Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 10:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hyundai Plasma 42 (4241) hvordan? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 09 December 2005 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
MichaelWB skrev:

Jeg var lige igang med at skriv svar til Z's indlæg da du postede denne.

jdg1 skrev:

Michael, jeg er stadigvæk ikke overbevist om, at du 100% er inde i problematikken - i hvert fald læser du ikke mine indlæg ordentligt!

Jeg gør mig ellers umage! Nogen gange bevæger jeg endda læberne når jeg læser

jdg1 skrev:

Mit "lille" eksempel med 720x576 --> 1280x720 --> 840x576 --> 1280x720 var jo et eksempel hvor ned- og opskaleringen ikke medfører tab af billedinformation, da der er tale om en SD kilde! (den unødige ned- og opskalering går naturligvis udover billedkvaliteten) Det kan altså betale sig at læse tingene ordentlig igennem inden man svarer

Det er rigtigt, man skal læse tingene ordenligt, så måske skulle du lige læse mit igen
Jeg kommenterer nemlig slet ikke dit SD "regnestykke" men går direkte til:

MichaelWB skrev:

At skrive 1280x720 --> 840x576 --> 1280x720 og så konkludere at der er gået 437.760 pixels (næsten halvdelen) tabt undervejs, den køber jeg ikke!

jdg1 skrev:

Hvis vi tager et eksempel med en HD kilde: 1280x720 --> 840x576 --> 1280x576 så vil der i dette tilfælde ske tab af billedinformation. Det er der ingen tvivl om!

Det virker som om at du antager, at nedskaleringen medfører en eller anden form for "kompression" af billedet og at den efterfølgende opskaleringen svare til at billedinformation "pakkes ud" igen. Altså fuldstændigt lige som en ZIP-fil på en PC. Dette er altså en klar misforståelse!

Jeg synes det er sjovt, at du kan sige "det er der ingen tvivl om" men alligevel kan du ikke forklare hvad der rent faktisk sker?

Jeg er muligvis dum, tungnem, langsom, har ti tommelfingre (ok den sidste er rigtig ) men det jeg "bare" ber om en forklaring på, er hvad der sker i en scaler, hvordan den arbejder.

jdg1 skrev:

Zerocool har peget på en meget god mulighed for ved selvsyn, at konstatere effekten af ned- og opskalering. Jeg anbefaler at du gør brug af denne mulighed! Der er nu intet som personlige erfaringer

Den har jeg skam også tænkt mig at prøve, men jeg synes stadig det svarer til at be' folk om at tage bussen hvis de vil have en idé om hvordan det er at køre i en formel 1

Michael - gør nu lige selv en indsats her......prøv selv at lege med det, eller søg lidt på nettet.

Tro mig jeg har søgt og søger stadig. Hvis jeg kendte svaret ville jeg jo ikke spørge

jdg1 skrev:

Rent forståelsesmæssigt så forestil dig, at hver pixel har ét tal, altså fra 1 til 921.600 eller hver pixel har sin egen farve (1280x720). Hvis du nedskalerer dette til en lavere opløsning, så vil en lang række af disse tal/farver "gå tabt", da der ikke længere er 921.600 forskellige pixels. Hvilke tal/farver/billeddetaljer der "overlever" skaleringen afhænger af skaleringsalgoritmen. Hvis scaleren så skal opskalere igen, så kan den ikke bare "finde" de "slettede/udgåede" tal/farver/billeddetaljer frem igen. I stedet vil den forstørre det nuværende (lav-opløste) billede til en højere opløsning. Her skal du så forestille dig, at hver tal/farver/billeddetalje nu fylder 2 pixels i stedet for 1 (som jo var inden den første nedskalering blev foretaget).

Godt vi holder fast i at vi smider 400.000 pixels ud (bare for at skrive et tal).
Nu kan man jo havde en del pixels som kan fjernes (og genindsættes) helt uden problemer, f.eks. når man har en større ensfarvet flade hvor alle pixels faktisk viser det samme.

Hvordan vælger scaleren hvilke pixels der skal fjernes? En algoritme ja, men betyder det at den konsekvent fjerner nr 1,45,88,114 osv eller er det "dynamisk" for hvert enkelt billede, hvilke pixels der fjernes og genindsættes.

Hvis det sidste er tilfældet, har vi jo netop den situation jeg har spurgt til flere gange, hvor man ikke bare kan tage kildens opløsning kontra scalerens opløsning og så sige at 400.000 pixels gik tabt.

jdg1 skrev:

Jeg kan ikke komme med en længere teknisk forklaring på hvordan de forskellige skaleringsalgoritmer virker, da de er patentbeskyttede og hemmelige. Hvis DVDO, Lumagen, Cineteq eller andre lagde sådan information ud til offentligheden, ja så ville deres forretning være færdig.

Men som sagt....prøv selv og se resultatet

Selvfølgelig kan du ikke komme med en længere teksnik forklaring og da slet ikke af de forskellige producenters algoritmer, men jeg bad altså også bare om en "børnehave" forklaring

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 09 December 2005 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Prøvede lige Paint eksperimentet. Se det er pædagogik på det rette niveau

Det viser dog også tydeligt, at i det mindste opskaleringen er meget meget bedre i fladskærms tv'ene end det er i Paint.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes