| Forfatter |
|
prse Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 918
|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
prse skrev:
Jeg må sige det igen...(og denne gang uden ironi ):
24k
for den flade topmodel, komplet tv, i 43 tommer er sgu ikke så galt, så
er priserne raslet hurtigere ned inden for det sidste end jeg troede.
Positivt, det lover godt!! Ville dog stadigvæk hellere have en projektor-løsning lige her og nu.
Er der mange dyrere og dårligere fladskærms tv i 43 tommer(ca.)? hvis ja, hvor meget dyrere? Designmæssigt er pioneer'en jo en yndig sag!
|
|
|
Topmodellen koster nu kr. 21.499,- se min post længere oppe  |
|
|
Ups!
edit: ja, hvis man mener pana'en er bedre end pioneeren....
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
prse skrev:
okay...det lyder virkelig deprimerende.... dvs. ikke en gang sultanen af Brunei kan købe sig til f.eks en 1080p-skærm der sparker bagdel? |
|
|
Ikke endnu. Bortset fra det, så sparker en Pioneer nu også bagdel... Har du set den? __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
prse Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 918
|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
prse skrev:
okay...det lyder virkelig deprimerende.... dvs. ikke en gang sultanen af Brunei kan købe sig til f.eks en 1080p-skærm der sparker bagdel? |
|
|
Ikke endnu. Bortset fra det, så sparker en Pioneer nu også bagdel... Har du set den? |
|
|
Jeg tror jeg har set den hos kt-radio, forleden, da jeg skulle hjælpe
en kammi med at købe fladskærme, og snurrerundt-halløjsa..men er ikke
sikker, da jeg ikke lagde mærke til modelnummeret, men det var
ihvertfald en pioneer. Men jeg kan godt huske den ikke havde et billede der var til at lukke op og sk... i, dvs, et man ikke ville blive irriteret over hele tiden..  Men det er svært at blive imponeret, når man først har set en fornuftig projektor i action...
|
| Til top |
|
| |
notional Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 561
|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
For mig er denne diskussion egentlig lidt irrelevant. I dette år lanceres den nyeste type display: SED. Denne type har været nævnt nogen gange før, men kan da lige opresumere:
- 1>ms responsetime
- 100.000:1 kontrast
- Ingen burnin
- Baseret på CRT teknologi, faktisk et lille CRT TV i hver pixel, så fantastisk farvegengivelse
Det første TV bliver et 55" i fuld HD til små 10.000$, som nok bliver i Japan.
36" versionen, der er brugt til messer har flere haft mulighed for at se, senest på CES messen i år. Jeg håber på en 42" til en rimelige penge om 2-3 år.
Læs evt. mere her: http://plasma-television-review.blogspot.com/2005/12/new-tec hnology-to-replace-plasma-and.html
|
| Til top |
|
| |
spilfair Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 62
|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi må vist snart ha udvidet det venteværelse 
NÆSTE
|
| Til top |
|
| |
tranum1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 449
|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg købte tilbage i august eller september et 42PV500, og hold da op hvor jeg er glad for den skærm. Tror næsten det er det fedeste stykke inventar jeg nogen sinde har investeret i. Jeg glæder mig simpelthen over billedet hver eneste gang jeg sætter mig i sofaen .
Jeg var endda indstillet på at det nok ikke helt kunne leve op til mine CRT TV, men ærligt talt, så synes jeg at det er bedre. Eneste punkt der ikke lever op til CRT'erne er på sort niveaut, men det er nu så godt at det tænker jeg overhovedet ikke på. Alle de andre fordele som JDG allerede har opsummeret får helhedsoplevelsen til at rykke flere hestehoveder foran CRT'erne. Nu hjælper det selvfølgelig også på det at billedet er 42".
At de fede plasma-skærmene er dyre er vel ikke så mærkeligt. Vi taler altså om 42" eller 50" TV, med et fedt billede. Man kan altså ikke sammenligne hvad man gav for et 28" eller 32" CRT for 5 år siden. Tror i selv på at en 42" HD i ordentlig kvalitet kommer under 15K i den nærmeste fremtid. Det kunne da være fedt, men.......
Omvendt er de billige plasma TV ikke noget værd, og de koster stadig omkring 10000kr. Der kan man selvfølgelig tale om at de ikke er pengene værd.
|
| Til top |
|
| |
hilfiger Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige købt et brugt philips 9308 crt med pixel plus for 2200 kr. med kvittering. Jeg var også lige ved at hoppe på pioneer 436 eller philips 9830 bølgen, men venter i stedet på at SED kommer til landet. Det er jo også det Otto har argumenteret for, hvis du kan vente og ikke skal bruge hd nu, så køb et ordentligt crt. Jeg er mere end tilfreds med billedet, og om to år smider jeg det efter min vicevært..
|
| Til top |
|
| |
slib Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 60
|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
tranum1 skrev:
|
Jeg købte tilbage i august eller september et 42PV500, og hold da op hvor jeg er glad for den skærm. Tror næsten det er det fedeste stykke inventar jeg nogen sinde har investeret i. Jeg glæder mig simpelthen over billedet hver eneste gang jeg sætter mig i sofaen .
Jeg var endda indstillet på at det nok ikke helt kunne leve op til mine CRT TV, men ærligt talt, så synes jeg at det er bedre. Eneste punkt der ikke lever op til CRT'erne er på sort niveaut, men det er nu så godt at det tænker jeg overhovedet ikke på. Alle de andre fordele som JDG allerede har opsummeret får helhedsoplevelsen til at rykke flere hestehoveder foran CRT'erne. Nu hjælper det selvfølgelig også på det at billedet er 42".
At de fede plasma-skærmene er dyre er vel ikke så mærkeligt. Vi taler altså om 42" eller 50" TV, med et fedt billede. Man kan altså ikke sammenligne hvad man gav for et 28" eller 32" CRT for 5 år siden. Tror i selv på at en 42" HD i ordentlig kvalitet kommer under 15K i den nærmeste fremtid. Det kunne da være fedt, men.......
Omvendt er de billige plasma TV ikke noget værd, og de koster stadig omkring 10000kr. Der kan man selvfølgelig tale om at de ikke er pengene værd.
|
|
|
Jeg har lige 2 spørgsmål til dig.
- hvor langt sidder du fra tv'et
- hvilket signal har du (kabel, parabol eller...)
|
| Til top |
|
| |
tranum1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 449
|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sidder ca. 3,5 m fra skærmen.
Jeg har TV2 fra antenne på loftet. Overraskende godt billede her.
Ellers Parabol for de resterende kanaler. En anelse bedre end TV2. Tv2 kører dog aldrig i rigtigt widescreen så her har parabolen en stor fordel.
En Denon DV-3910 via Supra HDMI kabel - Super fantastisk billede.
På mandag får jeg lagt lysleder ind via mit EL-selskab og med Dansk Bredbånd som udbyder. Så dropper jeg parabolen og loftsantennen.
Her kan du se billeder af mit setup:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=29550&P N=0&TPN=1
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
notional skrev:
|
For mig er denne diskussion egentlig lidt irrelevant. I dette år lanceres den nyeste type display: SED. Denne type har været nævnt nogen gange før, men kan da lige opresumere:
- 1>ms responsetime
- Ingen burnin
- Baseret på CRT teknologi, faktisk et lille CRT TV i hver pixel, så fantastisk farvegengivelse
36" versionen, der er brugt til messer har flere haft mulighed for at se, senest på CES messen i år. Jeg håber på en 42" til en rimelige penge om 2-3 år.
Læs evt. mere her: http://plasma-television-review.blogspot.com/2005/12/new-tec hnology-to-replace-plasma-and.html
|
|
|
Det hjælper bare ikke noget at SED måske er til at købe for meneskepenge om 2-3 år, hvis man skal have et nyt fjernsyn nu! __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
notional Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
notional skrev:
|
- 1>ms responsetime
- Ingen burnin
|
|
|
Det hjælper bare ikke noget at SED måske er til at købe for meneskepenge om 2-3 år, hvis man skal have et nyt fjernsyn nu!
|
|
|
Nej, men så kan man bruge få penge på et rigtig godt CRT tv og så bruge sine sure optjente penge om nogen år på et rigtig godt flad tv, istedet for en masse penge nu på et nogenlunde eller direkte dårligt fladtv.
|
| Til top |
|
| |
FordPrefect Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2005 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
hilfiger skrev:
|
Det er jo også det Otto har argumenteret for, hvis du kan vente
og ikke skal bruge hd nu, så køb et ordentligt crt. |
|
|
Jeg er selv i den situation at jeg har solgt mit Philips 32'' crt
(9525), da jeg var blevet træt af at have sådan en kasse stående i
stuen (jeg havde en mere velegnet stue da jeg købte det i sin tid).
Så jeg har brugt bunker af tid på at undersøge alternative flade tv,
og har også været ude og kigge lidt. Jeg er efterhånden nået frem til
at det ikke skal være lcd. Jeg mener dog ikke jeg i en forretning kan
vurdere billedkvaliteten ordentligt.
Størrelsesmæssigt mener jeg 42'' bliver for stor, så jeg går efter
37'' - med højttalere i bunden - hvilket mere eller mindre er lig
Panasonic, eller?
Mit behov er primært tv-kigning - og en film i ny og næ. Jeg mener
ikke det er 8-10K værd for mig at købe højopløst, men på den anden side
vil jeg da hellere nøjes med mit 21'' lidt endnu end at give en masse
penge for et nyt tv - og så ønske jeg havde taget skridtet fuldt ud.
Konkret har jeg kig på Panasonic 37PA50, der har fået mange roser
rundt omkring - dog altid med kommentaren omkring manglende
HD-kompabilitet (den kan dog nedskalere HD-signaler, så man ikke får
sort skærm).
Det korte af det lange er: Vil jeg blive (meget) skuffet over billedkvaliteten på et lavopløst plasma vs. mit gamle crt ?
Jeg er klar over det kun er
mig der kan svare på det i sidste ende, men der er måske nogen med en
mening, der kan skubbe mig i den rigtige retning...
__________________ Hilsen FordPrefect
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 11 Januar 2006 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
prse skrev:
Men det er svært at blive imponeret, når man først har set en fornuftig projektor i action...
|
|
|
Det har du ret i, men hvis dét skal være referencen, så kan du lige så godt opgive at få et "godt" tv, hvadenten det er LCD/Plasma, CRT, SED eller noget helt femte. Alene forskellen på direkte og reflekteret lys giver front-projektion en fordel. Til gengæld er front-projektion - indtil videre - ikke meget bevendt i et lyst lokale. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2006 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
notional skrev:
MichaelWB skrev:
notional skrev:
|
- 1>ms responsetime
- Ingen burnin
|
|
|
Det hjælper bare ikke noget at SED måske er til at købe for meneskepenge om 2-3 år, hvis man skal have et nyt fjernsyn nu!
|
|
|
Nej, men så kan man bruge få penge på et rigtig godt CRT tv og så bruge sine sure optjente penge om nogen år på et rigtig godt flad tv, istedet for en masse penge nu på et nogenlunde eller direkte dårligt fladtv.
|
|
|
Jeg er både enig og uenig 
For 6-7K kan man få et ganske udemærket 32" CRT der vil gøre det godt både med DVD og TV. Og bruger man det nogle år så kan man helt sikkert købe bedre og billigere fladskærme til den tid.
Jeg har selv været præcis de overvejelser igennem, da vores fjernsyn SKAL skiftes i år, billedet bliver simpelthen dårligere og dårligere.
Et 32" crt har helt sikkert været med i overvejelserne, netop fordi man kan få et godt billede til relativt få penge. Vi har dog valgt ikke at gå efter et crt og det er der flere grunde til. En af dem er, at vi godt kan tillade os, og er villige til at bruge ca. 20K på et nyt fjernsyn, en prisklasse hvor jeg mener man kan finde nogle ganske udemærkede fladskærme. Hvis ikke ikke økonomien havde været til at købe i den prisklasse, så var det blevet til et 32" crt, derfor starter jeg med den grund.
Den anden grund er plads! Et 32" crt fylder jo næsten som en kummefryser! Hvis vi købte sådan et, ville jeg ikke længere havde plads til min cd-afspiller, da den står oven på møblet. Rent akustisk er det også noget skod at have sådan en stor kasse stående midt imellem højttalerne.
Det kedelige ved at købe en fladskærm nu (i år) er, at jeg ganske udemærket ved, at der er noget bedre og billigere på vej, men det er der altså også om 2 år eller om 10 år - der er altid noget bedre på vej! __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2006 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
prse skrev:
Men det er svært at blive imponeret, når man først har set en fornuftig projektor i action...
|
|
|
Det har du ret i, men hvis dét skal være referencen, så kan du lige så godt opgive at få et "godt" tv, hvadenten det er LCD/Plasma, CRT, SED eller noget helt femte. Alene forskellen på direkte og reflekteret lys giver front-projektion en fordel. Til gengæld er front-projektion - indtil videre - ikke meget bevendt i et lyst lokale.
|
|
|
Mener du at reflekteret lys er bedre end direkte lys? Og hvis ja, hvorfor? __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |
notional Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2006 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
|
Det kedelige ved at købe en fladskærm nu (i år) er, at jeg ganske udemærket ved, at der er noget bedre og billigere på vej, men det er der altså også om 2 år eller om 10 år - der er altid noget bedre på vej!
|
|
|
Ja og det er, alt andet lige, dumt at vente på evolution; for den fortsætter uhindret. Men Revolution er stort set altid værd at vente på. Det er ikke hver dag man får en ny skærmteknologi på markedet og da slet ikke en, der synes at have så mange plusser og så få minusser.
Jeg synes ikke man får nok for pengene i en fladskærm idag. Selv de bedste er ikke altid gode nok og retfærdiggører sjældent deres prismærke.
Jeg har selv invisteret i et Thomson 32" CRT med komponent og med min DVD afspiller står billedet ekstremt flot. Med HDTV (nedskaleret analogt) er billedet stadig utrolig flot, omend ikke så flot som det kan blive på et ægte HDTV.
Jeg venter selv på SED/NED til det når et fornuftigt prisleje. Det skulle gerne ske i 2007/8. Indtil da har jeg mit billige CRT TV (6000) og kan så spare op til de virkelige gode flade sager 
|
| Til top |
|
| |
slib Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 60
|
| Sendt: 11 Januar 2006 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
notional skrev:
MichaelWB skrev:
|
Det kedelige ved at købe en fladskærm nu (i år) er, at jeg ganske udemærket ved, at der er noget bedre og billigere på vej, men det er der altså også om 2 år eller om 10 år - der er altid noget bedre på vej!
|
|
|
Ja og det er, alt andet lige, dumt at vente på evolution; for den fortsætter uhindret. Men Revolution er stort set altid værd at vente på. Det er ikke hver dag man får en ny skærmteknologi på markedet og da slet ikke en, der synes at have så mange plusser og så få minusser.
Jeg synes ikke man får nok for pengene i en fladskærm idag. Selv de bedste er ikke altid gode nok og retfærdiggører sjældent deres prismærke.
Jeg har selv invisteret i et Thomson 32" CRT med komponent og med min DVD afspiller står billedet ekstremt flot. Med HDTV (nedskaleret analogt) er billedet stadig utrolig flot, omend ikke så flot som det kan blive på et ægte HDTV.
Jeg venter selv på SED/NED til det når et fornuftigt prisleje. Det skulle gerne ske i 2007/8. Indtil da har jeg mit billige CRT TV (6000) og kan så spare op til de virkelige gode flade sager 
|
|
|
Jeg synes så, at 6.000 for en stor CRT skærm er dyrt. Jeg synes der er så mange fordele i en plasma (læs pio 436) at jeg gerne giver det 5-dobbelte.
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 11 Januar 2006 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
notional skrev:
MichaelWB skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Prøv lige at overveje, hvor mange år der gik før end plasmaskærmene fandt deres nuværende "fornuftige" prisleje!! 
|
| Til top |
|
| |
notional Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
notional skrev:
MichaelWB skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Prøv lige at overveje, hvor mange år der gik før end plasmaskærmene fandt deres nuværende "fornuftige" prisleje!! 
|
|
|
Jo, men markedssituationen er fuldstændig anderledes den dag idag. Da plasma kom på markedet var det jo sådan set den eneste fladskærmstype i stor størrelse til tv. Man vidste slet ikke om der var marked for fladskærme. Derudover var der ikke den store konkurrence.
Idag er både plasma og LCD veletableret og sprøjter skærme ud. SED skal derfor kunne matche disse til en hvis grad. Derudover har de opbygget et lager de sidste måneder i 2005 og begynder masseproduktion på 30-40.000 paneler pr måned i dette år.
Det første SED TV bliver der produceret 15k af om måneden og er et 55" full HDTV til 10k$. Snakker vi samme størrelse og kvalitet på plasma er vi ikke meget længere nede i pris alligevel. SED er en forholdsvis billig teknologi og NED endnu billigere. Indenfor dette årti skulle NED paneler på 40+" full hdtv kunne produceres til 200$ pr. panel. Så snakker vi altså 5-7000kr for en stor fladskærm der bruger lidt strøm, er overlegen på alle billedpunkter mod alle andre teknologier samt har teknologisk har mulighed for at understøtte HDTV og dennes efterfølger. Faktisk er der lavet en NED prototype på 5" med en nativ opløsning på 1280x720. Så forestil dig dig en opløsning et 50" panel vil kunne laves i 
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 11 Januar 2006 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
notional skrev:
jdg1 skrev:
notional skrev:
MichaelWB skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jo, men markedssituationen er fuldstændig anderledes den dag idag. Da plasma kom på markedet var det jo sådan set den eneste fladskærmstype i stor størrelse til tv. Man vidste slet ikke om der var marked for fladskærme. Derudover var der ikke den store konkurrence.
Idag er både plasma og LCD veletableret og sprøjter skærme ud. SED skal derfor kunne matche disse til en hvis grad. Derudover har de opbygget et lager de sidste måneder i 2005 og begynder masseproduktion på 30-40.000 paneler pr måned i dette år.
Det første SED TV bliver der produceret 15k af om måneden og er et 55" full HDTV til 10k$. Snakker vi samme størrelse og kvalitet på plasma er vi ikke meget længere nede i pris alligevel. SED er en forholdsvis billig teknologi og NED endnu billigere. Indenfor dette årti skulle NED paneler på 40+" full hdtv kunne produceres til 200$ pr. panel. Så snakker vi altså 5-7000kr for en stor fladskærm der bruger lidt strøm, er overlegen på alle billedpunkter mod alle andre teknologier samt har teknologisk har mulighed for at understøtte HDTV og dennes efterfølger. Faktisk er der lavet en NED prototype på 5" med en nativ opløsning på 1280x720. Så forestil dig dig en opløsning et 50" panel vil kunne laves i 
|
|
|
Jeg må blankt erkende, at din prognose efter min mening er alt, alt for positiv.
En ting er produktionspriser, noget helt andet er udbud og (særligt) efterspørgsel. Producenterne tager den pris for varerne, som forbrugerne vil betale og ikke hvad det koster at producere (plus en smal avance).
Men da ingen af os har en krystalkugle med særlige egenskaber, har vi intet andet valg end at afvente hvad fremtiden bringer 
|
| Til top |
|
| |