Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. maj 2025 | 03:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Inspiration til nyt anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
OleJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået mulighed for at bruge ca. 40K på et nyt anlæg (højtt., cd, forst.) - nice! Jeg ved godt at man skal ud og lytte (og har også været det lidt og vil gøre det noget mere), men vil gerne have lidt inspiration. Ikke så meget på enkeltkomponenter, men samlede løsninger. Det er der jeg syntes det er svært - mellem hvilke komponenter er der synergi?

I dag har jeg en Beat 100 som evt. kan indgå i forslagene. Men CD (gammel Kenwood) og højtt. (KEF 104.2) skal ud.

Lidt om mine preferencer: Skal kunne spille lidt af hvert, dvs. all-round. gulvhøjttalere foretrækkes, men de skal være relativ placeringsvenlige. Skal være detaljeret uden at være overanalytisk/for lys i lyden, dvs. det skal spille musik.

Til top Vis OleJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleJ

naim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Ang. højtalere, så vil jeg klart anbefale Shahinian Compass (se bill. af compass under "naim og shahinian"). Lidt svære at få fat i, men prøv hos Lydbutikken på Fr.Berg, 33241576. De har også lidt godt forstærker grej til at trække dem.

Mvh naim

brian
Branchemedlem
Branchemedlem
Odyssey Audio Danmark

Bruger siden: 03 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Hej Ole

Som det også er skrevet i andre tråde, så er der jo messe i weekend. Mon ikke det skulle være muligt at finde inspiration. Samtidig kan du jo hilse på nogle af drengene herindefra.

Brian

OleJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Det kniber gevaldigt at komme med til messen, da jeg har andre planer...desværre.

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke blive i Densen og få Beat 200, 300 og 400.

Så er der vel ca. 10k tilbage, her burde du saktens kunne få et par rigtig gode højttalere (gerne brugt) Evt Audiovector M3 Signature eller ligende.

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Hej Ole

Jeg vil forslå følgene setup:

1: CDafspiller:

Audio Aero Prima CDplayer 24/192.

Forhandler link: http://www.hifi4all.dk/tilbudsavis/annonce.asp?ad_id=2877

DK Test: http://www.hifi4all.dk/content/templates/test.asp?articleid= 614&zoneid=3

2: Forstærker:

Cayin 252B

Forhandler link: http://www.interceptor.dk/cayin_oversigt.htm

DK Test: http://www.hifi4all.dk/content/templates/test.asp?articleid= 38&zoneid=3

2: Eller forstærker:

Cayin 265 Ai

Forhandler link: http://www.interceptor.dk/cayin_oversigt.htm

DK Test: http://www.hifi4all.dk/content/templates/test.asp?articleid= 356&zoneid=3

Begge forstærkere kan også købes hos expert i varde :

http://www.expert.dk/webcare.asp?ID=Stc76-Itm

3: Højtalere:

Vienna Acoustics - Beethoven:

Forhandler link: http://www.hifi4all.dk/tilbudsavis/annonce.asp?ad_id=2883

DK bruger test: http://www.hifi4all.dk/brugeranmeldelser/anmeldelse.asp?iKat =1&iAn=14522&titel=Vienna%20Acoustics%20Beethoven

Hvis CD og højtalere, skulle være af interresse, så kan du med fordel kontakte Rene Jensen som ejer www.vassagohifi.com der sælges nemlig også andre forstærkere end lige dem jeg har fundet frem, hvem ved det kan jo være at der kan gives en komplet system tilbud i 40k klassen, jeg kan varmt anbefale vassagohifi, har selv handel ved firmaet og er ovenud tilfreds... 

Til top Vis Bjørn B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørn B

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Audio Aero Prima er en glimrende maskine, som jeg selv havde hjemme til test med stor fryd, og den kan sagtens anbefales. Desuden er der jo muligheden med Beethoven-højttalerne på brugtmarkedet - penge at spare, som kan gå til endnu bedre grej!

OleJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2004 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Det skorter lidt på forslag, men nu har jeg været ude og lytte lidt og her følger mine første (naturligvis dybt subjektive) observationer:

1) Hifi-Klubben på Frederiksberg

Thule IA150B, DVA 150B, B&W N804, Dali Helicon 400.

Var der egentlig mest for at lytte på Helicon 400, men ville også lytte til N804 for at have et sammenligningsgrundlag. Er normalt ikke meget for B&W, men den overraskede ganske positivt, særligt i starten og på jazz. Efter nogen tid trådte B&W karakteren dog igennem - især på materialer, hvor der er gang i den. En for markant diskant, der næsten kan blive til støj. Det er sgu' lidt ærgeligt, for den spiller ellers rigtig godt. Helicon syntes jeg er en rigtig god højttaler, som jeg nemt kunne leve med. Bedre bas, der er dybere, ganske veldefineret og den kan levere et fornuftigt tryk. Bedre diskant end B&W'en - den er åben og naturlig. Mellemtonen er også åben og naturlig, men en lille smule mere tilbagetrukket, men uden det gør noget. Generelt er detaljeringsniveauet acceptabelt. Endeligt spiller de musik.

Det er en af de ting jeg virkelig har lært på lytteturen. Noget spiller musik og andet gør ikke. Der har ikke nødvendigvis noget med detaljeringsgraden og varme at gøre. Der kan godt være masser af detaljer selv om det spiller musik.

Thule-sættet var jeg ganske overrasket over. Har altid troet at Thule var lidt koldt og tyndt i det, men syntes at det på begge højttalere spillede ganske fornuftigt. God fylde, detaljer og tryk. Faktisk interessant. Det grimme "Thule" tryk på toppen trækker dog ned (selv om det ikke har noget med lyden at gøre).

Ville helt klart gerne have Helicon 400, men de fylder for meget. Har godt nok ca 25m2, hvilket nok gik an, men de er ½ m dybe og kræver mindst ½ meter luft bag. Det gør det lidt svært at have en i øvrigt nogenlunde fornuftig indretning af stuen. B&W'en er faktisk meget mere placeringavenlig.

2) KT-radio

Dynaudio 72SE (ikke helt spillet til), Arcam FMJ A32, Arcam FMJ CD33, Rega Cursa/Exon x2/Planet, Sonus Faber Grand Piano Home.

Udvalget var faktisk lidt tyndt, hvilket til dels skyldes at både Primare og Densen er på vej med nye produkter og de følgeligt havde solgt ud.

Så kommer vi for alvor til det med musik og ikke-musik.

Startede ud med Dynaudio og Arcam. Det spillede meget korrekt, meget detaljeret og det som mange betegner som "hurtigt". Jeg syntes dog det var tyndt i bunden og pågående. Det var ganske enkelt trættende at høre på (=ikke musik) og jeg skulle tvinge mig selv til at komme igennem testmusikken.

Det er naturligvis svært at afgøre, hvilke komponenter det skyldes, men ud kom Arcam og ind kom Rega. Rega-sættet imponerede mig virkeligt meget. Der forsvandt ikke detaljer i nævneværdig grad, men det spillede musik! Der var mere fylde, alt lød mere naturligt, der var mere tryk i bassen. Eneste to anker var at der manglede det aller sidste hul igennem, hvilket jeg primært til skriver CD'en (en Jupiter vil nok afhjælpe dette) og så prisen på næsten 20K for forstærkersættet.

Jeg var dog stadig ikke helt glad for højttalerne. De har potentiale og mange vil sikkert kunne lide lyden, men ikke helt min kop te. Fik dem derfor skiftet ud med Sonus Faber Grand Piano Home. Glimrende mellemtone, mere fylde og tryk i bassen uden det gik ud over definitionen og at den blev opblæst, men diskanten var unuanceret og i den nedre del pågående.

3) KF-scan audio

PMC FB1+ og noget Onkyo surround

Var kun forbi meget kort for at lytte på FB1+, hvilket umiddelbart var en positiv oplevelse. Den gik dybt og rent, men er dog lidt usikker på, hvor meget smæk for skillingerne den kan give i bassen, når det kommer til stykket. Nydelig og livlig mellemtone og diskant. Jeg vil helt sikkert lytte til denne højttaler igen.

Det var de første indtryk. Jeg fandt ikke hvad jeg søgte, i hvert tilfælde ikke til den rigtige pris og størrelse fsva. højttalerne, hvorfor jeg vil lytte videre.

Gode forslag til godt lydende kombinationer ønskes derfor stadig.

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Oktober 2004 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Hej Ole

Du bør absolut lytte til et sæt Beethoven, Jensen har få sæt tilbage i sort til 17K Du får ikke beder ht til den pris efter min mening, har selv lige fået et sæt og har endnu ikke, fundet noget at udsætte på dem til den pris.

Som Bjørn også skriver, kan det være Jensen kan lave en lille pakke løsning til 40K

Ellers er jeg meget tilfreds med min Arcam Diva 90, dog har jeg FMJ P35 til fronten, det er en god kombination sammen med Beethoven.

Roder selv lidt med en CD, Audio Areo Prima virker som et godt bud eller Atoll hos Audiokompagniet  de er faldet i pris.

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Oktober 2004 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg lige for 2 timer siden fået en 1½ times lytter på Dolkin's Beethoven... Og bakker op om de andre der har foreslået denne. Det er jo et fundt til de 17K.

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 18 Oktober 2004 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

OleJ skrev:
Er normalt ikke meget for B&W, men den overraskede ganske positivt, særligt i starten og på jazz. Efter nogen tid trådte B&W karakteren dog igennem - især på materialer, hvor der er gang i den. En for markant diskant, der næsten kan blive til støj.

Problemerne med diskanten kan nemt ligge i Thule-grejet. Efter hvad jeg har lyttet mig til kan Thule godt gengive musikken lidt skarpt (manglende udklingning i instrumenterne), hvilket sagtens kan få B&W N804's diskant til at lyde skarp. Jeg prøvede selv disse højtalere på Densen B-200/300/400+, og der var netop diskanten en suveræn oplevelse. -Super luftig og super detaljeret!

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Oktober 2004 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

beethoven, en cayin cd252 og en b-100+b300

OleJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der ved om Unison Research kan høre i Kbh? Jeg tænker på Unico hybrid amp og CD.

brian
Branchemedlem
Branchemedlem
Odyssey Audio Danmark

Bruger siden: 03 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

OleJ skrev:
Er der nogen der ved om Unison Research kan høre i Kbh? Jeg tænker på Unico hybrid amp og CD.

Hifi4you og Ardency har Unison Research. Men det er jo ikke liiiige København..... Jeg vill prøv at spørge i Speakerscorner, da de er en af Importøren Golden Age Music's forhandlere i DK.

Du kan se priser mv her:

http://www.goldenagemusic.se/swe/hifi/index.html

Brian

OleJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2004 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg kommet lidt længere...

Lyttede i dag på:

- Primare A.30.1, D30.2 og D21

- Audiovector Mi3 Sig.

- Emilie by Raidho S-2 og S-3

Højttalermæssigt fandt jeg ikke, hvad jeg søgte, men fik lyttet til to meget forskellige højttalere.

Audiovector lød egentlig rimelig godt, men tændte mig ikke rigtig: pæn mellemtone, på grænsen til skinger, men velopløst diskant og lidt tynd bund. Selv om de ikke spillede på samme set-ups og ens erindring er noget man skal passe på med at sætte alt for stor lid til, mindende lyden mig faktisk lidt om Dynaudio 72SE, dog lidt bedre.

Emilie overraskede mig. Jeg kendte ikke højttaleren, men har læst lidt om dem og har i hvert tilfælde forestillet mig noget andet end det jeg hørte. Ift. Audiovector var de varme i lyden. Diskanten meget velopløst uden på nogen måde at være påtrængende. Bassen bedre/mere fyldig uden at miste definition. Det blev dog lidt for magligt og tilbagetrukket - især i mellemtonen. Jeg kunne bedre lide den lille S-2 fremfor S-3. Den virkede som om der var lidt mere hul igennem i mellemtonen. S-3 var dog ikke tilspillet.

Primare kunne jeg godt lide. Med baggrund i lyden på de forskellige højttalere viste sættet, at det havde både en god dynamik, god detaljering og samtidig kunne spille musik. Jeg følte her, at der i sammenligning med det jeg havde hørt før var den rette blanding mellem hifi og lyttevenlighed. Følgende kan man sikkert ikke sige, men jeg syntes at der var den rette blanding mellem Thule og Rega og da jeg fik et fornuftigt tilbud (nye modeller på vej) slog jeg til og købte!

Så mangler jeg jo bare at finde den rette højttaler til sættet. Efter jeg er kommet hjem, vil jeg sige at jeg klart foretrækker lyden i mine aldrende KEF 104.2 frem for Audiovektor-lyden som jeg hørte i butikken.

Forskellen til mit gamle set-up (Densen forst., Kenwood CD). Større detaljeringsgrad, særligt i diskanten, der lyder mere naturlig og udstrakt. Rum, overtoner er meget bedre - instrumenterne klinger ud på en helt anden måde. Klaveret hos Josephine Cronholm lyder meget mere som et klaver. Det er ikke helt så meget fremme i skoene som Densen, men det gør egentlig ikke noget.

Afslutningsvis skal siges at jeg kort sammenlignede D30.2 med D21. De ligger MEGET tæt på hinanden. D21 er måske en LILLE smule mere detaljeret i mellemtonen, lidt lysere, men ikke mere detaljeret i diskanten. Den største forskel fandt jeg i bassen og tildels mellemtonen, hvor D30.2 var mere fysisk. Jeg fandt således D30.2 en smule mere musikalsk. Sammenligningen viser dog også, at man på et tidspunkt begynder at betale meget mere for meget små forbedringer. Havde jeg ikke fået et godt tilbud, ville jeg nok have bedt dem om at hive I21 frem for at se, om det virkelig var prisforskellen værd.

Gode forslag til højttalere, evt. fra Primare-folket, modtages gerne (ikke SA2K).

Mvh.

Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 November 2004 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Hmmm - er der en grund til at du ikke reagerer på folks indlæg om Vienna Acoustics Beethoven?

Du er velkommen til et besøg på Østerbro i København, med dit Primare under armen, så du kan høre Beethoven.

OleJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Dolkin skrev:
Hmmm - er der en grund til at du ikke reagerer på folks indlæg om Vienna Acoustics Beethoven?

Du er velkommen til et besøg på Østerbro i København, med dit Primare under armen, så du kan høre Beethoven.

Nej - ikke nogen grund. Jeg har kontakt til Jensen vedr. en demonstration af den nye Beethoven, når der bliver tid til det, men ellers mange tak for tilbuddet!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes