Forfatter |
|
larssc Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2007 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 107
|
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei alle vinyl elskere! Det er en stund siden jeg har vært inne med noe prosjekt her på forumet, så det er vel på tide med noe nytt. Denne gangen er det å lave meg en platevasker ,som jeg har gått og grublet på en tid, og som jeg har stor tro på. Platevaskerne som er i salg i dag er sikkert brukbare nok, men de tungvinte å bruke, de støyer mye, og man kan kun vaske 1 plate av gangen. Det har jeg tenkt å forandre på  Jeg har gjort hele prosjektet ferdig, men vil ikke legge alle kort på bordet med en gang. Ønsker meg en liten diskusjon på om fordeler og bakdeler, som dere ser det  Denne skal være "fullautomatisk" i den forstand at man skal kunne gjøre den klar, la den gå (mens man hører på musikk) og slå seg av når den er ferdig. Den skal kunne vaske opp til 15 plater ad gangen. Her er tegningen på hvordan jeg fra starten av tenkte jeg skulle ha den. (håper dere forstår den) Kom gjerne med synspunkter!  Her motoren som skal drive det hele. Den er på 24V og har en omdreining på 26/min. Dette skal jeg få forandret til 6-7V og en omdreining på ca 10-12/min. Dette for at det skal gå så sakte som mulig, slik at den delen av platene som er i vandet er der så lenge som mulig av gangen. Mvh Lars
|
Til top |
|
|
larssc Forum Bruger

|
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg arbeider som CNC operatør, og fræser dagligen i materialer som akryl, PEHD,Polycarbonat og POM, derfor er det naturlig for meg å lave dette stativet i akryl. Her har vi hva vi kaller en "knække" maskin. Den har varmetråder som varmer begge sider på et lite felt som derefter knækkes i de grader man ønsker:   Tunge lodd legges på for å holde æmnet på plads mes det kjøles:  Jiggen kan settes i det gradeantall man ønskerpå "knækken". Her er det 90 grader:  mvh Lars
|
Til top |
|
|
larssc Forum Bruger

|
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til neste uge skal jeg besøke dejlige Danmark. Jeg skal på besøk til et firma, Repsol i Brønderslev, for å se hvordan de lager akrylplater. Det blir skikkelig spennende  mvh Lars
|
Til top |
|
|
HenrikW Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1177
|
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Larssc, meget spændende projekt! Glæder mig til at se flere billeder! Men hvor kommer ultralyden ind i billedet hvis den benytter væske til rensning?
Mvh. Henrik __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
|
Til top |
|
|
larssc Forum Bruger

|
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
HenrikW skrev:
Hej Larssc, meget spændende projekt! Glæder mig til at se flere billeder! Men hvor kommer ultralyden ind i billedet hvis den benytter væske til rensning?
Mvh. Henrik |
|
|
Hei Henrik!
Det sitter 3 transdusere i bunnen av karet på denne, som gir ut 40 KHz slik at all l**t løsner og faller ned til bunnen.:  Denne kjøpte jeg fra US for den nette sum av 2000 nok. (1800 dkr) Denne er med digitalstyrt varmeelement og tidsur. Ikke laver den mye støy heller. Kunn en lav susing. Her er det første utkastet, som jeg desverre bommet lidt på. Festebraketten for motor havnet på feil side, og jeg fant ut at jeg måtte fræse ut for handtaket  Men, man må alltid påregne sig litt fejl underveis når det er snakk om en prototype ikke? Det kommer til å bli bra til slutt      mvh Lars
|
Til top |
|
|
larssc Forum Bruger

|
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lavede selvfølgelig en ny, denne gang i frostet akryl. Synes dette er en mer passende farge til denne vaskeren, ikke?  Og denne gang husket jeg å fræse ut for handtaket   Og her er det store hjulet på plads, monteret på fruens strikkepinde for en test     mvh Lars
|
Til top |
|
|
Xipzou Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 139
|
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
eller noget af et set-up
lidt overkill men hey så længe det er et "Kill" er den fin i min bog 
|
Til top |
|
|
Xipzou Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 139
|
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte helt at sige!!

MEGET flot lavet
|
Til top |
|
|
larssc Forum Bruger

|
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, tak, Xipzou! En liten test av motorens plassering må til:  Avstandstykker som skal mellom hver vinyl:  Her har jeg lavet en boks til motoren. Lidt farver må det være:    Og her plassert på stativet:  mvh Lars
|
Til top |
|
|
reese Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 29
|
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lars
Det ser kanon got ud . Er det evt .muligt at købe en af dig.
mvh
torben
|
Til top |
|
|
larssc Forum Bruger

|
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
reese skrev:
Hej Lars
mvh
torben |
|
|
Tak for det Torben! Dette er et diy prosjekt som jeg ønsker å vise for å gi alle en idè, eller inspirasjon til å kunne utvikle, eller lave selv. Jeg ønsker ikke å gjøre dette til noe kommersielt. Jeg har fått spørsmål om det samme fra forum her i Norge, men har høflig avvist, noe jeg håber du også opfatter det som  Mvh Lars, diy'er
|
Til top |
|
|
reese Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 29
|
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lars
Det forstås, men det er altså et knaldgodt projekt.
mvh
torben
|
Til top |
|
|
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
larssc skrev:
reese skrev:
Hej Lars
mvh
torben
|
|
|
Tak for det Torben!
Dette er et diy prosjekt som jeg ønsker å vise for å gi alle en idè, eller inspirasjon til å kunne utvikle, eller lave selv. Jeg ønsker ikke å gjøre dette til noe kommersielt. Jeg har fått spørsmål om det samme fra forum her i Norge, men har høflig avvist, noe jeg håber du også opfatter det som
Mvh Lars, diy'er 
|
|
|
Super fedt projekt.
Jeg kan godt forstå du ikke vil lave en til alle, men jeg vil spørge om du ville ligge dine arbejds tegninger ud, det ville gøre det MEGET lettere for os andre at kopier dig  
Mvh
JmJ
|
Til top |
|
|
larssc Forum Bruger

|
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 05:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jean M Jarre skrev:
[QUOTE=larssc] [QUOTE=reese] Super fedt projekt.
Jeg kan godt forstå du ikke vil lave en til alle, men jeg vil spørge om du ville ligge dine arbejds tegninger ud, det ville gøre det MEGET lettere for os andre at kopier dig  
Mvh
JmJ |
|
|
Tak JmJ! Den eneste tegningen jeg har, er den dere ser øvert på siden her. Målene på stativet må jo gå ut i fra hvor stor vaskeren er i bredde, høyde, og dybde. Så blir resten hoderegning  mvh Lars
|
Til top |
|
|
larssc Forum Bruger

|
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 05:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som dere sikkert forstår, så er det alltid rom for forbedringer i et slikt prosjekt, og ideène dukker opp undervejs. Jeg kom på at det kunne være en fordel, for å lette motorens arbeidsvilkår, at bruke et kuglelager på den ene siden. Så da ble løsningen slik:  Her med mellomskiver og aksling, og en lidt mindre iøyenfallende farve på hjulet     mvh Lars
|
Til top |
|
|
larssc Forum Bruger

|
Sendt: 02 April 2008 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei igjen! Har fundert en stund på hvordan jeg skulle løse problemet med overføringen mellom aksel og det store hjul. Dette var det jeg kom opp med som løsning i første omgang: Rett og slett klemme sammen et rør, og gjøre det samme med akselen  Ikke den lekreste løsningen, men den virker    Og da ble det slik:  Det skal jo være lett og ta ut og inn, så noe enkelt måtte til.  På den andre side ligger den bare i en fordypning:  mvh Lars
|
Til top |
|
|
larssc Forum Bruger

|
Sendt: 05 April 2008 kl. 04:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her var det liv  SÅ dukket et problem op. Hjulet dekket panelet på vaskeren, som gjorde at jeg måtte ta stativet av og på for å få startet den  Her måtte jeg finne en lettvindt løsning umiddelbart. Men fant ut at jeg måtte finde en mer permanet løsning på sikt.    Lars
|
Til top |
|
|
Totoronto Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 436
|
Sendt: 05 April 2008 kl. 07:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jeg faldt lige over denne tråd, og må sige det er et rasende spændende projekt!!  Hvordan har du tænkt dig at beskytte pladernes labels (papiret i midten), mod væsken i karet ? Akryl afstandsstykkerne burde næsten have en gummi ring yderst på hver side, hvorefter en pladestrammer på hver side af plade "stakken" kunne presse alting sammen. Bare en tanke
|
Til top |
|
|
larssc Forum Bruger

|
Sendt: 05 April 2008 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Totoronto skrev:
Hej
Jeg faldt lige over denne tråd, og må sige det er et rasende spændende projekt!! Hvordan har du tænkt dig at beskytte pladernes labels (papiret i midten), mod væsken i karet ? Akryl afstandsstykkerne burde næsten have en gummi ring yderst på hver side, hvorefter en pladestrammer på hver side af plade "stakken" kunne presse alting sammen. Bare en tanke
|
|
|
Hei Totoronto! Det med beskyttelse av labelen er ikke nødvendig. Vandet går kun op til midt på avslutningsrillerne, og kommer ikke i kontakt med papiret. Denne "snurreren" går så sakte rundt, kun med 1 omdrejning per 4 minutt, så vandet har rent av for lenge siden. Jeg har prøvet den nå på 60 LP'er, og ingen av de blev våde. Det med gummi på afstandstykerne er ikke dumt uansett. Det hadde været lettere at klæmme LP'erne sammen. Noe å tenke på for mig, tak!
|
Til top |
|
|
larssc Forum Bruger

|
Sendt: 05 April 2008 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er løsningen på problemet med å ikke komme til panelet på vaskeren, et nytt hjul:    Lars
|
Til top |
|
|