Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2025 | 08:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Loka Acoustica No. One (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

@Andvare
Det falder jo fint i hak med at mit indtryk også var at den var for lys i lyden, og jeg ville dæmpe de øvre oktaver lidt mere.

Sidder lige midt i noget arbejde, men jeg kan prøve det om nogle timer.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2005 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

@Andvare
Hmm.... Jeg har desværre ikke nogle spoler liggende på 1 mH.

Jeg har nogle 5,6 Ohms modstande, så dem kan jeg bruge, men den nærmeste spole jeg har er på 1,53 mH, og det er en foliespole (Polink), som jeg helst ikke vil vikle af. Men jeg prøver alligevel med den.

Jeg skal alligevel snart bestille flere stumper, så kan jeg bestille nogle flere spoler.

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Du fyre bare 1,5 mH af det er bedre en ingenting (ikke noget med at ødelægge så fine komponenter). men jeg glemte lige at når du nu dæmper bassen ca. 4 dB så skal diskanten også have lidt mere måske 10 Ohm (husk det er her det er godt med nogle induktions fri modstande) du kan evt. prøve med en i serie og en parallel med diskanten (for ikke at hæve impedansen formeget) Lidt hurtig logik (ikke altid rigtigt men det lyder godt) siger mig at der er smart at holde impedanserne for enhederne lige store (inkl. kompensering for følgsomhed mm). Da bassen nu for en impedans (i deleområdet) på 10-12 Ohm så vil der nok være smart at holde dæmpeled + diskant på ca 10-12 Ohm også. Det er vist lige ud af landevejen. fx 9 Ohm i serie og 4,6 i parallel.

Nå men jeg skal også lave noget andet (det siger min kone i hvert fald). Jeg glæder mig til at høre mere.

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

AR anbefaler man justere parallelmodstand og seriespole uden diskant koblet ind. Først når mellemtone og bas (baffelstep) passer tilføjer man diskanten og justerer denne i følsomhed.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

@Andvare
Jeg prøver mig frem. Selve dæmpningen af diskanten er jo det samme som i et parallelfilter, så det er nemt nok.

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2005 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Nemlig! Glæder mig til at høre om resultatet

DIY-tønde

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2005 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Sidder og lodder som en gal...

Skulle have det klar sent i aften, da jeg lige vil give højttalerne en gang lak endnu, når nu jeg alligevel har dem skilt ad.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 31 Maj 2005 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

NB! Der bliver afsat en del effekt i parallelmodstanden. Jeg vil anbefale en 25 watt. 10 watts kan dog anvendes til justering ved moderat niveau.

AR's kondensatorløse udgave kræver 100 watts effekt modstand til større højttalere.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2005 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Det eneste jeg har liggende er 10Watt modstande, så det må gøre det. Ellers kan jeg parallelkoble et par stykker.

Det er heller ikke en særligt effekthungrende konstruktion, så jeg håber det er nok.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2005 kl. 02:52 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg testet det...

...det lød IKKE GODT!

Diskanten er MEGET tilbagetrukket, og bassen buldre, mens mellemtonen er så godt som væk...

Der er noget HELT GALT her.

Jeg har sat et kredsløb med en 1,5mH spole og en 6 Ohms modstand parallelt, i serie med bassen.
Så er den første seriemodstand øget fra de 2,3 Ohm til 10,5 Ohm og der er sat en 4,1 Ohms modstand parallelt med diskanten.

Det virker ihvertfald ikke!

Tror jeg vil droppe den 1,5mH spole og 6 Ohms modstanden, for den kombination fjerner næsten al mellemtonen. Så sænker jeg R1 seriemodstanden til de oprindelige 2,3 Ohm, og sætter en anden modstand parallelt med diskanten, for at dæmpe diskanten en anelse.

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2005 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Nå det var værre, hvis du ikke allerede har lavet andet så kan du prøve at reducere de 6 ohm || 1,5 mH til 3 eller 2 ohm. det skulle virke direkte med at hæve mellemtonen. Og så har diskanten nok fået lige lovligt meget dæmpning (har du skrevet hvad den følgsomhed er?.

DIY-tønde

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2005 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke ændret noget endnu, men jeg kan da prøve at ændre modstanden med det samme.

Diskanten har en følsomhed på 92 dB

Diskanten ligger meget op af de data D27TG-05-06 har.
Jeg prøver at ændre lidt på værdierne.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2005 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Så har jeg ændret lidt.
Diskanten har fået de oprindelige 2,3 ohm (R1), 4,1 Ohms modstanden parallelt med diskanten har jeg ikke fjernet endnu, men det er meningen.

Bas/mellemtonens LR led har fået ændret sin modtstand til 1,3 Ohm.

Det lyder klart bedre nu, men jeg skal lige arbejde lidt med at dæmpe diskanten.

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2005 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Ja det kan nogle gange være svært at gøre sig klog på baggrund af andres erfaringer. jeg har måske taget lidt for meget udgangspunkt i mine erfaringer med peerlees cxs145 der har en stigende følsomhed (med frekvensen)(på grafen for peerlees). Hvis din focal har en flad eller lidt faldende følgsomhed + lidt reflex-boost i bunden - ja så forklare det en hel del - Denne 3xbass skal gå galt. Nu vi er ved det så kender jeg heller ikke focalens følsomhed (jeg har nok bare gættet) jeg bruger kun forskellen i følsomhed.

Hvis det går helt galt så er det nogle gange en god ide at gå tilbage til udgangspunktet.

PS: jeg kan se at der har være en moderator forbi med en krympe spray på mine grafer - hvis du vil have noget i lidt bedre format kan du bare sige til. så sender jeg dem til dig.

DIY-tønde

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 01 Juni 2005 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Her er guidelines fra AR for justering af seriefilter. Det er nemt og godt IMHO.

2.
You need two coils each stereo speaker, initial values to find the correct values.
- 1mH
- 1.8mH.
Connect L2= 1.8mH in series to the bass unit, nothing else. If the sound is too compressed and there is too much bass on moderate volume level, then try 1mH. If you feel there is still too less midrange, then you have to go down in value, but remember you are not using the tweeter, not yet.

3.
You need six cheap resistors each speaker - 5Watt or 10Watt - only to find the value, 3,9ohm, 4.7ohm, 5.6ohm, 6.8ohm, 8.2ohm, 10ohm Now you are using the value of L2 that you did find in step 2. Try all resistors and listen, start with 6.8ohm. You have to set up a pair of stereo speakers.

4.
Fine-tune L2 and R1. May be L2 should be bigger than 1.8mH or a smaller than 1mH. If you need more bass, then use a bigger value L2 or reduce the value of R1. If you need less bass, then reduce the value of L2 or increase the value of R1. It is always best to keep the R1 as high as possible. It will let your amplifier an easier handle the load of the speakers (and therefore less distortion).

Important: Change the low power resistor to a high power resistor, 50W or more. If you don't want to burn off 40% of the energy in the R1 resistor then insert a 27uF good quality capacitor. Now you have a crossover.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2005 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Desværre er mit filter noget anderledes bygget op end ARs. Så jeg har svært ved at overføre de ideer til mit filter. Men jeg har overvejet at bruge ARs filter istedet, da de har gjort det nemt at "tune" filteret.

Lyden er svær at bedømme p.t., det tager lige en dags tid. Men den øvre mellemtone lyder lidt klemt, og diskanten har mistet lidt frihed. Men jeg justere løbende.

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 01 Juni 2005 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Ros: Altid fedt at se nogen der går op deres hobby  Ris: Hvorfor dog den blå farve 
Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2005 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

@Mr. High Fy
Det var den eneste farve jeg havde stående

Har også planer om at skifte farven, men ikke før de spiller som de skal. - Og det kan tage tid...

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Så tror jeg, jeg har fundet det endelige filter!

Nu har jeg brugt mange timer og CD'er, og nu virker det som om der er en rigtig god sammenhæng mellem diskant og bas/mellemtone.

Resultatet er blevet dette filter:

R1 = 4,7 Ohm
R2 = 2,3 Ohm
R3 = 1,2 Ohm
C1 = 6,1 yF
C2 = 13,9 yF
L1 = 0,44 mH
L2 = 1,51 mH

Det er jeg ihvertfald rigtigt godt tilfreds med. Specielt når prisen på de 1000 kroner for et sæt kommer ind i billedet.

Tak for hjælpen og tipsene til jer alle!

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Super.  Det ser rigtigt ud. Skulle det være en anden gang, så er jeg klar til noget mere.  Det er et rigtigt nemt filter at justere såvidt jeg kan regne mig frem til: R1 regulere diskant niveau L2 lustere "baffelstep f3" og R3 "baffelstep niveau". Så kan det ikke være nemmere. Det er garanteret sammenhæng i overgangen mellem bas og diskant da det er et serie filter(sålænge man ikke bliver ekstrem). Det bilver også det næste filter jeg prøver.

DIY-tønde

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum