallelt og 30m hvis det er fritløbende.
|
Til top |
|
|
Sandi Forum Bruger

|
Sendt: 11 Maj 2004 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
uha LGrau jeg er godt nok rusten i bølgelængder men 100-1000mhz lyder godt nok voldsomt.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 11 Maj 2004 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sandi skrev:
uha LGrau jeg er godt nok rusten i bølgelængder men 100-1000mhz lyder godt nok voldsomt. |
|
|
Nej det er ikke specielt voldsomt, flankerne laves ofte af en logikkreds som typisk har stigetider omkring 4ns.
RG59 er også god ved f.eks. 1000Mhz(0,11dB dæmpning per fod) :
http://www.northcountryradio.com/Articles/cables.htm __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
dalle Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 339
|
Sendt: 13 Marts 2007 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med stik? Er der noget jeg skal være opmærksom på her? I et andet forum læste jeg nemlig dette:
Når du skal bruge antennekabel til Phono-stik kan du med fordel montere et F-stik, og derefter en adapter af følgende type: http://www.teledan.dk/side373-parentId-593-typesId-1-fieldsI d-64.html så er du sikker på at din Phono bøsning overholder de 75 Ohm, så du undgår reflektioner med datatab til følge.
Forstår ikke helt. Kan jeg ikke bare lodde et alm. phono/rca stik på kablet? Skal der et specielt stik til at klare de tykke antenneledninger?
|
Til top |
|
|
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
Sendt: 13 Marts 2007 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
se evt her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50714 der har vi diskuteret lidt digital overføring frem og tilbage
|
Til top |
|
|
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
|
Sendt: 13 Marts 2007 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
dalle skrev:
Hvad med stik? Er der noget jeg skal være opmærksom på her? I et andet forum læste jeg nemlig dette:
Når du skal bruge antennekabel til Phono-stik kan du med fordel montere et F-stik, og derefter en adapter af følgende type: http://www.teledan.dk/side373-parentId-593-typesId-1-fieldsI d-64.html så er du sikker på at din Phono bøsning overholder de 75 Ohm, så du undgår reflektioner med datatab til følge.
Forstår ikke helt. Kan jeg ikke bare lodde et alm. phono/rca stik på kablet? Skal der et specielt stik til at klare de tykke antenneledninger?
|
|
|
det er vigtigt at impedansen er ens også i stik, ellers kan man få stående bølger i kablet
|
Til top |
|
|
dalle Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 339
|
Sendt: 13 Marts 2007 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, Kan I linke til billige stik med den korrekte impedians? Kan ikke finde dem han linker til i butikker der sælger til private. Eller er de fleste rca stik 75 ohm?
|
Til top |
|
|
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
|
Sendt: 13 Marts 2007 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
dalle skrev:
Tak, Kan I linke til billige stik med den korrekte impedians? Kan ikke finde dem han linker til i butikker der sælger til private. Eller er de fleste rca stik 75 ohm?
|
|
|
nej audio RCA kabler har ikke altid den rigtige impedans. de kan også være 50 Ohm. derimod skulle composite kabler altid være 75 Ohm så vidt jeg har fundet ud af
|
Til top |
|
|