Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 06:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: trådophæng istedet for spider (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

dav

Vi kommer vist ikke videre

tak for underholdning og indlæg i denne tråd.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

hejsa ,,

det var også hvad jeg kom til for en side eller to siden !! ,,,

dx3 hvis du har prøvet at sidde med en meget fritgåene driver hvor der er monteret tråd / eller som axiom 80 bladfjedre så kan du mærke hvad det går ud på ,,,, den bevæger sig anderledes end en med spider lidt svært at forklare men lav en billig hund og mærk efter den får en meget facinerende frigang

axiom 80 føles stortset som en luftbåret tonearm ,,, ups det ville vel være den perfekte spider /frontbølge ditto

hilsen kwwel

Til top Vis kwwel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kwwel

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
bjørn skrev:
3DX skrev:

måske ville det være en fordel at for spæne 50% tråde 10% og lade den være linær op til 30%. frem for en lang der skal bevæge sig ulinært fra 0 til 10%

Nu har en venlig sjæl tidligere beregnet hvor meget tråden skal strækkes - ca. 0.5mm. Kigger vi på tråden til en 10" så er den i den oftest anvendte opspænding ca. 100mm lang. Med udvendig justering kan du tillægge kurvens højde og så er vi oppe på 150-170mm. Vi er med andre ord nede under 1% i nødvendig strækevne for den forspændte tråd.

dog vil jeg tro at tråden endvidere har det problem at den med sine få angres punkter må deformere formeren. en cirkel geometri er meget stærk ude fra, men ret ringe i den retnint tråden hiver i den på, men sine fa angrebs punkter, frem for spideren 360° kobling.

Du kan sammenligne trådophænget med et cykelhjul

Hvis en tråd kan strækkes, kan man nødvendighvis heller ikke centrere fornuftig med den. Derfor skal tråden være lang og næsten ustrækkelig.

Jeg ved ikke om det er det samme Bjørn hentyder til, men et trådophæng har ikke kun få angrebspunkter, se f.eks. hvordan tråden er monteret på linket på 1. side. Her følger tråden formeren og kræften fra strækket vil fordele sig over måske 70% af omkredsen på svingspolen.   

Nej, linket på side 3. Tråden er fæstet "på bagsiden" af svingspoleformen og den effektive trådlængde er således fra dét punkt og til fæstningspunktet på træklodsen = ca. enhedens radius.

Den norske variant bedømmer jeg som "mindre heldig"

Ved et forfra justerbart ophæng vil tråden via nogle glidere fortsætte til kurvens underside og dermed øge længden med ca. 50%

Tråden skal forkomme uelastisk ved håndtering

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Hej.

Det må da kunne lade sig gøre at få nogle til at svinge skalpellen og få lavet nogle sammenlignende målinger. 3DX hvorfor prøver du ikke selv? det lader til at du er nogenlunde åben for ideen.

Det kan nok lade sig gøre at få nogle præsise instruktioner på hvordan man skal lave et ordenligt ophæng til et par scanspeak enheder her i tråden.

Det jeg umiddelbart ser som det sværeste at få placeret træklodserne som ophænget er forbundet til præcist. Hvordan kan det gøres fornuftigt?

Mit trådophæng er lavet på en Skåning enhed, her er indgrebet meget simpelt fordi jeg benytter nogle af de eksisterende bolte til trådophænget, det gør det også muligt at justere ophænget udefra, samtidig med at jeg er sikker på at geometrien i ophænget er præcist.  

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2005 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Nej, linket på side 3. Tråden er fæstet "på bagsiden" af svingspoleformen og den effektive trådlængde er således fra dét punkt og til fæstningspunktet på træklodsen = ca. enhedens radius.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med "på bagsiden"? Jeg har aldrig set et Duelund ophæng, andet end det på billedet.

Ja den ser ikke alt for heldig ud, men billederne med trådens befæstigelse på svingspolen er mest tydelige her.

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2005 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
bjørn skrev:

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med "på bagsiden"? Jeg har aldrig set et Duelund ophæng, andet end det på billedet.

På bagsiden af svingspolen. Som bagsiden af månen set fra Rødovre

Ja den ser ikke alt for heldig ud, men billederne med trådens befæstigelse på svingspolen er mest tydelige her.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2005 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

kwwel skrev:

hejsa ,,

det var også hvad jeg kom til for en side eller to siden !! ,,,

dx3 hvis du har prøvet at sidde med en meget fritgåene driver hvor der er monteret tråd / eller som axiom 80 bladfjedre så kan du mærke hvad det går ud på ,,,, den bevæger sig anderledes end en med spider lidt svært at forklare men lav en billig hund og mærk efter den får en meget facinerende frigang

axiom 80 føles stortset som en luftbåret tonearm ,,, ups det ville vel være den perfekte spider /frontbølge ditto

hilsen kwwel

Axiom 80's største ulempe er at enheden ikke er tæt. Jeg var faktisk gået på jagt efter en blød bølge i den rigtige størrelse da jeg pakkede enhederne ned og slagtede kabinetterne (bygget efterde originale tegninger) 

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Ærgeligt at 3DX allerede melder sig ud af tråden. Det eneste han har bidraget med er formodninger. Jeg synes oprigtigt det er en skam at branchemedlemmer ikke har mere mod.

Ingen af de "påstande" der er fremkommet om som har modsat sig trådløsningen, har hold i egentlige undersøgelse, kun formodninger.

Tilhængerne af "tråden" er det til gengæld pga. egne prakriske erfaringer. Det tager jeg hatten af for.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2005 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
LGrau skrev:
bjørn skrev:

På bagsiden af svingspolen. Som bagsiden af månen set fra Rødovre

OK så er jeg med .

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2005 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Hej Kim.

Trådohæng giver lavt fs = forbedring. længere er den vel ikke.

Der sandsynliggjort at der sikkert også er andre fordele, men selvom den eneste fordel er lavere Fs så har trådophænget vel også sin berretigelse/fordele?

Jeg ville dog også frygtelig gerne have nogle målinger.

Jeg forstår ikke hvorfor DCA skal blandes ind i tråden?

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

kimmadsen skrev:

Kjeldsen skrev:
Ærgeligt at 3DX allerede melder sig ud af tråden. Det eneste han har bidraget med er formodninger. Jeg synes oprigtigt det er en skam at branchemedlemmer ikke har mere mod.

Ingen af de "påstande" der er fremkommet om som har modsat sig trådløsningen, har hold i egentlige undersøgelse, kun formodninger.

Tilhængerne af "tråden" er det til gengæld pga. egne prakriske erfaringer. Det tager jeg hatten af for.

Slettet af moderator!!

Så fik jeg langt om længe nok af Kim Madsens store oratoriske talent(?)

Rapportfunktionen er benyttet, for første gang i min tid herinde.

Mvh. Jens/Modifix von DCA am Frederiksberg.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2005 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Det kan godt være at den ikke holder helt alligevel, hvis man kunne få spider med samme eftergivenhed/Fs, og der ikke er nogen ulemper ved dette, så er det ikke en entydig fordel.

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Maj 2005 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Så har jeg fået nok ,3DX jeg har den omtalte enhed, vi kan lave en bytter.Jeg låner en af dine forstærkere til et prøve lyt, og du kan låne en duelund modificeret scanspeak.Den umodifiserede scan speak må du selv skaffe.

MVH 

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2005 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Glæder mig til målingerne, selvom det ikke bliver en direkte sammenligning på trådophæng alene.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2005 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
LGrau skrev:

Det kan godt være at den ikke holder helt alligevel, hvis man kunne få spider med samme eftergivenhed/Fs, og der ikke er nogen ulemper ved dette, så er det ikke en entydig fordel.

Det er en kæmpe fordel at man til hver en tid, til enhver enhed, søndag formiddag, ved hjælp af én eller to typer tråd kan fremstille sig eget ophæng.

Man er sin egen herre - og så er det billigt. Men selvfølgelig kan man betale nogle fabrikker for at gøre arbejdet. Bestiller man arbejdet udført så kommer regningen før eller siden, og det kan for nogen være en ubehagelig oplevelse.

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Juli 2005 kl. 05:01 | IP-adresse registreret  

Her er der et firma der helt har fjernet spideren.Så vidt jeg kan forstå,de har brugt magnetiskolie.Og som de skriver har de fjernet spideren fordi  it is also considered as a source of vibration and sound coloration.

http://www.hyperionsound.com/m_f_d_s_.htm

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 08 Juli 2005 kl. 06:53 | IP-adresse registreret  

de ser meget innovative ud.... NOT

http://www.hyperionsound.com/products.htm

jeg tror de har set lidt på:

http://www.wilsonaudio.com/products/wattpuppy/

4 small photos of the WATT/Puppy System 7 speakers

hell, selv de 6 kantede woofer chassiser har de kopieret

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Juli 2005 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Så har jeg fået nok ,3DX jeg har den omtalte enhed, vi kan lave en bytter.Jeg låner en af dine forstærkere til et prøve lyt, og du kan låne en duelund modificeret scanspeak.Den umodifiserede scan speak må du selv skaffe.

MVH 

Bravo....det bliver spændende

capsule
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Sendt: 08 Juli 2005 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Ja så vidt jeg forstår, så benytter de (Hyperionsound) magnetisk olie i svingspolegapet, der vel så sørger for at svingspolen ikke "bidder" sig fast i magneten.

Men det vil vel også introducere en modstand i form af friktion fra olien, eller?

Capsule

Til top Vis capsule's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af capsule

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Juli 2005 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Man kommer ikker helt ud over, at enhver centrering vil give modstand, også magnetisk olie. Den uomtvistelige fordel ved ingen spider er nul bidrag lydmæssigt, og det må siges at være en kæmpefordel.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 9
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes