Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2024 | 13:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Master vs. BD-P1000 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 02 September 2007 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Se ud til at downmixet TrueHD (og andet) overførsel via coax. Er vejen frem 
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 02 September 2007 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Se ud til at downmixet TrueHD (og andet) overførsel via coax. Er vejen frem 

hehe ja

Sålænge de ikke sætter noget ordenligt lyd i, så må vi nøjes. Nu kommer Onkyo jo snart med deres HD-DVD afspiller, den er baseret på XE-1, men en af de store forskelle skulle netop være en bedre lyddel, med bedre D/A konvertere. Så skal det nok begynde, at ligne noget.

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man
 
Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2285
Sendt: 03 September 2007 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Iron Man skrev:

StarTrek skrev:
Se ud til at downmixet TrueHD (og andet) overførsel via coax. Er vejen frem 

hehe ja

Sålænge de ikke sætter noget ordenligt lyd i, så må vi nøjes. Nu kommer Onkyo jo snart med deres HD-DVD afspiller, den er baseret på XE-1, men en af de store forskelle skulle netop være en bedre lyddel, med bedre D/A konvertere. Så skal det nok begynde, at ligne noget.



Ja man må jo have Onkyo på banen før det bliver godt .

Jeg glæder mig til den kommer på markedet, det bliver spændende om den kan performe som specs indikere.

Der har været en del debat om det er nødvendigt med HD-lyd i SR, når nu de enkelte afspillere kan lave det, jeg mener den skal behandlingen skal ske centralt i SR, kan den så ovenikøbet opdateres med ny firmware er det jo så alle afspillere der får glæde af forbedringerne.


__________________
Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J
 
Otto J
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3048
Sendt: 03 September 2007 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Se ud til at downmixet TrueHD (og andet) overførsel via coax. Er vejen frem 

PCM ud via HDMI er "vejen frem"...

Til top Vis Otto J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Otto J
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 03 September 2007 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

StarTrek skrev:
Se ud til at downmixet TrueHD (og andet) overførsel via coax. Er vejen frem 

PCM ud via HDMI er "vejen frem"...

Det er i hvert fald næppe coax...

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
Otto J
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3048
Sendt: 03 September 2007 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:

Der har været en del debat om det er nødvendigt med HD-lyd i SR, når nu de enkelte afspillere kan lave det, jeg mener den skal behandlingen skal ske centralt i SR, kan den så ovenikøbet opdateres med ny firmware er det jo så alle afspillere der får glæde af forbedringerne.

Det er i teorien også vældigt fint, men i praksis giver det problemer at insistere på at sende bitstream ud fra afspillerne. Onkyo har ganske vist tryllet en metode frem til at overføre bitstream lyd selv om lyden er mastered i advanced mode, men det vil formentligt give problemer så snart filmene rent faktisk begynder at gøre brug af de mixing-muligheder advanced mode giver. Da der samtidig ingen grund overhovedet er til at overføre bitstream frem for PCM fra afspilleren, så må jeg sige at jeg er meget uenig i at man skal overlade _al_ behandling til receiveren. Jeg mener at al _lydbehandling_ skal ske i receiveren, såsom bass management osv, for slet ikke at snakke om D/A konvertering - men selve afkodningen fra f.eks. TrueHD til PCM hører hjemme i afspilleren. Det er galskab at holde krampagtigt fast i bitstream, og det tjener kun ét formål: Mersalg af receivere. At overføre al lyd som PCM til receiveren vil overfløddiggøre fremtidig udvikling i receivere, og det kan få det til at løbe koldt ned ad ryggen på producenterne at tænke på risikoen for at kunderne kan købe et produkt de ikke behøver skifte ud igen hurtigst muligt.

Til top Vis Otto J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Otto J
 
Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 03 September 2007 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

StarTrek skrev:
Se ud til at downmixet TrueHD (og andet) overførsel via coax. Er vejen frem 

PCM ud via HDMI er "vejen frem"...

Tror mere, at han mente det andet, fordi han ikke har mulighed for PCM via HDMI ligesom mig

AV Precision skrev:
 men selve afkodningen fra f.eks. TrueHD til PCM hører hjemme i afspilleren. Det er galskab at holde krampagtigt fast i bitstream, og det tjener kun ét formål: Mersalg af receivere.

Man kan dog sige, at mange alligevel skal have nye receivere, fordi ikke kan modtage lyd gennem HDMI! Dog kunne de selvfølgelig undgå, at betale for en dekoder.

Men jeg har før skrevet, at man bare skulle have holdt sig til PCM, også ved lagring af lyd. Så havde der overhovedet ikke været nogen problemer med, hvad, hvor, hvorfor og hvornår. En 2 timers film lagret i DTS-Master mod PCM der sparer man ca. 1,5GB, eller omkring 25% på lyddelen. Det er jo ingenting, men den diskussion har vi taget før

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 03 September 2007 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Iron Man skrev:
AV Precision skrev:

StarTrek skrev:
Se ud til at downmixet TrueHD (og andet) overførsel via coax. Er vejen frem 

PCM ud via HDMI er "vejen frem"...

Tror mere, at han mente det andet, fordi han ikke har mulighed for PCM via HDMI ligesom mig

5.1 analog er altid en mulighed  (hvis afspiller og receiver har de fornødne ind- og udgange).

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 03 September 2007 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=jdg1]5.1 analog er altid en mulighed  (hvis afspiller og receiver har de fornødne ind- og udgange)./QUOTE]

Det er rigtig, men nu handler tråden jo netop om, at det ikke hjælper ret meget med 5.1 analog ud, hvis afspilleren har en dårlig DSP samt D/A konvertering.

Men når der kommer nogle ordenlige afspillere, så bliver det selvfølgelig bedre med 5.1 ud.

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 03 September 2007 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Iron Man skrev:

jdg1 skrev:
5.1 analog er altid en mulighed  (hvis afspiller og receiver har de fornødne ind- og udgange)

Det er rigtig, men nu handler tråden jo netop om, at det ikke hjælper ret meget med 5.1 analog ud, hvis afspilleren har en dårlig DSP samt D/A konvertering.

Men når der kommer nogle ordenlige afspillere, så bliver det selvfølgelig bedre med 5.1 ud.

Har du kalibreret dit setup? (ved 5.1 analog ud)

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 03 September 2007 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
Har du kalibreret dit setup? (ved 5.1 analog ud)

Det skulle jeg da mene, der er jo ikke så meget at indstille!!

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 03 September 2007 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Iron Man skrev:

jdg1 skrev:
Har du kalibreret dit setup? (ved 5.1 analog ud)

Det skulle jeg da mene, der er jo ikke så meget at indstille!!

Dvs. du har kalibreret med en lydtryksmåler? Du burde kunne indstille +/- db for hver kanal på din afspiller? (alternativt din receiver).

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 03 September 2007 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Hans J skrev:

Der har været en del debat om det er nødvendigt med HD-lyd i SR, når nu de enkelte afspillere kan lave det, jeg mener den skal behandlingen skal ske centralt i SR, kan den så ovenikøbet opdateres med ny firmware er det jo så alle afspillere der får glæde af forbedringerne.

Det er i teorien også vældigt fint, men i praksis giver det problemer at insistere på at sende bitstream ud fra afspillerne. Onkyo har ganske vist tryllet en metode frem til at overføre bitstream lyd selv om lyden er mastered i advanced mode, men det vil formentligt give problemer så snart filmene rent faktisk begynder at gøre brug af de mixing-muligheder advanced mode giver. Da der samtidig ingen grund overhovedet er til at overføre bitstream frem for PCM fra afspilleren, så må jeg sige at jeg er meget uenig i at man skal overlade _al_ behandling til receiveren. Jeg mener at al _lydbehandling_ skal ske i receiveren, såsom bass management osv, for slet ikke at snakke om D/A konvertering - men selve afkodningen fra f.eks. TrueHD til PCM hører hjemme i afspilleren. Det er galskab at holde krampagtigt fast i bitstream, og det tjener kun ét formål: Mersalg af receivere. At overføre al lyd som PCM til receiveren vil overfløddiggøre fremtidig udvikling i receivere, og det kan få det til at løbe koldt ned ad ryggen på producenterne at tænke på risikoen for at kunderne kan købe et produkt de ikke behøver skifte ud igen hurtigst muligt.

her er jeg enig, der er vel som sådan ingen grund til at have dekodere i receiverne, så længe man sender pcm ud via hdmi



__________________
Fars er bedst når mor rør den
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 04 September 2007 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Man kan ikke kalibreret en Sony BDP-S1E Blu-ray afspiller med en lydtryksmåler. Derfor kan man hele ikke indstille +/- db for hver kanal på den, og på receiver kan man hele ikke indstille når man sende som analog 5.1 ind.

Har oplevet at forskellen ikke er vild stor, når man sende PCM 5.1 lyd over den analog 5.1 udgang eller over coax til forstærkere, selv om der dog er forskelle til PCM lyd fordel.

Desværre har jeg ikke en surrund forstærker med HDMI, så jag har ikke mulighed for at prøve at sende multikanals PCM over HDMI.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 04 September 2007 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Man kan ikke kalibreret en Sony BDP-S1E Blu-ray afspiller med en lydtryksmåler. Derfor kan man hele ikke indstille +/- db for hver kanal på den,

Det lyder godt nok mærkeligt - men jeg har heller ikke erfaring med den nævnte afspiller.

StarTrek skrev:
og på receiver kan man hele ikke indstille når man sende som analog 5.1 ind.

Det kommer nu helt an på hvilken receiver man har - på min går det nu ganske fint

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 04 September 2007 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
Iron Man skrev:

jdg1 skrev:
Har du kalibreret dit setup? (ved 5.1 analog ud)

Det skulle jeg da mene, der er jo ikke så meget at indstille!!

Dvs. du har kalibreret med en lydtryksmåler? Du burde kunne indstille +/- db for hver kanal på din afspiller? (alternativt din receiver).

Det er selvfølgelig indstillet, men den indstilling er i forvejen småting i forhold til, hvor stor forskellen mellem de to.

 

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man
 
Munken
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 209
Sendt: 04 September 2007 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Jeg hørte omtalte klip på Iron Mans setup i søndags, og der er ikke tale om noget der kan være "fejlindstillet"!

For det første tror jeg på hans evner til at kalibrere et så "simpelt" system. Simpelt forstået på den måde, at der jo ikke er så mange parametre, at justere på. For det andet, er forskellen så stor at det ikke kan være et justeringsspørgsmål.

Det er en real forskel fra puf til BANG!

Det kan jo muligvis som tidligere foreslået, være fordi processeren ikke kan "overskue" at mangle en centerkanal, men så lidt processerkraft må der bare ikke være i et nyt produkt...



__________________
www.headgear.dk
Et rent høretelefon-site
Til top Vis Munken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Munken
 
OleH
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Januar 2007
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 49
Sendt: 13 September 2007 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

AV Precision, jeg er selv i den fase hvor jeg skal ud og have mig en Blu-Ray afspiller man kan ikke rigtig gennemskue det med Dolby True HD, DTS HD, DTS Master 7.1 PCM.

Jeg har en VSX-AX4ASi-S med HDMI 1.2a og 7.1 analog input og måske 7.1 PCM via HDMI, hvilket jeg ikke rigtig kan finde ud af om den har.

Har alle Blu-Ray afspiller 7.1 PCM ud samt dekoder for de nye formater? som så kan sendes ud via HDMI eller som jeg har forstået så er det kun den nye Sony "den til 7.000" og Panasonic BD10 som har DTS HD Dolby True HD dekoder etc. med en 7.1 kanals digital HDMI udgang samt BD 10 har også en 7.1 analog udgang.

Jeg ønsker IKKEat skifte min VSX-AX4ASi-S men ønsker at finde ud af om jeg har mulighed for at køre 7.1 PCM ind i min VSX-AX4ASi-S via HDMI 1.2a. Pioneer kan ikke oplyse mig om det vil virke

Hilsner.

Ole H

Til top Vis OleH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleH
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 13 September 2007 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Da de har HDMI 1.2a som jo kan sende SACD og ADV-Audio over HDMI, skal den også havde 5.1 PCM over HDMI, men hvis du skal op på 7.1 PCM, skal de lige opdateres (som hvis kun kan gørres af pioneer værksted).

Sjovt at pioneer ikke ved noget om dette ????

Alle HD-DVD og Blu-ray afspille kan sende op 7.1 PCM ud over HDMI.

Prøv om du kan låne en HD afspille, for at prøve dette.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
urte
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 859
Sendt: 13 September 2007 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Til top Vis urte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af urte
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes