Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 19:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hjælp Søges!! RØR (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Mofo68 skrev:
Hejsa,Jeg er på udkig efter noget rørforstærker,og er faldet over dette på KSB...Mine spørgsmål er nu,nogle der har erfaringer med Nelson???....2*35watt lyder ikke af meget,kan det trække mine GamuT'er??(Phi 5)...Må blankt erkende,har ikke en fis forstand på RØR ..udover at det ser nice ud

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=48338

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=48337

PS...2*35w er det ren klasse A?,eller er jeg helt gal på den??..Og hvad er forskellen på Poweramp og preamp???

Håber i kan hjælpe

Hvorfor vil sælger af med disse forstærkere, som er helt nye, til halv pris?

Kunne sælger mon straks høre, at de ikke duede? (Han skriver jo heller ikke at de lyder godt!).

Mvh.

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Mofo68
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Mofo68 skrev:
Hejsa,Jeg er på udkig efter noget rørforstærker,og er faldet over dette på KSB...Mine spørgsmål er nu,nogle der har erfaringer med Nelson???....2*35watt lyder ikke af meget,kan det trække mine GamuT'er??(Phi 5)...Må blankt erkende,har ikke en fis forstand på RØR ..udover at det ser nice ud http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=48338 http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=48337 PS...2*35w er det ren klasse A?,eller er jeg helt gal på den??..Og hvad er forskellen på Poweramp og preamp??? Håber i kan hjælpe

Kunne sælger mon straks høre, at de ikke duede? (Han skriver jo heller ikke at de lyder godt!).

Mvh.

Niels

Hejsa Nilau.

jeg har godt nok haft de samme tanker...Ingen garanti,ingen kvitt osv osv....Og efter at havde læst dit inlæg,er jeg da også kommet på andre tanker.

Mit budget ligger mellem 5-8k,men tror desværre ikke det er nok til noget ordentligt rørgrej

Venligst -=Mofo=-

Til top Vis Mofo68's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mofo68

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2007 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Mofo68 skrev:
Nilau skrev:

Mofo68 skrev:
Hejsa,Jeg er på udkig efter noget rørforstærker,og er faldet over dette på KSB...Mine spørgsmål er nu,nogle der har erfaringer med Nelson???....2*35watt lyder ikke af meget,kan det trække mine GamuT'er??(Phi 5)...Må blankt erkende,har ikke en fis forstand på RØR ..udover at det ser nice ud http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=48338 http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=48337 PS...2*35w er det ren klasse A?,eller er jeg helt gal på den??..Og hvad er forskellen på Poweramp og preamp??? Håber i kan hjælpe

Mvh.

Niels

Hejsa Nilau.

jeg har godt nok haft de samme tanker...Ingen garanti,ingen kvitt osv osv....Og efter at havde læst dit inlæg,er jeg da også kommet på andre tanker.

Mit budget ligger mellem 5-8k,men tror desværre ikke det er nok til noget ordentligt rørgrej

Det var da godt! Jeg synes bestemt at det ville være ærgerligt, hvis din introduktion til "rør" skulle være via noget, som ingen har hørt om...

5-8.000 kroner kan du da komme langt med!  Du skal bruge lidt mere tid til at 'suge viden' og derefter købe brugt.

Skal du både have for- og effektforstærker, eller måske en integreret forstærker?

Mvh.

Niels L.

Mofo68
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2007 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Mofo68 skrev:
Nilau skrev:

Mofo68 skrev:

Mvh.

Niels

Hejsa Nilau. jeg har godt nok haft de samme tanker...Ingen garanti,ingen kvitt osv osv....Og efter at havde læst dit inlæg,er jeg da også kommet på andre tanker. Mit budget ligger mellem 5-8k,men tror desværre ikke det er nok til noget ordentligt rørgrej

Det var da godt! Jeg synes bestemt at det ville være ærgerligt, hvis din introduktion til "rør" skulle være via noget, som ingen har hørt om...

5-8.000 kroner kan du da komme langt med!  Du skal bruge lidt mere tid til at 'suge viden' og derefter købe brugt.

Skal du både have for- og effektforstærker, eller måske en integreret forstærker?

Mvh.

Niels L.

Havde tænkt mig en integreret,og som du skriver,må jeg jo bare læse de forskellige tråde tykke og tynde ..Det jeg bare ikke helt er inde i,og forvirret over,er de watt's...og om hvor mange og hvilke watt jeg skal kigge efter for at forstærkeren kan drive mine højtalere.

Venligst -=Mofo=-

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Mofo68 skrev:
don dario skrev:
Jeg har selv en Amplifon WT 40 som yder 40 watt ren klasse a.. og debn har igen problem med at trække halv store højtalere(86db) uden det mindste besvær..
Så ja rør watt ska man ikke kimse af som andre også har nævnt!

MVH
Don

Takker Don.

Ja den er lækker,tror du at de 2*35 også er ren kl A???? som det Nelson grej har.

Uden at vide det med sikkerhed så ved jeg ikke om det er klasse A den kører? kender den slet ikke.. det eneste jeg kan sige er at give den et lyt.. svært med nogle af de ting der at sige hvordn de lyder.. jeg har en Ming-da rørforstærker til ja 8k mener jeg og den gjorde det ok til pengene.

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2007 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Hej "Mofo68"...

Ud fra de tekniske data på Gamut Phi 5, kan jeg se at højttalerne har 'middel' følsomhed (88dB), så medmindre du skal spille sindssygt højt, kan du godt nøjes med 30-60 Watt. Gamut anbefaler forstærkereffekt mellem 100 og 400 Watt, men en solid rørforstærker kan også gøre tricket...

Rørforstærkere plejer at virke langt kraftigere end Watt-angivelsen signalerer. Så man skal ikke lade sig afskrække at f.eks 50 eller 20 Watt. Det virker jo, på papiret, ikke voldsomt i vore dage.

Jeg kender flere der spiller på gode (300B, Audio Note)) forstærkere på 10-15 Watt, og jeg har aldrig haft fornemmelsen af mangel på 'power' selv på 'middeltunge' højttalere.

For mange år siden købte jeg en Lectron JH-50 (50 rør-Watt) og den viste sig at være betydeligt mere kraftfuld og dynamisk end mange 'tunge' transistorforstærkere på f.eks 200 Watt.

Mvh.

Niels L.

Mofo68
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2007 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Hej "Mofo68"...

Ud fra de tekniske data på Gamut Phi 5, kan jeg se at højttalerne har 'middel' følsomhed (88dB), så medmindre du skal spille sindssygt højt, kan du godt nøjes med 30-60 Watt. Gamut anbefaler forstærkereffekt mellem 100 og 400 Watt, men en solid rørforstærker kan også gøre tricket...

Rørforstærkere plejer at virke langt kraftigere end Watt-angivelsen signalerer. Så man skal ikke lade sig afskrække at f.eks 50 eller 20 Watt. Det virker jo, på papiret, ikke voldsomt i vore dage.

Jeg kender flere der spiller på gode (300B, Audio Note)) forstærkere på 10-15 Watt, og jeg har aldrig haft fornemmelsen af mangel på 'power' selv på 'middeltunge' højttalere.

For mange år siden købte jeg en Lectron JH-50 (50 rør-Watt) og den viste sig at være betydeligt mere kraftfuld og dynamisk end mange 'tunge' transistorforstærkere på f.eks 200 Watt.

Mvh.

Niels L.

Mange tak Nilau.
Så kom jeg da et stort skridt videre i min søgen ...og betydlig klogere ...Nu må jeg bare gå i seekmode,og slå til når der kommer noget godt til salg

PS..Mange tak for svarene allesammen!!

Venligst -=Mofo=-

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Mofo68 skrev:
Nightpuma skrev:

Hei

Det er meget sjov med rør, jeg har haft forskellige af slagsen de sidste 10 år, og kan varmt  anbefale rør. Når man har konvertert er det ofte ingen vej tilbage. Med rørforstærkere er det ofte slik at de stiller større krav til matching med højttalere end transistorforstærkere. . Det er mulig Nelson er meget gode forstærkere, men jeg vil anbefale dig at finde noe som er mer anerkændt for at levere kvalitet. Kinaprodukter kan være meget gode, men også det modsatte. Eventuelt kan du måske finde nogle der har erfaring med rør som kan hjelpe dig at se på mr. Nelson.

Nu ved jeg ikke hvordan specs dine Gamut har, har du info om dem?

Jeg vil jeg sterkt anbefale dig at høre på nogle forskellige anleg for at danne dig et billede af hvad rør handler om. I kbh kan du lytte hos lydbutikken og audioconsult på frb. Og om du er i Odense har jo vassago rigtik meget lækkert udtsyr.  Du må også gerne komme forbi hos mig hvis du har lyst.

Mvh Asbjørn

Hejsa Nightpuma.

Jeg blev bare lidt ,for at blive i det "Varm" ,på det Nelson grej,synes det var en god pris,og så var det jo spritnyt
Men der er åbentbart ikke nogen der kender mærket,jeg kan ihvertfald ikke Google det!!

Med hensyn til mine Gamut'er har jeg da fundet ud af,at de går ned til 88db,og de er i 4ohm..Så skal vel have noget rimeligt kraftigt Rør???

PS..Kan da godt være jeg tar dig på ordet og kigger forbi,hvis du har kaffen,så har jeg kagen Eller hva vi nu finder ud af!!

Det er mange kloge innlegg i tråden her som du skulle lytte til, det ville være ergelig om ditt første  rørkøb ikke blev godt. Du kan sagtens finde en rigtig god integreret rørforstærker innefor dit budsjett, du skal bare ta det lidt med ro å finde frem til noget som spiller godt sammen med dine HT og dit budsjett. Jeg vil anbefale dig at købe noget af et anerkendt mærke der er brugt. Da kan du prøve dig lidt frem, og det er ikke så svært at sælge hvis du måtte ønske det. Brug kompetansen til de med rørerfaring her på forumet, så skal du nok komme i havn med en vellydende og god forstærker. Hvad med å lægge inn en ønskes købt i køb-salg-bytte?

Og jeg har kaffe, rør og vinyl, så hvis du har kage skal vi nok finde ud af noget  Send mig en PM hvis du skulle ha lyst til å komme forbi.

Mvh Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Lige et lille relevant spørgsmål her i denne gode tråd, overvejer selv en rørforst. mine ht. er 4 ohm, og har en drifteffekt på 88 db.
Tænkte på om det ikke betyder noget for en rørforst. om det er 4 el. 8 ohm?

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L

Mofo68
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2007 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Bent L skrev:

Lige et lille relevant spørgsmål her i denne gode tråd, overvejer selv en rørforst. mine ht. er 4 ohm, og har en drifteffekt på 88 db. Tænkte på om det ikke betyder noget for en rørforst. om det er 4 el. 8 ohm?

Så er jeg med på en lytter

Venligst -=Mofo=-

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2007 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Bent L skrev:

Lige et lille relevant spørgsmål her i denne gode tråd, overvejer selv en rørforst. mine ht. er 4 ohm, og har en drifteffekt på 88 db.
Tænkte på om det ikke betyder noget for en rørforst. om det er 4 el. 8 ohm?

Hei

For å si det enkelt, så har det betydning om HT er 4 eller 8 OHM. Men det er et stort og omfattende emne. Mange rørforstærkere har to tilkoblinger på utgangstrafo, en til 4 og en til 8 OHM. De allere fleste rørforstærkere kan best li å "se" en stabil impedanskurve, men nogle er mer følsomme for dette end andre. Hos f.eks en OTL (Output Transformer Less) rørforstærker faller udgangseffekten drastisk når impendansen blir lavere. Altså modsat af en transistorforstærker.

Her er det forklaret lidt mer detaljeret http://www.symphonysound.com/articles/tubefriendly.html

Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Mofo68
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Så har jeg fået denne her sjover i kikkerten JOLIDA JD 502 B......Hva siger i til den Nogle der kender den,evt har den stående??

Lidt info!!

http://www.audioreview.com/cat/amplification/integrated-ampl ifiers/jolida/PRD_128606_2717crx.aspx

Venligst -=Mofo=-

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Mofo68 skrev:
Så har jeg fået denne her sjover i kikkerten JOLIDA JD 502 B......Hva siger i til den Nogle der kender den,evt har den stående??

Jo, den er da i det mindste mere kendt end den dér Nelson du kiggede på før... ;-)

Men hvad skal Jolida'en koste? Jeg har lige set priser fra 1.080 Dollars til 17-1.800 Euro. Det er dog lidt af en forskel..! (Regn selv forskellen ud med dagens valutakurser).

Du skal se dig virkelig godt for med hensyn til priser. Jeg tror der er gode muligheder for at finde en fornuftig pris i Europa - og så er der jo ikke noget med told og moms.

Hvis du har tid - så lav en masse research og spørg hvor du kan. Tag ud og besøg nogen med rørgrej. Jeg er sikker på, at der nok skal være nogle rørfolk hér på hifi4all, der vil 'invitere' dig, hvis du spørger pænt... 

Mvh.

Niels L.

Du kan altid finde tests på Internettet (Google). F.eks "review JOLIDA JD 502 B".

Mofo68
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Mofo68 skrev:

Jo, den er da i det mindste mere kendt end den dér Nelson du kiggede på før... ;-)

Men hvad skal Jolida'en koste? Jeg har lige set priser fra 1.080 Dollars til 17-1.800 Euro. Det er dog lidt af en forskel..! (Regn selv forskellen ud med dagens valutakurser).

Du skal se dig virkelig godt for med hensyn til priser. Jeg tror der er gode muligheder for at finde en fornuftig pris i Europa - og så er der jo ikke noget med told og moms.

Hvis du har tid - så lav en masse research og spørg hvor du kan. Tag ud og besøg nogen med rørgrej. Jeg er sikker på, at der nok skal være nogle rørfolk hér på hifi4all, der vil 'invitere' dig, hvis du spørger pænt... 

Mvh.

Niels L.

Du kan altid finde tests på Internettet (Google). F.eks "review JOLIDA JD 502 B".

Hej Nilau.

Venter lige på respons fra sælger,hvad ang alder,og farve osv osv...men prisen er 4995,-

Edit: Og ja,har allerede fået nogle invites fra nogle her fra H4A,Som jeg også vil ta imod Tak,nu er det bare at finde tiden til det

Venligst -=Mofo=-

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Hej...

Det lyder umiddelbart som en fair pris. (Nyt eller brugt?) Jeg kender dog ikke den konkrete forstærker. Men der er vist ikke tale om en 'lynkineser'! Jeg mener at Jolida er Amerikansk eller hollandsk?

(Nogle af deres apparater minder MEGET om det hedengangne danske firma LA Audio...).

Hilsen

Niels L.

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Mofo68 skrev:
Jeg blev bare lidt ,for at blive i det "Varm" ,på det Nelson grej,synes det var en god pris,og så var det jo spritnyt
Men der er åbentbart ikke nogen der kender mærket,jeg kan ihvertfald ikke Google det!!

Ja men så må jeg vel hoppe på banen. Kender nemlig godt denne amp. Men den hedder "Image 34i", hvis du vil "gugle" efter den på nettet. Den model der er til salg er med EL34 rør. Den jeg har er med KT66 rør (Image 66i). Har selv brugt den til ht´er med en følsomhed på 88db. Og uden de store problemer. Bevares, den spiller ikke megahøjt. Og skrues der helt op mister den noget af pusten eller overblikket. Men ellers er det en fremragende lille rørbamse hvor styrken ligger i formidling af stemmer (specielt kvindestemmer). Og til jazz, klassisk og blues kommer man "nærmest" ikke uden om en rørforstærker.

Og til trods for jeg er lidt af en "rør-mongol" mener jeg at EL34 ikke besidder det samme "power drive" som KT66 rørene kan. (men her må en rør freak lidt på banen ang. rørenes forskellighed).

http://hifi-analyse.dk/ImageAudio/34i.htm

Men som du skriver. Prisen er god da det er "nyt". Men det er også lidt betænkeligt med "manglende" faktura.  (men det kan der vel være en forklaring på). Skriv til sælger og spørg!!!

Mofo68
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Scatcat skrev:

Mofo68 skrev:
Jeg blev bare lidt ,for at blive i det "Varm" ,på det Nelson grej,synes det var en god pris,og så var det jo spritnyt Men der er åbentbart ikke nogen der kender mærket,jeg kan ihvertfald ikke Google det!!

Ja men så må jeg vel hoppe på banen. Kender nemlig godt denne amp. Men den hedder "Image 34i", hvis du vil "gugle" efter den på nettet. Den model der er til salg er med EL34 rør. Den jeg har er med KT66 rør (Image 66i). Har selv brugt den til ht´er med en følsomhed på 88db. Og uden de store problemer. Bevares, den spiller ikke megahøjt. Og skrues der helt op mister den noget af pusten eller overblikket. Men ellers er det en fremragende lille rørbamse hvor styrken ligger i formidling af stemmer (specielt kvindestemmer). Og til jazz, klassisk og blues kommer man "nærmest" ikke uden om en rørforstærker.

Og til trods for jeg er lidt af en "rør-mongol" mener jeg at EL34 ikke besidder det samme "power drive" som KT66 rørene kan. (men her må en rør freak lidt på banen ang. rørenes forskellighed).

http://hifi-analyse.dk/ImageAudio/34i.htm

Men som du skriver. Prisen er god da det er "nyt". Men det er også lidt betænkeligt med "manglende" faktura.  (men det kan der vel være en forklaring på). Skriv til sælger og spørg!!!

Tak min Skatcat .

Det åbnede jo ligesom Google ...Så kan jeg da læse lidt info om det her Nelson grej!!

Venligst -=Mofo=-

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Hej...

Det lyder umiddelbart som en fair pris. (Nyt eller brugt?) Jeg kender dog ikke den konkrete forstærker. Men der er vist ikke tale om en 'lynkineser'! Jeg mener at Jolida er Amerikansk eller hollandsk?

(Nogle af deres apparater minder MEGET om det hedengangne danske firma LA Audio...).

Hilsen

Niels L.

Hei

Jeg har aldri hørt noget fra Jolida, men de har et solid godt rygte for at lave meget for pengene. De er amerikanske.

Asbjørn

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Her har du en seriøs fætter http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=50482976

Måske kan i mødes på en god pris

Asbjørn

Mofo68
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:

Her har du en seriøs fætter http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=50482976

Måske kan i mødes på en god pris

Asbjørn

Hej Nightpuma.

Tro mig,mail'en er allerede sendt afsted!!! ...Tak for vinket

Venligst -=Mofo=-

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum