Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 21:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hifi ævle bævle... Part2. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
3DX skrev:
Duelund skrev:

3DX skrev:
hvad er det nu det hedder, når man syntes noget er en gentagelse

Hvad med "Gammel vin på nye flasker"?

mvh  Steen Duelund

jo, eller deja vu

Eller redundans.

Vi må ikke glemme Prins Knud

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Jens J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Jens J skrev:
bjørn skrev:
Jens J skrev:
[QUOTE=LGrau][QUOTE=bjørn]

Og sjovt nok er der kun én vej til flervejssystemer der opfører sig som veldresserede fuldtoner

12dB Linkwitz Riley

[/QUO

TE]

Hej

Lad os lige endnu engang slå fast at Linkwitz Riley filter ikke er fasekorrekt - Group delay er ikke konstant.

Det er kun Duelund og hans tro følgesvende der ind imellem skaber forvirring om dette. Enhederne bevæger sig synkront om man vil, men et summeret korrekt fasesvar er ikke til stede !!!

mvh Jens 

Hvorfor tror du 3 og 4 vejsfiltrene betegnes "synkronfiltret" ? Fordi alle enheder følges ad, men en højttaler med sådan et filter kan stadig ikke gengive en puls (Pistolskud) eller et DC step korrekt. Det skulle man umiddelbart tro, men den går ikke. nu kan jeg se Duelund har svaret dig men hvorfor virker kravet om synkronitet som en rød klud ? Det er da et simpelt minimumskrav til et flervejssystem Har jeg svært ved at se. Har hørt disse systemer uden at bliver overbevist. Ofte lider de af dårlig spredning ved overgang mellem mellemtone og diskant. 

mvh Jens

Helt alvorligt ! Du foretrækker flervejssystemer hvor enhederne IKKE spiller i takt (indbyrdes ude af fase) ?  

Jeg foretrækker flervejssystemer der spiller tro mod det tilførte signal. Hvordan enhederne bevæger sig vil jeg ikke på forhånd vælge at fokusere/låse mig fast på. God Powerrespons, spredning og impulskorrekthed er mere interessant.

Du foretrækker tilsyneladende systemer med et ikke helt ubetydeligt fasedrej.

Dit medfødte måleudstyr må siges at være imponerende. Fokus på grundtoneområde og manglende top er ikke så svært at høre. Du skal blot øve dig. Stol på dine ører og dig selv. Jeg tror godt du kan !!

Tør man spørge hvilke og hvor mange af "disse systemer" du har hørt og målt på ? Det kan du roligt spørge om.

mvh Jens

QUOTE]

Til top Vis Jens J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens J

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2005 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Jens J skrev:
bjørn skrev:
Jens J skrev:
bjørn skrev:
Jens J skrev:

Og sjovt nok er der kun én vej til flervejssystemer der opfører sig som veldresserede fuldtoner

12dB Linkwitz Riley

[/QUO

TE]

Hej

Lad os lige endnu engang slå fast at Linkwitz Riley filter ikke er fasekorrekt - Group delay er ikke konstant.

Det er kun Duelund og hans tro følgesvende der ind imellem skaber forvirring om dette. Enhederne bevæger sig synkront om man vil, men et summeret korrekt fasesvar er ikke til stede !!!

mvh Jens 

Hvorfor tror du 3 og 4 vejsfiltrene betegnes "synkronfiltret" ? Fordi alle enheder følges ad, men en højttaler med sådan et filter kan stadig ikke gengive en puls (Pistolskud) eller et DC step korrekt. Det skulle man umiddelbart tro, men den går ikke. nu kan jeg se Duelund har svaret dig men hvorfor virker kravet om synkronitet som en rød klud ? Det er da et simpelt minimumskrav til et flervejssystem Har jeg svært ved at se. Har hørt disse systemer uden at bliver overbevist. Ofte lider de af dårlig spredning ved overgang mellem mellemtone og diskant. 

mvh Jens

Helt alvorligt ! Du foretrækker flervejssystemer hvor enhederne IKKE spiller i takt (indbyrdes ude af fase) ?  

Jeg foretrækker flervejssystemer der spiller tro mod det tilførte signal. Hvordan enhederne bevæger sig vil jeg ikke på forhånd vælge at fokusere/låse mig fast på. God Powerrespons, spredning og impulskorrekthed er mere interessant.

dvs. at troværdigheden skulle indfinde sig når du hakker signalet op og overlagt tidsforskyder delelementerne indbyrdes ? Da du tilsyneladende sidder inde med de vises sten kan du jo passende, i lighed med Duelund, afsløre overføringsfunktionen til vidunderhøjttaleren så vi kan se hvordan den opfører sig

Jeg befinder mig blot i det muliges univers

Dit medfødte måleudstyr må siges at være imponerende. Fokus på grundtoneområde og manglende top er ikke så svært at høre. Du skal blot øve dig. Stol på dine ører og dig selv. Jeg tror godt du kan !!

Jeg stoler så sandelig på mine, men jfr. din let spredte bemærkning absolut ikke på dine

Tør man spørge hvilke og hvor mange af "disse systemer" du har hørt og målt på ? Det kan du roligt spørge om.

Men får selvfølgelig intet svar, formentlig fordi det er en sandhed med et udpræget asynkront indhold

mvh Jens

QUOTE]

Jens J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Februar 2005 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Jens J skrev:
bjørn skrev:
Jens J skrev:
bjørn skrev:
Jens J skrev:

12dB Linkwitz Riley

[/QUO

TE]

Hej

mvh Jens 

mvh Jens

dvs. at troværdigheden skulle indfinde sig når du hakker signalet op tænker du her på et delefilter? hvordan undgår i at "hakke" signalet op - har i intet delefilter ? og overlagt tidsforskyder delelementerne indbyrdes Når man vender den elektriske fase på feks diskanten i jeres system er det så ikke en overlagt tidsforskydning elementerne indbyrdes ? ? Da du tilsyneladende sidder inde med de vises sten (Vises Steen - hvad hjertet er fuldt af...) kan du jo passende, i lighed med Duelund, afsløre overføringsfunktionen til vidunderhøjttaleren så vi kan se hvordan den opfører sig.

Jeg har aldrig påstået at ha' de vises sten. Det har i derimod mange gange, og det er en anelse trættende. Vis lidt format og forsøg at være en kende mere ydmyg. 

At udvide 2 vejs Linkwitz riley til flere enheder har jeg svært ved at se det epokegørende i. Vi burde måske spørge den ene ide mand hr. Seigfried om den udvidet model holder, og om det har nogen mening. Han er nok stadig sikker ud i kompleks talregning og overføringsfunktioner - Det er mange år siden jeg lagde det bag mig.

Jeg befinder mig blot i det muliges univers.

Vandersteen befinder sig fint i de umuliges univers og han er ikke alene.  http://stereophile.com/loudspeakerreviews/128/index9.html

Jeg stoler så sandelig på mine, men jfr. din let spredte bemærkning absolut ikke på dine.

Men får selvfølgelig intet svar, formentlig fordi det er en sandhed med et udpræget asynkront indhold

Ja, man kan roligt sige at dine sandheder er synkrone med Steen D. Kom nu Bjørn. Du kan godt få dine egne oplevelser og meninger. Her til sidst et lille link hvor undertegnede var på besøg i det synkrone univers. http:www.aarhushifi.dk/. Se under arrangementer (januar).

mvh

mvh Jens

QUOTE]

Til top Vis Jens J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens J

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 10 Februar 2005 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Kjeldsen skrev:
3DX skrev:
Duelund skrev:

3DX skrev:
hvad er det nu det hedder, når man syntes noget er en gentagelse

Hvad med "Gammel vin på nye flasker"?

mvh  Steen Duelund

jo, eller deja vu

Eller redundans.

Vi må ikke glemme Prins Knud

jeg syntes nu mere det er afsender der minder om Pris Knud

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2005 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Jens J skrev:
bjørn skrev:
Jens J skrev:
bjørn skrev:
Jens J skrev:
bjørn skrev:
Jens J skrev:

12dB Linkwitz Riley

[/QUO

TE]

Hej

mvh Jens 

mvh Jens

dvs. at troværdigheden skulle indfinde sig når du hakker signalet op tænker du her på et delefilter? hvordan undgår i at "hakke" signalet op - har i intet delefilter ? og overlagt tidsforskyder delelementerne indbyrdes Når man vender den elektriske fase på feks diskanten i jeres system er det så ikke en overlagt tidsforskydning elementerne indbyrdes ? ? Da du tilsyneladende sidder inde med de vises sten (Vises Steen - hvad hjertet er fuldt af...) kan du jo passende, i lighed med Duelund, afsløre overføringsfunktionen til vidunderhøjttaleren så vi kan se hvordan den opfører sig.

Jeg har aldrig påstået at ha' de vises sten. Det har i derimod mange gange, og det er en anelse trættende. Vis lidt format og forsøg at være en kende mere ydmyg. 

At udvide 2 vejs Linkwitz riley til flere enheder har jeg svært ved at se det epokegørende i. Vi burde måske spørge den ene ide mand hr. Seigfried om den udvidet model holder, og om det har nogen mening. Han er nok stadig sikker ud i kompleks talregning og overføringsfunktioner - Det er mange år siden jeg lagde det bag mig.

Jeg befinder mig blot i det muliges univers.

Vandersteen befinder sig fint i de umuliges univers og han er ikke alene.  http://stereophile.com/loudspeakerreviews/128/index9.html

Jeg stoler så sandelig på mine, men jfr. din let spredte bemærkning absolut ikke på dine.

Ja, man kan roligt sige at dine sandheder er synkrone med Steen D. Kom nu Bjørn. Du kan godt få dine egne oplevelser og meninger. Her til sidst et lille link hvor undertegnede var på besøg i det synkrone univers. http:www.aarhushifi.dk/. Se under arrangementer (januar).

mvh

mvh Jens

QUOTE]

Milde Moses !  Består din synkrone erfaring i en "næsten hvidmalet" tovejshøjttaler af ældre model ?

Hvis du tror at 3 og 4 vejssystemerne er baseret på udvidede L/R 2.ordensfiltre så har du vist glem at læse på lektien. 

Din skråsikre udtalelse om det synkrone univers gav mig det indtryk at du selv havde regnet de mangfoldige muligheder igennem - dit svar fortæller at det har du ikke, vel end ikke læst det tilgængelige materiale der til overflod indeholder den dokumentation du efterlyser 

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 10 Februar 2005 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

He he... nu har debatten her spredt sig til tråden om mest rigtig lyd også!... så nu er denne i live igen!...   så sker der noget 

Og det er jo DET! der skal!...

mvh

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 10 Februar 2005 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

og iøvrigt!! de der ikke gider.. eller mener de har hørt det før osv... osv...  kan jo bare hoppe videre!!......

så lad debatten gløde!............

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 10 Februar 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Ville egentlig gerne høre lidt mere fra Sten Duelund..

Om hans KONKRETE! forslag til hvordan og hvad der skal til for at frembringe den mest rigtig og optimale højtaler!..

Hvad gør han selv! ......  dette kan man aldrig få nok af at høre om!!!!!!!!!!!!!

Jeg selv går en del op i at få en så ret frekvensgang som muligt samtidigt med en så gode og rigtige fase forhold som muligt... 

Power response og impulsvillighed samt resonans død hed fra kabinetter er også vigtige faktore jeg prøver at optimere så godt jeg nu formår med de muligheder / resurser og den beskedende viden jeg her har!..

Korekt frekvensgang & fase er dog nogle af mine meget vigtige parametre!..

Men der er som sagt helt sikkert MEGET mere!! og ting Sten Duelund ved MEGET om! som jeg kunne tænke mig at få endnu mere viden om!..

Så hr. Duelund...  øs endlig ud af din store viden!......... 

mvh.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 10 Februar 2005 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

og iøvrigt!! de der ikke gider.. eller mener de har hørt det før osv... osv...  kan jo bare hoppe videre!!......

enig

men ALLE tråde behøver jo ikke drejes i den ret ning

og hører noget mere om Stens ht'er osv

har du 1. været på hans hj. side (der står en masse) 2. søgt på synkonfilter 3. søgt her inde på steen

osv osv.

det er vist bare med at komme igang. han behøver ikke at skrive den en gang til i denne tråd

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Sendt: 10 Februar 2005 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Her  er det vist Jens der skriver

her er det Bjørn, der afslutter

Milde Moses !  Består din synkrone erfaring i en "næsten hvidmalet" tovejshøjttaler af ældre model ?

Hvis du tror at 3 og 4 vejssystemerne er baseret på udvidede L/R 2.ordensfiltre så har du vist glem at læse på lektien. 

Din skråsikre udtalelse om det synkrone univers gav mig det indtryk at du selv havde regnet de mangfoldige muligheder igennem - dit svar fortæller at det har du ikke, vel end ikke læst det tilgængelige materiale der til overflod indeholder den dokumentation du efterlyser 

Til Jens er der blot at sige, at han skulle tænke lidt dybere over hvilke krav, der skal være opfyldt for. at det han vægter så højt kan reliseres.
God Powerrespons, spredning og impulskorrekthed er mere interessant!

Netop! samtidighed.

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 10 Februar 2005 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

He he... nu har debatten her spredt sig til tråden om mest rigtig lyd også!... så nu er denne i live igen!...   så sker der noget 

Og det er jo DET! der skal!...

mvh

Der er flere at vække til live igen. Det kunne jo være interessant om en genoplivning og evt. anden drejning kunne øge forståelsen.

Faktum er hvad faktum er, men serveringen af den er en variabel.

mvh  Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 10 Februar 2005 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
miju skrev:

enig

har du 1. været på hans hj. side (der står en masse) 2. søgt på synkonfilter 3. søgt her inde på steen

osv osv.

det er vist bare med at komme igang. han behøver ikke at skrive den en gang til i denne tråd

Deri  kan vi være fuldt enige.  men jeg må da vel svare og evt. henvise til tidligere indlæg.

Mvh  Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 10 Februar 2005 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Ville egentlig gerne høre lidt mere fra Sten Duelund..

Om hans KONKRETE! forslag til hvordan og hvad der skal til for at frembringe den mest rigtig og optimale højtaler!..

Hvad gør han selv! ......  dette kan man aldrig få nok af at høre om!!!!!!!!!!!!!

Jeg selv går en del op i at få en så ret frekvensgang som muligt samtidigt med en så gode og rigtige fase forhold som muligt... 

Power response og impulsvillighed samt resonans død hed fra kabinetter er også vigtige faktore jeg prøver at optimere så godt jeg nu formår med de muligheder / resurser og den beskedende viden jeg her har!..

Korekt frekvensgang & fase er dog nogle af mine meget vigtige parametre!..

Men der er som sagt helt sikkert MEGET mere!! og ting Sten Duelund ved MEGET om! som jeg kunne tænke mig at få endnu mere viden om!..

Så hr. Duelund...  øs endlig ud af din store viden!......... 

mvh.

Som du kan se kommer der protester.
Så jeg kan nok engang blot konstatere, at der er mange vej til en interessant lydgengivelse, men til den rette  ----   kun en.¨

mvh  Steen Duelund

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 10 Februar 2005 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
3DX skrev:
miju skrev:

enig

osv osv.

Deri  kan vi være fuldt enige.  men jeg må da vel svare og evt. henvise til tidligere indlæg.

Mvh  Steen Duelund

skriv endelig løs

jeg hader bare selv at gentage mig selv  (det er nok ikke alle der vil give mig ret i det )

og når du nu HAR skrevet det indtil flere steder, kunne man jo starte der

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 10 Februar 2005 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Hvor finder jeg Sten Duelunds hjemmeside??

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 Februar 2005 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

http://steenduelund.dk/

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 10 Februar 2005 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
Duelund skrev:
3DX skrev:
miju skrev:

enig

osv osv.

Mvh  Steen Duelund

skriv endelig løs

jeg hader bare selv at gentage mig selv  (det er nok ikke alle der vil give mig ret i det )

og når du nu HAR skrevet det indtil flere steder, kunne man jo starte der

Ja! igen enig. Men oftre drukner guldkornene i en masse snak og mange ord.  Så det kan komme på tale at tage dem igen. Vanetænkning er ikke sådan at komme uden om, jfr spændende design måske, men det er nok ikke lige mig. Et  design er først det aller aller sidste.

mvh  Steen Duelund

mvh  Steen Duelund

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes