| Forfatter |
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9891
|
| Sendt: 20 Juli 2025 kl. 06:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
....ved elektronisk musik som fx Kitaro og lignende, vil det give en herlig effekt at
sidde i mørke. Til klassisk og jazz, foretrækker jeg lidt lys bag mine Snell A, da
det giver en fornemmelse af af sidde til koncert 🙂
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3042
|
| Sendt: 20 Juli 2025 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boede engang i et hus med to vindufag på frontvæggen. I siderne på frontvæggen var der kun væg. Mine HT var placeret
ca 2.5m fra hinanden, en på hver side af vinduerne, og ca 0.5m fra frontvæggen.
Hvis ikke gardinerne var trukket for, hørte jeg en alt for stor dybde i midten, nærmest som musikken var et billede der
hang midt på væggen :-(
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2025 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående perspektiv, så kommer der lige et par forslag her, hvis musikken
fænger..... Mozarts Klaver koncert nr 20.2... P E Lange Müller med Jysk
Ungdoms kor Lyse Nætter OTR cd..1010 OTR.....Terry Evans Puttin' it down på
Audioquest, her er der flere virkelig gode titler at vælge imellem. Og Marshall
Chapman Inside Job. Hvad den rytmiske del her angår, så er de optaget helt
uden sminke og står lidt mutte i det, til sammenligning med den typiske måde at
lave det på i studierne. Meget nøgent og rent. Trommer er helt naturlige i klang
og dynamik. Men der er masser af rum og dybde på forslagene....🙂🪇🥁🪘
🎻🪕🎸🎺🎷
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2025 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
.......oooopsss.... glemte lige at få et nummer med af Zappa, som er Omni Bus
Wind ensemble med nummeret Inca Roads....sjovt nummer med fin bas trumme
til sidst....🙂
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2025 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
....nåe ja...må lige have med, at Mozarts Klaver koncert er den, der er optaget i
DR's gamle koncertsal med Katrine Gislinge....
|
| Til top |
|
| |
Gekkofinger Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1138
|
| Sendt: 22 Juli 2025 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Gekkofinger skrev:
Nu er I vist meget langt fra stereoperspektivet? Kom væk fra højtalerne og ud i det
virkelige
STORE stereoperspektiv udenfor?
Eksperter i neurologiske udfordringer og brug af lyttelapper, pas på pseudo videnskaben. Hvis man har brug for så megen
korrektion, manglende brug af frontal lapper osv., så er man gået glip af sidste uge Jazz Festival. Musikken er det der
beriger
livet. Man kunne osse bare lytte og nyde? Talt af en pædagog....på ferie. |
|
|
Ytret af en pædagog der gerne og ofte debatterer elektronik - du gik glip af Jazz-ugen i Kongsberg ;-) |
|
|
Jeg har nu været i Kongsberg i 2017 ala blues museum og biblioteket? Super smukt ved fjorden. Perspektivet gennem højtalerne
ændrer sig gennem min erfaring med, hvilke forstærkere du benytter, og til dels osse højtalerkabler. Men de største faktor er
musikken og måden den er lavet på. Som Allano er inde på. Især det nogle vil kalde unaturligt optaget, som elektronica og lign.
hvor de ofte leger med lyden og placering af stemmer og lyde. For tiden går det ud over Yosi Horikawa som blander naturlyde og
loops osv. Det kan man så sidde og syre ud over. På dansk, Rangleklods "Alien" bliver lyden nærmest surround. Flytter fra
højtalerne til lige om dine øre. Men det er jo leg med lyd. Hvis man er til akustisk musik og pin point placering af udøvende
kunstnere er det nok lidt noget andet. And. forstærkere, oplever jeg et kæmpe rum med kl.A røreffekt og et lidt mindre, mere
defineret rum med kl.A single ended solid state. Hvad har I af erfaringer med dette?
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3042
|
| Sendt: 22 Juli 2025 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Gekkofinger
Enig.
Overordnet set er der, naturligt perspektiv, optaget gennem mikrofoner.
manipuleret perspektiv, indlagt gennem Mixeren.
Det naturlige perspektiv kan gradueres efter hvor naturligt musikken fremstår med musikerne i deres naturlige positioner.
Det manipuleret perspektiv kan ikke gradueres/vurderes, sådan for alvor (medmindre man var med ved optagelserne),
men kan dog nydes som det fremstår, billedkollager, pin/pon-stereo eller bare lækker lyd.
Har gjort mig den erfaring med min Pladespiller at 9"armen kan jeg bedst lide til manipuleret musik. Musikken er
dynamisk, letflydende og slam i bassen.. 12"armen har så en fordel med Mikrofonoptagelser. Den længere arm aftegner
"Tangenten" mere præcist, hvilke kan høres/ses på billedperspektivet når der spilles Jazz/Klassisk, som er optaget med
mikrofoner.
|
| Til top |
|
| |