| Forfatter |
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 20 Maj 2005 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
dav
Vi kommer vist ikke videre 
tak for underholdning og indlæg i denne tråd. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
kwwel Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 176
|
| Sendt: 20 Maj 2005 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa ,,
det var også hvad jeg kom til for en side eller to siden !! ,,,
dx3 hvis du har prøvet at sidde med en meget fritgåene driver hvor der er monteret tråd / eller som axiom 80 bladfjedre så kan du mærke hvad det går ud på ,,,, den bevæger sig anderledes end en med spider lidt svært at forklare men lav en billig hund og mærk efter den får en meget facinerende frigang
axiom 80 føles stortset som en luftbåret tonearm ,,, ups det ville vel være den perfekte spider /frontbølge ditto
hilsen kwwel
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 20 Maj 2005 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
bjørn skrev:
3DX skrev:
|
måske ville det være en fordel at for spæne 50% tråde 10% og lade den være linær op til 30%. frem for en lang der skal bevæge sig ulinært fra 0 til 10%
Nu har en venlig sjæl tidligere beregnet hvor meget tråden skal strækkes - ca. 0.5mm. Kigger vi på tråden til en 10" så er den i den oftest anvendte opspænding ca. 100mm lang. Med udvendig justering kan du tillægge kurvens højde og så er vi oppe på 150-170mm. Vi er med andre ord nede under 1% i nødvendig strækevne for den forspændte tråd.
dog vil jeg tro at tråden endvidere har det problem at den med sine få angres punkter må deformere formeren. en cirkel geometri er meget stærk ude fra, men ret ringe i den retnint tråden hiver i den på, men sine fa angrebs punkter, frem for spideren 360° kobling.
Du kan sammenligne trådophænget med et cykelhjul
|
|
|
|
|
|
Hvis en tråd kan strækkes, kan man nødvendighvis heller ikke centrere fornuftig med den. Derfor skal tråden være lang og næsten ustrækkelig.
Jeg ved ikke om det er det samme Bjørn hentyder til, men et trådophæng har ikke kun få angrebspunkter, se f.eks. hvordan tråden er monteret på linket på 1. side. Her følger tråden formeren og kræften fra strækket vil fordele sig over måske 70% af omkredsen på svingspolen.
|
|
|
Nej, linket på side 3. Tråden er fæstet "på bagsiden" af svingspoleformen og den effektive trådlængde er således fra dét punkt og til fæstningspunktet på træklodsen = ca. enhedens radius.
Den norske variant bedømmer jeg som "mindre heldig"
Ved et forfra justerbart ophæng vil tråden via nogle glidere fortsætte til kurvens underside og dermed øge længden med ca. 50%
Tråden skal forkomme uelastisk ved håndtering
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 20 Maj 2005 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Det må da kunne lade sig gøre at få nogle til at svinge skalpellen og få lavet nogle sammenlignende målinger. 3DX hvorfor prøver du ikke selv? det lader til at du er nogenlunde åben for ideen.
Det kan nok lade sig gøre at få nogle præsise instruktioner på hvordan man skal lave et ordenligt ophæng til et par scanspeak enheder her i tråden.
Det jeg umiddelbart ser som det sværeste at få placeret træklodserne som ophænget er forbundet til præcist. Hvordan kan det gøres fornuftigt?
Mit trådophæng er lavet på en Skåning enhed, her er indgrebet meget simpelt fordi jeg benytter nogle af de eksisterende bolte til trådophænget, det gør det også muligt at justere ophænget udefra, samtidig med at jeg er sikker på at geometrien i ophænget er præcist.
__________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2005 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
|
Nej, linket på side 3. Tråden er fæstet "på bagsiden" af svingspoleformen og den effektive trådlængde er således fra dét punkt og til fæstningspunktet på træklodsen = ca. enhedens radius.
Jeg forstår ikke helt hvad du mener med "på bagsiden"? Jeg har aldrig set et Duelund ophæng, andet end det på billedet.
Ja den ser ikke alt for heldig ud, men billederne med trådens befæstigelse på svingspolen er mest tydelige her.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2005 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
bjørn skrev:
|
Jeg forstår ikke helt hvad du mener med "på bagsiden"? Jeg har aldrig set et Duelund ophæng, andet end det på billedet.
På bagsiden af svingspolen. Som bagsiden af månen set fra Rødovre
Ja den ser ikke alt for heldig ud, men billederne med trådens befæstigelse på svingspolen er mest tydelige her.
|
|
|
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2005 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
kwwel skrev:
|
hejsa ,,
det var også hvad jeg kom til for en side eller to siden !! ,,,
dx3 hvis du har prøvet at sidde med en meget fritgåene driver hvor der er monteret tråd / eller som axiom 80 bladfjedre så kan du mærke hvad det går ud på ,,,, den bevæger sig anderledes end en med spider lidt svært at forklare men lav en billig hund og mærk efter den får en meget facinerende frigang
axiom 80 føles stortset som en luftbåret tonearm ,,, ups det ville vel være den perfekte spider /frontbølge ditto
hilsen kwwel
|
|
|
Axiom 80's største ulempe er at enheden ikke er tæt. Jeg var faktisk gået på jagt efter en blød bølge i den rigtige størrelse da jeg pakkede enhederne ned og slagtede kabinetterne (bygget efterde originale tegninger)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 20 Maj 2005 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ærgeligt at 3DX allerede melder sig ud af tråden. Det eneste han har
bidraget med er formodninger. Jeg synes oprigtigt det er en skam at
branchemedlemmer ikke har mere mod.
Ingen af de "påstande" der er fremkommet om som har modsat sig
trådløsningen, har hold i egentlige undersøgelse, kun formodninger.
Tilhængerne af "tråden" er det til gengæld pga. egne prakriske erfaringer. Det tager jeg hatten af for.
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2005 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
LGrau skrev:
bjørn skrev:
|
På bagsiden af svingspolen. Som bagsiden af månen set fra Rødovre
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OK så er jeg med . __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2005 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kim.
Trådohæng giver lavt fs = forbedring. længere er den vel ikke.
Der sandsynliggjort at der sikkert også er andre fordele, men selvom den eneste fordel er lavere Fs så har trådophænget vel også sin berretigelse/fordele?
Jeg ville dog også frygtelig gerne have nogle målinger.
Jeg forstår ikke hvorfor DCA skal blandes ind i tråden? __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 20 Maj 2005 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
kimmadsen skrev:
Kjeldsen skrev:
Ærgeligt at 3DX allerede melder sig ud af tråden. Det eneste han har bidraget med er formodninger. Jeg synes oprigtigt det er en skam at branchemedlemmer ikke har mere mod.
Ingen af de "påstande" der er fremkommet om som har modsat sig trådløsningen, har hold i egentlige undersøgelse, kun formodninger.
Tilhængerne af "tråden" er det til gengæld pga. egne prakriske erfaringer. Det tager jeg hatten af for.
|
|
|
Slettet af moderator!!
|
|
|
Så fik jeg langt om længe nok af Kim Madsens store oratoriske talent(?)
Rapportfunktionen er benyttet, for første gang i min tid herinde.
Mvh. Jens/Modifix von DCA am Frederiksberg.
__________________ Oksen er træg men jorden er tålmodig..
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2005 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
|
|
|
|
Det kan godt være at den ikke holder helt alligevel, hvis man kunne få spider med samme eftergivenhed/Fs, og der ikke er nogen ulemper ved dette, så er det ikke en entydig fordel.  __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 21 Maj 2005 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg fået nok ,3DX jeg har den omtalte enhed, vi kan lave en bytter.Jeg låner en af dine forstærkere til et prøve lyt, og du kan låne en duelund modificeret scanspeak.Den umodifiserede scan speak må du selv skaffe.
MVH
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2005 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glæder mig til målingerne, selvom det ikke bliver en direkte sammenligning på trådophæng alene.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2005 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
LGrau skrev:
|
|
|
|
Det kan godt være at den ikke holder helt alligevel, hvis man kunne få spider med samme eftergivenhed/Fs, og der ikke er nogen ulemper ved dette, så er det ikke en entydig fordel. 
|
|
|
Det er en kæmpe fordel at man til hver en tid, til enhver enhed, søndag formiddag, ved hjælp af én eller to typer tråd kan fremstille sig eget ophæng.
Man er sin egen herre - og så er det billigt. Men selvfølgelig kan man betale nogle fabrikker for at gøre arbejdet. Bestiller man arbejdet udført så kommer regningen før eller siden, og det kan for nogen være en ubehagelig oplevelse.
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 08 Juli 2005 kl. 05:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er der et firma der helt har fjernet spideren.Så vidt jeg kan forstå,de har brugt magnetiskolie.Og som de skriver har de fjernet spideren fordi it is also considered as a source of vibration and sound coloration.
http://www.hyperionsound.com/m_f_d_s_.htm
MVH
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 08 Juli 2005 kl. 06:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 08 Juli 2005 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
|
Så har jeg fået nok ,3DX jeg har den omtalte enhed, vi kan lave en bytter.Jeg låner en af dine forstærkere til et prøve lyt, og du kan låne en duelund modificeret scanspeak.Den umodifiserede scan speak må du selv skaffe.
MVH
|
|
|
Bravo....det bliver spændende  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
capsule Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 54
|
| Sendt: 08 Juli 2005 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja så vidt jeg forstår, så benytter de (Hyperionsound) magnetisk olie i svingspolegapet, der vel så sørger for at svingspolen ikke "bidder" sig fast i magneten.
Men det vil vel også introducere en modstand i form af friktion fra olien, eller?
Capsule
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 08 Juli 2005 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kommer ikker helt ud over, at enhver centrering vil give modstand, også magnetisk olie. Den uomtvistelige fordel ved ingen spider er nul bidrag lydmæssigt, og det må siges at være en kæmpefordel.
|
| Til top |
|
| |