| Forfatter |
|
T h o m a s Forum Bruger

Thomas!!!
Bruger siden: 25 Juli 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 447
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg var i eftermiddags, sammen med en kammerat i biografen. For at se Hotel Rwanda. Filmen handler om folkemordet i Rwanda i 1994, hvor 800.000 mennesker blev myrdet.

Filmen forergår i hovdestaden Kigali. Hvor hovdepersonen er hotel-manageren Paul Rusesabaginas, spillet af Don Cheadle. Paul Rusesabaginas er hutu, men gift med en tutsi. Da borgerkrigen bryder ud og hutumilisten "Interahamwe" indleder massakren på tutsierne. "Interahamwe" kan samlignes med Nazisterne i Europa, "Ustasha" i Kroatien samt "De Røde Khmerer" i Cambodja. Da folkemordet indledes søger mange mennesker tilflugt på Hotel Milles Collines, hvor Paul Rusesabaginas arbejder. Det lykkes ham at rede sin kone, børn og over 1200 andre mennesker fra at blive slagtet af "Interahamwe". Ved bestikkelse og ved at udnytte de "forbindelser" han har med stammeledere og generaler. Det er da heller uden grund, at "Hotel Rwanda" bliver samlignet med "Schindlers Liste".
Under folkemordet blev hutuerne i propaganda-udsendelser i radioen, opfordret til udryde tutsierne. F.eks. hørte man i filmen denne citat i radioen: >Gravene er kun halvt fyldt op<, >hjælp os med, at fylde dem op<. Ellers blev tutsierne omtalt som "kryb" i radioen. Dette minder meget om Joseph Goebbels propaganda mod jøderne.
Der er en film som jeg varmt vil anbefale at se og den bygger på virkelige hændelser. I kan læse mere om filmen på disse links: http://www.mgm.com/ua/hotelrwanda/main.html http://www.mgm.com/ua/hotelrwanda/intro.html
Mvh. Thomas __________________ Hvorfor gå på arbejde ?. Når man kan spise sin madpakke derhjemme.
|
| Til top |
|
| |
Kajkagen Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 467
|
| Sendt: 26 Maj 2005 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja...den er meget meget anbefalelsesværdig!
__________________ Musik er noget af det mest vidunderlige der er til!
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 26 Maj 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desværre beviser filmen at verden IKKE flytter sig ret hurtigt mht. at hjælpe de rigtige folk i tide
Nu skal det her ikke blive politisk!? men der må sidde mange i vesten med dårlig smag i munden.
Til filmen! så har de på en ikke blodig måde formået at røre en jeg kan også kun anbefale den.
Peter
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 26 Maj 2005 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor skulle vestlige magthavere have en dårlig smag i munden?
De rører da ikke en finger for fattige mennesker og da slet ikke negroide! (De har heller ikke noget olie, tsk-tsk)
FN: Det ejes af USA!
Til RED; jeg ved det godt!
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 27 Maj 2005 kl. 08:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nåå.... Ja! Det det de mangler Ja så kan jeg godt se at der ikke er mange penge at hente der.
Men vi kan lave en film om dem, og få lidt kasse ind den vej.
Eller håbe på at flere får åbnet deres øjne.
Hvorom alting er! vil jeg stadig anbefale filmen.
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 28 Maj 2005 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen folkene bag Hotel Rwanda giver vel overskuddet fra filmen til de stakkels Rwanda´anere, eller hvad?
"Bygger på virkelige händelser"! Hvad betyder det egentligt?
Jeg skal ärligt tilstå, at jeg kun har set forfilmen. Meeen for mig ser det ud til, at det "bare" er det sädvanlige forcromede billede af den grimme virkelighed, som amerikanske film som flest er fyldt med. Sår´n en skånsom blanding af Titanic og Saving private Ryan, bare med solbrändte skuespillere!
Men når I skriver at historien holder, så tror jeg jer selvfölgelig!
|
| Til top |
|
| |
Azo^ Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 502
|
| Sendt: 28 Maj 2005 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tager toget mellem Esbjerg og Kolding hver dag, så sad og så den på min bærbar - men stoppede med vilje fordi den var så god at den fortjente at ryge i DVD afspilleren hjemme i stuen ..!
|
| Til top |
|
| |
T h o m a s Forum Bruger

Thomas!!!
|
| Sendt: 06 August 2005 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hotel Rwanda udkommer på DVD den 15. august. Det en film jeg selv vil købe og anbefale jer andre at købe/leje.
I læse mere om det her og hvor der også er en link til biograf-anmendelse om filmen.
http://www.dvd-venner.dk/filminfo/film_fakta.asp?dvd_id=8405
Mvh. Thomas. __________________ Hvorfor gå på arbejde ?. Når man kan spise sin madpakke derhjemme.
|
| Til top |
|
| |
T h o m a s Forum Bruger

Thomas!!!
|
| Sendt: 15 August 2005 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg fået købt filmen. Jeg købte den inde hos Blockbuster, efter fyraften.

Den udkom i dag på DVD, som leje/købe-film. Så hvis i får lyst til en film i aften, er "Hotel Rwanda" et oplagt mulighed. Det er en film der fortjener stor opmærksomhed. Jeg skal selv se den i aften.
Mvh. Thomas. __________________ Hvorfor gå på arbejde ?. Når man kan spise sin madpakke derhjemme.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 15 August 2005 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Azo^ skrev:
|
Jeg tager toget mellem Esbjerg og Kolding hver dag, så sad og så den på min bærbar - men stoppede med vilje fordi den var så god at den fortjente at ryge i DVD afspilleren hjemme i stuen ..!
|
|
|
God idé at reklamere med du har en piratkopi af filmen  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Høegh Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 210
|
| Sendt: 15 August 2005 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
Azo^ skrev:
|
Jeg tager toget mellem Esbjerg og Kolding hver dag, så sad og så den
på min bærbar - men stoppede med vilje fordi den var så god at den
fortjente at ryge i DVD afspilleren hjemme i stuen ..!
|
|
|
God idé at reklamere med du har en piratkopi af filmen  |
|
|
Du har skrevet 1737 indlæg her og ved stadig ikke at bærbare computere
i dagens Danmark (vi lever i år 2005, in case you've missed it..) har
såvel DVD drev som DVD brænder. Mange mennesker tager et par DVD'er med
i toget mellem fx. KBH og Århus (gjorde min gamle kollega tit..) og ser
dem :)
Så måske skulle du droppe sarkasmen og gå stille med dine totalt
usaglige beskyldninger om ulovligheder :) At se DVD'er på sin bærbare
er ikke ulovligt og manden snakker ikke om hverken DivX eller
piratkopier :)
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 16 August 2005 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Høegh skrev:
Acer skrev:
Azo^ skrev:
|
|
|
|
God idé at reklamere med du har en piratkopi af filmen 
|
|
|
Du har skrevet 1737 indlæg her og ved stadig ikke at bærbare computere i dagens Danmark (vi lever i år 2005, in case you've missed it..) har såvel DVD drev som DVD brænder. Mange mennesker tager et par DVD'er med i toget mellem fx. KBH og Århus (gjorde min gamle kollega tit..) og ser dem :)
Så måske skulle du droppe sarkasmen og gå stille med dine totalt usaglige beskyldninger om ulovligheder :) At se DVD'er på sin bærbare er ikke ulovligt og manden snakker ikke om hverken DivX eller piratkopier :) |
|
|
Så forklar mig lige hvordan han kan poste et indlæg d. 28. Maj om, at han ser filmen når den først frigives til salg på DVD d. 15. August ?  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 16 August 2005 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
Høegh skrev:
Acer skrev:
Azo^ skrev:
|
|
|
|
God idé at reklamere med du har en piratkopi af filmen 
|
|
|
Du har skrevet 1737 indlæg her og ved stadig ikke at bærbare computere i dagens Danmark (vi lever i år 2005, in case you've missed it..) har såvel DVD drev som DVD brænder. Mange mennesker tager et par DVD'er med i toget mellem fx. KBH og Århus (gjorde min gamle kollega tit..) og ser dem :)
Så måske skulle du droppe sarkasmen og gå stille med dine totalt usaglige beskyldninger om ulovligheder :) At se DVD'er på sin bærbare er ikke ulovligt og manden snakker ikke om hverken DivX eller piratkopier :) |
|
|
Så forklar mig lige hvordan han kan poste et indlæg d. 28. Maj om, at han ser filmen når den først frigives til salg på DVD d. 15. August ? 
|
|
|
Nu stopper I altså...
Hotel Rwanda udkom på region 1 d. 12 April 2005.
Mvh.
EDIT: Og I øvrigt er det denne tråd fuldstændig uvedkomment.
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 16 August 2005 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Iøvrigt ligger den pt. nr. 51 på www.imdb.org 's top 250-liste over film.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
haspalm Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 247
|
| Sendt: 24 August 2005 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denne film er SKRÆMMENDE - og ualmindelig ubehageligt at kigge på - jeg har selv rejst en del i afrika, har mange venner i områder hvor der er uro på samme måde.
Denne film viser på elegant vis et skræmmebillede af en verden hvor dem som burde gøre noget - som kan gøre noget - intet foretager sig fordi det ikke giver stemmer nok til at sikre en plads i den varme stol til næste valg.
Jeg håber denne film åbne et øje hos det almindelige menneske og får os til at tænke over om de folk vi gerne vil give det ansvar at beslutte om folk ude omkring i verden som har brug for hjælp nu også tør tage det ansvar når det kommer til stykket - eller om vi hellere vil acceptere at de vender det blinde øje til og herved ignorere at vi egentlig burde have dårlig samvittighed over.
Som journalisten i filmen siger: Folk ser disse billeder, føler ubehag og fortsætter så med at spise aftensmad.
Superfilm med stof til MEGET EFTERTANKE...
    herfra !!
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2005 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ah, klap liiige hesten engang.....så god er den film nu heller ikke - bevares, historien er da relevant men skuespillet og selve handlingen (den fortalte historie, ikke de grusomme handlinger !) er ikke noget at skrive hjem om. Betragt den som en slags drama dokumentar så er den i vinkel, men som en god film ? nej..... __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
haspalm Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 247
|
| Sendt: 02 September 2005 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Acer - om filmen skal have 4-5 eller 6 klaphatte kommer vel meget an på hvem anmelderen er. Du har ret i at der ikke er det store skuespil i gang, men handlingen er jo netop det der gør denne film helt speciel - i mine øjne kunne denne film have varet 3-4 timer hvis der skulle opdigtes en større handling omkring de voldsomme grusomheder, for, indrømmet, i denne film bliver man godt nok kastet ud i det med det samme..
Mine roser er for filmens koncentrerede måde at vise en side af verden på som de fleste ikke aner eksisterede - for en gang skyld prøver filmen ikke at forsøge at fortælle en historie om noget der måske kan ske om 20 år og derved forsøger at vække en etisk debat hos os omkring en teknologi eller politik etc. som ikke er opfundet endnu - men som prøver at åbne et vindue til en historisk begivenhed som de fleste har været vidne til, men kun i klip på 4 minutter om i nyhederne for derefter at glemme det igen.
Her er en film, som for en gang skyld har mulighed for at vække en gang eftertanke - der kan sommetider være langt imellem dem.
|
| Til top |
|
| |
T h o m a s Forum Bruger

Thomas!!!
|
| Sendt: 01 Oktober 2005 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det tragiske er jo nu, at tutsierne som blev fordrevet og myrdet i Rwanda nu selv har godt gang i myrderierne og forfølgelse af andre folkeslag i Congo  . Hold da kæft, der røg respekten sig godt nok lige en tur for dem da  - de er jo ikke en pind bedre selv __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |