Forfatter |
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Sikke en gang gas og intet om kondenstorer
|
|
|
Man bruger ikke gas i kondensatorer, men hvad er det du mangler ?
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
mere relevant information så nye der kigger også kan forstå hvad emnet er men det er måske uddebateret eller bare kørt uhjælpeligt af sporet
Er du nu sikker på der ikke er gas i kondensatorer ?
En atom fysiker ville sikkert kunne fortælle at der indgår gas molekylære processer i funktionen i en kondensator - og at det netop er derfor at de forskellige anvendte matrialer får afgørende betydning
|
Til top |
|
|
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 04:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hovland (...måske). Nogle påstår, de er klasser bedre end nr. to, hvad nr. to så end er... Auricaps?
Er der nogen, der har a/b testet de dersens hov-hov-landere op mod værdige modstandere?
Eller går de fortsat under kategorien "strengt forbudt"?
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 06:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Hovland (...måske). Nogle påstår, de er klasser bedre end nr. to, hvad nr. to så end er... Auricaps?
Er der nogen, der har a/b testet de dersens hov-hov-landere op mod værdige modstandere?
Eller går de fortsat under kategorien "strengt forbudt"?
|
|
|
hvilken howland taler vi om ?
den her tester ikke ret godt vs. de andre: http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html bevars det er "bare" en test. men dog seriøs.
clarity caps's den dyre, syntes jeg lyder forbandet godt. men det kunne være man skulle prøve Mundorf, de score jo ret højt.
DCA syntes jeg er for dyr til det tempo jeg laver ht'er og filtre  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 07:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godmorgen
3dx, det er en meget interessant link du kom med.:)
Er der nogen der lige kan fortælle mig hvor kan man købe duelunds kondensatorer i dagens danmark?
hilsen
Panos
__________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
Til top |
|
|
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
kongen Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 244
|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm har lige læst tråden løst igennem og der går vist en del religion i den her. Interessant men sommetider og træls at læse. Nogle indlæg virker semi agressive, men måske det bare er en dårlig skrivestil der får det til at fremstå sådan...
Nå men jeg har da et par kommentarer:
1. i den pdf der nævnes her om silver z-caps'ne står der intet om at det KUN er tilledningerne der er sølv.
2. Hvis et firma skriver at metalliseringen af en kondensator er lavet af 99,99% sølv så er der vist ikke tvivl om sammensætningen af metalliseringen - den er af temmeligt rent sølv. Det bør ikke skulle tolkes som at det sølv der er brugt under metalliseringen er 99,99% rent - det ville det jo så ikke være længere efter metalliseringen. Med andre ord så mener jeg at det må kunne tolkes som at metallet i kondensatoren er sølv (sådan ca. :) ).
3. At metaller ikke kan brænde er vist en historie - jeg har da set lithium, kobber osv brænde i skolen eller husker jeg galt ? lithium har den stærke røde flamme, kobber en grønlig flamme osv.. Nogle metaller reagerer og eksploderer/brænder ved kontakt med vand - såvidt jeg husker kalium..? EDIT: er det ikke aluminiumspulver der sidder på stjernekastere ? hvad med gnister - det er jo reelt metallet der brænder op..?
4. Humblemade hifi har givet en god kilde til anmeldelser af kondensatorer. For mig at se er det en seriøs og velformuleret kilde som jeg vælger at tro på et langt stykke af vejen. Jeg har ikke råd til eller lyst til at knokle mig igennem 1000 kondensatorer for at finde den bedste - jeg vælger en type som jeg langt hen ad vejen kan læse mig til er god og vælger så den. Hifi er vel langt hen ad vejen en smags sag, men jeg mener nu at hvis flertallet siger noget er godt så må der være noget om det. Uafhængige kilder og sammnhænge som medfører den samme kvalitetsstempling af et stykke materiale er også en god indikator, sammen med tidløshed - altså at det ligesom er en bestående kvalitetsstempling over tid. Og hvis jeg så er helt tilfreds bagefter - når mine stumper er samlet - og kan nyde det der rammer mine sexede ører, så er jeg glad. Men ok jeg har nok heller ikke de allerbedste ører, og ej heller den største viden.
EDIT 2: jeg har forøvrigt selv været vældigt tilfreds med Audyn sølv caps. Men næste gang bliver det til Mundorf Sølv hvis der bliver penge til det...
5. det undrer mig at dem der ved så meget om hifi og komponenter ikke tilbyder deres viden ved at demo'e for firma'er (der er jo en del i dk) at med netop deres valg af komponent kan det gøres billigere og bedre, og på den måde kan leve af hifi...? Måske en provokation, men burde det ikke være sådan ?
Og hold nu tonen pæn drenge - det er faktisk enormt sørgeligt at se folk hidse sig enormt op over sådan en diskussion.
|
Til top |
|
|
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desværre er det sådan at det dyreste også er det bedste såvel indenfor kondensatorer som for modstande <vishay koster ca. 200/stk > så det er næppe noget man kan gøre til levevej ved sin viden om.
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Aksa skrev:
Tak, Frederik - en udmærket afklaring
Naturligvis består "sølv"kondensatorer da ikke af 100% sølv - og det er der vist heller ikke nogen, der har troet.
Men Diamagnetic prøver på at få det til at se ud, som om alle andre end DCA snyder deres kunder og slet ikke bruger sølv - eller bruger ulødigt sølv - i deres kondensatorer. Enhver, der kender blot den mindste smule til, hvordan en kondensator er opbygget, vil vide, at de mængder metal - uanset typen af metal - der benyttes i traditionelt opbyggede kondensatorer, er forsvindende lille.
Men - som du meget fint påpeger - så ændrer det jo ikke på lødigheden af det metal, der anvendes, og det skal derfor ikke beklikkes.
Problemet i hele denne debat er tydeligvis religion og snæversynethed. Vi er udsat for personer, som har den holdning, at alt hvad der ikke er lavet efter den store profet og gud Duelunds principper, simpelthen ikke duer. Og man udtaler sig rask væk på baggrund af religionen - uden at have prøvet de ting, som man udtaler sig om - for de ting, som det handler om, KAN jo simpelthen ikke virke, når de ikke er lavet efter gudens dogmer
Bemærk, at dette på ingen måde er en kritik af f.eks. DCA's produkter - det er jo ikke produkterne, der er noget i vejen med! Faktisk regner jeg selv med at skulle prøve stack foil kondensatorerne på et tidspunkt, og jeg benytter allerede DCA modstande i mine højttalere. Nogle af har heldigvis stadig et vidsyn i behold, der gør, at vi ikke låser os fast på, at det kun er nogle bestemte ting, der virker
Men fri os fra bedrevidende, religiøse fanatikere, som udtaler sig kategorisk og desavouerende om ting, de ikke selv har afprøvet!!! |
|
|
Trådens udganspunkt var Janzen's "sølvkondensator" der iflg. firmaet hjemmeside er en almindelig metaliseret polypropylen kondensator med tilledninger af sølv, så navngivningen må siges at forlede kunden til at tro kondensatoren er mere og andet end den i virkeligheden er.
Jensens sølvfoliekondensatorer er viklet med en folie af ren sølv = nysølv = 99,99% renhed. Oven i købet er der tale om udglødet (læs varmeafspændt) folie, hvorfor er en anden historie. Så vidt jeg husker er folien 24my tyk hvilket da også giver sig vægtmæssigt til kende.
DCA kondesatoren er ikke en "stack foil" men en rullet kondensator der er trykket flad for at minimere den induktive komponent (som i en ægte stack foil) "trick'et" er forholdet mellem arealet og tykkelsen samt monteringen af tilledningerne, igen en historíe der er for lang og kedelig til at genfortælle her.
Om der bliver "snydt" eller ej kan vi jo diskutere længe, men en metaliseret plastfoliekondensator er billig at fremstille og selv om metaliseringen skulle være ren sølv (99,99%) så er mængden af sølv så lille at der er grænser for hvor dyre de kan være at producere.
Mht. priser så burde de vel afspejle arbejdsindsatsen/produktionsomkostningern. Plastfoliekondensatorerne bliver rullet på automatiske maskiner (tjep tjep tjep) hvor en våd papirkondensator rulles på mauelt betjente "storm P. agtige" maskiner fra før ruder konge. De mange lag af papir og folie monteres på nogle belastbare spindler og operatøren (inden) skal manuelt tilpasse modhold og stramning der passer til de aktuelle materialers dimensioner. Den rullede vikle skal så afmoteres og pakkes til videre behandling i impregnerinsanlægget hvor de først udtørres under vacuum og tilsidst impregnes når tanken igen sættes under tryk. Der efter følger monteringen hvor kondensatoren kun kortvarigt må befinde sig i "fri luft" Ideelt set skal den "våde" kondensator være 100% tør for at holde DC modstanden oppe. Tid koster som bekendt penge.
Der var nu ikke noget "gudeligt" ved Steen, det var hovedsageligt logik der drev værket. Plastiks evne til at bære en statisk ladning f.eks. Modstandene var et svar på Steens ønske om en seriemodstand der kunne tåle megen effekt og samtidigt ikke voksede ved opvarmning (modstanden falder ved opvarmning) og her kom grafitstiften ind som en brugbar løsning. Kablerne og linolien var også en praktisk løsning (inspireret af gamle dages silke/bomulds isolerede kabler) Linolien var et brugbart impregneringsmiddel der kunne købes "rundt om hjørnet" Et forsøg med voksimpregnering (i en af Jensens vacuumtanke) blev droppet igen da kablerne svinede forfærdeligt, den ene portion der blev lavet sidder i mine højttalere. Filtrene er drevet af ønsket om fasesynkronitet, ikke specielt woodooagtigt, vel ? filtbeklædning til at bekæmpe difraktioner osv. osv.
Det hele blev jo til i et hobbymiljø hvor Steen ind i mellem glemte at slå bremserne i, men så var vi nogle stykker der kunne kunsten at sætte os på drivankeret så han ikke drev væk i fralandsvinden. Steens facon og fremtoning kunne desværre skygge for det han rent faktisk var og det han foretog sig, og der var nogle der ikke kunne forlige sig med hans "fylde" når han kom ind i et lokale, men sådan er der så meget
|
|
|
rettelse, det hedder selvfølgelig finsølv (ulegeret 99,99% eller 999) Jeg må se at få mig et nyt tastatur med indbygget ordbog
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
panos skrev:
Godmorgen
3dx, det er en meget interessant link du kom med.:)
Er der nogen der lige kan fortælle mig hvor kan man købe duelunds kondensatorer i dagens danmark?
hilsen
Panos
|
|
|
ingen tvil om at DCA con. er gode... uden at ha' teste dem. (der er jo faktisk belæg for at den flade geo. er optiaml vs. alm. runde)
men prisen: http://www.soundfix.dk/dlunddata.html
når man køber den til 48K skal man nok være sikker på det er den man skal bruge 
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Desværre er det sådan at det dyreste også er det bedste såvel indenfor kondensatorer som for modstande <vishay koster ca. 200/stk > så det er næppe noget man kan gøre til levevej ved sin viden om. |
|
|
Der ville jeg så nok prøve DCA til 145.-
Men ja, der er en kedelig forbindelse mellem pris og kvalitet.
Hvad er det, det hedder... glæden over den lave pris, vare sjældent længere end ærgelsen over den lave kvalitet ! __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
Diamagnetic skrev:
Desværre er det sådan at det dyreste også er det bedste såvel indenfor kondensatorer som for modstande <vishay koster ca. 200/stk > så det er næppe noget man kan gøre til levevej ved sin viden om. |
|
|
Der ville jeg så nok prøve DCA til 145.-
Men ja, der er en kedelig forbindelse mellem pris og kvalitet.
Hvad er det, det hedder... glæden over den lave pris, vare sjældent længere end ærgelsen over den lave kvalitet ! |
|
|
Det var altså Vishay til elektronik jeg talte om det præciserede jeg ikke.
|
Til top |
|
|
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, prisen på gode komponenter er høj.
Det er også derfor at det er så stort pris forskel på de forskellige produkter på markedet. Det er selv. forskel i design men alt er jo prøvet efterhåndet i et eller andet format.
Så det der bestemmer prisen er de komponenter der advendes...:)
__________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er masser af gode produkter og jeg vurderer at der ikke er nødvendigt at udvikle på Effektforstærker/Forforstærker fronten da det der reelt er behov er produkter med bedre komponenter. Nå det er ikke pænt af mig at blive så off topic.
|
Til top |
|
|
MiiB Branchemedlem

Raidho Acoustics
Bruger siden: 28 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 106
|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Caps. Hvofor er flade bedre end runde?? mindre Induktion til fordel for ringere mekaninsk stabilitet. Den runde kan holde materialerne stramme uden løse lommer. Lavere induktion ja men kun hvis termineringen er udført i den ene ende af spolen. og ikke hele fladen ved enderne. Her er det netop at sølvet vil have en stor betydning idet terminering til leadouten bliver meget bedre. Så bliver en rund også til virtuel stackfoil.
Hvis der måles båndbredde og dielektrisk tab så er DCA noget ringere end polypropylen, som igen er ringere end teflon,men derfor kan DCA jo godt være lydmæssigt overlegne.
Mine egne tests viser iøvrigt at modstande har langt mere betydning end capacitoren. Her er DCA eller hjemmelavede ditto absolut gode. men det er vishay bulk metal foil også. __________________ Raidho Acoustics
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine egne tests viser iøvrigt at modstande har langt mere betydning end capacitoren. Her er DCA eller hjemmelavede ditto absolut gode. men det er vishay bulk metal foil også. [/QUOTE]
Næppe enig i at modstande har langt større betydning. Da det er langt flere modstande i et kredsløb så har du i sidste ende
alligevel ret. Det med den mekaniske ustabilitet har DCA jo taget konsekvensen af i deres nye serie der er indstøbt og bl.a. grundet dette også lyder langt bedre end tidligere modeller. Ved normal brug burde det imidlertid ikke være noget mekanisk problem ved de gamle. Ved brug af udelukkende Vishay bulk foil i hele kæden kan lyden blive for tynd og tragtagtig derfor supler med Shinko. Audio Note modstande har et problem med badeværelsesklang grundet de magnetiske endekapper.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uanset hvad form kondensatoren har, eller hvad den er lavet af!? så er dette total ligemeget! ligeledes om den er af sølv eller om der er sølv i den eller what ever???
Det der tæller er hvordan den LYDER!
Resten er ævle bævle!!
I MINE! øre er af alle de kondensatore jeg har hørt, Mundorf de bedste!.. (vel at mærke deres Supreme serie, deres standard typer er helt ok, men hæver sig ikke væsentligt over andre typer og er ganske velegnede til parallel komponenter.)
ISÆR! deres Silver/Oil typer hæver sig ganske betragteligt alt jeg ellers har hørt..
mvh. __________________ M.
|
Til top |
|
|
MiiB Branchemedlem

Raidho Acoustics
Bruger siden: 28 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 106
|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi må vel tale om anvendelse til højttaler delefiltre og ikke til apperater generelt. for så er jeg lidt på udebane.
Til højttaler delefiltre derimod er jeg ikke i tvivl om at i de sammenhænge jeg kender er modstanden langt mere hørbar end fabrikatet af capacitor. I øvriget er en junstering på 0.5 dB også mere hørbar end fabrikatet af capacitor. Dermed ikke sagt at det er uden betydning, men andet har altså mere egenlyd end capacitoren. Først og fremmets den valgte diskant. Hvis cap vurderingen bygger på en resonantfyldt dome eller ringradiator så er den ikke noget som helst bevendt. man kan måske endda gå så langt som til at sige at en cap med dårlige transiente egenskaber sikkert vil lyde bedre på en sådan diskant ved at bløde lyden op og dermed maskere de værste unoder.
Personligt tror jeg at komponeter med de bedste specs også lyder bedst, det er hvis det omkring liggende er i orden. Hvis en komponent med ringere specifikation faktisk lydere bedre må man kigge efter årsagerne i andre dele af kontruktionen. __________________ Raidho Acoustics
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror da heller ikke Mundorf silver/oil er så ringe enda men må se sig overgået af et par stykker.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
MiiB skrev:
Vi må vel tale om anvendelse til højttaler delefiltre og ikke til apperater generelt. for så er jeg lidt på udebane.
Til højttaler delefiltre derimod er jeg ikke i tvivl om at i de sammenhænge jeg kender er modstanden langt mere hørbar end fabrikatet af capacitor. I øvriget er en junstering på 0.5 dB også mere hørbar end fabrikatet af capacitor. Dermed ikke sagt at det er uden betydning, men andet har altså mere egenlyd end capacitoren. Først og fremmets den valgte diskant. Hvis cap vurderingen bygger på en resonantfyldt dome eller ringradiator så er den ikke noget som helst bevendt. man kan måske endda gå så langt som til at sige at en cap med dårlige transiente egenskaber sikkert vil lyde bedre på en sådan diskant ved at bløde lyden op og dermed maskere de værste unoder.
Personligt tror jeg at komponeter med de bedste specs også lyder bedst, det er hvis det omkring liggende er i orden. Hvis en komponent med ringere specifikation faktisk lydere bedre må man kigge efter årsagerne i andre dele af kontruktionen. |
|
|
Hvad for nogle diskanter anbefaler du da? Jeg bruger også DCA CAP som overføring og her og også hos andre har den vist sig at være bedst. Man får bedre præsenteret de akustiske forhold i optagelokalet hvor det blive præsenteret på en usammenhængende måde på andre caps.
Måske den forhåndsværende måleteknik ikke er fyldestgørende? Der er stadig meget mellem himmel og jord der ikke er 100% afklaret.
|
Til top |
|
|