Emne: Tandberg setup ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
X-ray Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 554
|
Sendt: 30 Marts 2010 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var ærgerligt - jeg spottede det faktisk med det samme, du satte konkurrencen igang. Så jeg kunne godt have nået at hente dem ØV ØV ØV 
Go' dag __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
Til top |
|
|
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
Sendt: 30 Marts 2010 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg skrev:
Marantzman:Jeg er inde og kigge på den australske speakerbits.com Tak for tippet
Jeg er jo stærkt fristet til at sætte gummiophæng i,istedet for skumophæng.Er der nogen der har et bud på om det vil være godt eller skidt?Tandberg TL3520 er jo født med skumophæng.... |
|
|
Hej Tante Berg, hvis det stod til mig, ville jeg vælge skum-ophæng!... Tjek dette link og denne sælger, her vil du kunne finde noget som kan anvendes til en rimelig udgift.  http://stores.shop.ebay.de/GeoAli-Vintage-Stereo-and-More __________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
Sendt: 30 Marts 2010 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
X-ray:Hmmm,havde vi en aftale idag  Den har jeg i så fald svedt helt og aldeles ud,og det beklager jeg.Eller ta'r du bare gas på mig?  Nå,men jeg deler din egen opfattelse af gummiophæng vs skumophæng.Jeg kan dog ikke greje om det ene er at foretrække frem for det andet.Tandberg TL3520 er født med skumophæng,men de var jo ganske anderledes end de ophæng der findes idag,i skum.Både i facon og materiale  Jeg tænker videre,men tak for input
Nu skal jeg lige høre fra hollænderen igen,før jeg foretager mig yderligere
Stiv:Tak for linket  Jeg vil senere gå i dybden på det site.Det ser også spændende ud __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
Kjell Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2010 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 16
|
Sendt: 03 April 2010 kl. 05:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 03 April 2010 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjell:Velkommen til  Jeg tager dit ord for at møblet ovenfor ikke er noget som Tandberg har frembragt.
Du spørger om hvorfor jeg er så glad for Tandberg TL3520,når nu f.eks Tandberg Studio Monitor's lyder så meget bedre.Jeg har jo før haft Tandberg Studio Monitor's.Og de er og bliver de bedste højttalere jeg selv har hørt  Der var da også næsten ramaskrig da jeg solgte dem(til en nordmand,iøvrigt) og fremover skulle 'nøjes' med Tandberg TL3520.Men nu har de TL3520 altså spillet her i stuen i henved 2 1/2 år,og jeg er altså ret begejstret for dem
Jeg lærte engang noget meget anvendeligt af 'Gråskæg'.Han var af den overbevisning at man bør stille sig et eneste spørgsmål når man lyttede på et givent setup:Lyder det godt,ja eller nej  Hvis svaret er ja,så er det bare at slappe af og lade musikken spille  Det giver et noget mere afslappet forhold til setup'et
Oveni er det jo en fantastisk odyssé,at prøve så meget Tandberg-grej af som overhovedet muligt og så endda her i mit eget hjem
Det har været enormt lærerigt at finde ud af hvad der passer godt med hvad og alt det der.Altså,lyder det godt sammen,ja eller nej?Jeg har stadig til gode at høre Tandberg TL5020 og TLM3005.Sidstnævnte bliver nok svære at få lyttet til,da jeg kan huske noget om at der blot er fremstillet 250 sæt af dem...
Nu drejer det sig om højttalere,men der er sikkert også mange der undrer sig over mit valg af 'forstærker'(TR2075).Hvorfor ikke 3000-serien eller 4000-serien,da de lyder 'meget bedre'.Det er meget muligt,men jeg er YDERST tilfreds med min lækre gamle Tandberg reciever,og den gode 'gamle' lyd som den repræsenterer
Apropos Tandberg TL3520,så solgte jeg mit ene sæt igår aftes.Således spiller jeg nu på et sæt sorte Fasett'er i stuen
Tandberg TL3520 i nøddetræ blev kun solgt for at gøre plads til et sæt TL3520 i Rio-palisander  Dem skal jeg selv sætte nye ophæng på.Indtil da er det Fasett'erne der klarer jobbet her
Faktisk blev det ret festligt igår aftes,og Fasett'erne gjorde det meget fint  Igen var spørgsmålet om det lød godt,ja eller nej?Og det var et enigt panel der gav dem masser af
Her bliver stakken af reservehøjttalere flashet
Kjell,jeg er helt enig i at prisniveauet har nået helt vilde højder,især i Norge,men Tyskland er også ved at være med.Desværre. Sådan er det vel,når der kommer fokus på det lækre gamle grej.Egentlig bidrager jeg vel selv til prisernes himmelflugt,ved at skrive her i tråden.Men det må jeg ta' med.Begejstringen for den gode lyd har jeg endnu  Og så er det altså stadig muligt at finde lækkert Tandberg-grej til priser der er meget overkommelige,heldigvis da
Go' lørdag __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
Kjell Forum Bruger

|
Sendt: 03 April 2010 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg skrev:
Jeg lærte engang noget meget anvendeligt af 'Gråskæg'.Han var af den overbevisning at man bør stille sig et eneste spørgsmål når man lyttede på et givent setup:Lyder det godt,ja eller nej Hvis svaret er ja,så er det bare at slappe af og lade musikken spille  |
|
|
Denne filosofien liker jeg!   Jeg har og har hatt veldig mye fra Tandberg og andre. Til pcen bruker jeg TA300 og to orange Fasetter, dette er bra der. Ellers så bruker jeg gamle monitorene men også 3005 endel samt Thorens Soundwall HP360 og Apogee Calipper. Har også noen rariteter som jeg skal prøve å få lagt ut bilder av etterhvert Den siste tiden har jeg ellers brukt en nyoverhalt TR2080, denne ble meget god. Samt 3001A, 4035, 4038A og 3016A . Det sistnevnte låter meget godt syns jeg  Men hva er det nederste bildet av?    __________________ God lyd må til...
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 04 April 2010 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjell:Det glæder mig at du deler min betragtning,altså,lyder det godt,ja eller nej  Jeg nyder lyden og at det hele bare virker,selvom grejet er så gammelt.Min cd-afspiller(Tandberg 3015A) er det yngste i mit setup,med bare 23 år på bagen
Nu har jeg siddet og kigget meget indgående på dit billede af 4000-serien.Jeg har ikke noget bud på apparat #2 fra toppen...  Men ellers må det være 4036 på toppen.I bunden er det vist 4038 og nummer 2 fra bunden må så være 4031.Flot setup,selvom billedet er lidt mørkt og uskarpt
Din TR2080 i akryl...er det originalt?Jeg troede faktisk kun at det var TR2075 det var lavet til(de passer sider/top sammen).Jeg ved godt at f.eks TCD330(kasettebåndoptager) også er lavet i akryl.
TR2075:
TCD330:
Kjell,kender du den sorte udgave af TR2075? Den er yderst sjælden:
__________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
jazzbear Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2010 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 30
|
Sendt: 04 April 2010 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg skrev:
Jeg lærte engang noget meget anvendeligt af 'Gråskæg'.Han var af den overbevisning at man bør stille sig et eneste spørgsmål når man lyttede på et givent setup:Lyder det godt,ja eller nej Hvis svaret er ja,så er det bare at slappe af og lade musikken spille Det giver et noget mere afslappet forhold til setup'et
|
|
|
Jeg må også få lov til å si meg 100% enig i disse visdomsord. Jeg har jo i min ungdom hatt stor glede av mitt første Hi-Fi-anlegg som bestod av Huldra 11 og TL3520, selv om jeg leser at Hi-Fi eliten mener at dette ikke er spesielt gode produkter. Mine ører synes fortsatt det lyder godt av dette anlegget  Enda bedre har det jo blitt når jeg nå i litt mer voksen alder  har fått på plass et flott eksemplar av TR2075 med et sett TL5020 og TL3520. I mine ører låter dette fantastisk, med et varmt lydbilde som er utrolig detaljert - skal jeg bruke et ord på å karakterisere dette så må det være - musikalsk   Nå påvirkes sikkert ørene av mer enn lyden vi hører, også historien og design etc. er nok med å påvirke vår totalopplevelse. Men for en som er lidenskapelig opptatt av musikk, så er det jo slike totalopplevelser som jeg er på jakt etter, så får jeg heller leve med at det finnes både andre Tandberg-produkter og produkter fra andre leverandører som får høyere score i Hi-Fi verdenen. Når man er en entusiast følger det også med skylapper på kjøpet, men gud så deilig det er  Jeg drømmer fortsatt om å komme over et eksemplar av Studio Monitor til en bra pris, så jeg også får høre hvordan dette låter... Jeg avslutter med å forsøke å laste opp et bilde av min kjære TR2075 via imageshack, som kanskje gir noe bedre oppløsning?  Ha en riktig god Tandberg dag
|
Til top |
|
|
Kjell Forum Bruger

|
Sendt: 04 April 2010 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei Tante Berg. Det 4000 anlegg som det er bilde av heter 4100 og er surroundanlegget fra Tandberg. Bare noen svært få produsert. Ovenfra og ned: effekttrinn 4136, effekttrinn 4137, tuner 4031 og forforsterker 4138. Nei min er ikke original med akryl/plexi. Det er som du sier først og fremst 2075 og 330 som det ble lagd originalt til og hensikten var å bruke de som utstillingsmodeller i butikker. Apropos høytalere så passer de gamle AR fra 70 tallet veldiggodt til Tandberg.feks AR18 osv. Ja beklager bildekvaliteten, på tide å kjøpe nytt kamera her.....
__________________ God lyd må til...
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 05 April 2010 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjell:Hold da kæft,mand.....!!  Har du et originalt Tandberg surround setup  Der fik jeg næsten kaffen galt i halsen  Det er godt nok for vildt........ Du virker som om du samler på rariteter.Har du så også disse Tandberg Studio Monitor's i 'overstørrelse'.Vist nok det eneste sæt.Det er så vidt jeg husker 10 cm højere end dem der røg på markedet  Tjek dem ud og jeg smider lige et billede af dem jeg havde også  :
Vist nok 10 cm højere end den Tandberg Studio Monitor som vi kender
Min gamle Tandberg Studio Monitor
Igen den 10 cm højere Tandberg Studio Monitor:
Gad vide hvordan de lyder.Jeg mener at kassen er 100 liter,og ikke 80 liter som de gængse kasser er
Jazzbear:Det er en fantastisk flot Tandberg TR2075 du har dér  Træsorten er svær at bedømme.Er det nød....?Eller er det bare dit kamera der prøver at sløre vaskeægte Rio-palisander  Lækker sag!
Og hvor er jeg bare L I D T misundelig på dine Tandberg TL5020  Dem vil jeg rigtig gerne høre.Nå,det skal såmænd nok lykkes en dag
Jeg er meget enig i denne,din tørre konstatering:'Når man er en entusiast følger det også med skylapper på kjøpet, men gud så deilig det er'  Der er meget sandt i den sætning,ingen tvivl om det __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
Kjell Forum Bruger

|
Sendt: 05 April 2010 kl. 05:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei! Ja kjenner til den sorte 2075. Bød på den på Qxl tror jeg for noen år siden. Den stod i England da. Vet ikke om den er original men litt spesiell er den ihvertfall...... Ok kan godt holde kjeft her...................  Hehe er dere interessert i noen bilder av skjeldne ting og tang............ Jeg har også TL2520 og 3520 samt 5020 og 1520 bla....men synes ikke at de førstnevnte er noe spesiellt å juble for...Nei de er ikke dårligere men de store er så meget bedre i mine ører.... 3015 som du har er en god cd spiller. 3015 16 bit er veldig god....4025 er også meget god den dag i dag. Den jeg bruker nå er en 4035 prototyp med helt annen innmat enn de serieproduserte og den spiller meget godt kan jeg love deg. De avbildete studiomonitorene ligner veldig på de jeg har. Har også sett ett sett 5020 ombygd med studiomonitor enheter og delefilter pluss bassport som ble påstått var originalt. Om den var original vet jeg ikke bestemt men det ble sagt. Når det kommer til lyd er det definitivt 3000 serien som er best. Dette er udiskutabelt. Men til denne serien kreves det høytalere som passer produktene mere enn i de andre seriene. Mange av disse produktene er topptrimmede saker som kan være vanskelig å matche med høytalere. Moderne høytalere og feks Klipsch kan du bare glemme med en gang. De trenger noe med mye motstand. ( Lav følsomhet, best 84-90dB) MEN en annen virkelig god effektforsterker finnes!!!!Dog i ett par ekslemparer.......5026. En annen minimalistisk godbit er Toll! Den klarer mye mer enn den ser ut for...... Ser du har en TCD300. Har selv de fleste fra Tandberg pluss en del andre. Foretrekker TCD910 og 911 da de gir en veldig god lyd! Etter min mening de beste kassetdeck overhodet. Har også Nakamichi...... Ellers har jeg 3300X,3400X,9100X, 10XD, TD20A, TD20 special edition++ TD20 serien er helt fantastiske båndspillere...! En god platespiller er Tandberg/Thorens TD 160..sår visst en slik her også samt TT5000 og P10...++
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 05 April 2010 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjell:Undskyld mit lille udbrud,jeg har en skidt vane med at bande for meget...jeg blev bare overrasket  Ved du noget om hvor mange surround-setup's som Tandberg nåede at lave?Det kan ikke være mange.Jeg har aldrig hørt om det,i hvert fald
Jeg er meget enig med dig i at de store Tandberg højttalere lyder meget bedre end de mindre.I Tandberg-regi passer det vist meget godt at jo større de er,jo bedre lyder de
Ja,jeg har en TCD300 hængende på væggen.Jeg går ikke så meget op i kasettebånd.Og TCD300 er den af mine båndoptagere der spiller/optager bedst.De andre jeg har er ret slidte.
Med hensyn til min 3015A(cd-afspiller),så tror jeg at min er den første og altså 14-bit udgaven:
Og et billede af den i køkkenet:
Og her er et billede(fra nettet) af den senere udgave med 16-bit(synes jeg kan se at der står 'True 16-bit'...):
Jeg er dog yderst tilfreds med min lækre 3015A med fjernbetjening
Kjell,du må meget gerne smide nogle billeder af lækkerierne og rariteterne __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
Kjell Forum Bruger

|
Sendt: 05 April 2010 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei! Ja ser ut som du har en 14 bit. 3015A kom også med 16 bit og den er betydelig bedre og absolut en bra spiller den dag i dag. 3015 har Philips drivverk og laser. 16 bit spilleren er relativt skjelden og vanskelig å finne. Ang surroundsettene så sies det at det ble lagd 10 sett. Noen med 230V og noen med 115V til USA. Kassetspillere kan være veldig gode lydmessig hvis en har en bra spiller og gode bånd. Jeg er egentlig ganske så entusiast når det gjelder spole og kassetbånd.....  Bilder kommer etterhvert , jeg må bare finne igjen noe interessant for dere.. Det som var populært her på 70 tallet var å bruke høytalere fra Tandberg(StudioMonitor og TL5020) JBL, Bose, AR og noen andre til feks Tandberg 2075 og 2060. Dette ble ofte en god match. Høytalere fra den tida dvs trykkammer( fyfy til bassporter og lettdrevne greier...  ), låt ofte veldig bra. Når en kom inn på 80 tallet forsvant kvaliteten på en del merker og kun de aller dyreste var gode. Den gamle StudioMonitoren er egentlig skremmende god. Jeg har brukt de mye sammen med 3018 og 3026 til klassisk musikk og dette er virkelig bra!  3005 er en mer rockete høytaler dvs den farver lyden litt mer. SM er ganske nøytal. Og 3005 bruker jeg gjerne til jazzrock!
|
Til top |
|
|
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
Sendt: 05 April 2010 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Hallo i Tandberg-tråden, lige et nåd-op-råb, please ikke flere billed opload af Studio Monitor  jeg får mærkelige tanker, svedetur, ryste-ture og generale abstinenser  f**k hvor jeg savner de højttalere  skulle aldrig have solgt dem
|
Til top |
|
|
jazzbear Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2010 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 30
|
Sendt: 06 April 2010 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg skrev:
Jazzbear:Det er en fantastisk flot Tandberg TR2075 du har dér Træsorten er svær at bedømme.Er det nød....?Eller er det bare dit kamera der prøver at sløre vaskeægte Rio-palisander Lækker sag!
Og hvor er jeg bare L I D T misundelig på dine Tandberg TL5020 Dem vil jeg rigtig gerne høre.Nå,det skal såmænd nok lykkes en dag
Jeg er meget enig i denne,din tørre konstatering:'Når man er en entusiast følger det også med skylapper på kjøpet, men gud så deilig det er' Der er meget sandt i den sætning,ingen tvivl om det  |
|
|
Min TR2075 er i vakkert nøttetre (nød), men den hadde nok vært enda mer eksklusiv i palisander. Jeg får se hvilket treslag det Studio Monitor settet jeg en gang kommer til å kjøpe har. Blir det nøttetre så er jo alt bra, men blir det palisander må jeg vel bytte tresidene på min TR2075 - det må jo stå i stil 
Kjell skrev:
Det som var populært her på 70 tallet var å bruke høytalere fra
Tandberg(StudioMonitor og TL5020) JBL, Bose, AR og noen andre til feks
Tandberg 2075 og 2060. Dette ble ofte en god match. Høytalere fra den
tida dvs trykkammer( fyfy til bassporter og lettdrevne greier... ), låt ofte
veldig bra. Når en kom inn på 80 tallet forsvant kvaliteten på en del
merker og kun de aller dyreste var gode. Den gamle StudioMonitoren er
egentlig skremmende god. Jeg har brukt de mye sammen med 3018 og 3026
til klassisk musikk og dette er virkelig bra! 3005 er en mer
rockete høytaler dvs den farver lyden litt mer. SM er ganske nøytal. Og
3005 bruker jeg gjerne til jazzrock!
|
|
|
Det var da litt av en samling Kjell. Håper vi får se noen bilder om ikke
så lenge.
Jeg lytter en del til rock og jazzrock, men kanskje mest til klassisk musikk og jazz
- håper allikevel jeg klarer meg med et sett og ikke må ha både Studio
Monitor og 3005 sammen med min TR2075 - det får da være måte på til
galskap 
Jeg vil ha et sett Studio Monitor, selv om jeg elsker lyden fra mine
TL5020... 
stiv skrev:
Hallo i Tandberg-tråden, lige et nåd-op-råb, please ikke flere billed
opload af Studio Monitor jeg får
mærkelige tanker, svedetur, ryste-ture og generale abstinenser f**k hvor jeg
savner de højttalere skulle aldrig
have solgt dem
|
|
|
Ellers må jeg si meg enig med stiv.....det er ille å sitte her og lese om hvor fantastisk lyd det er i Studio Monitor og se på bildene hvor fantastisk flotte de ser ut, uten selv å ha et eget sett. 
|
Til top |
|
|
KLH Fanatic Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 8
|
Sendt: 08 April 2010 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for hyggelig tråd , har fulgt med her i det skjulte og læst alle de mange spændende og sjove indlæg. Jeg har vist tidligere nævnt at min mor besider lidt Tandberg grej
Sagen er nu den at sidst jeg besøgte hende opdagede jeg at front skummet på hendes højtalere var mørnet væk og spørgsmålet er nu om der er nogle herinde der ved hvor man kan købe noget nyt ?
Højtalerne er nogle TL1500 der spiller usædvanlig godt ( selv på hendes nyere Denon anlæg er lyden super og dejlig varm ) og alligevel er de ikke større end de snilt kan stå i en stigereol.
|
Til top |
|
|
TR2080 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2010 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 3
|
Sendt: 11 April 2010 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei, hei godtfolk, jeg er enda en av 'nordmændene' som har fattet interesse for denne tråden. Det må dere nesten finne dere i, for det er den
eneste i sitt slag på internettet!
Jeg er av blant de yngre her og har aldri kjøpt noe nytt Tandberg. Men det har vært en del av hele mitt liv, da min fars anlegg helt frem til
begynnelsen av 2000-tallet var en Huldra 11 med TL-3520 og TCD-320. 3520-erne ble med tiden såpass slitt og elementene så oppsmuldret at
min far gikk til det steg å kaste dem ... for deretter å kjøpe et billig Yamaha anlegg. Huldraen lever derimot, men har noen døde pærer (er det
noen som vet hvilken type den skal ha? Samme som andre i TR-2000 serien?) og litt problemer med knall i høyttalerne når diverse knapper og
potmetere blir håndtert litt for hardt.
Min interesse for Tandberg blomstret ganske tilfeldig opp da jeg bestemte meg for å investere i et eget anlegg. Jeg kjøpte meg noen relativt
billige stativhøyttalere samt en sub av merket Dynavoice og hadde i grunn tenkt å koble disse på en ny forsterker som et helt greit lite anlegg.
Mens jeg letet etter en forsterker kom jeg i midlertid på at vi hadde denne Huldraen stående, og jeg bestemte meg, egentlig mest for moro skyld,
å prøve den. Mine forsterkerplaner ble satt på is, for å si det sånn. Den spilte i alle fall over mine forventninger. Nå har jeg riktig nok ikke så mye
å sammenligne med og jeg vet jo ikke en gang om en ny forsterker ville drevet disse høyttalerne bedre, men jeg syns i alle fall det lyder utrolig
bra!  (Selv om høyttalerne har bassrefleks som jo ikke likes så godt av Tandberg-forsterkere?)
Jeg har lest at Huldra 11 ikke er så mye å samle på rent lydmessig, og det kan godt stemme. Men jeg har også hatt en TR-2080 innom her (den
ble solgt videre pga. ødelagt radio) og jeg må si meg uenig med de som mener at Huldra 11 har mye til felles med lyden i denne. Huldraen har
ikke den samme skjærende diskant og ikke den helt samme klarhet og detaljenivå i lyden. Jeg vil også si at min TR-2080 var mye mer
"metallisk" i lyden. Men Huldra 11 ble jo, etter hva jeg kan se, produsert i flere serier, da noen (inkl. min fars) har de samme skruknotter som TR-2025,2045,2075 mens andre, antagelig senere serier, har de samme som TR-2030,2040,2060,2075Mk2/2080. Kanskje er det også gjort
innvendige endringer som gjør at de senere vil høres mer ut som de senere i TR-2000-serien?
Men når er Huldraen uansett på vei tilbake til sin hylleplass og en TR-2055 er på vei til meg :). Har også en TR-2080 på vei fra USA som skal få
en overhaling og så får jeg se hvilken av de to som får bli værende. (kanskje begge?  ) Har prøvd å få tak i selve kongen, TR-2075, men denne
er jo som regel vanvittig dyr. Nå ligger det f.eks. en på QXL til 7000,-. Det er jo alt for mye...
Med tiden vurderer jeg sterkt å skaffe meg noen Tandberg høyttalere også, det er jo selvsagt disse som passer best. Tror ikke jeg skal tenke i de
største baner, altså Studio Monitor, men tror dere f.eks. et sett TL-3520 ville lyde mye bedre enn disse "Dynavoice S-6" (som jo ikke i grunn ble
kjøpt med en vintage receiver i tankene)?
|
Til top |
|
|
Kjell Forum Bruger

|
Sendt: 12 April 2010 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Huldra 11 ble lagd i " to " serier, du ser det på knottene. Min 2080 låt veldig kaldt og hardt før jeg fikk den overhalt og nå låter den nydelig. God og fin lyd samt fin klarhet. 2080 er den største og siste i 2000 serien.... Apropos høytaler til H11, 2055 og 2080. Skal du ha ett par til disse så sliter du litt. H11 er såpass svak at der kan du gjerne bruke TL1520 som spiller fint på den. På2055 som er ganske mørk i klangen trenger du en litt lysere høytaler og på 2080 kanskje en litt mørkere høytaler. Men på de to siste ville jeg gått for TL5020 hvis du må ha Tandberg. Jeg ville sett etter eldre AR feks 18 til disse. Små toveis med 10" bass som spiller meget bra, men de er litt tungdrevne. Men også bla JBL fra 70 tallet hadde noen gode. Hehe det jeg mente med bassporter var at høytalere som har det er ofte veldig lettdrevne ( fra95dB og oppover) mens erfaringa mi er at Tandberg utstyret ofte spiller bedre da de får litt motstand. ( Under 90dB som feks Studio Monitor)
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 12 April 2010 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der ved,hvad der bliver talt om her 
carsten
|
Til top |
|
|
TR2080 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2010 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 3
|
Sendt: 12 April 2010 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oops, jeg gikk visst helt av hengslene og kapret Tante Bergs tråd. Det var ikke meningen!  Det er bare at det ikke finnes noe annet sted å
kunne diskutere og stille spørsmål om Tandberg på samme måte. Det virker som de mest iherdige Tandberg entusiaster har samlet seg her, det er
da heller ikke så rart, med et slikt flott setup som Tante Berg har.
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|