Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 19:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY for-& ucd effektforstærker nu med lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 04 December 2005 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Se evt også:
Pre amp, diy
UcD Poweramp

Update 17/01-2006: (emne: Endnu en DIY forforstærker, ny overskrift)
Har fået mine UcD400AD moduler, to styk, så nu skal der snart bygges en effektforstærker

Update, lidt flere billeder. (se nedenfor)

Da mit nuværende anlæg trænger til lidt opgradering (en Holfi Integra forstærker og Linn Keilidh HT'er) er jeg sprunget på DIY bølgen og må indrømme at at det er sjov at rode med elektronik igen.

Så efter at have surfet en del på både www.hifi4all.dk og www.diyaudio.com fik jeg lyst til selv at bygge min egen forforstærker. (Har også planer om en DIY effektforstærker, samt HT'er) 

Det eneste krav fra kæresten var bare at finishen skulle være iorden og den skulle have en fjernbetjening (en ting som holfi'en mangler)

Selve forforstærkerdelen er bygget over OPA627 og buf634 se evt http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=440a29a6ebc3 d858a4db4645353d9652&threadid=16928&perpage=10&p agenumber=1
Var heldig at falde over et byggesæt herinde på Hifi4all, så det blev indkøbt.
Bare en OPA627  koster alene ca 350 kr og er en af de bedre operationsforstærkere man kan finde på markedet.

Resten er indkøbt ved Dantimax: (http://electronics.dantimax.dk/Kits/index.html)
Input1
RelVol1
Control2
C2Panel2
LCD16x2B (ender nok med at købe et andet display er ikke helt lige mig)
RCU15 (en fjernbetjening, vil også have fundet en anden her)

Må sige at Mikkel har gjort det virkelig godt, kvaliteten er i top, PCB'erne virker til at være af en solid kvalitet.

Kabinetter er bare et 19" 2U rack til sølle 350 kr
Samlet vil jeg gætte på at dyret står mig i 3000kr

Det hele er nu blevet loddet sammen, tjekket i hoved og røv med lidt grej fra arbejdet. Delene er blevet samlet i et kabinet og jeg mangler bare en frontplade og de to håndtag til hhv. linievælger og volumen. (forventer at det bliver en gang kirsebærtræ i stil det lækre Holfi look)

Billeder:

Rettelse: Billederne er nu at finde her: (er dog en lidt anden udgave end den der kan ses på billedet ovenfor)

Lyden:
Tjaa... Kan ikke høre forskel om den sidder på eller ej, testet ved at sætte den foran min integrede forstærker da jeg pt ikke har andet. Tror jeg skal have den med forbi min fætter, som har lidt for meget af det lækre Holfi grej og ha' den testet op imod hans Holfi Pre NB1.5.1 hehe...
Update 26/2-2006
Måtte desværre indse at der et stykke vej endnu, da den tilsyneladende døjer med at den støjer, hvilket tydeligt høres når den tilkobles en effektforstærker.
Så status er pt. at jeg skal have bygget min effektforstærker færdig først, før jeg gidder rode med forforstærkeren igen /fejlfinde.

Hvis nogen har interesse i diagrammet fra forstærkerdelen skal jeg gerne være behjælpelig

Update 14/12-2005
Så er der kommet komponenter (+ multimeter) fra Farnell til 4 spændingsregulator (3x15V og -1x-15V), planen er at bygge denne super regulator til at forsyne selve forforstærkeren/operationsforstærkerene
http://www.alw.audio.dsl.pipex.com/products.htm
Råprisen for komponenter til 1. spændingsregulator ligger i ca 250-300 kr.
Så det bliver spændende om den så kan give det lave signal støjforhold på 130dB

Update 20/8-2006
Efter at have ombygget forforstærkeren, døjer hele setupet praktisk taget ikke med støj overhovedet.
Den er også blevet testet op imod min fætters holfi. Godtnok var lyden anderledes fra min ucd + preamp, men det lød mildest taget yderst godt.
Næste skridt må være at få dem bygget i et par ordentllige kabinetter

Til top Vis ubl_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ubl_

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 05 December 2005 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Tillykke med det nye "dyr".

Du må meget gerne tage flere billeder for min skyld - gerne nærbilleder.

Hvis du ikke kan høre den, så er den enten helt neutral, eller også maskerer din integrerede forstærker (eller noget andet). Har du været til lyttetest hos fætteren?

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 December 2005 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Real Nice

Er selv den lykkelige ejer af et preamp kit fra Dantimax
Du har ret Mikkel giver rigtigt god service.

Se min her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=29645

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2005 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Til soxen:
Må sige at det seriøst ud det du har gang i. Den cdafspiller ser da lidt for lækker ud, skal lige have kigget lidt nærmere på den. Det kunne jo være at det skulle være et fremtidigt projekt

Til boholm
Skal nok lige poste lidt flere billeder, problemet er bare at kvaliteten man har mulighed for at uploade ikke er speciel god. Arbejeder derfor på at finde et webhotel til rimelige penge og med god plads.
Mht. test så kommer der nok til at gå et lille stykke tid da min fætter bor i Aalborg og jeg i Herning. 
Med hensyn til lyden er der heller ikke så meget mere at komme efter i mine nuværende højtalere, Linn Keilidh, har nemlig prøvet med andre forstærkere som prismæssigt ligger flere klasser over.  (Holfi 88 og Holfi Power NB1 + pre NB1.5.1)
Det uden at kunne konstatere en særlig forskel/forbedring af lyden.

Er der nogen der kan anbefale en webhost/udbyder, min 500Mb plads?

milund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003
Sendt: 05 December 2005 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

www.b-one.dk er en oplagt mulighed.
Til top Vis milund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af milund

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2005 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Tak, har netop bestilt ved b-one. De så ganske fornuftige ud!

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 December 2005 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Prøv lige at tale med Mikkel fra Dantimax inden du bestiller er DIY CD, han har gang i noget  med styring af  CDPRO2 fra http://www.diy-high-end.com

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2005 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Har fået rette et par fejl i links'ene, henviste tilsyneladende til samme billede.
Har også opdateret med nærbilleder.

Er der nogen som har forstand på hvorledes jord skal forbindes, for jeg kan ikke helt gennemskue det?

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 December 2005 kl. 04:41 | IP-adresse registreret  

ubl_ skrev:
Er der nogen som har forstand på hvorledes jord skal forbindes, for jeg kan ikke helt gennemskue det?

Mener du jord eller stel?

Hvis du mener stel, så kan det følgende måske bruges. Sørg for ikke at få lavet brumsløjfer - kun een (signal)stelledning mellem de forskellige print. Du skal også kun have en stelforbindelse på kabinettet. Prøv evt. ikke at forbinde kabinettet til stel til at starte med. Når så forforstærkeren virker korrekt, kan du stelforbinde kabinettet også.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2005 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Mener du jord eller stel?

Er ikke helt med??? begge dele!

Har målt lidt på min holfi: Så det er vel bare at forbinde fælles nul for stereosignalet til kabinettet og kabinettet til jord fra lysnettet!

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Så er det vist blevet tid til at der snart skal ske noget med hensyn til effektforstærkeren.
Mangler vist bare trafoer + ensrettere. Så forslag er velkomne.
Med hensyn til trafoer satser jeg ca på 2x500-700VA (ca 40VAC vil være fint)
Har blandt andre kig på denne fra el-supply:
http://www.el-supply.dk/?Gid=143&Vid=8067
Ifølge databladet er dimensionerne ikke mere end Ø136 x 68 mm så der burde være rigeligt plads til to af disse i mit kabinet.

Da den er yderst billig 372,9- + moms er jeg lidt nysgerrig for om den er i en fornuftig kvalitet eller om jeg bare skal glemme det.
Producenten/importøren mener da selv at de er ok http://www.transformer.dk/index.php?menu&id=21&langc hg=en

Kabinettet er et magen til forforstærkeren

Elektrolytterne er af mærket BHC Aerovox (8 stk). Er på 10.000µF og 63V. Ved ikke om de er noget værd, men det var hvad der lå i skuffen. (se evt. http://www.bhc.co.uk/pdf/5444-third.pdf side 7 type no. ALC10A103EC063)

UcD modulerne monteret på lidt kobber

Så blev bagpladen færdig med ht'terminaler, forsyningsstik og kabelføring

Update 2/3-2006:
Så kom trafoer 2 x (625VA, 40VAC) og og 4 25A ensretterbroer fra el-supply, så nu kan det ikke vare længe inden der kommer lyd ud af spilledåsen!
Skal bare lige have loddet lidt.

Update 14. marts 2006

Skulle først lige have lavet en DIY UV-exposure, se evt. http://www.ulriklund.dk/?q=node/2, så jeg lidt lettere kan lave print!
Men i hvert fald så er kondensatorbanken færdig.

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2006 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg liv i dyret!

Og det lyder godt, mere dybde, detaljer osv... Døjer bare med lidt 50 Hz brum
DC-filtret er ikke tilsluttet endnu!
Lyttebanken er på samlet 80.000µF

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Hvis du har problemer med 50 Hz brum, skal du i stedet for kobberafskærmning bruge en afskærmning af jern. Problemet er muligvis trafoernes magnetiske udstråling, og mod den hjælper kun gode magnetiske materialer som jern eller stål.

Det ser jo ellers fint-fint ud - hvad skal forstærkeren drive?

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2006 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Antog bare at det var 50Hz brum, da det lød sådan fra et par meters aftstand!

Efter at have stukket øret helt ind til både bas/mellemtone og diskant har jeg istedet konstateret at de mere minder om et hvidt støjgulv/et ringe signal-støjforhold.

Målet var at lave en kompakt forstærker, så kobberfladprofilet blev valgt mere af hensyn til at jeg manglede et godt sted at montere UcD modulerne og engentlig ikke som afskærmning.

Jeg mangler også at få lavet en softstarter men det kommer nok af sig selv hvis jeg kommer til at døje med alt for mange afbrændte sikringer under opstart.

Som det er nu skal den bare drive et par Linn Keilidh, men planen er at bygget et par højtalere ud af lidt enheder jeg har til at ligge: 2 x SS 9500, 2 x SS 12M4631 og SS 4 x 18W8530. Om det så bliver den endelige bestykning er lidt usikkert, men det vil tiden jo vise!

Update 21/3-2006:
Jeg tror bare at jeg var lidt søvnig igår. Jeg pillede min SqueezeBox 2 fra, kortsluttede indgangen og vupti intet støj overhovedet, selv på klods hold!  (22/3-2006) Har nu fået svar fra slimdevices.com og det ser ud til at min Squeezebox 2 er defekt, sur røv den skal i hvert fald retur til eftersyn! Ved ikke hvordan jeg skal leve uden.

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2006 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Efter at have skiftet det digitale potmeter ud med et alm potmer er det meste af støjen forsvundet som stammer fra forforstærkeren. kan svagt høres fra 30 cm afstand. Lyden blev også mere behagelig.

Er der en der kan give en forklaring på hvad forskellen er på at vælge et 10, 50 eller 100kOhm potmeter. Er der ikke også noget med indgangsimpedansen (på operationsforstærkeren) skal tilpasses ?

Med hensyn til mine trafoer i effektforstærkeren, så brummer de lidt, er det normalt, brummet kan svagt høres fra 1 meters afstand. Det selv om der er monteret et DC-filter. (trafoen i min holfi, vist nok på ca 400VA, brummer overhovedet ikke). Hvis det er et mekanisk brum, kan man så ikke gøre noget for at afhjælpe det?

20/5-2006
Så er der fundet en endelig løsning på støjproblemerne. Digital potten er røget ud og udskiftet med en alps RK27 motor pot + lidt andre dele fra dantimax.dk. Støjen er bare pist væk, selv hvis man stikker øret helt op til de forskellige enheder i højtaleren, er der intet at komme efter

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

grunden til at du kan høre trafoen på afstand er fordi kabinettet sættes i svingninger og dermed forstærkes trafoens "snerren"

Det vil hjælpe meget at afkoble trafoen med neoprengummi - du kan bruge tyk neoprengummi 

Lav nogle "klodser" af gummien - ved at ændre størrelsen af "gummi klodserne" er det muligt at regulere blødheden og dermed ramme den frekvens der skal dæmpes

Det betyder dermed også meget hvor hårdt du spænder trafoen  

Hvis du ønsker total "død" trafo kan du "lytte" til den med en træpind og dermed høre om dæmpningen er optimal

Ellers nydelig "sag" du har lavet

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

ZAP4EVER
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 Januar 2007 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

ubl_ skrev:

Hejsa

Update 17/01-2006: (emne: Endnu en DIY forforstærker, ny overskrift)
Har fået mine UcD400AD moduler, to styk, så nu skal der snart bygges en effektforstærker
http://www.ulriklund.dk/UcD400AD_modules.html

Update, lidt flere billeder. (se nedenfor)

Da mit nuværende anlæg trænger til lidt opgradering (en Holfi Integra forstærker og Linn Keilidh HT'er) er jeg sprunget på DIY bølgen og må indrømme at at det er sjov at rode med elektronik igen.

Så efter at have surfet en del på både www.hifi4all.dk og www.diyaudio.com fik jeg lyst til selv at bygge min egen forforstærker. (Har også planer om en DIY effektforstærker, samt HT'er) 

Det eneste krav fra kæresten var bare at finishen skulle være iorden og den skulle have en fjernbetjening (en ting som holfi'en mangler)

Selve forforstærkerdelen er bygget over OPA627 og buf634 se evt http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=440a29a6ebc3 d858a4db4645353d9652&threadid=16928&perpage=10&p agenumber=1
Var heldig at falde over et byggesæt herinde på Hifi4all, så det blev indkøbt.
Bare en OPA627  koster alene ca 350 kr og er en af de bedre operationsforstærkere man kan finde på markedet.

Resten er indkøbt ved Dantimax: (http://electronics.dantimax.dk/Kits/index.html)
Input1
RelVol1
Control2
C2Panel2
LCD16x2B (ender nok med at købe et andet display er ikke helt lige mig)
RCU15 (en fjernbetjening, vil også have fundet en anden her)

Må sige at Mikkel har gjort det virkelig godt, kvaliteten er i top, PCB'erne virker til at være af en solid kvalitet.

Kabinetter er bare et 19" 2U rack til sølle 350 kr
Samlet vil jeg gætte på at dyret står mig i 3000kr

Det hele er nu blevet loddet sammen, tjekket i hoved og røv med lidt grej fra arbejdet. Delene er blevet samlet i et kabinet og jeg mangler bare en frontplade og de to håndtag til hhv. linievælger og volumen. (forventer at det bliver en gang kirsebærtræ i stil det lækre Holfi look)

Billeder:

Rettelse: Billederne er nu at finde her: (er dog en lidt anden udgave end den der kan ses på billedet ovenfor)
http://www.ulriklund.dk/PreAmp/PreAmpMKII.html

Lyden:
Tjaa... Kan ikke høre forskel om den sidder på eller ej, testet ved at sætte den foran min integrede forstærker da jeg pt ikke har andet. Tror jeg skal have den med forbi min fætter, som har lidt for meget af det lækre Holfi grej og ha' den testet op imod hans Holfi Pre NB1.5.1 hehe...
Update 26/2-2006
Måtte desværre indse at der et stykke vej endnu, da den tilsyneladende døjer med at den støjer, hvilket tydeligt høres når den tilkobles en effektforstærker.
Så status er pt. at jeg skal have bygget min effektforstærker færdig først, før jeg gidder rode med forforstærkeren igen /fejlfinde.

Hvis nogen har interesse i diagrammet fra forstærkerdelen skal jeg gerne være behjælpelig

Update 14/12-2005
Så er der kommet komponenter (+ multimeter) fra Farnell til 4 spændingsregulator (3x15V og -1x-15V), planen er at bygge denne super regulator til at forsyne selve forforstærkeren/operationsforstærkerene
http://www.alw.audio.dsl.pipex.com/products.htm
Råprisen for komponenter til 1. spændingsregulator ligger i ca 250-300 kr.
Så det bliver spændende om den så kan give det lave signal støjforhold på 130dB

Update 20/8-2006
Efter at have ombygget forforstærkeren, døjer hele setupet praktisk taget ikke med støj overhovedet.
Den er også blevet testet op imod min fætters holfi. Godtnok var lyden anderledes fra min ucd + preamp, men det lød mildest taget yderst godt.
Næste skridt må være at få dem bygget i et par ordentllige kabinetter

Hej
Har du planer om "bypasse" input kondensatorerne på uCD400ad og udelukkende sikre imod DC vha. DC fælden på PSU?

Har sendt et lignende spøgs. til Hypex - men tvivler på om de vil besvarer det, da det jo er en modifikation af deres print. Lidt dumt at have to DC "fælder" et på PSU og et på forstærker printet. Men jeg har heller ikke lyst til at brænde for 40K højttalerer af, hvis DC fælden på PSUen ikke er eeffektiv nok!

Til top Vis ZAP4EVER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZAP4EVER Besøg ZAP4EVER's Websted

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2007 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Hva' jeg synes du blander tingene lidt sammen? eller også misforstår jeg dig!
Hvad mener du med "input kondensatorerne" jeg er ikke helt med?
DC fælden er for at hindre brum i trafoerne ved dc offset på lysnettet.

Hvis modulerne af en eller anden grund fejler, ja så er der intet der vil hindre, at de sender dc ud til højtaleren og en evt afbrænding. (det samme gælder zappulsen mf.)

Pt. er jeg ganske godt tilfreds med lyden fra mit "gør det selv", så tiden bliver nok mest brugt på at bygge værksteder (2 stk. et til det "grove" og et til det "fine") i vores "nye" hus. Det er vel en menneskeret at kunne fuske under ordentlige forhold...

Migo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 Januar 2007 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Du skal endelig bare fuske løs, de højttalere skal da snart spille, inden der kommer nyere modeller på programmet

Mvh..

Til top Vis Migo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Migo

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Skal nok se af at få lettet r....
Med den slat enheder jeg nu har til at ligge, er der efterhånden ikke nogen undskyldning hehe...

Jeg mangler bare at få fundet et godt lydkort, mic forrstærker og mic.
Har kig på følgende:
Firewire lydkort, Behringer FCA-202
Behringer Målemikrofon ECM8000
Thatmic: http://electronics.dantimax.dk/Kits/Preamps_-_poweramps/1138 0733512.html

Andre forslag modtages gerne! eneste krav er at lydkortet ikke er USB

Hva.. Michael hvornår skal du have en lytter på UcD'en?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes