Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 19:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: trådophæng istedet for spider (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:
3DX skrev:

det lyder jo meget interesandt.

men det må jo være luft modstand på spideren man/i kunne måle. var den propotinal med dens størrelse? eller kunne man opnår ikke propotionale fordel ved at gøre den mindre ? Jo det blev også forsøgt, men at mindske spiderens størrelse betød kortere vandring eller for lav kontrol. Man kunne gøre det hele mindre, dvs mindre svingspole, men så blev kompression det ledende problem. Det er meget svært at løse genetisk betingede problemer uden at skabe et nyt. Lidt Blade Runner agtigt.

hvis det er luft modstanden der er den største faktor i at flytte sig let. så må cuts, og evt. et meget luftig materiale så kunne afhjælpe meget. man kunne vel med materiale valg nedsætte den med 50% eller noget i den stil. Ja, men igen vi kunne ikke finde en tilfredsstillende mellemvej mellem total spider og trådophæng. Klipning i en traditionel spider gav turbolens og offaxis svingning i spideren ved stor vandring. Der blev forsøgt med et fiskenet lignedende centrerings materiale som havde meget lovende properties, hvorfor det blev opgivet kan jeg faktisk ikke lige huske.

Kender du til nogen der udover DCA laver "færdige" drivere med tråd ophæng ?

Nej ikke umiddelbart. Vores forsøg var baseret på nogle Lansing d130 prototyper fra 50erne.

Har i/du undersøgt deres (DCA's) spider med fase problemer vs. conen, teori/påstand/ide. ?

Det er ikke et fænomen som vi målbart fik belyst eller bekræftet at det eksistere i praksis. Jeg kan dog sagtens følge teorien. De enheder vi brugte havde alle en kraftig papmembran..måske er fænomenet kun målbart ved enhedner meg meget tynd membran med en lavere akustisk isolationskoeficient hvor det så måske kan "stråle" igennem den?? Måske kan de misfasede svingninger i spideren bremse enhedens vandring på en uforudsigelig måde (uden for vores kendte matematiske beregninger) og dermed skabe forvrængning. Dette kunne være udtalt på enheder med lav styrke ved højere vandring? Men alt dette er bare måske.

med tråde så lange som x2 på dia. så må den næsten skulle monteres bagfra

Du siger i et senere indlæg at man kan speche en spider til at være "tynd" nok til at mimike et trådophæng. Det er efter min erfaring så godt som umuligt at efterligne et trådophængs respons. Da den progressivitet der ligger genetisk i det materiale man vælger som tråd er dets evne ved en given tykkelse at kunne gi sig på langs. Dvs progressiviteten er der, men er fuldstændig "usynelig" til det øjeblik hvor den ikke kan give sig mere. Man kan ikke lave en traditionel spider men samme unikke progressivitet da de fibre man bruger skal give sig på tværs. 

Fibrene i en trad. foldet centerfjeder giver sig ikke "på tværs", det umuliggør trådenes orientering/fastgørelse. Det er selve den harmonika lignende foldning der danner fjederen. Skulle man endelig overstrække samme så den bliver helt glat dvs. foldningerne forsvinder, vil det være i lænderetningen de enkelte tråde skal give sig. Det sker heldig vis ikke inden for enhedens arbejsdområde.

Ved trådophæng udnyttes netop trådens elasticitet i længderetningen, og jo længere tråd jo bedre. Derfor er det forfra (udvendigt) justerbare trådophæng den bedst mulige løsning 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2005 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

kwwel skrev:

hejsa !!

jeg kan se at der hele tiden bliver henført til en alm spider kontra den enhed som dca / duelund bruger

det er som jeg ser det ingen steder blivet sagt  at der dybest set er tale om to forskellige enheder !!

alle de enheder jeg har mærket med tråd har en væsentligt friere bevægelighed hvad enten det er monteret i lukket eller om det er friluft

det jeg mener er at den scanspeak som dca modder som sådan ikke længere er en scanspeak enhed men en dca enhed da der er påført så meget dullerbejs samt på nogle var der også bagefter fjernet støvhætte og påsat phaseplug

hvordan den ser ud pt aner jeg dog ikke ,, men det er vel et faktum at den er meget anderledes end en normal scanspeak blot uden spider

hvis man for alvor skal kunne vurdere om samme enhed har bedre af ikke at have spider skal tråden vel strammes til at have samme fasthed / kontrol som den konventionelle spider

så eneste forskel  er at der er tråd istedet for spider

i mit sind vil dette stadigt være en bedre enhed ,,, men om det er målbart ved jeg ikke

alle de moods der bliver diskuteret her omkring spider har vel alle den udgang at frigangen bliver større / blødere ,,,, noget som jeg selv er tilhænger af , men det er ikke længere samme enhed

hvis spændingen skal være den samme må tråden nødvendigvis blive lang som hasselhof anfører dette er bla. også grunden til at mine beta enheder har fået træafstandsstykker ,,,, som jeg husker det sagde duelund noget om at så lang afstand som overhovedet var det optimale  samt en fjedrene men stabil uldtråd

jeg vil gerne henføre at det ikke er et angreb på dca enheder ,,, da den tovejs jeg har hørt hos duelund i sin tid lød formidabbelt ,,, blot at man skal adskille tingene lidt for at kunne vurdere om tråd er bedre eller ej ,,,, det kan man ikke ved at lytte til en duelund højtaler for den er moddet på andre områder ditto ,,,,, samt er den blødere i bagfjeder  end den normale enhed ,,, det er hele idden me d tråden  

hilsen kwwel

Hvis det var den hvide 2 vejs med en ombygget Vifa 8" øverst så er der godt nok tale om en særdeles blød sag. Den gengiver brugbart helt ned til nederste kulkælderniveau

Den oprindelige "køkkenhøjttaler" er endnu mere homogen end ovenstående og den er ikke med trådophængte basser.

Til gengæld er der ingen præmie for at gætte hvilken af de to der leverer den mest tilfredsstillende basgengivelse.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

bjørn

Fibrene i en trad. foldet centerfjeder giver sig ikke på tværs, det umuliggør trådenes orientering/fastgørelse. Det er selve den harmonika lignende foldning der danner fjederen. Skulle man endelig overstrække samme så den bliver helt glat dvs. foldningerne forsvinder, vil det være i lænderetningen de enkelte tråde skal give sig. Det sker heldig vis ikke inden for enhedens arbejsdområde.

Ved trådophæng udnyttes netop trådens elasticitet i længderetningen, og jo længere tråd jo bedre. Derfor er det forfra (udvendigt) justerbare trådophæng den bedst mulige løsning 

[/QUOTE skrev:

hvis det kun var/er den geometrisk udforming der laver fjeder virkning, vil det så ikke være underordnet hvilken materiale den er laver af. der må da ske en forskydning i selve srukturen.

længden af tråden, hvis man udnytter dens elastisitet, må være uden betydning. hvis den er meget lidt elastisk, skal den være lang. er den stor, skal den være kort. det må være dens evne til at strække sig X antal mm der er afgørende. om det sker med 10% pr. l, eller 50% pr. l, må da være ligemeget.

hvis det kun var/er den geometrisk udforming der laver fjeder virkning, vil det så ikke være underordnet hvilken materiale den er laver af. der må da ske en forskydning i selve srukturen.

længden af tråden, hvis man udnytter dens elastisitet, må være uden betydning. hvis den er meget lidt elastisk, skal den være lang. er den stor, skal den være kort. det må være dens evne til at strække sig X antal mm der er afgørende. om det sker med 10% pr. l, eller 50% pr. l, må da være ligemeget.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2005 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
bjørn

Fibrene i en trad. foldet centerfjeder giver sig ikke på tværs, det umuliggør trådenes orientering/fastgørelse. Det er selve den harmonika lignende foldning der danner fjederen. Skulle man endelig overstrække samme så den bliver helt glat dvs. foldningerne forsvinder, vil det være i lænderetningen de enkelte tråde skal give sig. Det sker heldig vis ikke inden for enhedens arbejsdområde.

Ikke mere end den anvendte lim/lak's elasticitet tillader. Hvis det var tilfældet ville du få en permanent deformation. Ser du på enheden forfra og forstiller dig at du drejer membranen som rettet i en bil, så er fjederen meget stabil

Tråden skal være lang fordi den skal være stabil. En elasticitet på 50% vil gøre det umuligt at centrere spolen i magnetgabet 

[/QUOTE skrev:

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 03:21 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

3DX Hasselhofs beskrivelse stemmer meget godt overens, med min hjemmelavede forklaring om at det største problem, er at spideren spiller med.Jeg mener bare ikke hans forslag om at tråden skal være stiv er god.

MVH

Siger ikke at den skal være "stiv" men at den ikke må strække sig ud over dens oprindelige elasticitet. Det er vigtigt at elasticiteten er konstant, hvis den "strækker" sig over tid  vil det kræve efterjustering og gøre dem uinteressant til masse produktion

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 20 Maj 2005 kl. 06:45 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
3DX skrev:
bjørn

Ikke mere end den anvendte lim/lak's elasticitet tillader. Hvis det var tilfældet ville du få en permanent deformation. Ser du på enheden forfra og forstiller dig at du drejer membranen som rettet i en bil, så er fjederen meget stabil

lak of og lim er vel også en del af konstruktionen, derfor må materialet også kunne elastitere (hedder det, det ) = at materiale valget er meget afgørende for funktionen.

Tråden skal være lang fordi den skal være stabil. En elasticitet på 50% vil gøre det umuligt at centrere spolen i magnetgabet 

nu taler du ulæmper ved materiale og ikke fumktion. i princippet kunne en tråd være få mm kort, hvis blot dem opførte sig korrekt.

måske ville det være en fordel at for spæne 50% tråde 10% og lade den være linær op til 30%. frem for en lang der skal bevæge sig ulinært fra 0 til 10%

jeg syntes (bort set fra fase problemt) at det ser ud som om tråd løsningen er valgt fordi den nemmere at gå til, end få lave nye spidere i andet end den velkende vævede type, med nye geometrier osv.

fair nok. men så skal man trutte ren røv, og sige det. frem for at opfinde problemer og løsninger.

men Andres fase problem kan jeg godt følge. samt Hasselhofs luft modstand, men ud over det, så syntes jeg at det ser ud som om spider og tråde laver det sammen.

dog vil jeg tro at tråden endvidere har det problem at den med sine få angres punkter må deformere formeren. en cirkel geometri er meget stærk ude fra, men ret ringe i den retnint tråden hiver i den på, men sine fa angrebs punkter, frem for spideren 360° kobling.

[/QUOTE skrev:

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 06:47 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:

Siger ikke at den skal være "stiv" men at den ikke må strække sig ud over dens oprindelige elasticitet. Det er vigtigt at elasticiteten er konstant, hvis den "strækker" sig over tid  vil det kræve efterjustering og gøre dem uinteressant til masse produktion

Jamen hvorfor skal masseproduktion inddrages her. I musikerverdenen er der masser af eksempler på efterjusteringen. Det være sig Biasen på rørforstærkere, samtlige strengeindstrumenter sågar gamle analoge Synths for ikke at snakke om trommer.

Derfor må der være et marked også for entusiaster der ikke har noget imod at smide et par hundrede kroner om året for en efterjustering af højttalerne. Derfor må der ses bort fra egentlig masseproduktion når det drejer sig om trådpåhæng. Uegnet til masseproduktion, gør det ikke uegnet til kommerciel produktion.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 20 Maj 2005 kl. 06:48 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:
Andre skrev:

3DX Hasselhofs beskrivelse stemmer meget godt overens, med min hjemmelavede forklaring om at det største problem, er at spideren spiller med.Jeg mener bare ikke hans forslag om at tråden skal være stiv er god.

MVH

hvis den ikke kan give sig, kan formere jo ikke flytte sig. og den skal selvfølgelig arbejde inden for det linær område af den elasticitet. ellers må det da gå helt galt.

spænder i "jeres" tråde op med N meter, eller er det på høre om den skraper på pricippet ?

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 20 Maj 2005 kl. 06:51 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Hasselhof skrev:

Jamen hvorfor skal masseproduktion inddrages her. I musikerverdenen er der masser af eksempler på efterjusteringen. Det være sig Biasen på rørforstærkere, samtlige strengeindstrumenter sågar gamle analoge Synths for ikke at snakke om trommer.

Derfor må der være et marked også for entusiaster der ikke har noget imod at smide et par hundrede kroner om året for en efterjustering af højttalerne. Derfor må der ses bort fra egentlig masseproduktion når det drejer sig om trådpåhæng. Uegnet til masseproduktion, gør det ikke uegnet til kommerciel produktion.

ville du købe en ht'er som du skulle tilbage med til forretning med x md. mellemrum, undvære i x antal dage mens den blev justeret ?

hvis det skulle fungere må det være noget kunde selv kan, ligesom bias på nogen rørslæder.

det andet tro jeg sgu 99% ville syntes var en møg løsning.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2005 kl. 07:05 | IP-adresse registreret  

Hvem siger der går måneder imellem. Det fremføres ovenikøbet, at de sidste kommercielle produkter med udenvendig justeringsmuligheder er ganske stabil.

Det er da tåbeligt at droppe en mulighed blot fordi man har en idé om at kunderne ikke vil købe dette. Hvis man udelukkende udviklede på gisninger om risici ville det godt nok være nogle kedelige produkter.

Risici er nødvendige at tage for at kunne leve reel nyudvikling. Det er som om enkelte personer i denne tråd afviser trådophænget fordi det er for svært at lave kommercielt (ikke baseret på viden men på tro). Det synes jeg vidner om manglende mod. Hvis dette er branchen generelle holdning, så tror jeg reel udvikling på område må komme fra gale/glade amatører.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 20 Maj 2005 kl. 07:15 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Hvem siger der går måneder imellem. Det fremføres ovenikøbet, at de sidste kommercielle produkter med udenvendig justeringsmuligheder er ganske stabil.

justeringen må være afhængig af hvor meget du har spillet og hvor højt. skal man man så side og føre log over det ?

Det er da tåbeligt at droppe en mulighed blot fordi man har en idé om at kunderne ikke vil købe dette. Hvis man udelukkende udviklede på gisninger om risici ville det godt nok være nogle kedelige produkter.

jeg kender ingen der udvikler noget uden at ha' en kraftig formodning om det kan sælges. jeg kender ingen brancher, eller nogen med bare skyggen af sucses der har lavet noget uden en tro på det kan sælges i mere end bare hobby kvantiteter.

Risici er nødvendige at tage for at kunne leve reel nyudvikling. Det er som om enkelte personer i denne tråd afviser trådophænget fordi det er for svært at lave kommercielt (ikke baseret på viden men på tro). Det synes jeg vidner om manglende mod. Hvis dette er branchen generelle holdning, så tror jeg reel udvikling på område må komme fra gale/glade amatører.

jeg er enig med dig i at der skal tages chancer, ellers kommer man aldrig videre. men der er MEGET langt fra DIY til produktion. og det hjælper intet at man kan lave 10 eller 20 fungerende "prototyper" som næsten alle er ens. hvis det ikke kan produceres og sælges, så bliver det aldrig mere end avanceret DIY. og det er da godt nok, og tit bedre. men man kan så bare ikke under sig over det ikke kan købes.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2005 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

Du læser ikke rigtigt

Jeg skriver at man ikke skal stoppe udvikling pga. en idé om at kunder ikke vil købe.

Man skal tilgengæld starte udvikling pga. en formodning om et marked. At det kun er en selv der tror på dette er ligegyldigt. Sony lavede eksempelvis ikke en markedsanalyse da de begyndte udviklingen af walkman'en og andre rystede på hovedet over denne ubrugelige opfindelse. Det er generelt Sonys tankegang at man skal udvikle nyt på baggrund af en egen tro og ikke på baggrund af markedsundersøgelser.

Her er tale om to forskellige tankesæt, og to forskellige tilgange til "hvad driver værket"

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 20 Maj 2005 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Du læser ikke rigtigt

Det går nu meget godt

Jeg skriver at man ikke skal stoppe udvikling pga. en idé om at kunder ikke vil købe.

enig, men man udvikler ikke noget, med minder man har en ide om det kan sælges. og desvære er god argumenter, facts osv ikke altid nok i denne branche. se bare på VHS vs. Betamax (det er video bånd, -info. for jer under 30 )

Man skal tilgengæld starte udvikling pga. en formodning om et marked. At det kun er en selv der tror på dette er ligegyldigt. Sony lavede eksempelvis ikke en markedsanalyse da de begyndte udviklingen af walkman'en og andre rystede på hovedet over denne ubrugelige opfindelse. Det er generelt Sonys tankegang at man skal udvikle nyt på baggrund af en egen tro og ikke på baggrund af markedsundersøgelser.

det er ligesom Laseren, den havde man intet fornuftigt at bruge til da den bliver udviklet... det er den ligesom kommet efter.

der har jo nok været en eller anden på Sony, der havde en ide om at det måske kunne bruges til mere end underholde R&D afd.

Her er tale om to forskellige tankesæt, og to forskellige tilgange til "hvad driver værket"

desvære kan det at drive værket ikke give salt til ægget ret længe

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2005 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:
Andre skrev:

MVH

Strækker du "noget" udover den "oprindelige elasticitet" vil emnet enten knække eller blive permanent deformeret.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2005 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
Kjeldsen skrev:
Hasselhof skrev:

ville du købe en ht'er som du skulle tilbage med til forretning med x md. mellemrum, undvære i x antal dage mens den blev justeret ?

hvis det skulle fungere må det være noget kunde selv kan, ligesom bias på nogen rørslæder.

det andet tro jeg sgu 99% ville syntes var en møg løsning.

Hvorfor tror du jeg her nævt den forfra justerbare løsning som den ideelle ?

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2005 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
bjørn skrev:
3DX skrev:
bjørn

lak of og lim er vel også en del af konstruktionen, derfor må materialet også kunne elastitere (hedder det, det ) = at materiale valget er meget afgørende for funktionen.

nu taler du ulæmper ved materiale og ikke fumktion. i princippet kunne en tråd være få mm kort, hvis blot dem opførte sig korrekt.

måske ville det være en fordel at for spæne 50% tråde 10% og lade den være linær op til 30%. frem for en lang der skal bevæge sig ulinært fra 0 til 10%

Nu har en venlig sjæl tidligere beregnet hvor meget tråden skal strækkes - ca. 0.5mm. Kigger vi på tråden til en 10 så er den i den oftest anvendte opspænding ca. 100mm lang. Med udvendig justering kan du tillægge kurvens højde og så er vi oppe på 150-170mm. Vi er med andre ord nede under 1% i nødvendig strækevne for den forspændte tråd.

Står du med en tråd i hånden og den umiddelbart føles lidt elastisk så er den ubrugelig til trådophæng

Udstyr til måling af materialers elasticitet har ikke været tilgængeligt i det Duelundske univers.

Skal vi for spøjens skyld sammenligne med et så højttalerfremmed materiale som rørerne til et cykelstel, så er elasticiteten der typisk 9-12%

Som et kuriosum har højttalerverdenen budt på centerstyr udført som  både bladfjedre af pertinax og som rør af glasfiberlignende materiale

jeg syntes (bort set fra fase problemt) at det ser ud som om tråd løsningen er valgt fordi den nemmere at gå til, end få lave nye spidere i andet end den velkende vævede type, med nye geometrier osv.

Det er da også en meget vigtig egenskab for en hobbymand

fair nok. men så skal man trutte ren røv, og sige det. frem for at opfinde problemer og løsninger.

Jeg trutter kun i rene røve

men Andres fase problem kan jeg godt følge. samt Hasselhofs luft modstand, men ud over det, så syntes jeg at det ser ud som om spider og tråde laver det sammen.

Ja, bortset fra du kan lave et blødt ophæng med en minimal overflade der samtidigt sikrer en fornuftig passage mellem membran og magnet

dog vil jeg tro at tråden endvidere har det problem at den med sine få angres punkter må deformere formeren. en cirkel geometri er meget stærk ude fra, men ret ringe i den retnint tråden hiver i den på, men sine fa angrebs punkter, frem for spideren 360° kobling.

Du kan sammenligne trådophænget med et cykelhjul

[/QUOTE skrev:

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2005 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
3DX skrev:
bjørn skrev:
3DX skrev:
bjørn

Nu har en venlig sjæl tidligere beregnet hvor meget tråden skal strækkes - ca. 0.5mm. Kigger vi på tråden til en 10 så er den i den oftest anvendte opspænding ca. 100mm lang. Med udvendig justering kan du tillægge kurvens højde og så er vi oppe på 150-170mm. Vi er med andre ord nede under 1% i nødvendig strækevne for den forspændte tråd.

Står du med en tråd i hånden og den umiddelbart føles lidt elastisk så er den ubrugelig til trådophæng

Udstyr til måling af materialers elasticitet har ikke været tilgængeligt i det Duelundske univers.

Skal vi for spøjens skyld sammenligne med et så højttalerfremmed materiale som rørerne til et cykelstel, så er elasticiteten der typisk 9-12%

Som et kuriosum har højttalerverdenen budt på centerstyr udført som  både bladfjedre af pertinax og som rør af glasfiberlignende materiale

Det er da også en meget vigtig egenskab for en hobbymand

Jeg trutter kun i rene røve

Ja, bortset fra du kan lave et blødt ophæng med en minimal overflade der samtidigt sikrer en fornuftig passage mellem membran og magnet

[/QUOTE skrev:

Er der ikke fordampet en replik fra 3DX ?

Er der ikke fordampet en replik fra 3DX ?

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 20 Maj 2005 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

jo, hvor f. er den hende

jo, hvor f. er den hende

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2005 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

jo, hvor f. er den hende

jo, hvor f. er den hende

Ja hvor

Ja hvor

Borte har tagen den

Borte her tagen den

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
3DX skrev:

Nu har en venlig sjæl tidligere beregnet hvor meget tråden skal strækkes - ca. 0.5mm. Kigger vi på tråden til en 10" så er den i den oftest anvendte opspænding ca. 100mm lang. Med udvendig justering kan du tillægge kurvens højde og så er vi oppe på 150-170mm. Vi er med andre ord nede under 1% i nødvendig strækevne for den forspændte tråd.

Hvis en tråd kan strækkes, kan man nødvendighvis heller ikke centrere fornuftig med den. Derfor skal tråden være lang og næsten ustrækkelig.

Jeg ved ikke om det er det samme Bjørn hentyder til, men et trådophæng har ikke kun få angrebspunkter, se f.eks. hvordan tråden er monteret på linket på 1. side. Her følger tråden formeren og kræften fra strækket vil fordele sig over måske 70% af omkredsen på svingspolen.   

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes