Emne: Jantzen silver Z-cap ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 19 Maj 2007 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahh, at du ikke kan få en komponent til at virke i netop dit setup, betyder altså ikke at pågældende komponent skulle være ubrugelig - udelukkende kun at den ikke kan bruges med din anvendte metode eller i netop dit setup
Kan du derimod påvise at en komponent virker kan du med rette påstå at den KAN bruges, hvilket derimod ikke automatisk betyder at andre vil opnå præcis samme resultat
Bedst som man tror at have fat i den, er den pludselig smuttet igen
|
Til top |
|
|
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 19 Maj 2007 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Har hørt at de er lige til at lukke op og skide i.  |
|
|
Med den holdning og sprogbrug egner du sig ikke til at nyde hi-end-high-fi!  Hi-fi er så udpræget et nydelsemiddel, et forfinet et, så hold du dig hellere til Henry Kloss og chopper MC'er, hvor du med dine tatoveringer og udstødningsrørspiercinger kan sidde på en våd campingplads og bælle bajere i dig.  (i øvrigt er det et meget begrænset indhold af det du vil gøre med dem, som de kan indeholde. Så din dimensioneringsevne er heller ikke for stærk!!!)  __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 19 Maj 2007 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Monacors MKP og MKT kondensatorer er fra Fischer & Tausche blot med Monacors navn på. Hvis du vil bruge metaliseret plast er sr såmænd ingen grund til at fravige de ovale MKT. Kapacitetstabet mellem 0 og 20kHz er under 1% (F&T's datablad) hvor samme firmas glatfolie opfører sig lidt anderledes (det gør elektrolytter) Når 1kHz sættes til "intet tab" (målefrekvens) så er kapacitetsgevinsten ved 10Hz ca. 5% og tabet ved 20kHz ca. 6% (F&T's datablad) men det forhindrer ikke de reversible galtfoliekondensatorer i at lyde "bedre" Produktionstolerencen gør at de (alle typer) under alle omstændigheder skal udmåles inden brug.
Det er nok lige vel overmodigt at udnævne dine kondensatorer som årsag til din opnåede lyd.
|
Til top |
|
|
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
Sendt: 19 Maj 2007 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt de samme resultater i vennernes anlæg. Faktisk laver jeg også en del for andre og får erfaringer fra det som jeg kan bruge til mit eget osv. Men indrømmer gerne der er undtagelser især når der kommer rør ind i billedet.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 Maj 2007 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Monacors MKP og MKT kondensatorer er fra Fischer & Tausche blot med Monacors navn på. Hvis du vil bruge metaliseret plast er sr såmænd ingen grund til at fravige de ovale MKT. Kapacitetstabet mellem 0 og 20kHz er under 1% (F&T's datablad) hvor samme firmas glatfolie opfører sig lidt anderledes (det gør elektrolytter) Når 1kHz sættes til "intet tab" (målefrekvens) så er kapacitetsgevinsten ved 10Hz ca. 5% og tabet ved 20kHz ca. 6% (F&T's datablad) men det forhindrer ikke de reversible galtfoliekondensatorer i at lyde "bedre" Produktionstolerencen gør at de (alle typer) under alle omstændigheder skal udmåles inden brug.
Det er nok lige vel overmodigt at udnævne dine kondensatorer som årsag til din opnåede lyd. |
|
|
Glatfolie skal tages ud og kontrolmåles idet de kan ændre værdi ved brug. Ellers lytter jeg meget gerne til dine erfvaringer som virker fornuftige.
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1878
|
Sendt: 19 Maj 2007 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
http://www.jantzen-audio.com/download/About%20Z-caps%20Silve r_C.pdf
Af deres egen annonce fremgår det at det kun er tilledningerne der er sølv. Har bekendt som har åbnet en sådan kondensator og sat en tændstik til og det hele gik op i røg. Det ville det ikke gøre hvis ikke sølvindholdet ikke var sporadisk eller ikke eksisterende. |
|
|
Af ovenstående link fremgår kun, at tilledningerne er af sølv. Sammensætningen af pådampningen på folien nævnes ikke med ét ord. Hvis bærefolien er brændbar, vil et pådampet og dermed ultratyndt lag sølv næppe have nogen som helst virkning på, om det hele går op i røg, så det "bevis" holder vist ikke ....
Sølv har mig bekendt et væsentligt lavere smelte- og fordampningpunkt end de øvrige metaller, som man kan finde på at bruge til pådampning, så "tændstikprøven" er vist temmelig værdiløs i den sammenhæng! __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke når det forsvinder på et øjeblik.
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikke dog en latterlig kommentar. Ingen metaller er i sig selv brændbare (når man lige undtager magnesium). Men er de pådampet i et ultratyndt lag på en brændbar folie, så er det i realiteten ligegyldigt, om metallet er aluminium, sølv, guld eller noget helt femte - det skal nok forsvinde i en ruf!
Et citat fra Mundorfs hjemmeside (om Silver/Oil caps):
"As the name indicates, high-purity silver is used for the capacitor coating, and the winding is impregnated with a special oil developed in an exhaustive series of experiments and listening tests. Both these features contribute to an even fuller and smoother tonal richness and diversity."
Endnu et citat fra hjemmesiden:
"Capacitance: 0.01μF-10μF
Dielectric: Polypropylene
Metallisation: 99.99% Silver
Dielectric strengh: 1,200 VDC
Tolerance: ±7%
Ambient air temperature max.: 55º Celsius"
Fremhævningen er min. Jeg bemærker, at Mundorf skriver, at metalliseringen består af 99,99% sølv. Det er meget, meget langt fra den ene procent, du hævder ....
Men du mener selvfølgelig, at Mundorf lyver os allesammen lige op i ansigtet?
__________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt tror ikke de lyver Altså 1% sølv og 99% polypropylene og dermed får du også ret håber du er glad. DCA er alligevel noget ganske andet og ægte.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Aksa] Sikke dog en latterlig kommentar. Ingen metaller er i sig selv brændbare (når man lige undtager magnesium). Men er de pådampet i et ultratyndt lag på en brændbar folie, så er det i realiteten ligegyldigt, om metallet er aluminium, sølv, guld eller noget helt femte - det skal nok forsvinde i en ruf
Her rammer du jo hovedet på sømmet:"et ultratyndt lag "
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 01:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bjørn, jeg har NETOP IKKE udnævnt nogen kondensator som værende noget særligt, tværtimod burde det stå lysende klart at jeg vægter andre faktorer højere, og at hvis man kan opnå rimelig god lyd med en given komponent er det fuldstændig underordnet hvad der står på den, hvad den er lavet af eller hvem der har produceret pågældende komponent
Men det er klart at folk som afstår fra enhver brug af plast, kan selvfølgelig aldrig anvende metalliserede plastkondensatorer, uanset oprindelsen
MEN, selve termineringen har formentlig størst betydning og her tænker jeg ikke så meget på om det er kobber eller andet, men udelukkende på selve måden den er udført på
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 01:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
Sikke dog en latterlig kommentar. Ingen metaller er i sig selv brændbare (når man lige undtager magnesium). Men er de pådampet i et ultratyndt lag på en brændbar folie, så er det i realiteten ligegyldigt, om metallet er aluminium, sølv, guld eller noget helt femte - det skal nok forsvinde i en ruf!
"As the name indicates, high-purity silver is used for the capacitor coating, and the winding is impregnated with a special oil developed in an exhaustive series of experiments and listening tests. Both these features contribute to an even fuller and smoother tonal richness and diversity."
"Capacitance: 0.01μF-10μF Dielectric: Polypropylene Metallisation: 99.99% Silver Dielectric strengh: 1,200 VDC Tolerance: ±7% Ambient air temperature max.: 55º Celsius"
Fremhævningen er min. Jeg bemærker, at Mundorf skriver, at metalliseringen består af 99,99% sølv. Det er meget, meget langt fra den ene procent, du hævder ....
Men du mener selvfølgelig, at Mundorf lyver os allesammen lige op i ansigtet? |
|
|
Næppe. men de fortæller nok ikke hele historien, impregnering af et materiale med en beskeden sugeevne (PP) ! under hvilke betingelser ? Er kondesatoren f.eks. monteret i en lufttæt beholder ? Hvorfor i det hele taget impregnere en kondensator hvor impregneringen er overflødig ? En kondesator med papir som dielektrikum skal impregneres for at gøre papiret tæt så kondensatoren ikke kortslutter, det er absolut overflødigt med plastfolier som dielektrikum. Olien indgår som en del af isoleringen og ændrer papirets dielektrikumkonstant. Papiret er porøst og kan dermed rumme/holde på olien, men hvad med plastfolien ? Jensen impregnerer under vacuum/tryk ved ca. 120 grader i nogle 1½ etage høje tanke. Olien fiser ikke ind i en hårdt rullet kondesator ved at dyppe den. Spørgsmålene trænger sig på
Det er da ikke godt at tyskerne er så udmattede, hos Jensen går alt stille og roligt, men de har jo også 60 års erfaring med våde kondensatorer
|
Til top |
|
|
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 03:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
"Capacitance: 0.01μF-10μF Dielectric: Polypropylene Metallisation: 99.99% Silver Dielectric strengh: 1,200 VDC Tolerance: ±7% Ambient air temperature max.: 55º Celsius"
Men du mener selvfølgelig, at Mundorf lyver os allesammen lige op i ansigtet? |
|
|
Hej
Nu skal jeg ikke udtale mig specifikt angående Mundorf, da jeg generelt ikke udtaler mig om andres produkter.
Imidlertid betyder det anførte 99.99 % sølv ikke, at det totale anvendte materiale er 99.99 % sølv og 0.01 % plast. Det skal læses på den måde, at det anvendte sølv til metalliseringen åbenbart har en renhed på 99.99 %. I en typisk metalliseret polypropylen kondensator hvor sølv anvendes, vil sølvmængden udgøre ca. 1% af det anvendte materiale. Om det er tilfældet i det citerede eksempel her, skal jeg ikke kunne sige.
Jeg skal også understrege, at dette ikke er sagt for at miskreditere nogen producent. Metoden er en fuldstændig accepteret måde at lave en kondensator på, som både kan anvendes i en højttaler og have gode DC-egenskaber. Vi laver dem blot på en anden facon, som vi mener er korrekt. I sidste ende bestemmer ens egne ører jo, hvad man bedst kan lide. __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, Frederik - en udmærket afklaring
Naturligvis består "sølv"kondensatorer da ikke af 100% sølv - og det er der vist heller ikke nogen, der har troet.
Men Diamagnetic prøver på at få det til at se ud, som om alle andre end DCA snyder deres kunder og slet ikke bruger sølv - eller bruger ulødigt sølv - i deres kondensatorer. Enhver, der kender blot den mindste smule til, hvordan en kondensator er opbygget, vil vide, at de mængder metal - uanset typen af metal - der benyttes i traditionelt opbyggede kondensatorer, er forsvindende lille.
Men - som du meget fint påpeger - så ændrer det jo ikke på lødigheden af det metal, der anvendes, og det skal derfor ikke beklikkes.
Problemet i hele denne debat er tydeligvis religion og snæversynethed. Vi er udsat for personer, som har den holdning, at alt hvad der ikke er lavet efter den store profet og gud Duelunds principper, simpelthen ikke duer. Og man udtaler sig rask væk på baggrund af religionen - uden at have prøvet de ting, som man udtaler sig om - for de ting, som det handler om, KAN jo simpelthen ikke virke, når de ikke er lavet efter gudens dogmer
Bemærk, at dette på ingen måde er en kritik af f.eks. DCA's produkter - det er jo ikke produkterne, der er noget i vejen med! Faktisk regner jeg selv med at skulle prøve stack foil kondensatorerne på et tidspunkt, og jeg benytter allerede DCA modstande i mine højttalere. Nogle af har heldigvis stadig et vidsyn i behold, der gør, at vi ikke låser os fast på, at det kun er nogle bestemte ting, der virker
Men fri os fra bedrevidende, religiøse fanatikere, som udtaler sig kategorisk og desavouerende om ting, de ikke selv har afprøvet!!! __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
Naturligvis består "sølv"kondensatorer da ikke af 100% sølv - og det er der vist heller ikke nogen, der har troet.
Men Diamagnetic prøver på at få det til at se ud, som om alle andre end DCA snyder deres kunder og slet ikke bruger sølv - eller bruger ulødigt sølv - i deres kondensatorer. Enhver, der kender blot den mindste smule til, hvordan en kondensator er opbygget, vil vide, at de mængder metal - uanset typen af metal - der benyttes i traditionelt opbyggede kondensatorer, er forsvindende lille.
Men - som du meget fint påpeger - så ændrer det jo ikke på lødigheden af det metal, der anvendes, og det skal derfor ikke beklikkes.
Problemet i hele denne debat er tydeligvis religion og snæversynethed. Vi er udsat for personer, som har den holdning, at alt hvad der ikke er lavet efter den store profet og gud Duelunds principper, simpelthen ikke duer. Og man udtaler sig rask væk på baggrund af religionen - uden at have prøvet de ting, som man udtaler sig om - for de ting, som det handler om, KAN jo simpelthen ikke virke, når de ikke er lavet efter gudens dogmer
Bemærk, at dette på ingen måde er en kritik af f.eks. DCA's produkter - det er jo ikke produkterne, der er noget i vejen med! Faktisk regner jeg selv med at skulle prøve stack foil kondensatorerne på et tidspunkt, og jeg benytter allerede DCA modstande i mine højttalere. Nogle af har heldigvis stadig et vidsyn i behold, der gør, at vi ikke låser os fast på, at det kun er nogle bestemte ting, der virker
Men fri os fra bedrevidende, religiøse fanatikere, som udtaler sig kategorisk og desavouerende om ting, de ikke selv har afprøvet!!! |
|
|
Man kunne sige, at mængden af metal brugt i traditionelt opbyggede kondensatorer er stor, da lederen jo laves udelukkende af metal (eksempelvis folie af aluminium, tin, kobber eller sølv), mens mængden i nyere typer såsom de metalliserede plasttyper er, som du siger, forsvindende lille.
Men som du siger, man skal da som slutbruger altid være åben for nye muligheder.
P.S.
Jeg opfattede bestemt heller ikke diskussionen som en kritik. __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
Men fri os fra bedrevidende, religiøse fanatikere, som udtaler sig kategorisk og desavouerende om ting, de ikke selv har afprøvet!!! |
|
|
Trådens udganspunkt var Janzen's "sølvkondensator" der iflg. firmaet hjemmeside er en almindelig metaliseret polypropylen kondensator med tilledninger af sølv, så navngivningen må siges at forlede kunden til at tro kondensatoren er mere og andet end den i virkeligheden er.
Jensens sølvfoliekondensatorer er viklet med en folie af ren sølv = nysølv = 99,99% renhed. Oven i købet er der tale om udglødet (læs varmeafspændt) folie, hvorfor er en anden historie. Så vidt jeg husker er folien 24my tyk hvilket da også giver sig vægtmæssigt til kende.
DCA kondesatoren er ikke en "stack foil" men en rullet kondensator der er trykket flad for at minimere den induktive komponent (som i en ægte stack foil) "trick'et" er forholdet mellem arealet og tykkelsen samt monteringen af tilledningerne, igen en historíe der er for lang og kedelig til at genfortælle her.
Om der bliver "snydt" eller ej kan vi jo diskutere længe, men en metaliseret plastfoliekondensator er billig at fremstille og selv om metaliseringen skulle være ren sølv (99,99%) så er mængden af sølv så lille at der er grænser for hvor dyre de kan være at producere.
Mht. priser så burde de vel afspejle arbejdsindsatsen/produktionsomkostningern. Plastfoliekondensatorerne bliver rullet på automatiske maskiner (tjep tjep tjep) hvor en våd papirkondensator rulles på mauelt betjente "storm P. agtige" maskiner fra før ruder konge. De mange lag af papir og folie monteres på nogle belastbare spindler og operatøren (inden) skal manuelt tilpasse modhold og stramning der passer til de aktuelle materialers dimensioner. Den rullede vikle skal så afmoteres og pakkes til videre behandling i impregnerinsanlægget hvor de først udtørres under vacuum og tilsidst impregnes når tanken igen sættes under tryk. Der efter følger monteringen hvor kondensatoren kun kortvarigt må befinde sig i "fri luft" Ideelt set skal den "våde" kondensator være 100% tør for at holde DC modstanden oppe. Tid koster som bekendt penge.
Der var nu ikke noget "gudeligt" ved Steen, det var hovedsageligt logik der drev værket. Plastiks evne til at bære en statisk ladning f.eks. Modstandene var et svar på Steens ønske om en seriemodstand der kunne tåle megen effekt og samtidigt ikke voksede ved opvarmning (modstanden falder ved opvarmning) og her kom grafitstiften ind som en brugbar løsning. Kablerne og linolien var også en praktisk løsning (inspireret af gamle dages silke/bomulds isolerede kabler) Linolien var et brugbart impregneringsmiddel der kunne købes "rundt om hjørnet" Et forsøg med voksimpregnering (i en af Jensens vacuumtanke) blev droppet igen da kablerne svinede forfærdeligt, den ene portion der blev lavet sidder i mine højttalere. Filtrene er drevet af ønsket om fasesynkronitet, ikke specielt woodooagtigt, vel ? filtbeklædning til at bekæmpe difraktioner osv. osv.
Det hele blev jo til i et hobbymiljø hvor Steen ind i mellem glemte at slå bremserne i, men så var vi nogle stykker der kunne kunsten at sætte os på drivankeret så han ikke drev væk i fralandsvinden. Steens facon og fremtoning kunne desværre skygge for det han rent faktisk var og det han foretog sig, og der var nogle der ikke kunne forlige sig med hans "fylde" når han kom ind i et lokale, men sådan er der så meget
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Bjørn, jeg har NETOP IKKE udnævnt nogen kondensator som værende noget særligt, tværtimod burde det stå lysende klart at jeg vægter andre faktorer højere, og at hvis man kan opnå rimelig god lyd med en given komponent er det fuldstændig underordnet hvad der står på den, hvad den er lavet af eller hvem der har produceret pågældende komponent
Men det er klart at folk som afstår fra enhver brug af plast, kan selvfølgelig aldrig anvende metalliserede plastkondensatorer, uanset oprindelsen
MEN, selve termineringen har formentlig størst betydning og her tænker jeg ikke så meget på om det er kobber eller andet, men udelukkende på selve måden den er udført på
|
|
|
citat
Hvis man ikke kan få en højtaler til at synge med Monacors de sølvfarvede MKT, så er det i hvert fald ikke kondensatorens skyld
Er der nogen som husker MIT kondensatorer - de var hundedyre og udråbt til at være verdens 8. vidunder - de var nok det værste jeg har hørt og siden har jeg konsekvent undgået "audiophile" komponenter
citat slut
Du må meget undskylde men citatet er dit
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
|
|
Det står enhver frit for at medbringe de omtalte Jantzen kondensatorer og sammenligne dem med de indstøbte kobberfolie/papir/olie/voks kondensatorer som sidder som overføringscaps i min Pre. Dermed kan vi få fastslået om det drejer sig om overtro eller realiteter. Sandsynligvis er der ingen der tør stille op når det drejer sig om andet end perfide personangreb på komfortabel afstand.
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Aksa skrev:
Tak, Frederik - en udmærket afklaring Naturligvis består "sølv"kondensatorer da ikke af 100% sølv - og det er der vist heller ikke nogen, der har troet. Men Diamagnetic prøver på at få det til at se ud, som om alle andre end DCA snyder deres kunder og slet ikke bruger sølv - eller bruger ulødigt sølv - i deres kondensatorer. Enhver, der kender blot den mindste smule til, hvordan en kondensator er opbygget, vil vide, at de mængder metal - uanset typen af metal - der benyttes i traditionelt opbyggede kondensatorer, er forsvindende lille. Men - som du meget fint påpeger - så ændrer det jo ikke på lødigheden af det metal, der anvendes, og det skal derfor ikke beklikkes. Problemet i hele denne debat er tydeligvis religion og snæversynethed. Vi er udsat for personer, som har den holdning, at alt hvad der ikke er lavet efter den store profet og gud Duelunds principper, simpelthen ikke duer. Og man udtaler sig rask væk på baggrund af religionen - uden at have prøvet de ting, som man udtaler sig om - for de ting, som det handler om, KAN jo simpelthen ikke virke, når de ikke er lavet efter gudens dogmer Bemærk, at dette på ingen måde er en kritik af f.eks. DCA's produkter - det er jo ikke produkterne, der er noget i vejen med! Faktisk regner jeg selv med at skulle prøve stack foil kondensatorerne på et tidspunkt, og jeg benytter allerede DCA modstande i mine højttalere. Nogle af har heldigvis stadig et vidsyn i behold, der gør, at vi ikke låser os fast på, at det kun er nogle bestemte ting, der virker Men fri os fra bedrevidende, religiøse fanatikere, som udtaler sig kategorisk og desavouerende om ting, de ikke selv har afprøvet!!! |
|
|
Trådens udganspunkt var Janzen's "sølvkondensator" der iflg. firmaet hjemmeside er en almindelig metaliseret polypropylen kondensator med tilledninger af sølv, så navngivningen må siges at forlede kunden til at tro kondensatoren er mere og andet end den i virkeligheden er.
Jensens sølvfoliekondensatorer er viklet med en folie af ren sølv = nysølv = 99,99% renhed. Oven i købet er der tale om udglødet (læs varmeafspændt) folie, hvorfor er en anden historie. Så vidt jeg husker er folien 24my tyk hvilket da også giver sig vægtmæssigt til kende.
DCA kondesatoren er ikke en "stack foil" men en rullet kondensator der er trykket flad for at minimere den induktive komponent (som i en ægte stack foil) "trick'et" er forholdet mellem arealet og tykkelsen samt monteringen af tilledningerne, igen en historíe der er for lang og kedelig til at genfortælle her.
Om der bliver "snydt" eller ej kan vi jo diskutere længe, men en metaliseret plastfoliekondensator er billig at fremstille og selv om metaliseringen skulle være ren sølv (99,99%) så er mængden af sølv så lille at der er grænser for hvor dyre de kan være at producere.
Mht. priser så burde de vel afspejle arbejdsindsatsen/produktionsomkostningern. Plastfoliekondensatorerne bliver rullet på automatiske maskiner (tjep tjep tjep) hvor en våd papirkondensator rulles på mauelt betjente "storm P. agtige" maskiner fra før ruder konge. De mange lag af papir og folie monteres på nogle belastbare spindler og operatøren (inden) skal manuelt tilpasse modhold og stramning der passer til de aktuelle materialers dimensioner. Den rullede vikle skal så afmoteres og pakkes til videre behandling i impregnerinsanlægget hvor de først udtørres under vacuum og tilsidst impregnes når tanken igen sættes under tryk. Der efter følger monteringen hvor kondensatoren kun kortvarigt må befinde sig i "fri luft" Ideelt set skal den "våde" kondensator være 100% tør for at holde DC modstanden oppe. Tid koster som bekendt penge.
Der var nu ikke noget "gudeligt" ved Steen, det var hovedsageligt logik der drev værket. Plastiks evne til at bære en statisk ladning f.eks. Modstandene var et svar på Steens ønske om en seriemodstand der kunne tåle megen effekt og samtidigt ikke voksede ved opvarmning (modstanden falder ved opvarmning) og her kom grafitstiften ind som en brugbar løsning. Kablerne og linolien var også en praktisk løsning (inspireret af gamle dages silke/bomulds isolerede kabler) Linolien var et brugbart impregneringsmiddel der kunne købes "rundt om hjørnet" Et forsøg med voksimpregnering (i en af Jensens vacuumtanke) blev droppet igen da kablerne svinede forfærdeligt, den ene portion der blev lavet sidder i mine højttalere. Filtrene er drevet af ønsket om fasesynkronitet, ikke specielt woodooagtigt, vel ? filtbeklædning til at bekæmpe difraktioner osv. osv.
Det hele blev jo til i et hobbymiljø hvor Steen ind i mellem glemte at slå bremserne i, men så var vi nogle stykker der kunne kunsten at sætte os på drivankeret så han ikke drev væk i fralandsvinden. Steens facon og fremtoning kunne desværre skygge for det han rent faktisk var og det han foretog sig, og der var nogle der ikke kunne forlige sig med hans "fylde" når han kom ind i et lokale, men sådan er der så meget |
|
|
Hej Bjørn,
Tak for dine fine forklaringer, både om DCA kondensatorer og om Duelund og hans konstruktioner/ideer.
Nu har jeg faktisk selv kendt Duelund - om ikke meget indgående, så nok til udmærket at kende til hans ideer. Jeg har også prøvet nogle tingene, som han konstruerede. Lige som så meget andet, så lød noget af det godt og noget mindre godt. Og nej, han var ikke specielt gudelig og dyrkede heller ikke voodoo (hvilket vel heller ikke har været nævnt her).
Men der var - og er tydeligvis stadig - nogle, for hvem Duelund står som en gud, hvis ord er LOV!. Dette i en sådan grad, at for disse mennesker er der intet andet end ting konstrueret ud fra de "religiøse" principper, der kan og må anvendes.
Nå, jeg smører selvfølgelig lidt tykt på - men essensen er, at der er nogle stykker af ovennævnte type i dette forum, som gang på gang udtaler sig negativt om produkter, de aldrig har hørt, udelukkende på baggrund af produktets konstruktionsprincipper. Disse personer tilfører sjældent trådene noget positivt, og det bliver ret trættende i længden at høre på al den religiøsitet og (ofte) uunderbyggede bedrevidenhed.
Det er det, jeg opponerer imod - den slags personer gør ikke vores forum bedre. Det er altså lidt mere positivt, når vi kan dele vores viden med hinanden og der ikke sidder nogen hele tiden og siger: "Det virker ikke, det ved jeg bare!"
Jeg vil nu foreslå, at hvis der er nogen, der har hørt de omtalte Jantzen-kondensatorer, at de så fortæller os lidt om, hvordan de lyder, så vi kan komme tilbage til trådens emne  __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikke en gang gas og intet om kondenstorer
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|