Forfatter |
|
jazzbear Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2010 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 30
|
Sendt: 13 April 2010 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjell skrev:
Huldra 11 ble lagd i " to " serier, du ser det på knottene. Min 2080 låt veldig kaldt og hardt før jeg fikk den overhalt og nå låter den nydelig. God og fin lyd samt fin klarhet. 2080 er den største og siste i 2000 serien....
Apropos høytaler til H11, 2055 og 2080. Skal du ha ett par til disse så sliter du litt. H11 er såpass svak at der kan du gjerne bruke TL1520 som spiller fint på den. På2055 som er ganske mørk i klangen trenger du en litt lysere høytaler og på 2080 kanskje en litt mørkere høytaler. Men på de to siste ville jeg gått for TL5020 hvis du må ha Tandberg. Jeg ville sett etter eldre AR feks 18 til disse. Små toveis med 10" bass som spiller meget bra, men de er litt tungdrevne. Men også bla JBL fra 70 tallet hadde noen gode. Hehe det jeg mente med bassporter var at høytalere som har det er ofte veldig lettdrevne ( fra95dB og oppover) mens erfaringa mi er at Tandberg utstyret ofte spiller bedre da de får litt motstand. ( Under 90dB som feks Studio Monitor)
|
|
|
Jeg kan ikke la denne kommentaren stå usagt. Jeg kjøpte jo som tidligere omtalt i denne tråden mitt første anlegg i 1977 som bestod av en Huldra 11 (med de gamle knottene tilsvarende 2075) og et sæt TL3520 høyttalere. Tandberg anbefalte TL2520 eller TL3520 til Huldra 11, og etter å ha lyttet på forskjellene var valget enkelt i forhold til TL3520. Med TL3520 får du 10" bass - noe som jeg mener er en stor fordel og som
du vil merke hvis du sammenligner med mindre høyttalere i TL-serien.  Som du ser av spesifikasjonene på TR2025 fra 1976/1977 katalogen til Tandberg så anbefaler de der primært TL3520. TR2025 har samme forsterkerdel som Huldra 11. Min erfaring er også at det er svært godt med krefter i Huldra 11, selv om spesifikasjonene kanskje sier noe annet (mer enn 2x25W i 8 Ohm som det står - ganske mye mer hvis du spør meg  ). Jeg brukte jo dette anlegget i forbindelse med discotek i ganske store lokaler med 30-40 mennesker tilstede, og det var aldri noe problem med kreftene til min Huldra 11.  Fortsatt låter dette anlegget meget musikalsk i mine ører, selv om du får et større og mer detaljrikt lydbilde med TR2075/2055 i kombinasjon med TL5020. Jeg har jo lest her i denne tråden at Studio Monitor er det ultimate valget, men jeg har desverre ikke fått muligheten til å høre dette med egne ører enda - lever fortsatt i håpet.  Til slutt må jeg få nevne at jeg har vært ute og handlet litt siden sist.....det er Tandberg, det er høyttalere, men det er dessverre ikke Studio Monitor......skal forsøke å legge inn noen bilder av nyervervelsen i kveld....
|
Til top |
|
|
jazzbear Forum Bruger

|
Sendt: 13 April 2010 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzbear skrev:
Til slutt må jeg få nevne at jeg har vært ute og handlet litt siden sist.....det er Tandberg, det er høyttalere, men det er dessverre ikke Studio Monitor......skal forsøke å legge inn noen bilder av nyervervelsen i kveld....
|
|
|
Nå jeg jeg vist blitt så gammel og distre at jeg begynner å sitere meg selv....  Her er et bilde fra mitt tidligere setup:  Og så et bilde slik det ser ut i dag:  Hva er det som har skjedd.......?    Livet er herlig, selv uten Studio Monitor....., men nå må jeg nok rydde litt i samlingen igjen....
|
Til top |
|
|
Kjell Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2010 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 16
|
Sendt: 14 April 2010 kl. 02:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei Jazzbear! Alltid greit med forskjellige oppfatninger.  Grunnen til at jeg ikke er helt fornøyd med -25 og -35 er at de har en tendens til å bli romlete i bassen. Joda jeg har også Huldra 11 og 10, 2055, 2080 pluss en del mindre modellser fra den tida, også 1040. Men jeg bruker aller helst produkter fra de nyere seriene. Du kan feks bruke studio monitor på en Huldra 11, så en 2075 og så en 3026. Da hører du den virkelige forskjellen. Studiomonitorene tåler ikke all verdens effekt men de blir alldeles nydelige når du får nok krefter å dra de med. TL1520 spiller alldeles utmerket på svake forsterkere, samme gjør Fasett også feks på TA300. Har disse også. Anbefalinger i kataloger ble også dratt i en retning av dyrest mulige produkter som fungerer sammen med hovedproduktet. Er jo en del av selgerjobben det. Når jeg refererte til AR så mente jeg de ekte AR produsert i USA. Ikke de som ble produsert i Europa av div fabrikanter og ihvertfall ikke de siste fra Kina! Prøver alltid å kommentere ting jeg har selv som er i førsteklasses tilstand. Ting jeg ikke har hørt kan jeg nødvendigvis ikke kommentere. Men det som gjør livet herlig er at vi har våre meninger og kan diskutere det på en fin måte
__________________ God lyd må til...
|
Til top |
|
|
jazzbear Forum Bruger

|
Sendt: 14 April 2010 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei Kjell. Det er ikke sikkert vi er så uenige, men det er ingen tvil om at du har lyttet til adskillig flere kombinasjoner av både Tandberg-utstyr og utstyr fra andre fabrikanter. Mitt poeng var vel hovedsaklig at H11 og TL3520 i mine ører låter svært godt. Svakheten i forhold til TR2075 og TL5020 ligger i mine ører hovedsaklig i detaljrikedommen i mellomtoneregisteret, adskillig dypere bass og noe mer behagelig diskant i sitnevnte kombinasjon. Ingen tvil om at det er klasseforskjell i disse to set-up, men H11/3520 er jo ikke ment å skulle konkurere med TR2075/TL5020, de er tilpasset forskjellige bruksområder slik jeg ser det. I mine ører fungerer TL3520 også bedre sammen med H11 enn med TR2075, da jeg synes den låter noe mer anstrengt sammen med TR2075. Jeg bruker nå kun H11/TL3520 som FM-radio, og er utrolig godt fornøyd med klar og varm lyd. I følge Tandberg er kvaliteten på forsterkeren i min H11 den samme som i Tandbergs toppmodeller TR2075 og TR2055, hvis ikke dette bare er "marketing bullsh*t".....   Uansett er jeg fortsatt veldig fornøyd med lyden i H11, inkludert utgangseffekten til vanlig bruk. Jeg har jo ikke hørt H11 sammen med TL1520 som du anbefaler, men jeg har hørt den med TL2520 og TL3520 og her synes jeg TL3520 var en adskillig bedre match. Jeg har ikke vært plaget med rumlig i bassen - jeg synes vel kanskje bassen er noe av det bedre i TL3520. Plassering og det å komme litt opp fra gulvet er jo viktig, men det har du sikkert tatt hensyn til. Siden dette er en bildetråd legger jeg også inn en test av TL3520 fra 1974 - ingen tvil om at mange verdsetter denne høyttaleren.  Som det har vært sagt mange ganger, så er jo lytteopplevelsen svært subjektiv, og jeg mener bestemt at Tandberg klarte å lage svært gode komponenter også i "low-end" segmentet.  Når det gjelder de nyere seriene som du skriver om Kjell (3xxx/4xxx) så har jeg ingen kjennskap til disse overhodet. Jeg er jo en nostalgiker som har vokst opp på 70-tallet, og er nok preget av det i forhold til preferanser både når det gjelder design og lyd. Av designårsaker kunne jeg neppe hatt 3xxx-serien i stua - dette blir for japansk og 80-tall i mine øyne. Jeg byttet jo til Yamaha A1020 med Infinity høyttalere på 80-tallet, og var for så vidt fornøyd med det, men etter å ha vendt tilbake til 70-tallslyden har det blitt en åpenbaring for meg med TR2075 sammen med TL5020. Jeg kan nesten ikke forstå hva mer jeg kan forlange av lydopplevelser enn det jeg har nå, men det har nok også mye med musikkstil å gjøre. Det er lite satanmusikk som slipper igjennom her....
|
Til top |
|
|
Kjell Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2010 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 16
|
Sendt: 15 April 2010 kl. 02:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe ok!  Joda Tandberg har lagd svært gode produkter i mange segmenter, ingen tvil om det! 3 og 4000 serien ligner ikke og er produsert i Norge med to unntak, 3030 og 3034. De første i 3000 serien kom allerede i -78 og hadde egen design dengang. På disse er det ikke veldig mange lys og brytere kanskje det er feilen....Men du verden hvor godt noen av de spiller!!  H11 er en glimrende radio den. Samme er mange av de andre.......Men å sammenligne H11 og 2075 blir for meg litt vel søkt.. Kjøpte også mine første Tandberg i -77/78 og har ortsatt for å si det sånn...... Neida musikken jeg hører på er heller ikke satansmusikk, hip hop og div rave opplegg..  Jeg trives best med jazz/-rock, klassisk noe vise etc... Men det jeg mener om hytalerene ovenfor står jeg fast ved. Det er også litt derfor jeg bruker forskjellige set up til forskjellig musikk, dvs for å få den beste lyden ut av det.  Men det jeg opprinnelig prøvde å ortelle TR2080 er at det kan være mange gode muligheter når det gjelder høytalere til disse receiverne..
__________________ God lyd må til...
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 554
|
Sendt: 15 April 2010 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
AAARRGH!!! - Nu strejker min TR1000 i højre kanal. Den gjorde det sidst, i 5 minutter, lige før Vintagetræffet i februar, men har ellers spillet fint siden. Men nu er højre kanal altså helt væk .
Ellers Go' dag . __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
Til top |
|
|
bl@bazic.dk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 76
|
Sendt: 15 April 2010 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej X-ray!
Det er selvfølgelig træls, som vi siger herovre i Hovedlandet.
Men nu ved jeg at du selv kan fikse den. Så vi skal vel ikke ligefrem have ret meget ondt af dig.
Har idag til samlingen fået en OK TR 2040 til samlingen. __________________ Børge
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2010 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
bl@bazic.dk skrev:
Det er selvfølgelig træls, som vi siger herovre i Hovedlandet. |
|
|
Det mest trælse er - at jeg bare ikke kan se, at der er tid til at få den fixet de næste par uger - ØV osse . Jeg har til gengæld en idé om, at den nok skal have skiftet "udgangs-lytterne" - Det er så også de sidste 2 'lytter' som ikke er skiftet - Så gik den ikke længere..... - små 40 år er selvfølgelig også meget godt holdt . Der skal bestilles et par nye. Jeg skulle huske meget galt, om ikke det er BHC kondensatorer der erstatter de gamle originale - så de passer i både print og i 'koppen' - det skal lige undersøges .
Måske har det dér 2 ohm's drift alligevel hevet lidt for meget i dem - Njaaej, det skal den nok komme til igen - det er jeg sikker på .
Fortsat Go' aften. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2010 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
bl@bazic.dk skrev:
Har idag til samlingen fået en OK TR 2040 til samlingen. |
|
|
Husk nu - det er en billed tråd der her. BILLEDER BILLEDER BILLEDER .
__________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
|
Til top |
|
|
jazzbear Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2010 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg skrev:
Jazzbear:Jeg har idag mailet nogle hollændere der leverer ophæng.Ifølge dem selv har de kun oplevet en eneste gang at de ikke kunne levere de rette ophæng.Jeg har sendt dem alle målene og nedenstående billede.Nu bliver det spændende hvad de siger til det Og jeg skal nok holde dig/jer opdateret når projektet starter
Sitet som jeg har kontaktet er her!(link til ophæng) |
|
|
Tante Berg - vet ikke om du har kommet i gang med prosjektet, men jeg har tatt bilder av mine to sett med TL3520 med nye kantoppheng utført av to forskjellige personer - en profesjonell og en amatør... Først et par bilder av mine egne originale TL3520 fra 1977 før nye kantoppheng ble montert av en av de som er profesjonelle på service av Tandberg-utstyr. Han fikset både min Huldra 11, min TB 3300X samt nye kantoppheng til TL3520.  Ikke mye god bass her...  Her er bilder av mine TL3520 med nye "profesjonelle" kantoppheng:  Her er bilder av nye kantoppheng på mitt andre sett TL3520 som jeg kjøpte av han som gjorde jobben - mener han sa at han kjøpte nye kantoppheng i Holland - kanskje samme som du har hatt kontakt med.  Jeg klarer ikke å høre forskjell på bass-lyden i mine to sett, men det ser ut som om det kantopphenget min profesjonelle servicemann har montert er mer likt det originale - vet ikke om det kommer frem på bildene..... Det virker som de "profesjonelle" ikke er like stive som de som er fra Holland, men jeg klarer ikke å høre forskjell i lyden.... Jeg skrev jo tidligere om at jeg hadde handlet nye høyttalere, og som dere kanskje har sett på tidligere bilder så kjøpte jeg et nytt sett TL5020 i palisander. Jeg antar at det er det dere kaller Rio-Palisander og som amerikanerne kaller Rosewood og svenskene Jakaranda? Dette settet er helt perfekt - det har hatt en eier som hadde TL5020 sammen med en Huldra 11 i palisander  .... Fronten på høyttalerne var aldri tatt av, så når jeg tok de av så satt de så hardt at jeg måtte stifte fast borrelåsen på nytt etterpå. Selv skummmaterialet på innsiden var helt inntakt. Jeg måtte kjøre 20 mil ned på det norske sørlandet for å hente dem, og nå har jeg akkurat solgt det settet jeg hadde på QXL. Skal se om jeg får tatt noen flere bilder av dette settet hvis det er interesse for det. Selv om jeg synes det er fantastisk bra med min TR2075 sammen med TL5020 så søker jeg fortsatt etter Studio Monitor.....
TR2080 skrev:
Jeg er av blant de yngre her og har aldri kjøpt noe nytt Tandberg. Men
det har vært en del av hele mitt liv, da min fars anlegg helt frem til
begynnelsen av 2000-tallet var en Huldra 11 med TL-3520 og TCD-320.
3520-erne ble med tiden såpass slitt og elementene så oppsmuldret at
min far gikk til det steg å kaste dem ... for deretter å kjøpe et billig
Yamaha anlegg. Huldraen lever derimot, men har noen døde pærer (er det
noen som vet hvilken type den skal ha? Samme som andre i TR-2000
serien?) og litt problemer med knall i høyttalerne når diverse knapper
og
potmetere blir håndtert litt for hardt.
|
|
|
Hei 2080. Det var jo synd at din far kastet sine TL3520 - de kunne sikkert vært fikset på så de ble som nye.... Når det gjelder pærer til H11, så er dette ikke samme type som på TR20xx (se bilde).  Det står CM259 på de originale som er 6,3V 0,25A og de er matte/sølvbelagte. De som selges nå fra Stereo Voss og Tandberg Radio Shop er 6,0 V og 0,333A og blanke, men de fungerer helt ok.
|
Til top |
|
|
TR2080 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2010 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 3
|
Sendt: 16 April 2010 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takk  . Da kan jeg bestille pærer sammen med en skalanålpære til TR-2055. Er de vanskelige å komme til på Huldra 11? Jeg går ut i fra at de
må loddes fast?
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
Sendt: 17 April 2010 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for billeder, Jazzbear
Har selv kørt med TL3520 + TR2080 og det var bestemt ikke en god kombi.
KLH Fanatic skrev:
Tak for hyggelig tråd , har fulgt med her i det skjulte og læst alle de mange spændende og
sjove indlæg. Jeg har vist tidligere nævnt at min mor besider lidt Tandberg grej
Sagen er nu den at sidst jeg besøgte hende opdagede jeg at front skummet på hendes højtalere var mørnet væk og
spørgsmålet er nu om der er nogle herinde der ved hvor man kan købe noget nyt ?
Højtalerne er nogle TL1500 der spiller usædvanlig godt ( selv på hendes nyere Denon anlæg er lyden super og dejlig
varm ) og alligevel er de ikke større end de snilt kan stå i en stigereol.
|
|
|
Ved faktisk ikke hvor man med sikkerhed kan købe nyt skum. Fra nye af har næsten alle Tandberghøjttalere været monteret
med skum.
|
Til top |
|
|
jazzbear Forum Bruger

|
Sendt: 19 April 2010 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
kvaal Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 188
|
Sendt: 28 April 2010 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tandberg har gjenoppstått!!! Hipp, hipp hurra! (som vi sier her)
http://e24.no/naeringsliv/article3627140.ece
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

|
Sendt: 29 April 2010 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi prøver lige en gang til for Sølvsuper 
Go' dag. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
|
Til top |
|
|
bl@bazic.dk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 76
|
Sendt: 29 April 2010 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi må vel ønske held og lykke med det nye Tandberg. Det er meget modigt gjort, man må håbe at de har gjort deres markedsanalyser grundigt.
Spændende at følge, hvor de får kapitalen fra. Jeg håber da ikke de får noget fra fagforeningerne med bestemmelsesret. Fagforeningerne har nu engang ingen begreb om at drive virksomhed. Det vidner talrige eksempler om.
__________________ Børge
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
Sendt: 29 April 2010 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurra!! 
Det lyder endda som om de får båret noget af arven medover. Spændende!
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 29 April 2010 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sidder og lytter til et skønt 18 " bånd på en Tandberg 3500 X
spolemaskine
Den har en helt fin gengivelse men motoren rumler/brummer lidt - mest
når den står op
Er det en typisk ting for de gamle Tandberg maskiner - motor larm ?
Jeg kender jo mest til Revox og Teac men er positiv overrasket over
lyden
Er sådan en interessant i norge eller er det kun sølvsuper og 2075 der
kan få pulsen op hos vort nordiske broderfolk? og hvis ikke er det en maskine som er interessant for danske tandberg entusiaster?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Severin Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 135
|
Sendt: 29 April 2010 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der ligner noget der kan hentes på genbrugspladsen
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 29 April 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er der den kom fra sammen med en Revox A77 - men det var ikke mig der fandt den - men nu er den parkeret her for at jeg skal udforske dens fremtidsmuligheder
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|