Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2025 | 20:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Miju’s BSS.3,5-12mk.3 Ht. opdate 26-11-06 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 15 November 2006 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

OK.

Har også skippet 18W8546 til fordel for 18W8531 - mangler dog stadig lidt...

Havde planer om at bruge den sammen med en Thiel & Partner C2 44/8 mellemtone. T&P tager området fra ca. 1200 og op mod diskanten.

Så Jeg leder nemlig efter en afløser nedadtil, fra de ca. 1200Hz og gerne et stykke ned i bassen, så en ekstra bassektion/enhed ikke er helt nødvendig.

Men skal de C-Quence ikke i en basrefleksløsning, for at komme ned i frekvensområde under 50Hz? (basrefleks=ikke min kop te).

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 16 November 2006 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
OK.

Har også skippet 18W8546 til fordel for 18W8531 - mangler dog stadig lidt...

Havde planer om at bruge den sammen med en Thiel & Partner C2 44/8 mellemtone. T&P tager området fra ca. 1200 og op mod diskanten.

Så Jeg leder nemlig efter en afløser nedadtil, fra de ca. 1200Hz og gerne et stykke ned i bassen, så en ekstra bassektion/enhed ikke er helt nødvendig.

Men skal de C-Quence ikke i en basrefleksløsning, for at komme ned i frekvensområde under 50Hz? (basrefleks=ikke min kop te).

Ikke mange enheder 6½" - 5" (om nogen?) giver meget mere end ca. -6 db. ved mellem 50 og 60 Hz. i lukket kammer..

Skal man ned under 45 - 40 Hz. så er basrefleks en nødvendighed.

For mit vedkommende er 18H i 15 liter lukket kammer, 6 db. nede ved 140 Hz. hvor den krydser over til en bas.

Jeg kan ikke leve med 2 vejs, det er i min verden en fysisk umuliged, da jeg ikke kan leve uden den sidste oktav med i en nogenlunde hør & mærkbar grad, så mindste krav er et f-3 ved 30 Hz. som minimum!.. og 20 Hz. må ikke være mere en 6 - 7 db. nede.. (det før omtalte er helt naturligt fra systemet, jeg bruger endda lidt elektronisk eq. så f-3 faktisk ligger ved de 20 Hz.)

OG!! så er er uafvigeligt krav at det er et LUKKET! system ig IKKE! basrefleks!..

Dette er Uopnåligt i noget andet end et ret stort system, og ikke i en 2 vejs, er er 2½ vejs  MINIMUMS løsningen, det KAN! IKKE! gøres uden en ekstra enhede KUN til bassen og her dur kun noget der flytter tilstrækkeligt luft så det bliver fysisk mærkbart og at de dybeste toner reelt er gørbart tilstede (selv en 4 - 5" kan gengive 20 Hz. men man høre bare ikke særligt meget! og mærker intet!) så der er ingen vej uden om enten TO 10" eller en god 12" eller 15" alt efter hvad rummet kan klare?..  de fleste rum kan klare et par 10" en 12" i lukket kabinet! men ikke alle kan magte en 15" (mit valg blev derfor en 12") de fleste brugbare 15" er iøvrigt også alt alt for dyre!.. men man kan få nogle relativ økonomisk realistiske 12". en anden ting er den kabinet størelsels mæssige smærtegrænse, der for mig ligger ved de 120 liter.. (og det er faktisk ganske meget og plads krævende!) en god 15" får man ikke meget brugbart ud af under 150 liter.. helt en del mere (mellem 170 og 200 liter)

Så en 2 vejs løsning er ikke en mulighed! jeg kan ikke leve med musikken amputeret ved anklerne (45 - 50 Hz.) og at rum informationen / fornæmmelsen er begrænset eller fraværende..

Når man er i et stort rum, er det som om det nærmest "ånder" og man fornæmmer størelsen, ja dette selv i mindre rum!... men kan fysisk ved at være tilstede fornæmme et rums størelse, og dette skal man også kunne gennem sine højtalere (rummet hvor musikken er optagets størelse) dette formår INGEN! mindre 2 vejs systemer!!.. (ikke i en nogenlunde overbevisende grad i hvert fall) og meget af denne info ligger faktisk UNDER! de 40 Hz. som det meste musik faktisk ikke kommer meget under.

Dog er en del instrumenters "størelse" eks. piano og kontrabassers størelse i lydbilledet afhængig af undertoner langt under hvad de faktisk selv gengiver som rene toner..

Derfor bliver alt gengivet mindre, selv om man burde få alt rellevent med med eks f-3 ved 35 - 40 Hz.  men NEJ!... der ligger masser af info nede i området mellem lige under 20 Hz. og op til de 30 - 35 Hz.  og denne bør være med i nogenlunde hør og mærkbar grad for at få "det" hele med..
her er et f-6 ved 20 Hz. minimum!... (og f-3 ved omkring 30 Hz.)

Selv her får man kun 95 - 97% med...  optimalt ville være f-3 ved 15 Hz. og f-6 ved 10 Hz.  men jeg har ikke kunne finde enheder der realistisk kan magte opgaven og det i et system jeg ville have plads til..  så et lille kompromis er nødvendigt!.. de sidste % på til 99% (100% anser jeg for en umulighed ved reproduceret musik! og det er måske endda højt sat og posetivt bedømt!) får man kun fra stsremer så store at man ikke realistisk har plads!.. (eks. Martinlogan Statement og lignende) for ikke at tale om råd!?...

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2006 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Min løsning er også 3-vejs, men jeg søger, som før nævnt, en enhed der kan gå så langt som muligt ned fra 1200Hz og ned.

Den dybe bas (70Hz og ned), klarer så et andet bassystem, som jeg arbejde på.

Den endelige løsning bliver så et 4-vejs system.

Kompliceret? JA!

Men jeg kan ikke komme uden om den Thiel & Partner C2 44/8 mellemtone... Den er det mest korrekte jeg nogensinde har lyttet til. Desværre er dens arbejdsområde fra 1KHz til 12KHz... :-( Hvilket nødvendigvis roder mig ud i et 4-vejs system, hvis jeg vil have ALT med - Og det vil jeg.

Men hvis bare den (mellem-) basenhed kan gå ned i samme niveau som f.eks. 18W8546'eren, dvs. ned til 75-80Hz F3, så bliver jeg lykkelig. :-)

18W8531 kan gøre det... Men kan det ikke gøres bedre? :-)

Mit håb er lidt at C-Quence (måske flexunits) kan gøre dette. Altså ramme måske 70-80Hz F3.

Og selvfølgelig et lukket system. Ingen basrefleks her, tak :-D

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 17 November 2006 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Audiotech laver en  6" enhed..  måske sku du kikke på den istedet for 5" (C-Quenze 18 H 52 17 06 SD) enheden som jeg bruger??

Flexunits 6 H 52 17 06 SD

www.audiotechnology.dk/iz.asp?id=4|a|124|||

Og når du skal dele SÅ! lavt (1200 Hz.)  tjaaa...  så kunne måske en
C-Quenze 23 I 52 20 08 SD gøre jobber??

www.audiotechnology.dk/iz.asp?id=4|a|136|||

Disse skulle sagtens række ned til 60 - 70 Hz. (det kommer an på graden af baffl kompensation og størelsen af det lukkede kammer de skal spille i?)

Så en af disse kan sagtens række ned så den er f-6 omkring de 70 Hz. hvor du så kan kan lade en woofer køre ind..

Basrefleks????   heller IKKE! her tak!...

mvh.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 20 November 2006 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Mine TheEnd er efter mindre uheld "stået" af, og skal have nye moduler i.. 

(Sådan er det når man er en "pillfinger" og taber ting og sager ned i amp'n og ikke opdager det før man tænder den....    )

Må nu trække HELE systemet med mine Kl.A ZapZoluter i mellemtiden...

Det har de ikke tidligere været så glade for!.. (især ved højre lydtryk mm.)

MEN! pokkermigomikke! de nu virker ret ligeglade..     de spiller lystigt og ganske højt uden at sukke eller vise tegn på "ånde nød" hvad tidligere er oplevet..

Hvad er der så sket siden da?

Jooo..

BAS systemet er blevet impedans og elektrisk fase liniariseret fra 16 Hz. og HELE vejen op efter.. hvor der før ikke var nogen som helst impedans kompensation eller noget andet end bare filtret, og det gik jo fint med over 200W. på bas systemet alene.. men efter kompensationen, er lyden (kontrollen og neuanceringen også klart forbdret selv med de kraftige 200W're..)

Impedans korrektionen tror jeg helt sikkert har gjort underværker, for den belsatning amp'en ser... dette til trods for den beskedende følsomhed på 87 db...

Ikke nok med bassystemet!... puklen ned for mellemtonen ved top systemets, system resonans ved 60 Hz. og mid.'s Fs. er nu også glattet ud, så der er liniariseret fra 16 Hz. og opefter for det SAMLEDE system...

Og den elektriske fase lige så.

Dette ser ud til at gøre det til "a walk in the park" for en amp. og giver masser af overskud og vellyd selv med single amp'ing og under 100 W. til det hele..

Det er jo fint...

Har i den anledning lige haft besøg af en rør bestykket hifi bekendt, og tænk engang! hans DIY. 35W. kunne få et ganske fint lyd tryk frem, og uden at virke som om den var ved at skyde rørene i kredsløb om jorden.. (hvad det før ville bevirke) det skal dog siges at den amp. er djevelsk strømstærk!!.. (strømforsyningen udgør størstedelen af amp'ns næsten 100kg.)

Det lød sgu ganske fornuftigt, men rør er og bliver ikke liiiiige mig..  ( med all respekt!!)

Impedans og elektrisk fase liniaritet er vejen til bedre styr over tingene!..

Ikke nok med mere overskud fra en given amp. og her af bedre lyd, samt mere kontrol og græb om tingne, så giver det faktisk mere neuancering og detaljering samt ikke mindst dynamikken virker klart forbedret!..

Der er de der mener / tror at korektioner kvæler dynamik!.. TRO OM IGEN! gjort "rigtigt" så bliver den sgu bedre af det!

Subjektivt spiller systemet klart højre nu selv om det stadig ligger på 87 db. følsomhed, (det virker som om der er giver 3 db. mere ved samme niveau.. ganske spøjst.. )

Bort set fra alt DET! så skulle mine TheEnd for håbentligt være oppe og "køre" igen løbet af næste uge...

mvh.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 November 2006 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Hey,

Hvorfor er det lige at i to hoveder ikke vil have noget med basrefleks at gøre?

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2006 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

@syncroniq
Er igang med at svare på dit spørgsmål i den anden tråd, hvor du har stillet samme spørgsmål. Vil dog gerne have opfristet @miju's grunde til at vælge lukket, frem for basrefleks.

(Bemærk at jeg også bruger akustiske ventiler i alle mine "lukkede" løsninger).

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 21 November 2006 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Simpelt..

Jeg har ALDRIG! hørt basrefleks der hvad angår kontrol, impulsvillighed og finere neuancering, når et velafstemt lukket system til "sokkeholderne"....

Basrefleks kan laves sjofelt godt jo vist!...  men IKKE GODT NOK!.. 

Jeg har ekeperimenteret RIGTIG! meget med basrefleks, da det jo giver mulighed for dybere bas i mindre volumen mm. men det er blevet lamme tæsket af lukket system hver gang!..

Eneste ulempe er de forbendet store kabinet volumen der påkræves, men DEN pris betaler jeg gerne for det optimale til en hver tid!...

Tro mig! jeg har hørt RIGTIG mange gode (og sjofel dyre) højtalere gennem tiderne (både komercielle og DIY.) og INGEN af dem med basrefleks, står mål med gode lukkede systemer.

Kender en anden DIY. gut, der netop sværget til basrefleks, grundet muligheden for mindre kabinetter og eller dybere bas, han er ganske kompotent og dygtig, og har "puslet" med det de sidste 20 år.  han laver nogle RIGTIG! gode systemer, MEN! hver eneste gang han har troppet op for at sammenligne med mit lukkede system, har han måtte se sig slået, uanset hvad han gør og hvlke enheder han så end har forsøgt med, har ingen af dem kunne out preforme mit relativ enkle 12" lukkede system, på før omtalte parametre.. også selv om han har kunne lave noget der uden div. eq. tiltag jeg har måtte ty til for at opnå f-3 ved 20 Hz. istedet for 32 Hz. har kunne dette med basrefleks, eller matchet det, så matcher det ikke kvalitatvit!...

Lukket er bare overlegent!...... (selvfølgelig kun gældende, velafstemt og med de rette enheder mm.)

Jeg har da selv i mange år levet med og gjort brug af basrefleks, og opnået rigtig fine resultater!.. og det kan da laves fantastisk godt!..

Mange af mine absolut reference højtalere gennem tiderne og nu er faktisk af basrefleks typen, men de overgås bar alle alligevel af et godt lukket system (om end med små marginer nogle gange, men ikke desto mindre!)

Så DERFOR vil jeg nu ikke længere have noget med basreflleks at gøre... der er ingen grund til at "down gradere"!...   jeg har det optimale nu... og savner bestemt ikke bas dybde som du vil kunn se udfra den preformance jeg har beskrevet fra mit system (*) der er sgu ikke engeng mange basrefleks systemer der spille SÅ dybt endda!..

Men ok! all respekt for basrefleks!..   MEN! det er bare ikke godt NOK! til mig..

mvh.

(*)

Frekvensgang / tollerance :

+/-  1,0 db.   : 40 - 20000 Hz.

+/-  3,0 db.   : 32 - 30000 Hz.   

Bas dybde uden eq.  :

f-0 = 40 Hz.

f-3 = 31 Hz.

f-6 = 23 Hz.

Bas dybde med let eq.  :

f-0 = 30 Hz.

f-3 = 20 Hz.

f-6 = 15 Hz. (hvor under der skæres 36 db. for at beskytte enheden.)

Dette opnået i 125 liter, med akustiske ventiler.

Bassen er her tight som en jomfru, dyb som en afgrund og potent & dynamisk som en håndgranat! bedre end noget refleks jeg nogensinde har hørt selv uden eq. mm..

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 November 2006 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Hey,

Har du kigget på groupdelay når du beregner dine basrefleks kabinetter? Hvis ikke, kan jeg godt forstå din holdning. Men ellers kan du altså lave dem lige så gode som lukkede efter min menning.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Sendt: 21 November 2006 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

vil du uddybe det med groupdelay ? hvad skal man se på og hvordan ser ideal kurven ud ?
Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 November 2006 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Hey,

GroupDelay er forsinkelse ved hver frekvens i milli.sek. Den skal selvfølgelig være så flad som mulig uden skarpe peaks. SCP 2.0 kan beregne GroupDelay kurver.

Jeg vil lige nævne, at går en højttaler ned til 35-40Hz, så dækker det altså 90% af alt musik hvis ikke mere. Resten giver bare ballade om det er en lukket eller refleks løsning.

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 November 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Tjah!

Group Delay ligger for et velafstemt lukket system på under ca. 5 ms hvor det for basrefleks er MINDST det dobbelte og typisk 3-4 gange så højt - Også med en velafstemt basrefleks.

Dertil kommer, at afrulningen af et (til lytterummet tilpasset) lukket system kan modsvare cabingain og i lytterummet give lineær og kontrolleret frekvensgang til MEGET lave frekvenser.

Her taler vi så om store lukkede systemer med STORE basenheder: 12 - 15 tommer. Og hermed minimum 3-vejs.

Til 2-vejs højttalere, hvor man af gode grunde i praksis ikke kommer over 8" for bas/mellemtoneenheden og helst mindre, vil jeg mene at basrefleks er at foretrække, da de store membranudsving, som et lukket system med små enheder fordrer vil give forvængningsproblemer langt op i mellemtonen, hvis man spiller bare en smule højt. Her vil en velafstemt basrefleks oftest resultere i subjektivt bedre kontrol og fasthed. Dertil kommer at det i dag er meget få enheder under 10", der egner sig til lukkede kabinetter (De har for lavt Qts og ruller derfor for tidligt af).

Det er altsammen et spørgsmål om at vælge sine kompromis'er med omhu og acceptere de begrænsninger fysikkens love stiller.

Mvh

Anders D.

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 21 November 2006 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

GroupDelay er forsinkelse ved hver frekvens i milli.sek. Den skal selvfølgelig være så flad som mulig uden skarpe peaks. SCP 2.0 kan beregne GroupDelay kurver.

Jeg vil lige nævne, at går en højttaler ned til 35-40Hz, så dækker det altså 90% af alt musik hvis ikke mere. Resten giver bare ballade om det er en lukket eller refleks løsning.

Rigtig meget RUM information ligger i undertonerne til disse frekvenser.. og langt ned under dem, næsten uden grænse..

Fornemmelsen af rum og størelse på dette samt størelsen på div. dyb frekvente instrumenter mm.  ligger langt ned under deres reelle "direkte" frekvens dybde.

For at dog kunne have glæde / udbytte af denne info. skal det gengives med et vist niveau og der skal flyttes en del luft.

HER kommer mindre højtalere og enheder klart til "kort" i princippet kunne man sagtens tænke sig en to vejs med en 6½" der spillede ned til 20 Hz. (det gør de fleste faktisk også, bare ved så lavt niveau at det slet ikke hverken er hør eller mærkbart) men den mængde luft der her af en så lille enhed flyttes gør den frekvens info. umærkbar, uhørbar og kan reelt ikke bruges til meget, og gør så måske mere skade end gavn..?

Minimum her er efter min mening 3 - 4 8" (endda lige i underkanten) eller et par 10" eller bedst en rigtig god 12 eller 15" HER! begynder man at få noget udbytte af det..

Og HER begynder man at for alvor kunne bare nogenlunde fornæmme den rette størelse af forskellige store rum og instrumenter mm.

Jeg siger begynde at nogenlunde kunne, da der skal RIGTIG! meget til for at opnå noget der bare nærmer sig IRL. nok mere end praktisk og realistisk muligt!?

Men ved omkring 10 - 12" eller et par stykker af disse, så begynder man at kunne drage lidt nytte af den info der ligger under de 30 - 35 Hz. og opnå en så tilpads god illusion og fornemmelse at man meget nemmere kan abstrahere fra den uundgålige nedscalering.

Dette finder jeg slet ikke muligt i mindre to vejs højtalere, her ER der bare IKKE den info og det er ganske tydeligt, her må man slet og ret abstrahere helt fra denne, det er der da også (for dem) heldigvis mange der godt kan.. (jeg høre bare ikke her under, jeg ønsker det hele med, i så tilpads grad at illusionen bliver lige den "tand" bedre og rigtig, ved at de frekvenser faktisk ER tilstede ved et nogenlunde hør og mærkbart niveau, at der så selv med en 15" ikke flyttes nær luft nok, DET! formår jeg så i langt højre grad at abstrahere fra.)

Jeg vil sige at omkring -6 db. ved de 20 Hz. er til at leve med.. og som minimum gengivet fra en god 12"...  her får man måske nok ikke helt nok til at give den optimale fornæmmelse af de største rum mm. (dette får man knap nok fra en 15") men de fleste instrumenter får så tilpads mange undertoner med i et niveau der gør at disse i det mindste gengives nogenlunde tæt på deres reelle størelse i lydbilledet, og de fleste mindre rum ligeledes får deres specielle "atsmosfere" gengiver nogenlunde troværdigt.

Det er bare ikke muligt at i samme grad opnå med noget mindre og uden frekvenserne under 30 Hz. gengivet ved et nogenlunde hør og mærkbart niveau (og her er som sagt -6 db. grænsen hvor man trods alt stadig kan opleve det nogenlunde, jeg bruger endda lidt eq. for lige at hæve 3 db. så jeg opnår f-3 ved de 20Hz. DET! kan virkelig fornæmmes!.. og på den fede måde!..)

Selvfølgelig stiller dette store krav til lytterummet, men jeg i hvertfall er sluppet nogenlunde godt om ved det, og det uden de helt vilde tiltag, og af en og anden grund ER! lukkede systemer bare nemere at integrere i rummet og undgå for meget bøvl med, trods de rækker helt der ned.

Jeg havde langt støre rum resonsns og stående bølge problemer mm. da jeg brugte basrefleks og endda en mindre 7 & 8"..  uanset hvor velafstemt i det mere optimale rum, basrefleksen var, gav den langt støre problemer i rummet end et støre lukket system, der endda rækker dybere. (30 Hz. Vs. 20 Hz. @ f-3)

35 - 40 Hz. dækker de meste direkte musik jovis! det har du ret i.. ikke mange instrumenter mm. går særligt dybere.. DIREKTE! men som sagt deres under toner der fortæller hvor store de er og hvor stort rum de er i rækker som sagt meget dybere, ofte en hel oktav dybere..

HER! har højtalere der går hele vejen DER ned deres force!... 

Har man først oplevet det på en posetiv måde og vendet sig til det, er der sgu ingen vej tilbage..

35 - 40 Hz. amputere musikken ved anklerne.

Det kan man så vælge at leve med ( mange er tvunget til det af mere økonomiske og eller praktiske grunde) eller så er der ingen vej uden om store lukkede systemer med flere 10 eller 12" enheder eller 15".. bas Eq. mm.

mvh.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 November 2006 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Hey,

1. Jeg tror næppe nogen (over 20 herinde) kan høre 20Hz. Du vil, hvis gengivet højt, kunnr mærke det.

2. Du kan nemt måle hvad der er på pladen af informationer ved 20-30Hz, og det er praktisk talt ikke tilstede. Og så er det heller ikke når højttaleren gengiver det.

3. Et lukket system der skal gå SÅ dybt, vil helt sikkert være presset både membranvandring messigt og opbrydning messigt. Hjælp fra en port dæmper membranvandringen grundet den akustiske impedans.

4. Store enheder (over 8") flexer meget mere end 6-8" enheder.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 November 2006 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Den bas som en stor enhed gengiver med lethed vil en mindre enhed kæmpe mere med

Men bassens kvalitet kan høj grad afhænge af delefilter, dvs. at bassen skal være unison med mellem/diskant - hvis ikke bliver bassen mudret

Hvis systemet er i god phase spekulerer man ikke på en octav mere eller mindre

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 22 November 2006 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

1. Jeg tror næppe nogen (over 20 herinde) kan høre 20Hz. Du vil, hvis gengivet højt, kunnr mærke det.

Jeg er 42 og kan sagtens fornæmme (høre) en svag brummen når 20 Hz. sendes gennem højtalerene fra måleudstyret. (kan også på samme måde faktisk fornæmme en decideret TONE ved hele 18 kHz.)

2. Du kan nemt måle hvad der er på pladen af informationer ved 20-30Hz, og det er praktisk talt ikke tilstede. Og så er det heller ikke når højttaleren gengiver det.

På nogle skiver er der rigtignok ikke noget som helst der "nede" andre er der ganske tydeligt!...

3. Et lukket system der skal gå SÅ dybt, vil helt sikkert være presset både membranvandring messigt og opbrydning messigt.

Mit system klare det sgu FINT! uden de store problemer!.. ren og ganske uforvrænget bas, selv ved ganske høje lydtryk!... (og skulle der være forvrængning? tjaaa... så kan JEG! ikke direkte høre den som noget generende, det lyder som det skal!.. og langt bedre end noget refleks gøjl jeg har hørt.. )

Hjælp fra en port dæmper membranvandringen grundet den akustiske impedans.

Prisen er bare lidt mere "blæver & flæsk"

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 November 2006 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Vores hørelse ændrer sig ikke meget med alderen ved helt lave frekvenser. Det er opefter der sker store ting. De helt lave frekvenser fornemmer vi med hele kroppen. Det er ikke begrænset til ørerne.

Det afhænger MEGET af optagelsen. Nogle optagelser af akustisk musik i store rum indeholder masser af information til under 20 Hz.

3. Et lukket system der skal gå SÅ dybt, vil helt sikkert være presset både membranvandring messigt og opbrydning messigt. Hjælp fra en port dæmper membranvandringen grundet den akustiske impedans.

Membranopbrydninger er ikke et problem ved lave frekvenser. Stort set alle enheder fungerer som rene stempler i basområdet. Mht. membranvandring er de jo derfor der er brug for store enheder. En 8" enhed skal jo rundt regnet bevæge sig dobbelt så meget som en 12" enhed for samme lydtrykniveau. Dertil kommer at 12" enheder oftest har noget længere lineær slaglængde end 8" enheder.

Ja! men ikke i det egentlige basområde. Det er mere et spørgsmål om at dele tilstrækkeligt lavt og stejlt.

Det er da rigtigt at de fleste instrumenter ikke siger en dyt under 35 Hz. Slagtøj og andre instrumenter, der udsender impulser/transienter er dog undtagelser.

Et lidt sjovt eksempel er hi-hat: ved brug af pedalen på en hi-hat smækkes de to messingskiver hurtigt sammen og udsender faktisk noget der ligner en DC-puls med dertil hørende trykbølge. Dette er man ikke i tvivl om ved live musik, hvis man ved hvad man skal lytte efter. De færreste højttalere er dog i stand til at generere denne puls troværdigt. Her har lukkede systemer med lavt Q en stor fordel, da de ikke ringer i samme grad som basrefleks.

En anden ting, der gør sig bemærket ved højttalere, der rækker længere ned end 20 - 30 Hz er ruminformation. Man får en mere fysisk fornemmelse af rumstørrelse og efterklang i store koncertsale.

Prisen er store højttalere med store enheder. Det er der ikke det store marked for i dag, men derfor skal man ikke glemme, at det er den eneste farbare vej, hvis det skal laves så kompromisløst som muligt.

Dette er ikke ment som en kritik af folk der laver basreflekssystemer (det gør jeg selv). Det er dog et faktum at basreflekssystemer i princippet udvider sin frekvensgang nedefter ved at anslå en resonans, hvilket ret beset er et skråplan.

Til mindre og mellemstore højttalere opvejer fordelene ved basrefleks dog klart ulemperne (efter min opfattelse). Hvis størrelse ikke betød noget, ville jeg dog helt sikkert vælge at bygge lukkede kabinetter med store enheder.

MVH

Anders D.

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 23 November 2006 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

anda skrev:
syncroniq skrev:

Hey,

Vores hørelse ændrer sig ikke meget med alderen ved helt lave frekvenser. Det er opefter der sker store ting. De helt lave frekvenser fornemmer vi med hele kroppen. Det er ikke begrænset til ørerne.

Det afhænger MEGET af optagelsen. Nogle optagelser af akustisk musik i store rum indeholder masser af information til under 20 Hz.

Membranopbrydninger er ikke et problem ved lave frekvenser. Stort set alle enheder fungerer som rene stempler i basområdet. Mht. membranvandring er de jo derfor der er brug for store enheder. En 8" enhed skal jo rundt regnet bevæge sig dobbelt så meget som en 12" enhed for samme lydtrykniveau. Dertil kommer at 12" enheder oftest har noget længere lineær slaglængde end 8" enheder.

Ja! men ikke i det egentlige basområde. Det er mere et spørgsmål om at dele tilstrækkeligt lavt og stejlt.

Det er da rigtigt at de fleste instrumenter ikke siger en dyt under 35 Hz. Slagtøj og andre instrumenter, der udsender impulser/transienter er dog undtagelser.

Et lidt sjovt eksempel er hi-hat: ved brug af pedalen på en hi-hat smækkes de to messingskiver hurtigt sammen og udsender faktisk noget der ligner en DC-puls med dertil hørende trykbølge. Dette er man ikke i tvivl om ved live musik, hvis man ved hvad man skal lytte efter. De færreste højttalere er dog i stand til at generere denne puls troværdigt. Her har lukkede systemer med lavt Q en stor fordel, da de ikke ringer i samme grad som basrefleks.

En anden ting, der gør sig bemærket ved højttalere, der rækker længere ned end 20 - 30 Hz er ruminformation. Man får en mere fysisk fornemmelse af rumstørrelse og efterklang i store koncertsale.

Prisen er store højttalere med store enheder. Det er der ikke det store marked for i dag, men derfor skal man ikke glemme, at det er den eneste farbare vej, hvis det skal laves så kompromisløst som muligt.

Dette er ikke ment som en kritik af folk der laver basreflekssystemer (det gør jeg selv). Det er dog et faktum at basreflekssystemer i princippet udvider sin frekvensgang nedefter ved at anslå en resonans, hvilket ret beset er et skråplan.

Til mindre og mellemstore højttalere opvejer fordelene ved basrefleks dog klart ulemperne (efter min opfattelse). Hvis størrelse ikke betød noget, ville jeg dog helt sikkert vælge at bygge lukkede kabinetter med store enheder.

MVH

Anders D.

PRECIS!!!!!! 

mvh.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 26 November 2006 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Opdatering pr. 26-11-06. med nyere og flere billeder..

mvh.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 6
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes