Side 1: Signalkabel på besøg: Mictor Clearwater
Side 2: Mini signalkabeltest: Lille test af 5 signalkabler
Side 3: Ny forstærker (Rega Brio)
Side 3: Ny lejlighed og ny DAC (Stello DA220 MKII)
Side 5: Ny forstærker til mine AKG K1000 hovedhøjtalere (Acoustic Masterpiece AM-201)

Kilden: Har skiftet fra Benchmark DAC1 til Stello DA220 MKII. Benchmarken kunne godt blive lige vel analytisk og lidt steril i det og efter at have hørt stelloen et par gange, var sagen klar.
Forstærker: Har skiftet fra Audia flight Two til Rega Brio. Umiddelbart en nedgradering, men Brioen gør det nu godt. Dog er det nok den der står først overfor en udskiftning.
Højtalere. Mine elskede Xavian står her stadig og der bliver de i lang tid fremover - jeg kan simpelthen ikke forestille mig noget bedre til prisen.
Kabler: Blue Jeans over hele linjen.
af.
Forstærker: Jeg skrev i mit oprindelige indlæg at jeg gik efter et minimalistisk look – det er ikke ligefrem
det jeg er nået frem til, men det ser stadig godt ud. Jeg kiggede mod Fyn og fik et så godt tilbud på en Audia flight Two at
jeg ikke kunne sige nej.
Første indtryk? Den er dælme stor og tung! Når jeg får mere plads skal jeg have fat i et ordentligt møbel, for lige
nu er mit ikea møbel på hårdt arbejde.
Højtalere: Det er på denne del af kæden jeg har brugt mest tid og lyttet til en masse forskelligt. Det endte
med at det var en outsider der vandt, så nu står der et sæt Xavian Giulietta hjemme i stuen. Jeg har lyttet til Monitor Audio
GS 20, System Audio 1750, Martin Logan Source, Dali Mentor 1,2 og 5 og B&W CM1, 705 og 805 og så altså Xavian, både
Duetto og Giulietta. Af disse er det efter mine øre kun ML Source der er bedre, men den er også noget dyrere og meget lidt
praktisk – så valget faldt på Giuliettaen der i udtryk ligger mellem Dali meget lyse detaljerede lyd og B&Ws mere mørke og
fyldige lyd.
Kabler: Lige nu kører jeg med Dali Silver Wave til højtalerne, et gammelt QED mellem DAC1 og Audian og
med standard strømkabler. Så det er her de næste udskiftninger skal komme, så gode forslag modtages gerne, specielt til
signalkabel, da det nok er det jeg vil kigge på først.
Benchmark DAC1
SB3, DAC1 og Audia flight Two
Xavian Giulietta med tøj på
Xavian Giulietta uden tøj
Lækre ScanSpeak enheder</O:P></SPAN>
____________________________________________________________ ______
OPRINDELIGT INDLÆG
Jeg starter ikke ud med billeder, for den primære grund til at starte denne tråd er at dele de overvejelser jeg løbende vil
gøre mig i jagten på drømme anlægget (hvis jeg på nogen måde bryder nogle forumregler må i lige sige til, så skal jeg nok
smide et par billede af mit nuværende setup).
Sagen er nemlig den at mit nuværende ”anlæg” skal skiftes ud. Jeg er heldigvis ikke længere studerende og har nu råd til at
bruge lidt penge.Scenariet er som følger:
Rummet: ca. 6x4 meter, med lavt til loftet Anlægget kommer til at stå på den ene langside, men det kan desværre kun fylde
halvdelen af væggen, dvs. der kommer ca. 3 meter mellem højtalerne og man ryger ud i en lidt kedelige
hjørneplacering for den ene højtaler.
Musikken: Primært guitarbaseret musik. Alt fra Doors, Led Zeppelin, Ramones, Clash over Cure, Joy Division til Oasis,
Radiohead, Muse osv. Jeg hører dog også noget elektronisk en del vokal og i de senere år også mere og mere klassik og
jazz.
Lyden: Jeg er ikke et bashoved. Jeg skal ikke nødvendigvis mærke bassen, men jeg skal kunne høre den. Den skal ikke
buldre og brager, men være fast, præcis og hurtig. Der skal være et godt perspektiv, så instrumenterne ikke ´mudrer´
sammen og det skal være muligt at få alle detaljer med. Diskanten skal dog ikke være alt for skarp, så det bliver trættende
at lytte. Først og fremmest skal det dog være musikalsk – jeg skal ikke lytte til elektronikken men til musikken.
Design: Det skal være simpelt og lækkert at se på, både anlæg og højtalere. Højtalerne må gerne være gulvhøjtalere, men
de skal ikke fylde alt for meget. Med andre ord, WAF skal være høj.
Jeg har endnu ikke været ude og lytte til så meget. Hidtil er det blevet til et lyt på et par SA 1750 der spillede på Rega
Saturn og Rega Mira3. Dem kunne jeg faktisk godt lide, specielt vokal var fremragende på dem, men igen, min reference er
nærmest ikke eksisterende, så alt lyder bedre end det jeg har. Indtil videre, ud fra de krav jeg har opstillet og det jeg har
læst rundt omgang, tænker jeg at jeg vil lytte lidt nærmere til et par minimalistiske setups som f.eks. noget Densen eller
Primare på SA 1750 eller Audiovector K3. Og så måske et mere ’muskel’ anlæg som f.eks. MF A5 på et par Monitor
Audio GS20 for lidt variation.
Kommentarer, gode råd og forslag modtages med kyshånd.