Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 17:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Tandberg setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 273
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 November 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:
Jeg skiftede en skalalampe iaften.Det ser drabeligt ud :

Jeg har god volumen på musikken i hovedtelefonerne(Sansui) under hele seancen

Lige før jeg er færdig:

Hej gl. dreng (Tante Berg), det er jo ikke den første Tandberg receiver, som står der uden overtøj Første gang jeg så min TR 2080' stod den det samme sted og frøs

Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 November 2009 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Tante < håber "pæren" er iorden nu . Lyden er ihvertfald

Ja hjælpsomhed er der heldigvis meget af. En stor tak til xray for hjælp med afhentning og forsendelse af 16 kg. cd-afspiller. Når sælger ikke vil sende, er der pludselig langt til Stenløse, men det klarede xray til ug  

På billedet ses den nytilkomne (Tandberg var udsolgt  )

God weekend

Til top Vis 2-mas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2-mas

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 November 2009 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der ved, hvad denne pladespiller er for en. Jeg studsede lidt da jeg faldt over den i et Tandberg katalog fra 1967 - jeg kender den ikke. Den er ikke yderligere nævnt i kataloget med type-nummer. Lad nu være med at svare - "det nok en Tandberg" . Jeg har pløjet en del igennem på VE - under Garrard, Thorens og Dual - uden held. Men hvad er det så  

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Sendt: 15 November 2009 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Det ligner umiskendeligt en Garrard AT6 eller AT60. De to modeller ser temmelig ens ud.

AT6:

AT60:

Garrard AT6/AT60 er en ældre mellemhjulsdrevet sag der blev produceret fra 1962-1966, så årstallet passer også fint nok. Som man kan se havde den også en "record changer" funktion, som dog ikke ses på billedet fra Tandberg kataloget. Hvad forskellen på de to modeller; AT6 og AT60 er, aner jeg ikke. Man kan finde billeder af AT6 med varierende farve på toppladen, lige fra hvid til lysegrå, til mørkegrå og sort.

ulfsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2007
Lokalitet: Norge
Sendt: 15 November 2009 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

He-he!! Det er en Garrard,og en riktig ekte en også! Tandberg brukte Garrard som leverandør av platespillere opp til rundt +- 68.. Etter det vekslet de litt rundt mellom Micro-seiki,Thorens,Dual og Toya(fra japan).

Jeg kan i dette tilfelle legge ved utskrift fra en mail jeg mottok fra den tidligere eksportsjefen i Radionette,også Tandberg etter fusjonen/sammenslåingen av de to selskapene,Fredrik  C.Hildisch :

Radionette la aldri skjul på hvilke andre fabrikkmerker som vi brukte. Det gjorde Tandberg. Tandbergs Radiofabrikk var livende redd for f.eks. å bruke JVCs (som Radionette gjorde) mekanikk i sine kombinasjonsmodeller. De valgte drivverket fra helt ukjente japsefabrikker. Disse hadde ikke fullt så gode data. Og var litt dyrere i innkjøp enn hva Radionette oppnådde på drivverk fra JVC. Internt i Tandberg ble dette drøftet, drøftet og drøftet og tiden gikk og gikk. Ja, sågar ble det møter om hva man hadde snakket om på forrige møte. Enden ble, at snart var produktet for gammelt for markedet. Grunnen til Tandbergs valg, var at de trodde at JVC ville reklamere at "NÅ bruker Tandberg JVC produkter". Det var overdrevet tull og å se spøkelser på en klar dag. Det ville ikke JVC ha gjort - de var seriøse og internasjonale handelsfolk. Jeg kjente JVC godt.

Sitat slutt.

Det må legges til at dette er senere historie enn det du spør om,for mens Tandberg benyttet Garrard skjulte de ikke Garrard-merket,men,stort sett, bare satte sin egen logo på i tillegg.Dog var de siste Garrardene et lite unntak,slik som den du har.Etter den tid brukte de ikke å beholde noe av informasjonen fra den opprinnelige produsenten utenpå,men det må sies til Tandbergs forsvar at de ikke endret noe annet av utseendet(bortsett fra kassen,i noen tilfeller).De fjernet kun logo,og satte på sin egen.

-Og bare for å presisere for nye lesere,enda en gang;Tandberg laget aldri egne platespillere.Ikke en eneste en!!

Mvh Rune

ulfsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2009 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Bare en forhåpentligvis interessant opplysning til alle Tandberginteresserte i Danmark også.

Radionette`s (Tandberg`s) tidligere eksportsjef Fredrik C. Hildisch kommer ut med en murstein av en bok til påske 1010.Den omhandler i hovedsak Radionette`s historie fra 20-tallet og opp til Tandbergkonsernets konkurs i 1978.Som dere kanskje vet så ble Tandberg og Radionette fusjonert (tvangsfusjonert av den norske stat) i 72.De siste årene er derfor svært interesante for alle Tandberg-entusiaster også,for de siste årene er de som faktisk er dårligst dokumentert fra TB`s historie.Dette takket være statens innblanding i driften.Han har fått innsyn,som den eneste uavhengigs forfatter, i konsernets styreformanns gamle arkiver fra den tiden,så det kommer til å bli en god del nye opplysninger for alle som er opptatte av historien til fabrikken(e)

Jeg vet ikke om denne boken blir tilgjengelig på dansk med det første,men norsk skulle vel være ganske enkle saker for en dansk leser,vil jeg tro.

Ellers så er kanskje Radionette`s historie også interessant for dere i Danmark.Kurèr-radioen var vel solgt i store mengder i Danmark også,så vidt jeg vet..

Mvh Rune

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 November 2009 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Guldtuborg: Det er jo ren nostalgi,det billede der Jeg glemmer aldrig hvor dårligt den var emballeret da jeg modtog den.Men den spillede jo heldigvis fint

2-mas: Det er jo fantastisk at du fik din cd-afspiller i hus takket være X-ray's mellemkomst Er det en Sony mage til den sorte du har?

ulfsn:Det lyder spændende med den bog du skriver om Sproget er i hvert fald ingen hindring!

Jeg har som sagt ikke købt noget som helst Tandberg i umindelige tider.Jeg mangler jo ikke noget,synes jeg Men men men,idag har jeg så købt noget 'nyt' Tandberg Tjek lige denne retro-sag,som jeg netop har købt og betalt for på engelsk eBay:

Der står simpelthen 'Swinging Tandberg' på brystet!!

Tandberg Team.Hvarbeha'r!!

Super retro-jakke,og fra 1970'erne.Den måtte jeg bare eje!! Nøøøj,hvor jeg glæder mig til at modtage den jakke.Den er størrelse XL....jeg håber at den bare passer.Jeg har lange arme,så mon ikke Den jakke er bare for fed!Og så i de norske farver,selvfølgelig

Rigtig go' søndag

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2009 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

ulfsn: Det lyder rigtigt interessant med den bog.  Den vil jeg godt læse. Du må meget gerne smide et link her på siden til den når den bliver udgivet. Insiderviden omkring produktionen fra Tandberg netop i 1970'erne, er noget jeg rigtig gerne vil læse om.

Tante Berg: Hold kæft hvor det en sej 70'er sag!! Et stort tillykke med købet herfra!!! "Swinging Tandberg"!! Det er simpelthen genialt! Og så har du endda købt den i 'min størrelse' med ærmer der passer til lange gibbonabearme. Hahahaha!!!  Bliver den monstro en del af din officielle pilotmundering fremover???

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2009 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Seansmiller skrev: Bliver den (Tandberg-jakke) monstro en del af din officielle pilotmundering fremover???

Seansmiller:Såfremt den passer i størrelse,så vil du i fremtiden ha' den udsøgte ære og fornøjelse af at se undertegnede med dén jake på,både på flyvepladsen og i civil!

..........gud forbyde det,men skulle den være for stor,jakken altså,så må den vel på en eller anden måde indgå i en eventuel handel med især 'noget' af Seansmiller's bohave

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2009 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:

Seansmiller:Såfremt den passer i størrelse,så vil du i fremtiden ha' den udsøgte ære og fornøjelse af at se undertegnede med dén jake på,både på flyvepladsen og i civil!

..........gud forbyde det,men skulle den være for stor,jakken altså,så må den vel på en eller anden måde indgå i en eventuel handel med især 'noget' af Seansmiller's bohave

Jamen jeg kan da sikkert godt støve noget halvdefekt grej frem oppe fra mit loftrum, skulle du være interesseret i en rask byttehandel!!? Hahahaha.  Men jeg håber da at jakken passer dig, og jeg ser stærkt frem til vores næste fælles flyvesession, Tante, så jeg kan se din nyerhvervede Swinging Tandberg uniform - in situ!! Hahaha

ulfsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Enda en liten tilleggsopplysning ang.Radionette/(Tandberg)-boken som kommer ved påsketider 2010. Den vil også inneholde stoff om høyttalerfabrikken i Videbæk på Jylland.Antagelig snakker vi om et samarbeide mellom Radionette/Tandberg og den danske fabrikken.

Mvh Rune

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2009 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

ulfsn skrev:
Det må legges til at dette er senere historie enn det du spør om,for mens Tandberg benyttet Garrard skjulte de ikke Garrard-merket,men,stort sett, bare satte sin egen logo på i tillegg.Dog var de siste Garrardene et lite unntak,slik som den du har.Etter den tid brukte de ikke å beholde noe av informasjonen fra den opprinnelige produsenten utenpå,men det må sies til Tandbergs forsvar at de ikke endret noe annet av utseendet(bortsett fra kassen,i noen tilfeller).De fjernet kun logo,og satte på sin egen.

Det vil sige at den findes med Tandberg logo på. Den vil jeg gerne se - har du et billed af den  Hvis de findes derude et sted - vil jeg nok gå på jagt efter en . Radionette-bogen må absolut på næste års ønskeliste.

Seansmiller: Jeg var bare så tæt på lige at ringe ang. Garrard'en. Men så var vi vist gået 'glip' af alle Rune's ekstra oplysninger - så godt at "tråden" blev brugt

Og den jakke dér TanteBerg - den vil jeg ha'. Ærgerligt at vi vist matcher i størrelse - i jakke, forstås . Jeg glæder mig også til et syn af dig på flyvepladsen i dit nye Swinging Tandberg outfit - og Tandberg fly. Super sejt . Var der egentlig andre der bød på den

Go' dag.

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 November 2009 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Tillykke med jakken Den er da lidt cool/retro på den fede måde. Det er jo lige før at den er moderne i disse tider.

Tante Berg skrev:

Roky:Sejt billede du flashede dér! Det ser fantastisk ud med en 3009 på hver af dine IMF'er(?)

Tak

Hvis du mod forventning ikke kan passe jakken, kommer der vel til at se nogenlunde sådan ud i din stue:
?
Kan se at du allerede har gjort plads til dem
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2009 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

X-ray:Det var en 'køb nu' auktion.Man kunne godt nok også foreslå en pris,men så langt nåede jeg ikke! Den er på vej,har jeg lige fået i en email.På jobbet er der en af damerne der har tilbudt at sy den ind,skulle den mod forventning ikke passe

Roky:Seeeeejt billede du har manipuleret frem dér Hmmmm,ja måske.....damn,de lyder godt!! Men det gør mine TL3520 altså også

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2009 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

X-ray skrev:
ulfsn skrev:

Det vil sige at den findes med Tandberg logo på. Den vil jeg gerne se - har du et billed af den  

....eller bare nogen af de andre. TD150, TD165, Radionetten og ITT'en har vi jo set - men ingen af dem som var før, som f.eks Garrard'en AT-6/AT-60 .

Og så vil jeg lige 'flashe' mine nye HifiSystem-17. Værdierne på kondensatorerne i delefilteret er 'helt i skoven' - så de er ved at blive skiftet.

Fortsat go' dag.     

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2009 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

X-ray skrev:
X-ray skrev:
ulfsn skrev:

Det vil sige at den findes med Tandberg logo på. Den vil jeg gerne se - har du et billed af den  

....eller bare nogen af de andre. TD150, TD165, Radionetten og ITT'en har vi jo set - men ingen af dem som var før, som f.eks Garrard'en AT-6/AT-60 .

Og så vil jeg lige 'flashe' mine nye HifiSystem-17. Værdierne på kondensatorerne i delefilteret er 'helt i skoven' - så de er ved at blive skiftet.

Fortsat go' dag.     

Hej X-ray.

Ja, herligt at tråden - som altid i øvrigt - bliver brugt fornuftigt med gode forklaringer og ikke mindst ekspertviden fra det Tandbergske moderland.

Og tillykke med de flotte kasser (en sætning jeg synes at have brugt én gang før overfor dig).    Og held og lykke i jagten på en Tandberg AT6/60.

Hvordan ser det ud derhjemme med opsætningen af din TD124? (uha men det er jo ikke en Tandberg)   Er den nye del til reolen ved at være i hus?

ulfsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2009 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Hei!

Jeg vet ikke helt hvorfor,men de garrardene som Tandberg brukte fra ca 1960 og opp til ca 66-67 er det lite igjen av.Jeg har kun sett noen svært få som vrak.Det tyder nok på at de ikke var av de mest solide.De hadde mye plastdeler,og så var det gjerne skifter-mekanisme i plast i tillegg.Det kan nok være hovedgrunnen....

Fra 50 tallet,derimot finnes det flust å finne,både med og uten Tandberg-logo.Jeg har selv en Garrard RC 121 / 4HN fra ca 53-54,med Tandberg logo på,og den fungerer som om den var ny! Det er en plateskifter forøvrig.Den har alle Garrards logoer intakt,med et lite emaljeskilt med "Tandberg Radio" stiftet fast midt foran på trekassen.

Mvh Rune

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2009 kl. 05:48 | IP-adresse registreret  

X-ray:Tillykke tillykke De ser flotte ud og jeg synes de er spændende... Der er 8" bas i og de er forholdsvis 'tunge'(3 Watt).De må være noget nær perfekte til f.eks. TR1000 Jeg tror også at de ville gå godt i spænd med Huldra 10.Vi må vel stable en session på benene i det nye år og høre klenodierne,stille og roligt.... Du er altså skrap til at snuse sjældenhederne op.Det er vist første gang at vi hører om Hifi System 17
Du skriver at delefiltrene måler helt i skoven.Jeg gad vide om det også er tilfældet med mine højttalere?Det er det nok,selvom jeg synes at alle sæt lyder super fedt!

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2009 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:
  .......Vi må vel stable en session på benene i det nye år og høre klenodierne,stille og roligt.... Du er altså skrap til at snuse sjældenhederne op.Det er vist første gang at vi hører om Hifi System 17  

Du har fuldstændig ret - der skal være en session i det nye år - når Julen og "rejseriet" er vel overstået. Og så lige en "traditionel" forsinket julefrokost - så lytter vi det hele igennem .

HS-17 er vist rimeligt sjældne - jeg har ikke set andre end mine egne, tidligere! Jeg begyndte jo at lede efter sådan et par, efter at jeg havde fået opsnust det dér "familiefoto vi holder for os selv" fra før 1975, hvor man tydeligt sér, at jeg har giftet mig ind i en Tandberg-familie - med Huldra 9 og HS-17. Lidt irriterende for konen - men jeg er vild med det billed. Billedet retfærdiggør jo lidt, min last til Tandberg - så det ikke bare er noget gammelt l**t .

Go' dag. 

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2009 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

X-ray: Nej,det er ikke uden grund at du er blevet forfalden til det ædle gamle Tandberg-grej Det der forsinkede julearrangement er jeg med på.Det var jo næsten hyggeligt sidste gang

Jeg har smidt min lækre og velspillende TCD300 op på væggen igen Jeg har en hel del Neil Young på bånd,og dem savnede jeg at høre.Så igår skruede jeg så båndoptageren op:

Det ser sgu godt ud,synes jeg

Mens jeg sad og hang over kaffen for en go' time siden,så kom postbudet med min Tandberg jakke Den passer mig perfekt Det var jo ret heldigt Jeg troede at teksten var strøget på,på ryggen.Men nej,det er syet i jakken.Og der er inderlomme i den.Den er bare fed! Mon ikke jeg er den eneste på kloden der kommer til at gå rundt i sådan en jakke Jeg tror det...

<< Forrige Side af 273 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes