Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 04:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: ICEpower Class D Amplifiers (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 59
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 25 November 2005 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:
Men når jeg på et tidspunkt skal igang med at bruge Denon 3806 rigtigt, håber jeg at dit tilbud stadig står ved magt.

Du er altid velkommen til at spørge mig enten her eller via "pb", så må jeg se om jeg kan hjælpe...

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 November 2005 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Se lige her!

Har du problemer med at forstå nogle af alle de tekniske ord der
bliver brugt her på hifi4all, så se på dette link.

For at gøre det mere overskueligt, at finde lige den adapter tegning
du tidligere har set på min tråd, og som du måske nu har fået brug
for at se efter, for at kunne lodde dit nye kabel, har jeg samlet de
fleste tegninger på denne tråd.

B&O DIN Adapter Kabler Connection.

Peter Pans adapter tegninger.

Her link til min hjemmeside.

PC'en som omdrejningspunkt.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 November 2005 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Pick-up:      

Der er tilsyneladende blevet interesse for grammofoner igen. Nok mest de brugte, selv om de fortiden stiger i pris. Man er heldig hvis man finder en brugt vinyl plov, hvor pick-upen er i orden.

Derfor, kommer der også indimellem spørgsmål om, hvor de kan købes.

Hos Svalander Audio i Sverige har de et stort udvalg, og hvis du er ejer af en Beogram, har de
også lidt tilbage. Til de rigtigt gamle modeller kan købes løse nåle.

Som det ses tidligere på denne tråd, er jeg så heldig, at være ejer af en Beogram TX med MMC1 pic-up, som jeg har passet godt på , og som derfor stadig spiller forrygende.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 November 2005 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Har du været ude og købe ny eller brugt pladespiller, og mangler du en RIAA forstærker,

kan du bruge denne her. Her vælger du selv, DIN eller PHONO ud/ind.

http://www.wr.dk/shop/advanced_search_result.php?keywords=Ri aa&x=3&y=5

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 November 2005 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Her finder du mange brugte Beogram modeller.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 December 2005 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Er du den ulykkelige ejer af en B&O pladespiller med et låg af hård, røgfarvet plastic, 
og låget, eller et af hængslerne er knækket, er her forslag til hvilken lim, der kan lime
det sammen så det holder.

Materialet du skal lime på hedder PMMA.

Der findes en speciel lim til dette formål, limen hedder  Methylenchlorid

Bonded PMMA med kloroform. 

For at kunne købe Kloroform og Methylenchloriden skal man have en gyldig "giftattest"

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 December 2005 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

B&O tager et skridt ind i it-branchen med lanceringen af selskabets første computer.
Maskinen er en media-server med B&O’s egetudviklede brugerinterface lagt oven på Windows XP.

Ser ikke for godt ud, vi må håbe det bliver bedre i fremtiden.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 December 2005 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Nu er der igen sket en lille ændring i mit set-up.
Lyden fra min stationære pc, bliver nu ført til mit TV, og hermed mit surround
system på følgende måde. Igen for at kunne betjene denne funktion alene
med Beo4. fjernbetjeningen.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 December 2005 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Husk at der skal bruges fuldt monteret PowerLink kabel, ellers virker det ikke på de nyeste typper.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 December 2005 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Gammel model. Ny model har MasterLink bøsning.

ravsted
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 December 2005 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Hej Peter,

jeg har brug for din viden ! ... håber du kan og vil hjælpe.

Jeg har tidligere benyttet mig af en TV el-spareskinne for at tænde for en "slave-forstærker" tilsluttet min BS 2300 som driver 4 BV RL6000.

Problemet er at BS 2300 ikke trækker de fornødne 20Watt til at aktivere relæ'et i spareskinnen når kilden er radio/aux/tv mv.

Så medmindre jeg "snyder" og tilslutter en lampe, mobiloplader eller lign. til TV udtaget i skinnen sammen med BS 2300 - så virker det kun når der spilles CD.

Jeg vil derfor søge en anden løsning hvor tænd/sluk signalet i PL udgangene bruges. Tanken var at tilslutte PIN 4 og PIN 2 fra PL til en USB el-spareskinne som har et indbygget 5Volt relæ.

Kan man det ??? Er det korrekt at det er PIN 4 og PIN 2 der skal anvendes ???

Til top Vis ravsted's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ravsted

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 December 2005 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Hej Ravsted.

Hvorfor virker det ikke?? 

Er det det Hurtig skriver om, at den slukker når man går forbi ??. Jeg forsøger i øjeblikket at få rede på om styresignalet skal komme fra ben 4 som jeg troede, eller ben 1.

Du skriver:

Jeg vil derfor søge en anden løsning hvor tænd/sluk signalet i PL udgangene bruges. Tanken var at tilslutte PIN 4 og PIN 2 fra PL til en USB el-spareskinne som har et indbygget 5Volt relæ.

Kan man det ??? Er det korrekt at det er PIN 4 og PIN 2 der skal anvendes ???

Prøv at læse hvad "Hurtig" skriver her under, han vil gerne lave det du har brug for, og der er også en tegning hvor du kan se hvad de 5 ben, der er aktive i Powerlink bruges til. Selv bruger jeg to stk. (til surround) af B&O's Remote mains switch, men de han ikke købes mere. De styres af ben 4+ & ben 2 -. HURTIG kan lave noget der fungere som dem. Skriv til ham på PRIVAT, og forklar hvad du vil have lavet. 

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 10 December 2005 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

For ikke at blade rundt i to tråde indsætter jeg forløbet her.

Ilinx skrev

Ville lige høre,om der er nogen, som kan hjælpe mig. Jeg har købt et Beocenter 2300, men vil gerne beholde mine passive Jamo 505 højttale, så jeg skal have sluttet en effektforstærker til Beocenteret.

Mine spørgsmål lyder som følger: Hvad hedder de kabler som skal omforme powerlink til DIN, som går ind i effektforstærkeren? (Har nogen tegninger af dem). Hvor kan man købe dem?

Kan nogen anbefale en god effektforstærker på ca 150-200 watt?

____________________________________________________________ ____

Hurtig skrev

Hvis du nøjes med et kabel der omsætter DIN til phono, kræver det dog at din forstærker altid står tændt. Det betyder at det giver et blop i højtalerne hver gang du går forbi anlægget og lågerne kører til side.
Løsningen er at lave et lille kredsløb, der tænder og slukker forstærkeren styret af det ben i DIN-stikket, der er der til selv samme formål. Det er sådan et par B&O højtalere med indbygget forstæreker fungerer. Man kan evt benytte en "TV-strømsparreskinne", som tænder og slukker forstærkeren når anlægget tænder. MEN!! Det vil bare betyde at den tænder og slukker hver gang man går forbi anlægget.
Når man styrer det fra ON/OFF benet i DIN stikket, slipper man for dette.
Hvis det har interesse, kan jeg sagtens lave sådan et kredsløb til dig, til indbygning i din forstærker.... Har i øvrigt lavet en for PeterPan. Skriv en "privat besked".

Ang forstærker, så glem 150-200 watt!! Det er MEGET mere end du skal bruge til dina JAMO'er! Find hellere en ordentligt dimensioneret sag på 50-100 watt. Så har du RIGELIGT med power, og endda mulighed for hæderlig lydkvalitet.

____________________________________________________________ _____

Kasper B. P. skrev

Måske jeg spørger dumt, men kan man lave det eksternt? Så det er universelt, og kan tage med fra forstærker til forstærker.

____________________________________________________________ _____

Hurtig skrev

Indbygning... Jeps. Intet problem. Jeg har lavet en del af disse moduler, til folk i præcis samme situation. Moduler jeg laver, kan både bygges ind i forstærkeren, og benyttes eksternt. Men husk på, at det er 230 volt man leger med. Derfor skal modulet under alle omstændigheder bygges ind i en lille boks.
Jeg ved at flere af dem jeg har lavet det til, har bygget det sammem med en "forlængerledning" med flere udtag. På den måde kan de tænde og slukke flere effektforstærkere.
Afhængig af hvilken stikdåse man anvender til forlængerledningen, er det muligt at montere modulet inde i denne, så det bare ligner en almindelig strømskinne.

Hvis du skal bruge et modul, kan du bare sige til. Skriv en privat besked.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=32516&P N=1

____________________________________________________________ ______

Hurtig.

Jeg har et spørgsmål til dig. Når vi ser TV, og lyden er lav oplever vi med dit relæ at højttalerne tænder og slukker ofte. Jeg forstår på det du skriver, at hvis jeg bruger ben 1 til at styrer relæet, i stedet for ben 4, vil jeg undgå dette ?? .

Og så denne lille tegning der viser hvad de 5 aktive ben i det 8 pol powerlink stik laver.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=32614&P N=2

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 December 2005 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Svar fra HURTIG.

Der burde ikke være problemer med at forstærkeren slukker, hvis du kører lyden fra tv'et gennem anlægget. Det må skyldes at anlægget af en eller anden årsag går i standby.... Prøv at måle på ben4. Der skulle gerne være ca. 5 volt. Hvis denne spænding falder, vil forstæreren slukke.
Du kan løse det ved at benytte ben1 i stedet. Så vil forstærkeren være tændt så snart der er lys i anlægget.

Mvh Hurtig.

Jeg har nu prøvet med ben 1+ & 2 - istedet for ben 4+ & 2 - men det virker ikke godt i min opsætning, så jeg er vendt tilbage til at styre mine relæer med styresignalet fra PowerLink bøsningens ben 4 som + og ben 2 som - . Lyden styrken skal så være over viskehøjde så slår højttalerne ikke fra.

jetz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 December 2005 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

B&O tager et skridt ind i it-branchen med lanceringen af selskabets første computer.
Maskinen er en media-server med B&O’s egetudviklede brugerinterface lagt oven på Windows XP.

Ser ikke for godt ud, vi må håbe det bliver bedre i fremtiden.

Nej det tør sandelig siges, magen til sjusk skal man lede længe efter. Zitech, amitech og de andre er lysår foran. Ikke engang en flot kasse kan de præstere i dette tilfælde.

Det ærger mig virkeligt, da jeg selv har været en lille brik i B&O's gigantiske udviklingsmaskine og alene i min afdeling var der ideer og produkter som er langt federe end det den noget uheldige sorte kasse på billedet kan præstere. Det' en om'er!

Til top Vis jetz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jetz

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 December 2005 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Hej jetz.

Jeg har ellers læst et sted, at BeoMedia 1, er en Amitech der har fået en

anden indpakning, og har fået et interface så det kan styres med Beo4. 

Kan det mon bekræftes ?

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 December 2005 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Der er noget der tyder på, at B&O arbejder på sagen. Dette fra d. 27 Nov.

B&O i tætte samtaler med Microsofts top.

Af Jakob Skoubeo. 

Næste generation af Bang og Olufsens produkter skal indeholde en computer. B&O har i dag dybe samtaler med Microsofts absolutte top om at bruge Windows XP i en specialudgave i de nye produkter.

Microsofts topchefer har et eller andet med Danmark. Microsofts næststørste udviklingscenter ligger i Vedbæk, Bill Gates er vild med Lego-legetøj, og så er Gates og Microsofts adm. direktør Steve Ballmer tændt på de veldesignede produkter fra Bang og Olufsen i Struer.

Der er gode kontakter og et godt samarbejde mellem de to virksomheder. Torben Ballegaard, adm. direktør hos Bang og Olufsen, har længe ført detaljerede samtaler med Microsoft-toppen om at udnytte Microsofts software i kommende B&O-produkter.

»Vi arbejder på at få en computer-processor bygget ind i de næste produkter fra os og i den forbindelse skal vi bruge et operativsystem. Derfor har vi naturligvis også talt med Microsofts topchefer om dette,« siger Torben Ballegaard. Det er særligt Jens Moberg, dansker og chef for Microsofts amerikanske marked,der har skabt forbindelsen til Gates og Ballmer, men Ballegaard trækker også på sin tid i Lego, som længe har haft tætte forbindelser med Microsoft-toppen.

Men det handler ikke blot om, at købe en version af Windows XP og installere i kommende produkter. B&O vil dels have lov til at moderere en del på programmet, men dertil får ingen af B&Os kunder antydninger af, at de har et produkt med Windows installeret.

»Ingen co-branding her,« understreger Ballegaard. B&O skal stå rent som navn og ikke forstyrres af andre navne. Ingen anden af B&Os samarbejdspartnere som Samsung, Philips og Panasonic er synlige. Man skal skille B&Os produkter helt ad, for at finde disse producenters navne på
komponenter. Men det er ikke noget der huer Microsoft, der er vant til massiv profilering af deres Windows i PC-verdenen.

»Gennem Ballmer får vi direkte adgang til de folk, der skriver koderne bag XP og her har vi ønsker
om ændringer til vores produkter, for vi ønsker at skabe et fremtidigt link- som ikke påvirkes af sikkerhedstrusler som vira og hacking,« siger Torben Ballegaard.

B&O forbereder sig på, at skabe deres version af et såkaldt Home Entertaintment Center, som
ventes at blive fremtidens medieplatform. En PC forklædt som en mellemting af en DVD og en
spillekonsol til at stille under TV-et, hvor musik, netadgang, film, billeder og netsøgning er samlet - og det nye bliver, at det skal ske i stuen, ikke inde ved PCen.

Men B&O vil ikke blot, som Philips, bygge ovenpå Microsofts produkter. B&O vil skabe deres egen platform, siger Ballegaard.

»Det er noget af det, vi pusler med de næste tre år.«

Morten Weitemey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 11 December 2005 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Hey Peter

Hvor har du købt de 2 ice power henne??

Jeg er på jagt efter 2 stk 1000asp´er, men aner ikke hvor jeg kan købe dem??

Mvh

morten

Til top Vis Morten Weitemey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten Weitemey

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 December 2005 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Hej Morten Weitemey, og velkommen til.

De er købt for et lille års tid siden hos:

Men produkcenten er   http://www.jjaz.dk 

Jeg kan se at han ennu har det du ønsker, men i trækasser.

Her et par link mere, hvor de kan købes.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 December 2005 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Her mit ICEpowertrin og en test.

B&O's 2 x 500W  ICEpower teknologi.

Mens jeg skriver dette er trinet ved at blive afhente og det er jeg en lille smule trist over.
Det er nemlig på rigtig mange måder et virkelig positivt bekendtskab og lover godt for den
videre udvikling af klasse D forstærkere. Jeg vil ikke vove mig ud i en tekniske gennemgang
af  ICE forstærkers teknologi, men nøjes med at fremhæve, at der er et par oplagte fordele
ved denne teknologi.

Først og fremmest er varmetabet langt mindre end konventionelle konstruktioner.
Det betyder, at forstærkerne – alt andet lige – kan konstrueres med mindre kølearealer.
Det giver mindre forbrug af råvarer, mindre størrelse og komponenterne undgår de store
temperaturudsving, der ofte kan være i almindelige forstærkere – for slet ikke at tale om
klasse A trin… Desuden skulle forvrængningen være særdeles lav ligesom forstærkeren
skulle være mindre følsomme over for varierende højttalerbelastninger.

Så meget for teknikken…. !
Technical University of Denmark and Bang & Olufsen Powerhouse a/s.  Class D operation,
produces exceptional distortion specifications with relatively simple hardware.

Stereotrin er særdeles kompakte og vejer stort set ingenting. Men selv om de er mindre end
en telefonbog, yder de alligevel respektable 250 watt i 8 ohm  500 watt i 4 ohm… 
Så er der designet – mand… designet er totalt i orden med den beskedne størrelse, det buede
aluminiumsfront. Jeg er overbevist om, at hvis du har problemer med at overtale resten af
husstanden til at investere i 2 x 250 watt i 8 ohm, så list lige en hjem i hi-tech reolen,
så skal du bare se !!

Bagsiden er lidt anderledes, end vi er vant til at se. Trinet er udelukkende forsynet  med to
balancerede indgang. Lidt irriterende, men givetvis for ikke  at kompromittere ICE-modulernes
ultralave støjniveau. Afbryderen sidder lidt ubekvemt på bagsiden,    men med en forbrug på
8 watt uden musik kan forstærkerne jo lige så godt stå tændt konstant.

Mine erfaringer med ICE-powered forstærkere er ganske begrænset, så det var som vanligt vore
GamuT D200 effekttrin, der måtte stå som reference. Under testen havde vi desuden højttalere
forbi som B&W 703, Dali Euphonia MS5, DLS 55, System Audio 1280 Mk II og  Dali Minuet,
så vi har været dækket nogenlunde ind. På CD-siden havde vi besøg af Wadia 302, mens
forforstærkningen som vanligt blev foretaget af vores pragtfulde Bryston. Liniekablerne var
udelukkende Analysis Plus Golden Oval, mens strømkablerne er Analysis Plus Power Oval.
Som et kuriosum havde vi Sythesis Audio FLOS koblet på en stor del af tiden til styring af
udsving på el-nettet.

Som så ofte før er det altid et godt tegn, når lytterummet pludselig ligner en slagmark af CD’ere,
der ligger overalt på gulvet foran anlægget. Det betyder, at jeg altid glemmer at lytte til anlæg,
men i stedet bruger talløse timer på at genopleve den bedste musik, mine ører synes, mennesket
har skabt. Efter en uges tids svælgen i god musik, fik jeg endelig taget mig sammen til at finde ud
af, hvad det egentlig er for egenskaber, der gør oplevelsen af musik så glimrende.

Først og fremmest er det givetvis de mange hestekræfter, dette trin ligger inde med.
Det er nærmest ligegyldigt, hvad de bliver pumpet med, så ekspederes signalet bare videre i tilpas
forstærket grad til højttalerne, som ikke for en chance for at drive gæk med udgangstrinnene.
Der er virkelig et fast greb om basenhedernes udsving med en glimrende præcision i både start og
stop af enhederne. Det betyder naturligvis, at det dybeste område står skåret ud i marmor.
Nyd samarbejdet mellem bas og stortromme på Dream Theaters dobbelt CD ” Six Degrees Of Inner
Turbulence”, som trinet får til at smelte sammen i den symbiotiske tilstand, de skal være i.
Tilbageholdenheden er ganske besnærrende, da lyden på ingen måde antager en klinisk aggressiv
karakter, men mere giver en fornemmelse af udstrakthed og neutral overgang til basområdet fra det
krystalklare og sædvanligvis svære mellemtoneområde. Når du sidder og følger med i en bedårende
kvindestemme opdager du for alvor, hvor støjfri og ”sort” baggrunden bag musikken er.
Specielt sammen med Wadia 302 er denne egenskab helt forrygende og sætter musikkens sjæl i
et utroligt perspektiv, der kan blive yderst vanedannende. Denne fornemme baggrund er tydelig hele
vejen op i gennem frekvensområdet og danner også en virkelig kvalificeret baggrund for
B&O's ICEpower fremragende dynamiske egenskaber. Selv ved meget lave niveauer er dynamikken
glimrende og giver din hjerne de bedste muligheder for at kompensere for niveuet og forestille sig
dynamikken i ”live-niveau”. Ved naturlige lydtryk er det tydeligt, at homogeniteten i dynamikken er
god og ikke favorisrere specielle områder.

Placeringen af instrumenter er så god, som du kun forventer i langt højere prisklasser.
Der er glimrende bredde og luft mellem instrumenterne. Du er ikke på noget tidspunkt i tvivl om,
hvem der sidder / står og synger eller spiller hvor i lydbilledet. Det gør den samlede oplevelse aldeles
levende og nærværende.

Konklusion:

B&O's ICEpower trin er en særdeles kompetent forstærker, som jeg med glæde kunne forstille mig
syv stykker af i hjemmebiffen. Dens spillestil er fremadrettet og slank – nærmest skandinavisk i sin
tilgang -  med glimrende præsentation af scenen både hvad angår dynamik og perspektiv.
Har du meget lystklingende udstyr, skal du dog passe lidt på ved høje niveauer. Trinet er ellers på alle
måder fremragende og anbefales varmt herfra.

Tech Spec

Output Power

250 Watts
500 Watts

Continuous RMS
@ 8 ohms
@ 4 ohms

Frequency Response

5 Hz - 70kHz, 3dB

Peak Output Current

>45 Amps

Dynamic Range

117 dBA

THD + Noise, 0.1W-500W/4 ohm

<.1%, typically .01 @ 1kHz

CCIF Intermodulation Distortion, 19/20kHz

<.002%

Damping Factor @ 1 kHz

275.

Overall Gain:

Selectable Internal Jumper,
26 or 32 dB

Input Impedance

40k ohms

Common Mode Rejection Ratio

>90dB, 20 Hz 20 kHz

Absolute Phase:

Non-inverting, Pin 2 Positive

Inputs

1 x Balanced XLR
(Unbalanced operation requires an optional XLR to RCA adapter)

Outputs

1 Pair Parallel Binding Posts

Power Consumption:
Idle
Maximum

8 Watts
650 Watts

Amplifier Weight

13.5 lbs/6.1 kg.

Amplifier Dimensions

2.6" x 8.4" x 11.5"

Pris: Ca. 11.000 kr