Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 14:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Tandberg setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 273
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 09 December 2009 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:
Mon ikke jeg er den eneste på kloden der kommer til at gå rundt i sådan en jakke Jeg tror det...
Uden at uddybe det nærmere - "Det er du helt sikkert" .

Jeg kom lidt videre med mine HS-17 delefiltre idag. To af kondensatorerne var helt ved siden af: En 16uF var blevet til 34uF og 2,5uF målte 3,8uF - det var ens i begge filtre. De bliver nok skiftet imorgen. Spændende hvordan de så kommer til at lyde - de spillede jo umiddelbart - selvom mellemtonen nok var lidt fesen. I får lidt billeder....

Go' aften.

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2009 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Så er der skiftet kondensatorer i delefiltrerne og der bliver testet - de spiller fremragende - rigtig vintage-lyd . De spiller faktisk med mere bund, end jeg havde regnet med . Jeg har monteret helt alm. standard komponenter - ingen lir her. Der er vel for omkring en 50,-  FEDT . Et stemnings-billed fra rode-bordet.... - det er HS-17 øverst til venstre.... ovenpå HS-15....

Lonely-cowboy.

Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 07 Januar 2010 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

GODT NYTÅR PÅ TRÅDEN!!

Det er nærliggende at lave en slags status når året er omme og et nyt begynder.
Et Tandberg status om du vil

2009 har ikke budt på så mange indkøb for mit vedkommende, mere frasalg.
Min 1055 (min første store Tandberg reciever ) blev afhentet til moderlandet - en glad nordmand kom og afhentede den.
Et sæt Hifi system 20 er afleveret til X-Ray for perfekte service ydelser mere om det.

Jeg har fået nyt skum på mine TL 2520 som spiller på hjemmeadressen med min Marantz 2035B.
Normalt spiller TR 2075 derhjemme men da jeg har flyttet mine SM på arbejdsadressen så mener jeg at den må være en bedre makker end 2235B. Synergi-du ved!

TR 2075 har voldt mig lidt problemer - den havde lidt ballade med potentiometeret, kunne ikke skrue helt ned.
Jeg kontaktede X-Ray (som mange gange tidligere har tilbudt sin hjælp) og han kom og afhentede TR 2075.
Og ikke blot afhentede men lånte mig sin egen TR 2075 Vildt flot eksemplar , i love palisander!.

Her lige inden julen var min egen TR 2075 så rask igen, men ak!
X-rays palisander TR 2075 havde problemer med den ene udgang og det er altid lidt ærgeligt at returnere et låne eksemplar i en anden tilstand en den man fik den i. Jeg kan forstå at du kan fikse den igen,X-ray? Tusinde tak for hjælpen og jeg beklager hvis det volder dig for mange kvaler.

Hvis du nogensinde mangler en tand så har du mit nr...

Det er altid rart at man kan få hjælp og support her på tråden - lad os nu få liv i den igen!
Vintage tråden må ikke overhale os!!

Skal vi snart have en session igen?

Her er lidt hygge billeder af TR 2075 - guf for kendere - nybegyndere starter her (eller på side 1)

Her lidt af Studio Monitorerne...mmmm

her ser man tydeligt at den gamle Vebjørn har dyppet enhederne i Nordsøolie -derfor den lange holdbarhed

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 07 Januar 2010 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Årh, mand... Jeg skal altså anskaffe mig noget Tandberg engang.
Er der ingen af jer Tandberg t**ser der vil med til vintage træffet?

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2010 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Sveske skrev:
Årh, mand... Jeg skal altså anskaffe mig noget Tandberg engang.
Er der ingen af jer Tandberg t**ser der vil med til vintage træffet?

Jo da' - Seansmiller og X-ray er på .

Mashuro: WAUW sikke et flot indlæg - Vildt flotte billeder du har lagt ind . Mht. min 2075 er det ikke så galt endda - fejlen er sporet til meget tidligt i pre-amp. måske et sted nær source-select. Den er lidt "tricky" på en 2075. Så langt nåede jeg denne gang med en "våd pegefinger" - men jeg skal lige have et oscilloscope på den, næste gang der bliver lidt tid - så er den snart klar igen .

Go' dag.  

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 07 Januar 2010 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Det opdagede jeg også bagefter. Det skal nok blive godt!

Og så lige for at gå off topic et sekund: hvad foregår der med at forum censurerer "t**ser"? idioter, røvhuller og narrer går f.eks. fri. Underligt...

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Januar 2010 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Griner - ja og spassere går vist også og bøsserøve og pikansjoser og...

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 08 Januar 2010 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

@Mashuro
Nordsøolie? Er det ikke synd for den gode bitter?

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2010 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

X-ray skrev:
Mashuro: WAUW sikke et flot indlæg - Vildt flotte billeder du har lagt ind . Mht. min 2075 er det ikke så galt endda - fejlen er sporet til meget tidligt i pre-amp. måske et sted nær source-select. Den er lidt "tricky" på en 2075. Så langt nåede jeg denne gang med en "våd pegefinger" - men jeg skal lige have et oscilloscope på den, næste gang der bliver lidt tid - så er den snart klar igen .  

Fejlen er fundet og ja den var lidt "tricky". En overføringskondensator C529 i Phono-1 preamp lækkede. Den gjorde så at signal "on/off" dioden for FM-venstre kanal ikke kunne "åbne" helt som den skulle - med kraftig forvrængning tilfølge. Ja - på source-select området er TR2075 helt speciel - må dog sige, at det er første gang, jeg har haft fejl på det. Lidt billeder må følge senere.

Fortsat go' dag.   

Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005
Sendt: 12 Januar 2010 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

X-ray skrev:
X-ray skrev:

Fejlen er fundet og ja den var lidt "tricky". En overføringskondensator C529 i Phono-1 preamp lækkede. Den gjorde så at signal "on/off" dioden for FM-venstre kanal ikke kunne "åbne" helt som den skulle - med kraftig forvrængning tilfølge. Ja - på source-select området er TR2075 helt speciel - må dog sige, at det er første gang, jeg har haft fejl på det. Lidt billeder må følge senere.

Fortsat go' dag.   

Det lyder som om en omgang WD40 kunne have klaret den
Ej, det var sørme godt at du fandt fejlen - de gamle maskiner har det med at drille.

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Sendt: 19 Januar 2010 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Det var lækkert at tænde for grejet efter lidt over tre uger i det thailandske Intet at bemærke,ud over ualmindeligt god lyd

To konger.Den thailandske konge og Kongen af rock & roll! Billedet er fra Elvis' tid i Tyskland.Fantastisk billede Billedet skulle være 50 år gammelt(1960).

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2010 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Inspireret af en anden tråd - hvor en Arena T9000 er ved at blive kørt i stilling til Vintage-træf 2.0 - greb det pludseligt også om sig med min TR2075. Jeg havde egentlig holdt fingrene rimeligt fra den - bortset fra udgangene - indtil en regulær fejl i source-select opstod. Det viste sig at en god del - ja faktisk alle - lytter omkring div. forsyninger, haltede gevaldigt. En håndfuld af dem havde kun omkring 1/10 af deres kapacitet - så ud røg de alle. Både i pre-amp og strømforsyning. Nu ved jeg ikke om det lige er 38 stk. som i ARENA'en - men det er godt der opad.... Nu ryger den snart til Seansmiller til stor-test - så skulle den gerne meldes klar til HALD-festen....    I får et par stemnings-billeder.

Go' weekend.

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2010 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

X-ray: Imponerende Jeg vil godt benytte lejligheden til at anprise dig som ham der holder vores grej i topform Uden dig var vi nogle Tandberg-ejere der var ilde stedt!Det aftvinger respekt at du gider og ikke mindst KAN Det er lidt for fedt

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Sendt: 29 Januar 2010 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

X-ray skrev:

Inspireret af en anden tråd - hvor en Arena T9000 er ved at blive kørt i stilling til Vintage-træf 2.0 - greb det pludseligt også om sig med min TR2075. Jeg havde egentlig holdt fingrene rimeligt fra den - bortset fra udgangene - indtil en regulær fejl i source-select opstod. Det viste sig at en god del - ja faktisk alle - lytter omkring div. forsyninger, haltede gevaldigt. En håndfuld af dem havde kun omkring 1/10 af deres kapacitet - så ud røg de alle. Både i pre-amp og strømforsyning. Nu ved jeg ikke om det lige er 38 stk. som i ARENA'en - men det er godt der opad.... Nu ryger den snart til Seansmiller til stor-test - så skulle den gerne meldes klar til HALD-festen....    I får et par stemnings-billeder.

Go' weekend.

Så har X-ray's lækre TR2075 netop været forbi hos undertegnede til kvalitetstest på myndigt spillende højttalere.

Jeg har jo min egen dejlige TR2075 at sammenligne den med, og jeg kan med det samme sige at den lyder stadig lige så godt som den hele tiden har gjort. Så hele den bolsjeblanding som er blevet udskiftet i den har tydeligvis ikke ændret ved klangbalancen, sådan som jeg hører det. I det hele taget spiller de to 2075'ere umiddelbart så ens, at jeg ikke kan sætte en finger på noget.

Derudover skulle jeg også teste RIAA delen i den efter den store omgang på operationsbordet. Og jeg må tage hatten af for dine evner, X-ray. RIAA'en lyder nu lige så lækker og fyldig som den i min lille Sansui AU-555A.

Top Dollar arbejde siger jeg bare!!

Jeg har endnu ikke fået lavet samme RIAA test på min egen TR2075, men jeg er næsten sikker på at resultatet ikke bliver lige så overbevisende som med din, X-ray.  Så giv dig selv et klap på skuldrene og glæd dig over at have en virkelig velspillende receiver.

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2010 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Fedt at høre,Seansmiller X-ray er 'troldmanden i midten'

Lige et par snapshots:

Jeg har endelig fået mig et digi-cam.Det skulle jo nødigt hedde sig

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2010 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Tillykke med dit camera - det tager rigtig fine billeder kan jeg se . Og TAK for de fine ord - jeg kan næsten ikke ta' det ....

Jeg kom lige i tanke om et billed, jeg tog i morges, uden blitz - man fornemmer næsten det kolde skær fra sneen, lige uden for.... Jeg tester/justerer jo pladespiller nu - før den ryger videre til Seansmiller til den "Store-lyttetest". Kaffe i den ene hånd - camera i den anden og så noget Coltrane - en god start på dagen..... 

Der er da' noget Tandberg på det billed   Fortsat Go' weekend.

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Imens tonerne fra den nye LP med Yello med stor overbevisning flyder ud af mine beskedne Studio Monitors spændt for min TR2075, vil jeg lige bringe disse som oftest helt korrekte ord fra en gammel tysk reklame.  

Go' Tandberg-søndag!

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2010 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Så flyttede der endelig et par HifiSystem-17 ind i stuen - det har været en længere process "med hjemmefronten" . Nu skal der bare lyttes - og senere skal de nok monteres vandret - så design'et passer .

Go' dag.

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Marts 2010 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Hej X-ray det ser da godt ud selvom den hænger nedad

Tillader mig lige at poste noget jeg skrev for et stykke tid siden i min egen tråd.

Hej Alle sammen.
Så er det vidst ved at være tid til en lille opdate.
Jeg har det sidste års tid prøvet 2 komponenter fra Tandbergs 3000-serie.TPA 3026A og TPA 3009A. Eftersigende de to
bedste forstærkere i serien. Ikke mindst hamrende dyre fra nye af. TPA 3009A var jeg så heldig at score til en rimelig penge
og så kunne jeg ikke dy mig – Troede aldrig jeg i mit liv skulle få mulighed for at prøve dem – Der er ikke produceret mere
end et par hundrede sæt. Hvordan spillede de så? 3026A spillede jeg med i godt og vel et halvt år. Der var smæk for
skillingen, men det var lidt for klinisk og rent. 3009A var jeg heller ikke ret imponeret over. Det lød som om de var lidt ude
af kondition og kunne ikke rigtigt give det punch jeg har været vant til. Til gengæld kunne de få mine IMF til at spille
HAMRENDE højt uden nogen form for forvrængning! – Om ikke andet så håber jeg de nye ejere er glade for dem, og at de
passer bedre i deres setup. Design og udførelse kan der i hvert fald ikke sætte nogen finger på.
Parallelt med 300A har jeg jo også haft en eAR 202 digitalforstærker på besøg. Magen til baskontrol og råstyrke har jeg ikke
hørt. Men, men, men, efter noget tid var det som om lyden var blevet mere plastisk, kedelig og uden nerve.
Så en dag da tiden var til det, satte jeg min gamle tro følgesvend; TR2080 ind som effekt og lavede lidt A/B test. Tjubang
chokolademand hvor lød TR2080 GODT! Det er sjovt fordi da jeg i sin tid startede med at lytte, syntes jeg bedre om eAR
202.
Med TR2080 blev alt bare præsenteret mere letflydende og ”musikalsk” . Musikalsk skal ikke forstås som en plørrevælling og
bamset rørlyd. Det skal forstås som om at lyden får et analogt pift, hvor man får lyst til at lytte, nyde, lytte…. Og det er lige
netop sådan situation er hjemme ved mig nu.
Det er lidt en ambivalent følelse jeg sidder tilbage med. Nu har jeg været temmelig en del igennem og alligevel er jeg endt
på med at bruge TR2080 som den første rigtige HIFI-forstærker jeg kom i besiddelse af. Havde jo også Denon PM 1500EA,
meeen…
Kan det virkeligt være rigtigt at de kære entusiaster i Norge byggede den hellige gral i form af TR2080? Svaret fra min side
må være nej, for der findes da nok meget andet som spiller bedre. Men jeg er ret sikker på at jeg skal lange MANGE
penge ud for at få noget der spiller væsentligt bedre.
Som pre bruger jeg min modificerede Kenwood L1000 C. Som højttaler bruger jeg mine IMF TLS80 mkII. De tre
komponenter danner tilsammen en lyd, som jeg er så tilfreds med at jeg ikke har lyst til at opgradere voldsomt i den
nærmeste fremtid. Jeg kan spille lavt og jeg kan spille så højt at jeg skal råbe for høre hvad jeg selv siger. Der er punch,
nerve og drive i alle musikgenrer – Hvis det er der på pladen naturligvis. Når pladen er komprimeret eller dårligt indspillet
bliver lyden ud af højttaleren også derefter. Men hvis den er godt indspillet og fri for nutidens slemme komprimering er
resultatet Inden for den nærmeste fremtid regner jeg med at opdatere delefilterkomponenterne til nogle med friske
værdier. Jeg tror de er ved at være i hegnet, selvom højttaleren lyder godt!?!
Til slut må tilføjes det nok så kendte Tandberg slogan:
”Før eller siden ender du alligevel med Tandberg”!

Lige et praktisk spørgsmål. Er en fjernbetjening til TCD 3015 sjælden?

Fortsat god dag!
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

jazzbear
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2010
Lokalitet: Norge
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Hei alle danske Tandberg entusiaster!

Jeg er en snart 50 år gammel nordmann som igjen har blitt Tandbergentusiast, og jeg har hatt enorm stor glede og inspirasjon av å lese denne flotte tråden startet av Tante Berg

Jeg startet min Tandbergkarriere i 1977 da jeg brukte mine første opptjente penger på en Tandberg Huldra 11 med TL 3520 som høytalere. Dette anlegget, sammen med 3300X brukte jeg som Disco-anlegg på mange fester i ungdommen - utrolig nok var det nok krefter til å fylle store danserom med dette lille anlegget - må være noen kraftige Watt!! Under studientiden ble anlegget brukt døgnet rundt til å lytte på musikk, men når studietiden var over og jeg startet opp mitt arbeidsliv sviktet jeg Tandberg og gikk til innkjøp av en Yamaha A1020 integrerte forsterker med Infinity RS6 høytaler. Dette var jeg fornøyd med og jeg satt mitt gamle Tandberg anlegg på loftet.

Yamaha A1020 har hatt problemer med bryterpanelete i de siste årene, og jeg har forsøkt å fått det reparert med varierende hell. For en 2-3 måneder siden fikk forsterkeren, som er meget strømsterk, det for seg at det var en god idé å plutselig kjøre maks volum - noe som tok drepen på noen av Infinity elementene i samme slengen. Jeg fant da ut at det var på tide å gå til inkjøp av nytt anlegg, og begynte å titte på XTZ og nye Yamaha forsterkere...

Så kom jeg over en del Tandberg innlegg på nettet og begynte og lese og lese med større og større interesse. Jeg tok ned mitt gamle anlegg fra loftet, og Huldraen var OK, noen skalapærer var gått og det var en del ulyd i knapper og potmetere. Kantopphenget til bassene på TL 3520 var det lite igjen av - en kjent problemstilling her inne også. Jeg fikk imidlertid kontakt med en profesjonell Tandberg service mann i Oslo og tok med anlegget inn til han. Han ordnet Huldraen, høyttalerne og også båndopptageren, og det var utrolig å høre Tandberglyden igjen etter så mange år på loftet. Etter dette ble jeg enda mer interessert i Tandberg-produktene på 70-tallet, og min store drøm når jeg kjøpte Huldra 11 var jo TR 2075 som var uoppnåelig for en 16 år gammel gutt den gangen. Jeg var bekymret for service på så gammelt utstyr, da det var bort i mot umulig å få deler til Yamaha A1020. Men siden jeg så at det var mange reperatører og også mye deler å få tak i til Tandberg, bestemte jeg meg for å forsøke å få kjøpt med en TR 2075. Etter dette har det blitt mye ebay, qxl, tradera, blocket+++++

Enden på visa ble at jeg nå sitter med et fantastisk flott eksemplar av TR 2075 kjøpt fra ebay.de. Både kosmetisk og lydmessig i topp stand, og foreløpig ikke behov for service. Har kjøpt tre stykker for å finne en bra, og de to andre har jeg solgt på norske QXL. TR 2075 låt bra med mine TL 3520, men siden jeg har tenkt å ha mitt gamle anlegg på hytta gikk jeg på jakt etter gode høyttalere til TR 2075, og det jeg ville forsøke å få tak i var TL 5020 eller Studio Monitor. Etter mange timer på nett fikk jeg til slutt tak i et par TL 5020 for en billig penge i Sverige, og dette var en fantastisk høyttaler til TR 2075. Mye mer bånn/bass en TL 3520 som har adskillig mer topp/diskant enn TL 5020. Akkurat nå kjører jeg med et sett TL 5020 og et sett TL 3520 - noe som gir et veldig detaljrikt lydbilde.

Etter å ha lest denne tråden ser jeg jo at Tandberg Studio Monitor er en fanastisk god match til TR 2075, så det hadde jo vært veldig spennende å prøve å komme over et godt eksemplar asv disse. Jeg er bare litt lei meg for at jeg ikke forstod hvor gode Tandbergproduktene var for et par år siden, da prisene var overkommelige. Spesielt i Norge er jo prisene veldig høye....

Uansett har denne, og andre tråder her inne vært en stor inspirasjon for meg. Ser at det ikke er så mye aktivitet her lenger, men ville allikevel skrive min "Tandberghistorie". Dersom det er interesse for det kan jeg gjerne supplere med bilder av mitt Tandberg setup

Og er det noen som vet om et par gode Studio Monitors så setter jeg pris på et tips....

Ha en riktig god dag i deilige Danmark
Til top Vis jazzbear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzbear

<< Forrige Side af 273 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum