Sendt: 03 April 2007 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boogieman skrev:
Jeg laver bare det fast ramme lærred i det størrelse jeg skal brug. Det vil være underlig for mig at skal til at lave flere afskærmninger, da jeg synes det med fast ramme lærred ser også godt ud når det ikke er i brug, så jeg vil ikke tilføje flere gardiner osv. De bjælker der forekommer ved forskellige formatter kan jeg godt finde mig i, det digital revolution er lige omkring hjørnet. Vil ikke investere i mere grej før det kan gøres digitalt med at tryk på et enkelte knap.
|
|
|
Det kommer aldrig, det er fysisk umuligt. Hvis man betaler hvad det koster, kan man få motoriserede systemer, sat op sådan at afmaskningen automatisk følger med når du skifter format, og hvor du selv vælger om du vil have striber i siderne eller i top og bund - se f.eks.:
http://www.screenresearch.com/xmask.php
Men du vil aldrig få en løsning på at 2.35:1 og 16:9 er to forskellige fysiske størrelser. Du kan ikke vise 2.35:1 på et 16:9 lærred uden bjælker. Det ændrer afmaskningen sådan set heller ikke på, men den sørger for at bjælkerne er ægte sort, i stedet for mørkegrå. Det betyder mere for oplevelsen end man skulle tro - i en "almindelig" opsætning, vil man dog være bedre stillet med at bruge et 16:9 lærred til en 16:9 projektor, og finde sig i bjælkerne - et lærred i et andet format end projektoren er ufedt, medmindre projektoren er lavet til det.
Visse projektorer, eksempelvis Mitsubishi, kan sættes op til at bruge et 2.35:1 lærred, når du så ser 16:9 vil der være sorte bjælker i siderne af 2.35:1 lærredet i stedet for. Hvis du føler at du primært ser 2.35:1 ting, så kan det jo være en mulighed. Du skal dog være obs på at det giver et problem hvis du bruger undertekster, og ulempen er at du ikke udnytter projektorens fulde opløsning når du ser 16:9 materiale. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|