Emne: Surround del til Hifi anlæg ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Da Man Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 21
|
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har nu truffet beslutningen om at indkøbe udstyr så jeg kan få surround. Mit nuværende hifi er som følger:
Højt.: TDL RSTL.
Forst.: Onkyo M-588F og P-388F.
Jeg har i først omgang lånt en Denon AVCA11SR. Jeg var egentlig godt klar over, at den havde meget vanskelige ods i mod sig, da højttalerne er meget tunge at trække. Selv ved alm. lytning til cd, mangler der saft og ikke mindst kraft i forhold til M-588F'eren.
Jeg har så mulighed for, at bruge M-588F sammen med AVCA11SR, så skuller det problem være løst. Men da prisen på AVCA11SR og 3805 næsten er den samme, og 3805 er meget nyere vil jeg så ikke være bedre tjent med den?
Jeg er klar over, at AVCA11SR især på forstærkerdelen er bedre end 3805, men da jeg (på det kritiske) bruger M-588F'erens forstærkerdel alligevel er den begrundelse, måske ikke så afgørende. 3805 har jo en nyere processordel, og helt svag kan del vel heller ikke være, eller?
Den største ulempe ved at bruge M588 i et sådan system er, at jeg sikkert vil få svært ved at sælge P-388F (og en DX-788F) uden den tilhørende effektforstærker. En løsning kunne så være at sælge alle tre dele og købe en ny effektforstærker, men da den min. skal være på 2 x 200 bliver det dyrt. 
Jeg regner med at købe B&W højt. (C: HTM7 & 2 x B: DS7), da jeg synes B&W's lyd ligger nærmest TDL, som absolut ikke kan skiftes ud 
|
Til top |
|
|
Krog Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du solgte din p-388F og dx-788f og m588 og så skulle købe en
effektforstærker, hvad så med NAD 218 THX? Jeg mener den har 2x200 watt
(eller derover). Nu ved jeg ikke hvor meget du kan få for dit onkyo
grej (kender det nemlig ikke) men den der NAD skulle efter sigende
kunne sparke røv.
|
Til top |
|
|
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dit Onkyo sæt er det bedste sæt Onkyo nogensinde har lavet .
Forforstærkeren er Deres absolut bedste hifi udspil nogensinde , Jeg
bruger den selv stadig, dog ikke med en ball. effekt.
M 588 F måtte vige pladsen for anden effekt, men brugte den en
overgang i biamping setup til toppen , det var en perfekt
kombination men var meget pladskrævende.
Jeg tror egentlig jeg ville bruge M588 og gemme P388 til andre
tider. !!! Jeg prøver at lægge et billede ind af det
biampede setup på min side.
__________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
Til top |
|
|
Da Man Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juli 2005 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Krog:
Ja, NAD 218 ville være et godt bud, men jeg tror faktisk den er på vej ud/er ude, for HiFi-Klubben har den ikke mere svj kan se derinde. Der er vist dog et enkelt eksp. i deres "oprydningsudslag" sidst jeg så.
Til Piobyte:
Jeg er også meget glad for sættet, som har tjent mig godt, og aldrig svigtet. Jeg tror også jeg vil beholde M-588F til at trække de to fronthøjttalere.
Tilbage står så spørgsmålet om det skal være AVCA11SR eller AVR-3805 der skal levere surroundprocessoren?
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
Sendt: 08 Juli 2005 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg skulle vælge mellem de 2 Denon ville jeg tage den billigste, da den "kun" skal fungere som forforstærker (og til bagHT/center).
Personligt har jeg valgt en anden opstilling, som tilgodeser hifi & surround og som jeg kan anbefale.
Få fat i en forforstærker med 5.1 analog indgang og køb en DVD-afspiller med 5.1 output. Jeg oplevede en stor forskel, da jeg skiftede fra at bruge Denon 3801 som forforstærker til Harman/Kardon 1.0 "Stereo-forforstærker" som har et 5.1 input.
|
Til top |
|
|
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
Sendt: 08 Juli 2005 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Da Man] Til Krog:
Ja, NAD 218 ville være et godt bud, men jeg tror faktisk den er
på vej ud/er ude, for HiFi-Klubben har den ikke mere svj kan se
derinde. Der er vist dog et enkelt eksp. i deres "oprydningsudslag"
sidst jeg så.
Til Piobyte:
Jeg er også meget glad for sættet, som har tjent mig godt, og aldrig
svigtet. Jeg tror også jeg vil beholde M-588F til at trække de to
fronthøjttalere.
Tilbage står så spørgsmålet om det skal være AVCA11SR eller AVR-3805 der skal levere surroundprocessoren?
   __________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
Til top |
|
|
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
Sendt: 08 Juli 2005 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er klart et problem, mange står med. Faktisk har Holfi tænkt på dette, og har lavet et par løsninger, som minder om L.B.'s forslag. Holfi overlader det også til din CD/DVD at afkode stereo og surround (og det er jo ret relevant, hvis du vil lytte til SACD og SACD Surround eller DVD-Audio, da disse normalt ikke kan afkodes eksternt i forstærkeren). Så kan du købe enten en 3.5.1., en 2.5.1. eller en ren forforstærker. Fælles for dem alle er at du har indgange for alle kanaler, og der er sub-udgang også til stereo. 3.5.1. har så tre indbyggede forstærkerkanaler på ca. 70w, som passende kan drive to baghøjttalere og en center. 2.5.1. har to gange 100w indbygget og kan drive dine fronthøjttalere (måske ikke lige dine TDL, men det er altså idéen) med noget eksternt med tre effektkanaler til at trække resten. Så har de to forforstærkere til de mere krævende, hvor du så må koble de ønskede effekttrin til selv. Jeg mener at det er en rigtig god måde at løse det på. Så skal du ikke anskaffe en masse elektronik, som du ikke bruger (frontkanalerne i en surround-receiver), og Holfi-tingene er meget kompakte og elegante, synes jeg. Kun en knap og et display. Jeg har prøvet en 2.5.1., og jeg synes den lyder smaddergodt. En af mine venner har købt den helt store forforstærker med batteridrift og alt det der, og den er helt genial.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
Til top |
|
|
Da Man Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juli 2005 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
Hvis jeg skulle vælge mellem de 2 Denon ville jeg tage den billigste, da den "kun" skal fungere som forforstærker (og til bagHT/center).
Personligt har jeg valgt en anden opstilling, som tilgodeser hifi & surround og som jeg kan anbefale.
Få fat i en forforstærker med 5.1 analog indgang og køb en DVD-afspiller med 5.1 output. Jeg oplevede en stor forskel, da jeg skiftede fra at bruge Denon 3801 som forforstærker til Harman/Kardon 1.0 "Stereo-forforstærker" som har et 5.1 input.
|
|
|
Der er kun 1k i forskel mellem dem, så det er ikke så meget prisen, som bør ligge til grund for et valg.
Jeg ville jo gerne holde mig til et absolut min. af indkøb, men til gengæld, efter min opfattelse, gode produkter. Jeg kan nøjes med en surroundforstærker, samt centerhøjttaler og 2 x baghøjttaler, hvorfor det nok bliver den løsning.
Er der nogle som har erfaringer med de højttalere, jeg påtænker at købe?
Baghøjttaler B&W DS7
Centerhøjttaler B&W HTM7
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juli 2005 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener ikke, at man i disse tider med diskrete surround-systemer skal have dipole baghøjttalere. Imho er det et levn fra ProLogic tiden. Hvis det skal lyde diffust bagfra, skal det indspilles diffust. Blot min mening.
Centeren er god i mine ører, men jeg har selv valgt at køre uden center og det fungerer fint. Se evt. min www.
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juli 2005 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
klogesen skrev:
Det er klart et problem, mange står med. Faktisk har Holfi tænkt på dette, og har lavet et par løsninger, som minder om L.B.'s forslag. Holfi overlader det også til din CD/DVD at afkode stereo og surround (og det er jo ret relevant, hvis du vil lytte til SACD og SACD Surround eller DVD-Audio, da disse normalt ikke kan afkodes eksternt i forstærkeren). Så kan du købe enten en 3.5.1., en 2.5.1. eller en ren forforstærker. Fælles for dem alle er at du har indgange for alle kanaler, og der er sub-udgang også til stereo. 3.5.1. har så tre indbyggede forstærkerkanaler på ca. 70w, som passende kan drive to baghøjttalere og en center. 2.5.1. har to gange 100w indbygget og kan drive dine fronthøjttalere (måske ikke lige dine TDL, men det er altså idéen) med noget eksternt med tre effektkanaler til at trække resten. Så har de to forforstærkere til de mere krævende, hvor du så må koble de ønskede effekttrin til selv. Jeg mener at det er en rigtig god måde at løse det på. Så skal du ikke anskaffe en masse elektronik, som du ikke bruger (frontkanalerne i en surround-receiver), og Holfi-tingene er meget kompakte og elegante, synes jeg. Kun en knap og et display. Jeg har prøvet en 2.5.1., og jeg synes den lyder smaddergodt. En af mine venner har købt den helt store forforstærker med batteridrift og alt det der, og den er helt genial. |
|
|
Det kunne jeg ikke have sagt bedre 
|
Til top |
|
|
Da Man Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juli 2005 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
Jeg mener ikke, at man i disse tider med diskrete surround-systemer skal have dipole baghøjttalere. Imho er det et levn fra ProLogic tiden. Hvis det skal lyde diffust bagfra, skal det indspilles diffust. Blot min mening.
Centeren er god i mine ører, men jeg har selv valgt at køre uden center og det fungerer fint. Se evt. min www.
|
|
|
Enig fsva. dipol, men de kan også bruges som mono, og det er den funktion jeg har planlagt at bruge. Man kan så spørge sig selv, hvor meget man betaler for en dipol funktion, som man alligevel ikke vil anvende
Tror jeg vil finde en anden, nogle forslag (samme prisklasse)?
|
Til top |
|
|
Da Man Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juli 2005 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
klogesen skrev:
Holfi overlader det også til din CD/DVD at afkode stereo og surround (og det er jo ret relevant, hvis du vil lytte til SACD og SACD Surround eller DVD-Audio, da disse normalt ikke kan afkodes eksternt i forstærkeren). |
|
|
Som jeg forstår det, så vil man med DenonLink, kunne dette. Jeg mener også at Pioneer med FW kan/vil kunne dette, hvor FW har dog ikke samme høje båndbredde som DenonLink. Ret mig hvis jeg tager fejl.
klogesen skrev:
Så kan du købe enten en 3.5.1., en 2.5.1. eller en ren forforstærker. Fælles for dem alle er at du har indgange for alle kanaler, og der er sub-udgang også til stereo. 3.5.1. har så tre indbyggede forstærkerkanaler på ca. 70w, som passende kan drive to baghøjttalere og en center. 2.5.1. har to gange 100w indbygget og kan drive dine fronthøjttalere (måske ikke lige dine TDL, men det er altså idéen) med noget eksternt med tre effektkanaler til at trække resten. Så har de to forforstærkere til de mere krævende, hvor du så må koble de ønskede effekttrin til selv. Jeg mener at det er en rigtig god måde at løse det på. Så skal du ikke anskaffe en masse elektronik, som du ikke bruger (frontkanalerne i en surround-receiver), og Holfi-tingene er meget kompakte og elegante, synes jeg. Kun en knap og et display. Jeg har prøvet en 2.5.1., og jeg synes den lyder smaddergodt. En af mine venner har købt den helt store forforstærker med batteridrift og alt det der, og den er helt genial. |
|
|
Hvis jeg forstår dig ret, så skal man ved et 5.1 system købe både 351 og 251 og så er vi langt over 25k bare på forstærker siden, hvilket er noget over mit budget. Desuden er Holfi, efter min erfaring og som du også selv skriver, ikke noget, som egner sig til tungt hifi.
|
Til top |
|
|
hifijan Lukket konto

Dobbeltprofil!
Bruger siden: 06 April 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 784
|
Sendt: 08 Juli 2005 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
Jeg har den løsning, at jeg har Holfi NB1 S.E. som stereoforforstærker og Holfi NB250 som effektforstærker, så har jeg en Denon AVR-3803 som så kører via pre-out til Holfi-sættet til fronterne (AUX-indgangen), i mit tilfælde Dali Helicon 400.. Denon trækker så 2 baghøjttalere Dali Suite Rear 0.8- jeg har ikke center og sub og mangler det heller ikke... - når jeg så kører surround sætter jeg volumen på kl. 12 på Pre NB1, og la' så Denon'en styrer resten...
mvh. Jan __________________ Holfi Pre NB1 S.E.
Holfi Power NB250
Lyngdorf CD-1
Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|