Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 08:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: B&O- forstærkerkabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ilinx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 05 December 2005 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Ville lige høre,om der er nogen, som kan hjælpe mig. Jeg har købt et Beocenter 2300, men vil gerne beholde mine passive Jamo 505 højttale, så jeg skal have sluttet en effektforstærker til Beocenteret.

Mine spørgsmål lyder som følger: Hvad hedder de kabler som skal omforme powerlink til DIN, som går ind i effektforstærkeren? (Har nogen tegninger af dem). Hvor kan man købe dem?

Kan nogen anbefale en god effektforstærker på ca 150-200 watt?

Til top Vis Ilinx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ilinx

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 December 2005 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

"PeterPan" har lavet en hel masse tegninger. Søg på "peterpan", så finder du det du søger.

Hvis du nøjes med et kabel der omsætter DIN til phono, kræver det dog at din forstærker altid står tændt. Det betyder at det giver et blop i højtalerne hver gang du går forbi anlægget og lågerne kører til side.
Løsningen er at lave et lille kredsløb, der tænder og slukker forstærkeren styret af det ben i DIN-stikket, der er der til selv samme formål. Det er sådan et par B&O højtalere med indbygget forstæreker fungerer. Man kan evt benytte en "TV-strømsparreskinne", som tænder og slukker forstærkeren når anlægget tænder. MEN!! Det vil bare betyde at den tænder og slukker hver gang man går forbi anlægget.
Når man styrer det fra ON/OFF benet i DIN stikket, slipper man for dette.
Hvis det har interesse, kan jeg sagtens lave sådan et kredsløb til dig, til indbygning i din forstærker.... Har i øvrigt lavet en for PeterPan. Skriv en "privat besked".

Ang forstærker, så glem 150-200 watt!! Det er MEGET mere end du skal bruge til dina JAMO'er! Find hellere en ordentligt dimensioneret sag på 50-100 watt. Så har du RIGELIGT med power, og endda mulighed for hæderlig lydkvalitet.

Kasper B. P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 December 2005 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
indbygning i din forstærker....

Måske jeg spørger dumt, men kan man lave det eksternt? Så det er universelt, og kan tage med fra forstærker til forstærker.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 December 2005 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Kasper B. P. skrev:

Hurtig skrev:
indbygning i din forstærker....

Måske jeg spørger dumt, men kan man lave det eksternt? Så det er universelt, og kan tage med fra forstærker til forstærker.

Indbygning... Jeps. Intet problem. Jeg har lavet en del af disse moduler, til folk i præcis samme situation. Moduler jeg laver, kan både bygges ind i forstærkeren, og benyttes eksternt. Men husk på, at det er 230 volt man leger med. Derfor skal modulet under alle omstændigheder bygges ind i en lille boks.
Jeg ved at flere af dem jeg har lavet det til, har bygget det sammem med en "forlængerledning" med flere udtag. På den måde kan de tænde og slukke flere effektforstærkere.
Afhængig af hvilken stikdåse man anvender til forlængerledningen, er det muligt at montere modulet inde i denne, så det bare ligner en almindelig strømskinne.

Hvis du skal bruge et modul, kan du bare sige til. Skriv en privat besked.

lars d.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Sendt: 30 April 2006 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop købt mig et par Dali Royal Scepter højttalere og sat dem sammen med en Arcam effektforstærker og mit beocenter 2300. De første
14 dage var alt super, men efter at have gemt forstærkeren af vejen, skiftet sådan et multistik-DIN-phonokabel ud med et rigtig DIN-phonokabel er
det begyndt at sige et pænt højt blop hver gang jeg tænder anlægget. Tænder jeg fx cd giver den et blop, går ud og kommer så igen med et blop og
begynder at spille. Skifter jeg så over på radio får jeg et blop igen og endelig også når jeg slukker for det.

Skyldes det DIN-phonokablet eller har jeg lavet noget jeg burde have holdt snitterne fra???

Det skal siges at forstærkeren ikke får jord, hvis det har nogen betydning.

På forhånd tak for hjælpen

Lars D.
Til top Vis lars d.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars d.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 April 2006 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Hej Lars

Det der er mærkeligt er at det har kørt uden blob før. Har du skifter forstærker ?? for de fleste har et hurtigt virkene relæ som forhindre dette. Mit ICEpower stereo trin lavede samme nummer, men HURTIG, som har skrevet lige her over, har lavet et relæ som er monteret på mine HT. kabler, og alt er nu OK.

Hvis ikke dit nye kabel er en forkert tybe, eller det heller ikke hjælper at flytte alt det gamle tøj du har lagt oven på forstærkeren inde i skabet  vil jeg råde dig til at sende HURTIG en PRIVAT M, og få klaret problemet via ham.

lars d.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2006 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Hej Peter!

Jeg har købt det her kabel fra flashbacksales.co.uk - http://www.flashbacksales.co.uk/acatalog/g5pd2pp.jpg

Det undrer mig også den er begyndt på det efterfølgende. Den blobber hver gang jeg skifter signaltype, dvs. også når jeg tænder for tv'et (MX7000)
da beocenteret også registrere dette valg.

Kan det være forstækeren den er gal med - eller ligger problemet andre steder. Kan ikke umiddelbart se at relæboksen kan løse problemet når
forstærkeren er tændt hele tiden? Er det korrekt?

På forhånd mange tak for hjælpen

Lars D.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Maj 2006 kl. 05:44 | IP-adresse registreret  

lars d. skrev:
Kan ikke umiddelbart se at relæboksen kan løse problemet når
forstærkeren er tændt hele tiden? Er det korrekt? 

Lars D.

Problemet er at det blob kommer når man tager liniesignalet fra forstærkeren. Det er noger med DC kortslutning. De hurtig sluk relæer jeg omtalte sad i min gamle kenwood forstærker, og der var ikke nogle problemer. Og hvis dit kabel er loddet sådan her er det ikke problemet.

Her tegning af adapter kabel, fra B&O's PowerLink pre-out,
til en forstærkers liniesignal indgange, og til en tigger indgang.

lars d.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2006 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Det har ikke mini-jack til at trigge effektforstærkeren. Jeg har lagt mærke til, at når jeg tænder fx. cd'en giver den et blop, forstærkeren slår fra,
kommer med et blop mere og så tænder den igen og spiller fint indtil der skiftes signalkilde igen. Hvis relæet løser dette må jeg vel hellere få lavet
såden en karl - hvad står sådan en i monstro?

Mvh.

Lars D.

Ps. jeg er superglad for setup'et ellers så stor applaus til Peters tråd - det var den der inspirerede til at prøve selv!

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 Maj 2006 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=lars d.]

Det har ikke mini-jack til at trigge effektforstærkeren. Tigger signalet kan du også kun bruge hvis din forstærker, kan tænde/slukke på et sådan signal. Jeg har lagt mærke til, at når jeg tænder fx. cd'en giver den et blop, forstærkeren slår fra, kommer med et blop mere og så tænder den igen og spiller fint indtil der skiftes signalkilde igen. Det forstår jeg ikke, du skulle kun opleve dette blob, når du tænder og slukker BeoSound'en. Hvis relæet løser dette må jeg vel hellere få lavet såden en karl - hvad står sådan en i monstro? Da det et HURTIG der laver de relæer, må du spørge ham om prisen.

Mvh. Lars D.

Ps. jeg er superglad for setup'et ellers så stor applaus til Peters tråd - det var den der inspirerede til at prøve selv!

[/QUOTE]   Tak Lars.

lars d.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke kunne få fat på 'Hurtig', der ellers laver de her hurtige relæer, så er der nogen der kender andre steder, hvor man kan få dem fra -
eller evt. selv lave et?

Mvh.
Lars D.

lars d.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2006 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

ingen der ved hvordan det relæ ser ud? ud over 'Hurtig'

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes