Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 09:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Fast lærred / Film format (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boogieman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 01 April 2007 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Jeg har et lille problem som jeg er sikker på nogen herinde har stødt på før, men jeg kan ikke finde nogle tråd som diskuter problemet..... Kan i hjælp?

Jeg vil have et fast lærred, da jeg pt. projekterer på væggen som er ikke optimale. Jeg projektere i bredden 150cm x 94cm altså 16:9. Problemet er, at film udgives i så mange forskellige formatter, f.eks i 2.35:1 er bjælkerne meget bredde og i 1.66:1 er de næsten ikke til at se. Der er nogle få film som udgives i det 16:9 format som projektorer er bygget til (jeg bruger en Panasonic PT-AE900E).

Spørgsmålet er, er de uundgåelig sorte bjælker for oven og neden træls at se på i længden, da de fleste film erfare jeg er udgivet i 2.35:1 format.

Hvad er jeres erfaring???

Pft. Boogieman

Til top Vis Boogieman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boogieman

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Sendt: 02 April 2007 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Du kan lave/købe et variabelt maskeringssystem så du kan dække de "sorte bjælker". Dette kan dog være dyrt og besværligt.

Som du selv nævner er mange film i 2.35:1 format, så en anden mulighed er at lave et CIH setup (constant image height). Dette kræver dog at du køber en anamorphic linse eller at din projektor kan zoome mere end 1.32:1.

Kort sagt går det ud på at du har et 2.35:1 lærred. Ved 16:9 fyldes lærredet i højden uden brug af projektorens zoom, dette giver bjælker i siderne (det samme gør sig gældende ved 4:3). Ved 2.35:1 materiale, bruges projektorens zoom (eller linsen) således at hele 2.35:1 lærredet fyldes med billed. På denne måde kan man "nøjes" med at maskere i siderne. Dette kan f.eks. gøres med scene tæppe som i biograferne.

Ulempen ved linsen er at der opstår en smule geometrisk forvrængig (alt efter linsens kvalitet). Ulempen ved zoommetoden er at pixelstrukturen bliver mere synlig, hvis man sidder for tæt på. Desuden taber man lidt af opløsningen og lysstyrken. Derudover skal man også have maskeret et større areal udenom lærredet, da de "sorte bjælker" ellers oplyser væggen udenom.

Jeg er ved at bygge min hjemmebio med CIH setup ved brug af zoom metoden og det virker rigtigt godt. De små ulemper der er forbundet med det, opvejes klart af det ekstra brede 2.35:1 billed. Det giver en rigtig fed biografstemning.

Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

Boogieman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2006
Sendt: 03 April 2007 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Eeyore.

Tak for svaret, meget hjælpsom  Det gør mit valg 10 gange nemmere.

Jeg laver bare det fast ramme lærred i det størrelse jeg skal brug. Det vil være underlig for mig at skal til at lave flere afskærmninger, da jeg synes det med fast ramme lærred ser også godt ud når det ikke er i brug, så jeg vil ikke tilføje flere gardiner osv. De bjælker der forekommer ved forskellige formatter kan jeg godt finde mig i, det digital revolution er lige omkring hjørnet. Vil ikke investere i mere grej før det kan gøres digitalt med at tryk på et enkelte knap.

Mvh Boogieman

Til top Vis Boogieman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boogieman

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 03 April 2007 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Boogieman skrev:

Jeg laver bare det fast ramme lærred i det størrelse jeg skal brug. Det vil være underlig for mig at skal til at lave flere afskærmninger, da jeg synes det med fast ramme lærred ser også godt ud når det ikke er i brug, så jeg vil ikke tilføje flere gardiner osv. De bjælker der forekommer ved forskellige formatter kan jeg godt finde mig i, det digital revolution er lige omkring hjørnet. Vil ikke investere i mere grej før det kan gøres digitalt med at tryk på et enkelte knap.

Det kommer aldrig, det er fysisk umuligt. Hvis man betaler hvad det koster, kan man få motoriserede systemer, sat op sådan at afmaskningen automatisk følger med når du skifter format, og hvor du selv vælger om du vil have striber i siderne eller i top og bund - se f.eks.:

http://www.screenresearch.com/xmask.php

Men du vil aldrig få en løsning på at 2.35:1 og 16:9 er to forskellige fysiske størrelser. Du kan ikke vise 2.35:1 på et 16:9 lærred uden bjælker. Det ændrer afmaskningen sådan set heller ikke på, men den sørger for at bjælkerne er ægte sort, i stedet for mørkegrå. Det betyder mere for oplevelsen end man skulle tro - i en "almindelig" opsætning, vil man dog være bedre stillet med at bruge et 16:9 lærred til en 16:9 projektor, og finde sig i bjælkerne - et lærred i et andet format end projektoren er ufedt, medmindre projektoren er lavet til det.

Visse projektorer, eksempelvis Mitsubishi, kan sættes op til at bruge et 2.35:1 lærred, når du så ser 16:9 vil der være sorte bjælker i siderne af 2.35:1 lærredet i stedet for. Hvis du føler at du primært ser 2.35:1 ting, så kan det jo være en mulighed. Du skal dog være obs på at det giver et problem hvis du bruger undertekster, og ulempen er at du ikke udnytter projektorens fulde opløsning når du ser 16:9 materiale.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes