Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: Hvorfor den store prisdiff melle DK & D (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Claus, crtv.dk skrev:
Panasonic Danmark køber ind til dk
Panasonic Tyskland køber ind til tyskland <- de må da kunne få nogle MEGET bedre priser fra fabrikken når de køber så stort ind!

Priserne på visse produkter - _især_ fladskærme - er _ekstremt_ afhængige af størrelsen af indkøbene. I visse situationer er 1-styks priserne højere end laveste udsalgspris _i Danmark_. Og dét er en tendens der ser ud til at blive mere og mere udtalt. Hvordan forklarer det så at Elgiganten ikke har lige så lave priser som kan findes i Tyskland? Først og fremmest fordi Elgiganten, tro det eller ej, har væsentligt større udgifter til lokaler og personale end de internet-butikker der oftest sammenlignes med i Tyskland - i hvert fald i forhold til omsætning. Jeg har kendskab til mindst ét tysk firma med færre ansatte end vi har og mindre udstillingslokaler, men med en omsætning der er _mindst_ 10 gange større. Og det er ikke engang én af de store kendte, der normalt omtales.

Salgsprisen er udover mængden ekstremt afhængig af selve firmaets koncept og service-niveau, ikke kun hos forhandleren men i høj grad også hos distributøren. Jo højere service-niveau, jo større behov for avance. Problemet er primært at det danske marked er for lille til ren (eller 98%) lager-salg, i det omfang som de store tyske online-forhandlere har. Selv hvis en dansk butik kørte med samme procentvise avance som de tyske butikker, så ville prisen stadig være højere. Måske ikke meget, men nok til at en del af prisrytterne stadig ville vælge at handle i Tyskland. Dét betyder at den danske forretning ganske enkelt ikke har valgmuligheden at køre med så lav avance, der må satses på en højere avance. Denne højere avance stiller så krav om at man må levere noget som online-forhandlerne ikke gør, i en eller anden form. Dette koster penge, som igen kræver højere avance osv. Dét koncept det kræver for at matche de tyske priser 100% kan ganske enkelt ikke fungere i Danmark.

Med andre ord, distributionsnettet i Danmark er ganske enkelt ikke så effektivt, der bruges flere penge på at skabe hvert enkelt salg. PC-markedet er anderledes, her har udviklingen været sådan at man i dag har et ekstremt effektivt distributionsnet. Til gengæld er service-niveauet efter det. Hvis radio/tv markedet skulle nå samme niveau i forhold til Tyskland, så ville situationen også være som på PC-markedet - udstyret købes udelukkende ud fra specifikationer, og det er meget svært at finde en butik der rent faktisk kan fremvise tingene. Forskellen er bare at PC-udstyr egner sig fint til den form for distribution, mens det langtfra er tilfældet med radio/tv udstyr. Pudsigt nok, så er det generelt ret accepteret at højttalere ikke købes over nettet, da en højttaler da skal høres før man køber den. Gælder det samme ikke et fladskærms-tv? (altså ikke at det skal høres, men ses...)?

Man skal huske at sammenligne æbler med æbler. De priser der generelt sammenlignes med i Tyskland kommer fra en type butikker der ganske enkelt ikke findes tilsvarende her i landet. Sammenligner du tilsvarende butikker vil forholdet udligne sig noget - men det tyske marked vil stadig være mere effektivt. Ikke fordi der mangler konkurrence i Danmark, der er en ganske hård konkurrence. Det er faktisk ret få butikker i Danmark der tjener penge i øjeblikket. Forskellen er bare at konkurrencen ikke er helt så fokuseret på pris som i Tyskland, det er ikke nok alene at levere varerne billigt.

Til sidst vil jeg gerne understrege at jeg ikke er en del af det kor der forsøger at overbevise folk om at det er umoralsk at handle i udlandet eller på nettet generelt. Forbrugeren har ikke nogen moralsk forpligtelse til at sørge for at jeg får min løn, hvis jeg ikke kan tilbyde kunderne noget de vil betale dét ekstra for, så har jeg ikke _fortjent_ min løn, sådan er dét. Spørgsmålet er mere om forbrugeren har en moralsk forpligtelse over for sig selv? Jeg har før langet ud efter folks tendens til bevidst at misbruge en butiks service fordi de ikke kan få denne service hos den billigste forhandler. Dét der gør dette til en egoistisk handling er ikke at det er synd for forhandleren, det er at det for forbrugeren er at p***e i bukserne for at holde varmen. Man udviser en adfærd der viser at man har brug for servicen, men ved ikke at ville betale dét den koster, så er man med til at slå muligheden ihjel. Der er grænser for hvor meget butikkerne kan tåle at snakke med kunder der ikke køber noget, hvis udviklingen fortsætter, så lukker de mest service-orienterede butikker, præcist som i PC-branchen. Hvad vil forbrugerne gøre når de er løbet tør for udstillingsvinduer, og står tilbage tvunget til at købe udstyret uden at have haft det mellem fingrene - i en varegruppe der langtfra kan bedømmes på specifikationer alene?

Det jeg prøver på at sige er: Man skal ikke betale ekstra for service for butikkens skyld - man skal gøre det for sin egen. En seriøs butiks viden om hvad der er det bedste køb for forbrugeren, for slet ikke at snakke om hvordan udstyret udnyttes bedst, kan nemt være flere penge værd end de penge der spares ved at købe på nettet, evt. i Tyskland. Det er bare ret svært at forklare folk at de skal betale penge for en forbedring der ikke skyldes hardware. Det gælder også hifi - lad os sige jeg er en monster-haj til at justere surroundanlæg, og at en justering af mig giver dig større forbedring af lyden end en opgradering af udstyr der koster dig 5000,-. Er det så billigt eller dyrt hvis jeg tager 2000,- for en times arbejde?

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 Maj 2005 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Tommy21 skrev:
Jeg tror at problemet er dels en højere indkøbspris hos importørene, dels høj moms, højere løninger, og en general dansk mentalitet med at man skal tjene kassen på alt, og det kan de jo så bare benægte.

Det gør vi så: Man tjener ikke nødvendigvis kassen fordi man har en avance der er dobbelt så høj som naboen.

Tommy21 skrev:
Jeg ved ihvertfald f.eks at der er et dansk firma som får lavet kabler i østen og hvis man selv køber dem i østen koster de kun ca. 25% af i dk.

Og pointen er?

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 06:47 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Det jeg prøver på at sige er: Man skal ikke betale ekstra for service for butikkens skyld - man skal gøre det for sin egen. En seriøs butiks viden om hvad der er det bedste køb for forbrugeren, for slet ikke at snakke om hvordan udstyret udnyttes bedst, kan nemt være flere penge værd end de penge der spares ved at købe på nettet, evt. i Tyskland. Det er bare ret svært at forklare folk at de skal betale penge for en forbedring der ikke skyldes hardware. Det gælder også hifi - lad os sige jeg er en monster-haj til at justere surroundanlæg, og at en justering af mig giver dig større forbedring af lyden end en opgradering af udstyr der koster dig 5000,-. Er det så billigt eller dyrt hvis jeg tager 2000,- for en times arbejde?

Jeg er helt med på det her indlæg. Har ikke på noget tidspunkt ment, at det var forhandleres griskhed, der gjorde forskellen.

Pointen er vel stadigvæk, at nogle forbrugere godt ved, hvad de skal købe uden at have udnyttet servicen hos en lokal forhandler, og at de ikke nødvendigvis snyder sig selv. Desuden er der mange kilder til information idag - herunder fx Hifi4all - og selvom jeg er enig i, at det reelt ikke kan gøre det ud for kvalificeret rådgivning og demo hos en forhandler, så kan man som forbruger ikke altid vide på forhånd, om det er det, man får ved en forhandler, eller om han bare gerne vil sælge det han nu har på hylderne.

Hifi er svært at se som en standardvare, der er den samme overalt, fordi service og rådgivning er en del af den købte vare, og den varierer. Når jeg reagerede mod Jensens ide om moral ovenfor var det fordi han (i mine øjne) vil fratage den enkelte forbruger retten til at bestemme, hvornår denne service er pengene værd.

Jeg køber ingen cder i de lokale butikker, og der er da ind imellem folk, der kan finde på at spørge, om ikke jeg som musikinteresseret burde hjælpe til at holde liv i en lokal butik. Men hvis faktum er, at de ingen rådgivning kan give mig ("Hvordan staver du til det der Johnny Cash?"), og hvis deres udvalg ikke er noget værd for mig, så føler jeg ærligt talt ikke den fjerneste skam over at købe på nettet og undgå den markante overpris, der er i butikken.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 07:35 | IP-adresse registreret  

Hifi er svært at se som en standardvare, der er den samme overalt, fordi service og rådgivning er en del af den købte vare, og den varierer. Når jeg reagerede mod Jensens ide om moral ovenfor var det fordi han (i mine øjne) vil fratage den enkelte forbruger retten til at bestemme, hvornår denne service er pengene værd.

Nej det var det ikke jeg mente , jeg køber selv musik på nettet , og meget andet .

Det er folk der bruger danske shops til kun demo og for at se på varen , for så at købe på nettet og dem er der mange af.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Det danske marked er præget af mangel på rigtig konkurrence. Det er også et marked der pga. størrelsen ikke er vildt attraktivt. Konkurrenterne er også meget fokuseret på ikke at genere naboen, hvis du holder dig fra mit jordbærbed så holder jeg mig fra dit. Og denne regel skal man ikke undervurdere.

Det gælder uanset om det er tandlæger, hifi, cola eller jordbær.

TC har en fin pointe for 2000kr kan jeg spare dig for 5000kr. Det er forståelig snak som blot skal synliggøres så kommer der gang i forretningen. Hvad lever en revisor af? Giv mig 100000kr og du kan spare 500000kr i skat, hvem kunne finde på at give ham 100000kr for nothing?. 

Kan du sælge en vare for 10000kr hvorfor så sælge den for 8000kr? Meget enkelt alt sammen.

Fri konkurrence eksisterer ikke i DK, forbrugere er ikke skrappe nok.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 31 Maj 2005 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

SES. skrev:

Kan du sælge en vare for 10000kr hvorfor så sælge den for 8000kr? Meget enkelt alt sammen.

Fri konkurrence eksisterer ikke i DK, forbrugere er ikke skrappe nok. 

Fri prisdannelse gælder begge veje. Ved en helt fri prisdannelse er det udbud og efterspørgsel der bestemmer prisen. Når udbuddet er større end efterspørgslen, så vinder forbrugeren gennem lavere priser. Når efterspørgslen er større end udbuddet, så vinder sælgeren fordi han kan tage flere penge for varerne. Nogle sælgere vælger så selv at begrænse udbuddet, for at kunne presse prisen op, fordi det samlet set giver flere penge i kassen. Det kan jeg ikke se noget galt i, det er nu engang manden med grisen der bestemmer prisen. En butik er ikke et socialkontor, det er en virksomhed der har til formål at tjene penge. Nogle vælger så at gøre det på en måde der gør det sjovere at tage på arbejde, f.eks. ved at tage lidt flere penge for varerne, hvilket begrænser antallet af kunder og dermed giver mulighed for en mere seriøs snak med de kunder der så kommer. For en anden er det sjovere at holde priserne så lavt som muligt for at få så mange mennesker igennem som muligt - det er jo et spørgsmål om temperament.

De helt store prisforskelle landene imellem kommer i det øjeblik der er forskel på filosofien bag distributionen i forskellige lande. Der er _meget_ stor forskel på hvad den procentvise avance behøver være i en høj-service butik og i en lav-service butik. Det betyder _ikke_ at manden der driver høj-service butikken og tjener ti gange så meget per salg tager overpriser - det er sådan priserne skal være for overhovedet at drive den slags butikker.

Med andre ord, danske butikker og distributører er i overvejende grad slet ikke griske ågerdrenge, der bare scorer kassen på at sælge hifi, tværtimod. De holder nogle højere priser, fordi det giver mulighed for at drive en forretning med et sjovere koncept end bare at skubbe kasser billigst muligt, _på trods af_ at det rent faktisk giver færre penge i baglommen. Jeg har ikke set nogen her i forummet juble over at SK sound og Lydgalleriet lukkede - det er jo den slags butikker I ønsker. Jeg har heller ikke set særligt mange rosende omtaler af den overvældende produktkendskab og imponerende udbud af kvalitetsvarer man møder i de store radio/tv kæder. Men jo mere butikkerne fokuserer på pris, jo færre butikker ala SK og Lydgalleriet er der plads til. Der er mange der spørger hvorfor butikkerne ikke bare sælger varerne "billigst muligt", fordi det jo vil give flere kunder og mere salg. Det er sådan set meget simpelt - gør de det, så er de jo ikke en hifi-butik længere, så er de Elgiganten. Og de bedste til at være Elgiganten er nu engang Elgiganten, så at kopiere dem er den sikre vej til en lukket forretning.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 31 Maj 2005 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

SES. skrev:

TC har en fin pointe for 2000kr kan jeg spare dig for 5000kr. Det er forståelig snak som blot skal synliggøres så kommer der gang i forretningen.

Det er jo netop dét - problemet med de danske forhandlere er at de i overvejende grad sætter sig hen i hjørnet og leger Tude-Jørgen, og skælder ud over at kunderne handler andre steder, i stedet for at gøre noget for at _give_ kunderne noget der er værd at betale ekstra for. Hvad hjælper det at >indsæt butiksnavn< skræpper op om at man skal handle hos netop dem fordi det er dér man kan se plasma-tv'ene i aktion - når fremvisningen af dem er mere vildledende end vejledende? Og hvad hjælper det at >indsæt butiksnavn< hyler om hvor dårligt kunden er stillet ved net-handel, når fakta er at de selv giver kunderne _ringere_ forhold end de er sikret når de handler på nettet? Tror I vi giver 3 års garanti fordi vi er flinke og rare?

Den slags tuderi kan jeg ikke have respekt for - men jeg deltager meget gerne i tuderiet over at kunderne i mere og mere udpræget grad bevidst bruger butikkerne som udstillingsvinduer og ikke som butikker. Personligt er jeg ikke typen der sparker folk ud hvis de spørger om hjælp til noget de ikke har købt hos mig, men det kan jo blive nødvendigt på et tidspunkt. Dét der kan undre mig er, at folk kan blive stødt over at de ikke kan få rådgivning i en butik, når de åbenlyst fortæller butikken at de har tænkt sig at handle et andet sted uanset hvad sælgeren så fortæller ham. Dét kan jeg kun ryste på hovedet over. Det er al ære og respekt værd at man er så åben over for butikken, så butikken selv kan vælge om de vil bruge tiden på det eller ej - men hvad F.... ligner det så at blive mopset når butikken så vælger at lade være?

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2005 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
[QUOTE=SES.]

Den slags tuderi kan jeg ikke have respekt for - men jeg deltager meget gerne i tuderiet over at kunderne i mere og mere udpræget grad bevidst bruger butikkerne som udstillingsvinduer og ikke som butikker.

Det er jeg helt med på, og de eksempler du nævner er vanskelige at være uenig i. Men er du ikke også enig i, at det er vanskeligt at trække grænsen i praksis?

Jeg går da ind imellem ind i en Fona-butik, hvis jeg kommer forbi eller fordriver tiden og kan vel ikke undgå at se nogle af deres varer på vejen, men jeg ved da godt, at jeg sikkert ikke kommer til at købe noget der, for selv om sælgeren sikkert mener, at han kan fortælle mig, hvad jeg skal have, er hans rådgivning reelt intet værd.

Min pointe er blot, at man ikke automatisk kan ækvivalere de minutter en sælger bruger på een med en købsforpligtelse, hvis man ikke selv har opsøgt dem og reelt fået noget ud af rådgivningen.

Det er ikke mit indtryk, at vi er så uenige. Jeg mener sådan set, at TC er nogen af dem, der har forstået, at man skal gøre en indsats for at få kunder, fx også ved at lave arrangementer som Lyd og billed-messen, hvor man strengt taget betaler 50 kr. i entre for at kunne opleve produkter, som man bagefter (med god samvittighed) kunne gå hen og købe et andet sted med god samvittighed.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 31 Maj 2005 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:

Det er jeg helt med på, og de eksempler du nævner er vanskelige at være uenig i. Men er du ikke også enig i, at det er vanskeligt at trække grænsen i praksis?

Jo. Men de åbenlyse tilfælde er stærkt stigende.

Vanderlay skrev:

Det er ikke mit indtryk, at vi er så uenige. Jeg mener sådan set, at TC er nogen af dem, der har forstået, at man skal gøre en indsats for at få kunder, fx også ved at lave arrangementer som Lyd og billed-messen, hvor man strengt taget betaler 50 kr. i entre for at kunne opleve produkter, som man bagefter (med god samvittighed) kunne gå hen og købe et andet sted med god samvittighed.

Mja, nu er det ikke sådan at de 50,- i entré dækker omkostningerne ved at afholde messen, men i princippet har du ret. Spørgsmålet er hvordan folk ville reagere på en butik der tager 200,- per påbegyndte halve time for at demonstrere varerne?

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2005 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

[

Jo. Men de åbenlyse tilfælde er stærkt stigende.

Det tror jeg gerne, men det kan jo også skyldes, at det rygter sig, at I giver god rådgivning. det er stadigvæk surt, hvis det ikke fører til salg, men et godt omdømme må trods alt også være noget værd.

Mja, nu er det ikke sådan at de 50,- i entré dækker omkostningerne ved at afholde messen, men i princippet har du ret. Spørgsmålet er hvordan folk ville reagere på en butik der tager 200,- per påbegyndte halve time for at demonstrere varerne?

Nej, det er nok svært at indføre uden at skræmme nogen væk. I givet fald kunne det vel være noget med, at man får refunderet pengene, hvis man ender med at købe anlæg hos Jer. Til gengæld vil folk nok også forvente meget demotid, hvis de skulle betale.

[/QUOTE]

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Det er som du siger Otto, ikke helt fair at besøge en butik og bruge personalets tid på f.eks. at få en demonstration af grej, hvis man fra starten ingen intentioner har om at placere et evt. køb i butikken.

Jeg oplever selv at der i den grad kan være forskel på 'service' begrebet butikkerne imellem. I Fona/Merlin/ElGiganten osv. forventer jeg ikke at personalet har specifik viden om de produkter de sælger, bortset fra det som de og jeg selv kan læse mig til på de små skilte der plejer at være ved de enkelte produkter - og så kommentaren: "lyder det ikke bare godt?", næsten uanset hvad man lytter til.

I HifiKlubben/TapeConnection m.fl. har jeg et generelt indtryk af, at sælgerne er (meget) grundigere informeret om de enkelte produkter og bedre kan fremvise dem, så man som kunde kan se produktets ydelse under 'gode/optimale forhold'. Desuden oplever jeg også, at man f.eks kan lave en aftale om at komme på besøg for at se forstærker X forbundet til højtaler Y og så står det klart når man kommer i butikken.  Den generelt længere garantiperiode er heller ikke at forglemme, så alt i alt er det hos de seriøse HiFi-forhandlere meget tydeligere at se, hvad man betaler en merydelse for i forhold til www-butikkerne. Men der skal så også være fornuft i denne merydelses størrelse i forhold til produktet.

Mvh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

kimhvid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes egentligt at diskussionen er lidt ved siden af. Markedskræfterne fungerer jo fint. Dem der kun er interesseret i den laveste pris på produktet finder det billigste sted at handle. Dem der derimod er interesseret i "added Value" køber hos en forhandler med en god service. Alt sammen et bevis på at det er skruet rigtigt sammen. En vare har altid den korrekte pris medmindre der har været en stats regulering. Det er simpelthen måden en pris fastsættes på via udbud/efterspørgsel. Istedet for at brokke os over en pris skal vi bare være taknemmelige for at vi lever i en tid hvor teknologien gør det nemt at handle "Globalt".
At vi så lever i en sådan verden stiller så nogle nye krav både til forbrugeren og forhandleren men det er vel naturligt.
Igen vil markedskræfterne styre og det er de dygtige butikker der tilbyder det kunderne vil have der overlever. Hvor meget en forhandler tjener er irrelevant. Varen er det værd kunden vil betale.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Når vi taler om den danske hifi branche og priserne, så bliver vi nok nødt til at dele branchen op i to (eller flere dele) bla.a. ud fra hvilke produkter der sælges.

Når jeg føler at der ikke er tilstrækkelig konkurrence i Danmark så er det på de lidt dyrere "standard" produkter. Her tænker jeg på feks recivere fra de store mærker, plasmaskærme osv. De store kæder har masser af konkurrence når det gælder de billigere produkter som 1.500 kr "anlæg" og de har da også jævnligt slagtilbud på f.eks. plasmaskærme - men det er kun tilbud. Der er i a ingen i Danmark der reelt bruger pris som en konkurrenceparameter på de lidt dyrere produkter (og jeg tænker ikke high end her).

Den anden del af markedet er de mere specielle produkter og mærker, som de store kæder slet ikke er i stand til at håndtere på en fornuftig måde i dag. Et eksempel kunne jo være Musical Fidelity som TC har i dag. På den type produkter forventer jeg bestemt ikke den samme priskonkurrence, men der forventer jeg så til gengæld kvalificeret rådgivning. Men her er der så også tale om produkter hvor selve købsoplevelsen og det at finde det rigtige produkt er en del af den samlede oplevelse og det gør prisen til en mindre vigtig faktor.

Det blev lidt rodet  Men jeg er enig med Otto, det er sørgeligt når de små butiker der kan yde den gode service ikke kan overleve og det er bestemt ikke de butikker jeg mener skal konkurrere på prisen.

Jeg savner konkurrence mellem de store kæder på standard produkterne. Der er ikke meget konkurrence når en Philips plasma koster det samme alle steder.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

@ kimhvid

Nu skal du passe på, det kunne jo næsten lyde som om du tror på de frie markedskræfter. Du ender med at lyde som en... gisp... kapitalist

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 31 Maj 2005 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:

Det tror jeg gerne, men det kan jo også skyldes, at det rygter sig, at I giver god rådgivning.

Jeg siger det lige så meget ud fra tilbagemeldinger fra andre, også fra andre brancher.

Vanderlay skrev:
Nej, det er nok svært at indføre uden at skræmme nogen væk. I givet fald kunne det vel være noget med, at man får refunderet pengene, hvis man ender med at købe anlæg hos Jer.

Det var et hypotetisk spørgsmål, _ikke_ noget jeg har tænkt mig at indføre!

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 31 Maj 2005 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
[

men et godt omdømme må trods alt også være noget værd. 

Og forresten: Det gode omdømme er jo kun noget værd så længe størstedelen af kunderne rent faktisk køber noget (hvilket de gudskelov gør endnu). Det er præcist som med diskussionen om piratkopiering, at kopieringen gør kunstneren mere kendt kan han kun bruge indtil det øjeblik hvor kopieringen bliver standarden. Der er grænser for hvor meget tid man kan bruge på at gøre sig kendt, på et tidspunkt skal der penge i kassen.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
[QUOTE=Vanderlay]

Det tror jeg gerne, men det kan jo også skyldes, at det rygter sig, at I giver god rådgivning.

Jeg siger det lige så meget ud fra tilbagemeldinger fra andre, også fra andre brancher.

Ja, hvad kan man sige? - ungdommen er i forfald. Det har den så selvfølgelig været i 2500 år, men alligevel...

[

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 31 Maj 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Vanderlay skrev:

Der var forøvrigt rent faktisk en artikel om det i en avis fornyligt (husker ikke hvilken - Politiken sandsynligvis), der netop omtalte dét fænomen at de danske butikker over en bred kam bruges mere og mere som udstillingsvinduer for køb på nettet. Spørgsmålet er om butikkerne kan gøre noget ved det, og i så fald hvad? At matche netbutikkernes priser er ikke en gangbar løsning. Det er vel først og fremmest et spørgsmål om hvorvidt vi har lyst til at markedet skal udvikle sig ligesom PC-branchen? Det vil helt givet give visse fordele, mht. hvor meget man kan få for pengene i mainstream-segmentet, men det vil også kaste benzin på bålet mht. fokuseringen på specs frem for kvalitet i praksis.

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Den værdi en forhandler tilfører produktet skal han selvfølgelig have penge for. Merværdien vil også være forskellig fra kunde til kunde.

Men hvad skal en kunde der er dygtigere end forhandleren betale?

Så er der poor me, forhandleren bliver nødt til at bruge al sin viden om hifi/musik. Nu bliver den lidt svær for er han ikke dygtig nok for jeg jo kun det han kan finde ud af. Heldigvis er wifi en svær nød at knække.

Jeg er meget glad for den back up jeg kan få fra min forhandler, og de løsninger/strategier han kan lave. Den værdi er større end en chockpris. Vi finder en løsning og en fair pris. Jeg har dog aldrig tilbudt at betale 10 hvis han sagde 8.

Han har heller aldrig sagt jeg skulle prøve at køre balanceret, han ved det jo.

KIMHVID har sagt hvad der skal siges. Man skal forandre sig og sin shop i det tempo omverdenen dikterer, eller har man ingen shop mere.

De net shops jeg handler med i US, var for 2 år siden 10 år foran DK. I dag er de 20 år foran.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

- og så hopper jeg lige ind fra sidelinien; Kan godt "forstå" det Otto mener...absolut....og skal gerne "gribe i egen barm" , og indrømme at jeg/vi/forbrugerne har vores del af skylden for at "rigtige" Hifi-butikker lukker ved vores køb af produkter enten på nettet, el. i udlandet.

Men som en anden herre ( kimhvid) ganske rigtigt siger så regulere det dybest set sig selv via markedskræfterne frie spil........og dem som evner at tilpasse sig, de "overlever"

At jeg så har svært ved at se at det må være nødvendigt med en EKSTRAavance på kr. 5.000 for et TV i kr. 20.000 klassen, er for mig ubegribeligt...også selvom vi - medgivet - har en højere moms, og typisk højere lønninger i DK.

Og hvem ved; måske mange forhandlere med tiden blot bliver hifi-"formidlere" ( med fast månedsløn ) med store showrooms financeret af importørerne og producenterne, og hvor den egentlige bestilling og betaling foregår på store central-lagre. Siger IKKE at det er ønskværdig udvikling, men hvis forhandlerenes indkøbs-situation er så umulig som mange skitserer, så forhandlerne ikke fremover vil kunne være konkurrencedygtige på prisen, vil det da være en latent mulighed.

Omvendt kunne man måske også forestille sig at producenterne vil diffenrentiere deres engros-priser afh. af hvilket land der er modtageren, så detail-ledet kan sælge til konkurrencedygtige priser og alligevel have en anstændig avance...?.....

mvh

Jesper/Oldhifinut

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes