Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. maj 2025 | 02:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Kanes lydunivers (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 November 2007 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Side 1: Signalkabel på besøg: Mictor Clearwater

Side 2: Mini signalkabeltest: Lille test af 5 signalkabler

Side 3: Ny forstærker (Rega Brio)

Side 3: Ny lejlighed og ny DAC (Stello DA220 MKII)

Side 5: Ny forstærker til mine AKG K1000 hovedhøjtalere (Acoustic Masterpiece AM-201)

Nyeste billede

Kilden: Har skiftet fra Benchmark DAC1 til Stello DA220 MKII. Benchmarken kunne godt blive lige vel analytisk og lidt steril i det og efter at have hørt stelloen et par gange, var sagen klar.

Forstærker: Har skiftet fra Audia flight Two til Rega Brio. Umiddelbart en nedgradering, men Brioen gør det nu godt. Dog er det nok den der står først overfor en udskiftning.

Højtalere. Mine elskede Xavian står her stadig og der bliver de i lang tid fremover - jeg kan simpelthen ikke forestille mig noget bedre til prisen.

Kabler: Blue Jeans over hele linjen.

Kilde: Jeg er sprunget på squeezebox bølgen, og har investeret i en SB3. Den lyder overraskende godt i
sig selv, men det hele kommer lige lidt mere på plads med en DAC1, så sådan en har jeg også fået fat i. Den har også den
behagelige fordel at den har en ganske udmærket hovedtelefonforstærker indbygget, det nyder mine Grado SR225 godt
af.

Forstærker: Jeg skrev i mit oprindelige indlæg at jeg gik efter et minimalistisk look – det er ikke ligefrem
det jeg er nået frem til, men det ser stadig godt ud. Jeg kiggede mod Fyn og fik et så godt tilbud på en Audia flight Two at
jeg ikke kunne sige nej.
Første indtryk? Den er dælme stor og tung! Når jeg får mere plads skal jeg have fat i et ordentligt møbel, for lige
nu er mit ikea møbel på hårdt arbejde.

Højtalere: Det er på denne del af kæden jeg har brugt mest tid og lyttet til en masse forskelligt. Det endte
med at det var en outsider der vandt, så nu står der et sæt Xavian Giulietta hjemme i stuen. Jeg har lyttet til Monitor Audio
GS 20, System Audio 1750, Martin Logan Source, Dali Mentor 1,2 og 5 og B&W CM1, 705 og 805 og så altså Xavian, både
Duetto og Giulietta. Af disse er det efter mine øre kun ML Source der er bedre, men den er også noget dyrere og meget lidt
praktisk – så valget faldt på Giuliettaen der i udtryk ligger mellem Dali meget lyse detaljerede lyd og B&Ws mere mørke og
fyldige lyd.

Kabler: Lige nu kører jeg med Dali Silver Wave til højtalerne, et gammelt QED mellem DAC1 og Audian og
med standard strømkabler. Så det er her de næste udskiftninger skal komme, så gode forslag modtages gerne, specielt til
signalkabel, da det nok er det jeg vil kigge på først.

Benchmark DAC1

SB3, DAC1 og Audia flight Two

Xavian Giulietta med tøj på

Xavian Giulietta uden tøj

Lækre ScanSpeak enheder</O:P></SPAN>

____________________________________________________________ ______

OPRINDELIGT INDLÆG

Jeg starter ikke ud med billeder, for den primære grund til at starte denne tråd er at dele de overvejelser jeg løbende vil
gøre mig i jagten på drømme anlægget (hvis jeg på nogen måde bryder nogle forumregler må i lige sige til, så skal jeg nok
smide et par billede af mit nuværende setup).

Sagen er nemlig den at mit nuværende ”anlæg” skal skiftes ud. Jeg er heldigvis ikke længere studerende og har nu råd til at
bruge lidt penge.Scenariet er som følger:

Rummet: ca. 6x4 meter, med lavt til loftet Anlægget kommer til at stå på den ene langside, men det kan desværre kun fylde
halvdelen af væggen, dvs. der kommer ca. 3 meter mellem højtalerne og man ryger ud i en lidt kedelige
hjørneplacering for den ene højtaler.

Musikken: Primært guitarbaseret musik. Alt fra Doors, Led Zeppelin, Ramones, Clash over Cure, Joy Division til Oasis,
Radiohead, Muse osv. Jeg hører dog også noget elektronisk en del vokal og i de senere år også mere og mere klassik og
jazz.

Lyden: Jeg er ikke et bashoved. Jeg skal ikke nødvendigvis mærke bassen, men jeg skal kunne høre den. Den skal ikke
buldre og brager, men være fast, præcis og hurtig. Der skal være et godt perspektiv, så instrumenterne ikke ´mudrer´
sammen og det skal være muligt at få alle detaljer med. Diskanten skal dog ikke være alt for skarp, så det bliver trættende
at lytte. Først og fremmest skal det dog være musikalsk – jeg skal ikke lytte til elektronikken men til musikken.

Design: Det skal være simpelt og lækkert at se på, både anlæg og højtalere. Højtalerne må gerne være gulvhøjtalere, men
de skal ikke fylde alt for meget. Med andre ord, WAF skal være høj.

Jeg har endnu ikke været ude og lytte til så meget. Hidtil er det blevet til et lyt på et par SA 1750 der spillede på Rega
Saturn og Rega Mira3. Dem kunne jeg faktisk godt lide, specielt vokal var fremragende på dem, men igen, min reference er
nærmest ikke eksisterende, så alt lyder bedre end det jeg har. Indtil videre, ud fra de krav jeg har opstillet og det jeg har
læst rundt omgang, tænker jeg at jeg vil lytte lidt nærmere til et par minimalistiske setups som f.eks. noget Densen eller
Primare på SA 1750 eller Audiovector K3. Og så måske et mere ’muskel’ anlæg som f.eks. MF A5 på et par Monitor
Audio GS20 for lidt variation.

Kommentarer, gode råd og forslag modtages med kyshånd.

Sansa Clip+ -> KSC75, PortaPro eller Etymotic ER4P
Til top Vis Kane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kane

shotty
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: København
Sendt: 07 November 2007 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Hej Kane
Har du hørt SA Ranger - efter sigende den mest musikalske højttaler SA har lavet længe. Har desværre ikke selv hørt den - men skal meget snart. Om den er WAF'ed er en smagssag, men de fleste af SA's produkter plejer ikke at skræmme damerne.

Jeg er selv svært tosset med Marantz - synes det er meget musikalsk, en anelse mørkt og spiller efter min mening godt sammen med SA.
Ved ikke hvordan du har det med brugtkøb, men en ide fra brugtmarkedet:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=60000
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=59999

ialt 17.000 kr.

Så er der gode penge tilbage til både højttalere og kabler....

Eller må jeg give dig helt ret - Rega spiller fantastisk. Har selv deres mindste højttaler i stuen (R1), og den er jeg helt tosset med.
Måske en Rega R5 eller R7 kunne være spændende at lytte til? - Her kommer WAF faktoren så ind i billedet. Er ikke selv tosset med designet på Regas større modeller, men lyden er der bestemt ikke noget i vejen med...

Held og lykke på jagten...

vh
Shotty
Til top Vis shotty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shotty

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2007 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Hej Shotty, tak for inputtene.

Jeg har ikke hørt SA Ranger, men den er bestemt spændende omend den måske er lidt overkill i forhold til det relativt beskedne rum jeg skal spille op. Prisen er måske også lige i den pebrede ende.

Ang. brugtkøb. Jeg ved at der er mange penge at spare og at folk med udstyr i disse prisklasser passer på grejet, men jeg må indrømme at jeg har det lidt svært ved at skubbe mig selv ud over den barriere. Men det er ellers et meget godt forslag du kommer med.

Det var ny mest højtalerne jeg kommenterede på, men Saturn og Mira3 skal naturligvis også have deres del af æren. De har dog begge diskvalificeret sig ved deres design - det er ikke pænt og jeg er heller ikke fan af toploadingen på Saturnen. Skal jeg nogensinde have noget Rega, må det blive en pladespiller - men det er en helt anden historie

Men jeg må ud og lytte noget mere, det er i sidste ende den eneste måde man kan tage en beslutning på. Men jeg er glad for forslagene. 

shotty
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Sendt: 07 November 2007 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Hej igen
Ja ranger er ikke den billigste højttaler, men heller ikke den dyreste he he...
Jeg spiller selv på SA 1280 mk2, og jeg finder den utrolig behagelig i et rum, der er på størrelse med det du selv skal spille i, så jeg tror ikke
Rangeren er specielt overkill i forhold til dit rum. Jeg har dog megahøjt til loftet - at du har lavere til loftet, skal du rent akustisk bare være glad for.

Mht. til hjørneplaceringen af dine ene højttaler, skal du være opmærksom på evt. bagudvendte basrefleksporte - de kan nogen gange være svære
at styre. Jeg synes dog generelt SA's højttalere er nemme at kontrollere. Ellers kan Rega altså, som jeg nævnte før, også et eller andet med
højttalere. De er meget placeringsvenlige, og top musikalske....

god jagt
Shotty
Til top Vis shotty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shotty

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2007 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Så er der lidt nyt igen. Jeg har i jagten på vellyd været på besøg hos TC (flinke folk i øvrigt) et par gange.

Jeg havde udset mig Monitor Audio GS20 som alternativ til System Audio 1750 og tog derfor ind til TC for at få et lyt. I første omgang havde jeg ikke så meget tid, men jeg fik en halv time i selskab med GS20 og TCs 300k Moon setup, som nogle af jer måske hørte på den netop overståede messe. Jeg kan ikke sige andet end at det lød godt. Der var mere punch i bassen end jeg havde oplevet med SA1750 og GS20 lød i det hele taget meget ubesværet, selv da der blev skruet rigtig højt op. Men som nævnt har jeg ikke 300k, men nærmere 30k, så jeg lavede en aftale om at komme fordi igen, hvor jeg havde lidt mere tid, og hvor jeg kunne lytte på GS20 på nogle setups der passede min pengepung lidt bedre.

Der gik en uges tid og så var jeg tilbage i TC, hvor der vankede en overraskelse. De havde fået nogle nye højtalere hjem, som faldt inden for mit budget, så dem skulle jeg selvfølgelig også havde hørt på – men først til GS20erne.

Jeg skulle lytte på noget der passede lidt bedre til mit budget og TC foreslog at vi lyttede til Atoll, Rotel og Audiolab. Jeg havde medbragt en del musik selv, og lagde ud med at lytte til lidt forskelligt for at få et indtryk af højtalerne og rummet. Derefter valgte jeg et referencenummer – Mercury Revs ’funny bird’  - og så kunne jeg begynde. Vi lagde ud med Atoll (IN100 og CD100), der havde en meget lækker fyldig lyd, men desværre også en ret skarp top som jeg ikke helt kunne forlige mig med. Vi fortsatte til Rotel (RA1062 og RCD1072) der var lidt mere tyndbenet, men til gengæld med en mere behagelig top. Endelig sluttede vi af med Audiolabs 8000 serie med forforstærker, effekt og CD. Den havde en meget stor og fyldig lyd, men det blev desværre også lidt mudret, ikke med helt så mange detaljer som de to andre setups kunne præstere. Desværre var det overordnede indtryk af GS20erne lidt skuffende på alle tre setups. Bassen var noget mudret og slet ikke så fast og præcist som da jeg havde hørt den på Moon setuppet, i det hele taget savnede jeg noget dynamik og indlevelse. Så indtrykket var at GS20 måske ikke var de rigtige højtalere for mig, når jeg ikke havde råd til at spænde noget bedre/kraftigere foran dem.

Men hvad skulle jeg så gøre? – nå jo, der var jo overraskelsen, de nye højtalere som TC lige havde fået hjem.

Martin Logan siger du? Jeg tyggede lidt på navnet, det eneste jeg vidste, var at det var elektrostathøjtalere og at de som regel kostede en del mere end hvad mit budget lagde op til. Men ikke sidste nye skud på stammen – Source, som er MLs bud på en budgethøjtaler. Bevares 10.000 kr. pr. stk. er da stadig en sjat, men i forhold til MLs øvrige sortiment er det bestemt ikke galt. Men hvordan lyder den så? Ja, først skulle vi lige finde det bedste setup, og det viste sig hurtigt at være Atoll, hvor MLerne tøjlede toppen så den var til at holde ud og resten bare var lækkert, fyldigt, åbent og detaljeret.

Jamen hvordan lyder den så? Med et ord fantastisk! I forhold til GS20 var lyden mere åben, sprød og med mere perspektiv og detalje. Bassen var fast, præcis og hurtig. Jeg smed en masse forskelligt musik efter ML Source, og den skuffede ikke, den gjorde stort set alt rigtigt. System of a Down væltede ud i rummet og tæskede løs på mine trommehinder så det var en fryd. Alison Krauss var stemningsfyldt som intet andet og har sjældent lydt smukkere – jeg kunne skelne en hver stemme for sig, i det som jeg altid tidligere har hørt som et stort kor. The Clash swingede helt eventyrligt og lød præcist så intenst som de skal. Erykah Badus live album var ligesom at være der selv og når jeg hørte Michel Camillo kunne jeg fornemme hans anslag på tangenterne – helt fantastisk.

Men hvad – hvorfor er der så ikke allerede billeder af min stue med et par ML Source? Tjah, måske kommer der det også, men jeg tror det ikke. Elektrostater er fantastiske men de er noget specielle og fylder godt til i en lille toværelses kælderlejlighed. Fruen i huset var heller ikke så imponeret af designet, men hun skal nu have lov til at lytte til dem, inden hun nedlægger veto;-). Jeg er slet ikke i tvivl om at jeg skal eje elektrostatiske højtalere engang, men jeg tror ikke det bliver nu – det må blive når jeg får mit eget lytterum;-).

Men hvad så nu? Ja, jeg skal tilbage til SA1750 og give dem et seriøst lyt. Det samme med SA Ranger som er blevet mig foreslået og jeg tænker også Audiovector K3 i diverse udgaver. Noget andet jeg bør lytte til?

Jagten fortsætter – forslag modtages gerne!     

Deeablo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 November 2007 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

Hej du...

Hvorfor ikke prøve at lytte til en Rega Apollo, Cayin B252b og et sæt Vienna Baby grand? Der er både klasse lyd og design for pengene. Desuden er der penge tilovers til lidt kabel lir. Desuden kommer det ikke til at sprænge dit budget.

Fortsat god jagt.

Deeablo

Nordost flatline
kommer snart Audiovector MI3
Til top Vis Deeablo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Deeablo

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 November 2007 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Budget 30 - 40.000:

Højttalere/ Vienna Baby Grand brugt: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=60739

Så har du ca. 30.000 til køb af cd+ forstærker. Så at Vassagohifi havde to set af

Audia Flight CD two + Audia flight int. two til knap 30.000.

Det efterlader vel et par tusinde til kabler + lidt god rødvin.

Mvh

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2007 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Tak for forslagene, de er meget kærkomne.

mn1974 skrev:

Så at Vassagohifi havde to set af

Audia Flight CD two + Audia flight int. two til knap 30.000.

Hvor ser du det henne? Kan ikke umiddelbart se noget på hjemmesiden - men det lyder da bestemt interessant.

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 November 2007 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

hmmm, det var i sidste uge, kan ejheller finde det, prøv da lige at skrive en mail til Vassago Hifi.

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2008 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Billeder flyttet til første post.

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 12 April 2008 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Flot og enkelt setup du har fået anskaffet dig.

Er selv den glade ejer af Audia Flight One. De laver super fede forstærkere.

Mht. både signalkabler og højtalerkabler, kan jeg anbefale Cardas og Kimber. De laver begge super gode kabler. Bruger selv begge slags.

Igen, stort tillykke med det nye grej.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2008 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Tak for det, jeg er også meget tilfreds med hvad jeg har fundet frem til.

Puh, Audia Flight One - jeg kan næsten ikke forestille mig hvor stor den må være, men den spiller garanteret fantastisk!

Nogle der har forslag til hvor man kan låne en god bunke signalkabler med hjem, så man kan lytte i vante omgivelser?

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 April 2008 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

sådan en bencmark dac1, hva slipper man ca. for den?
Til top Vis cube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cube

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2008 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

cube skrev:
sådan en bencmark dac1, hva slipper man ca. for den?

Ja, det kommer jo an på om man skal have med eller uden USB input og så selvfølgelig hvor man køber.

Jeg købte min her, uden problemer. http://www.thomann.de

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 April 2008 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Kane skrev:

Tak for det, jeg er også meget tilfreds med hvad jeg har fundet frem til.

Puh, Audia Flight One - jeg kan næsten ikke forestille mig hvor stor den må være, men den spiller garanteret fantastisk!

Nogle der har forslag til hvor man kan låne en god bunke signalkabler med hjem, så man kan lytte i vante omgivelser?

Flight One er en temmeligt stor forstærker, ja. Og så vejer den 26 kg.

Du kan prøve at snakke med Rene fra VassagoHIFI, han plejer at være yderst behjælpelig mht. udlån. Han er en super flink gut.

sprinter
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 27 December 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 April 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Hej Kane

Lækkert set-up du har - spændende sammensætning.

MHT dit stakkels IKEA møbel og den lettere bananform det efterhånden får at sådan en kampvægt, så kan du jo bare købe et ekstra ben eller to til det - de fås i løs vægt - en kammerat har løst netop samme problem med samme møbel på den måde.

Venligst

Til top Vis sprinter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sprinter

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2008 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

@wildstyle

Rene er helt sikkert en super gut. Spørgsmålet er bare om han overhovedet har kabler jeg har råd til at betale

@sprinter

Jeg takker. Jeg er stadig meget tilfreds, jeg synes virkelig jeg har fået noget for pengene - en vigtig faktor for mig.

Med hensyn til møblet er det også den løsning jeg umiddelbart vil gå efter, når der nu ikke lige er plads til et dedikeret hifimøbel.

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 April 2008 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Kane skrev:

@wildstyle

Rene er helt sikkert en super gut. Spørgsmålet er bare om han overhovedet har kabler jeg har råd til at betale

@sprinter

Jeg takker. Jeg er stadig meget tilfreds, jeg synes virkelig jeg har fået noget for pengene - en vigtig faktor for mig.

Med hensyn til møblet er det også den løsning jeg umiddelbart vil gå efter, når der nu ikke lige er plads til et dedikeret hifimøbel.

Du kan jo prøve at høre ham ad, han plejer jo at være til at handle med.

Men det ved du jo nok godt.

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2008 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Så kom der et kabel på besøg - Mictor Clearwater XLR.

Det er egentlig købt til et hovedtelefonsetup, men hovedtelefonforstærkeren er blevet forsinket, så nu er mictorkablet kommet på visit - og det gør det ganske godt.

Som sagt er sammenligningsgrundlaget meget begrænset - et Qunex kabel, men det har været sjovt at opleve forskellen. Der er ligesom blevet mere ro i lydbilledet og der er blevet mere mellemrum eller luft mellem intrumenterne.

Om det er den balancerede drift eller kvaliteten af kablet der gør forskellen ved jeg ikke - men lækkert er det. Jeg er dog stadigvæk på jagt efter et signalkabel, der skal sættes ind når mictor kablet får andre opgaver. Jeg skal dog lige have frigivet nogle midler så jeg kan købe lidt forskelligt ind - der er desværre ikke så mange forhandlere der låner ud, det er mere på returretten det foregår er mit indtryk.

Det var alt for nu. Jeg slutter lige af med et par billeder af mictorkablet i Benchmarken.

Deeablo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 April 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

rendyrket blær Clap

Nordost flatline
kommer snart Audiovector MI3
Til top Vis Deeablo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Deeablo