Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 03 Juni 2008 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjovt du siger det med diskanten - solgte forleden nogle technics sb 4000 med alm papdiskant - den havde en meget fin lyd uden væsen og passede godt til den 555a derfulgte med
min JVC A-X77 som må være en lille bror til den JVC du nævner var nu ganske god - den rejste i sidste måned til et JCV museum i tjekiet - håber de tænder den en gang i mellem
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
Sendt: 03 Juni 2008 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Det der med, at vintageudstyr, som for øvrigt altid stille og roligt ender med at ændre definition gennem trådene (definitionen er, at det er udstyr, som har en særlig kulturel eller kvalitetsmæssig karaktér og bør være fra en tidligere industrikulturel epoke - typisk ikke under 25 år. Mange indlæg afslører, at blot udstyret er gammelt, så er det vintage - ikke sandt.
Desuden vil jeg gerne påpege, at vintageudstyr i denne definition aldeles ikke er detaljefattigt - dårligt opløst - anderledes rumoplevelser osv - . Hvis jeg skal påpege en forskel i lyden, så må det være, at klangidealet (frekvensgangen)har flyttet sig fra det varme, med vægten i det originale grundtonetoneområde i området mellem 80 og 1000 hz til en mere "tør" (støvet) gengivelse med en større vægt på en fremhævet diskantgengivelse og en større "oprydning" i bassen, så den fremstår mere tøt (nogel vil kalde dette "præcis"). Det gamle Vintageudstyr besad i høj grad både impulsvillighed i hele toneområdet - nøjagtig og opløst gengivelse og lader ikke "moderne" udstyr noget at ønske. Den tralse del af at besidde Vintageudstyr er, at man skal være oppe på dupperne med service og vedligehold - noget, som også vil komme med det udstyr, som i dag er af nyere dato.
Uden at skulle lyde "bedrevidende", hvilket jeg nok nemt kommer til, så vil jeg sige, at jeg har været musiker - hifi-enthusiast og lydtekniker i næsten 40 år- og HAR hørt, hvordan mange forskellige musikarter/instrumenter lyder både naturligt og forstærket- og skal jeg svinge min beskedne dommerpisk, så kommer vi (jeg?)ikke uden om, at moderne udstyr mangler en musikalsk dimension - varmen og nærværet - som måske forsvandt i vist omfang ved indførelsen af lydidealet "tør og "præcis" lyd. Dette lydideeal husker jeg skiftede omkring 1985-86 og holder stadig ved i især transistorerede konstruktioner og højttalere.
Hvis jeg var i mit onde sul, så kunne jeg påstå, at branchen i sig selv var med til at kaste ved på bålet, ved at indføre dette lydideal. Det var svært at sælge de store kasser - transmissionline - rigtige studio moniors - selvbyggerhorn osv - da fruerne i hjemmene ikke ønskede dette. Så måtte man konstruere HT-systemer, som betjente sig af små basser og der var lukket op for man kunne sælge anlæg båret af en fremherskende (oversat til salgssprog: detaljeret og præcis) diskantgengivelse i stedet. Denne diskant hører jeg aldrig i naturlige instrumenter - det er efter min mening en gang fis. |
|
|
Jeg ved ikke om din definition af ordet "vintage" holder. Men det holder absolut heller ikke at grejet bare skal være over 25 år. Det ældre "vintage" jeg bruger, er nok ikke nødvendigvis "vintage" grej, da jeg tager dele ud, og sætter sammen med mere moderne ting. Så mit selvbyg anlæg er mest et mix af lidt af hvert. Til gengæld er jeg ret enig i at vintage udstyr godt kan være ganske impulsvillig. Og også at bas og diskant er blevet ganske overfokuseret. Mit nuværende lydideal er vel nærmest lyden af en dampradio, udvidet i bund og top. Men kun i det omfang mellemtonenkvaliteten stadig bevares. Mine diskanter måler iøvrigt cirka 10 cm i diameter, der er jo nærmest en basstørrelse nu om dage.......
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juni 2008 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjulet skrev:
Mine diskanter måler iøvrigt cirka 10 cm i diameter, der er jo nærmest en basstørrelse nu om dage.......
|
|
|
Jeg fik mig da en ahaoplevelse da jeg fandt ud af at diskanten i mine isophon højtalere var en oval højtalerenhed på ca 7 x 12 cm - men diskant det kan den spille så det lyder rigtigt godt __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Juni 2008 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Mellemhjulet skrev:
Mine diskanter måler iøvrigt cirka 10 cm i diameter, der er jo nærmest en basstørrelse nu om dage.......
|
|
|
Jeg fik mig da en ahaoplevelse da jeg fandt ud af at diskanten i mine isophon højtalere var en oval højtalerenhed på ca 7 x 12 cm - men diskant det kan den spille så det lyder rigtigt godt
|
|
|
Jeg har aldrig rigtig prøvet med ovale enheder, de er nu ellers alt andet lige billigere end de runde. Jeg har en enkelt rund fra Isophon, og den klarer sig fint udfra et kort lyt. Forhåbentlig er dens makker på vej, men jeg har været lidt uheldig med pakker på det sidste. Den er fra starten af 50'erne. Isophon er jo et rigtig gammelt firma, de har bl.a. lavet det tyske svar på Tannoy, deres Orchester. Vi er dog ude i at diskanten bare sidder foran bas/mellemtone enheden og den er kun lavet i 12", så det er lidt falsk reklame her. Den var i forskellige versioner i produktion fra i hvert fald 1952 og op til ca. 1975. Ingen anelse om hvordan de lyder. Webside med information og masser af kataloger: http://www.lup-berlin.de/archiv/index.html
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Mellemhjulet skrev:
|
|
|
Jeg fik mig da en ahaoplevelse da jeg fandt ud af at diskanten i mine isophon højtalere var en oval højtalerenhed på ca 7 x 12 cm - men diskant det kan den spille så det lyder rigtigt godt
|
|
|
Er det sådan en fætter her? 
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror den er nyere - skal tjekke
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjov debat og jeg forstår hvorfor man ikke kan blive enige (SKAL man altid være enige?).
Jeg har om nogen et ben i hver lejr og kan godt sætte mig ind i begge parters synspunkter. Jeg har det omtalte nye highend med kabler i den absolut dyre ende samt nostalgiske apparater fra 50'erne, 60'erne og 70'erne. I visse sammenhænge spiller det faktisk sammen og klarer det glimrende.
Umiddelbart vil jeg sige, at der hvor vintage klarer sig bedste er mekanikken. De kunne noget dengang og at kigge ind i en Garrad, TD 124 eller en stor Revox eller Technics spolebåndoptager får mig til spontant at råbe "Fedt!". Men det er "fedt" på en anden måde end når jeg kigger ned i en nye Accuphase eller en moderne top højttaler med keramiske membraner og neodym magneter. To forskellige verdener kan man næsten sige, men de er begge formidlere af rigtig god musik.
Endelig er der så minderne. Det er lige som gammel musik, der får en til at tænke tilbage. Min første rigtige radio var en Beomaster 1000. Sådan en har jeg fået igen - den spiller (så er det sagt). Efterfølgeren var en Accuphase E202 - den har jeg også fået igen. Lyden er stor, varm og blød som en bamse. Der mangler lidt kontrol og detaljer, men den spiller fint. Sammenlignet med mit Accuphase fra dette århundrede er der bestemt ikke noget at hente.
Anderledes er det med pladespillere. Jeg har haft en TD-124 (som nu er solgt). Har en Technics SP10 mkII som på mange områder gør det bedre end nutidens akryl-kunst. Nyeste investeringer er Garrad 301 og en 401, som er ved at blive sat i stand. Jeg er spændt på om de lever op til det jeg har hørt, men rent mekanisk er det jo en fryd at kigge på.
Med hensyn til højttalere så har jeg hørt flere af de gamle. Rogers LS 3 5A, Quad, Yamaha NS 1000 og Tannoy m.fl. De spiller fremragende. Endnu bedre er gode gamle JBL eller Lansing i veldimensionerede horn (hvis eller man har pladsen). Men jeg mener nu nok at dagens teknik og computeroptimering af delefiltre m.v. kan høres. Mange nye højttalere har så den sammenhæng og de detaljer, der til dels kan mangle i noget af det gamle. Men om så "sjælen" er tabt, det skal jeg ikke kunne sige.
Hvad med alle de "nye" single ended koblede triode forstærkere, som nu er på mode. Er det vintage eller? De er godt nok bygget i dag, men ser man efter, er selve konstruktionerne ofter opkog af noget der ligge så langt tilbage som 30erne og 40erne.
For mit vedkommende eksisterer Vintage og Highend fint side om side - skal jeg så slås med mig selv? __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
For mit vedkommende eksisterer Vintage og Highend fint side om side - skal jeg så slås med mig selv? |
|
|
Nej men du skal stave Garrard med 3 r'er og ikke 2 - så bliver det nemmere at finde hvis man søger på lige netop det mærke.  Det eneste ikke vintage jeg har er noget cyrus - en xpa effekt og en cyrus cd6s cdafspiller - begge gør det fint men CD6s lyder kun rigtig godt når den spiller med mit quad 303-33-fm3 +rogers ls3/5a - den går slet ikke med mine tannoy-duelundhorn - de klare sig bedst med en ældre pioneer cd afspiller med kobberbund, den lyder næsten fremragende - for cd lyder aldrig helt ligeså godt som vinyl i mit univers. Mit grej står på arbejde - det lille Quad anlæg står i mit fotorum, min lange væg med revox i overflod står i tegnestuen og i mødelokalet står så monster duelundhornene med Garrarden og quad 510erne- hjemme har jeg noget småtteri da 4 katte, en hund, en kone og to teenagedøtre fylder alt rigeligt i et gammelt 80 kvm hus. Min td 124 står i limbo og ved ikke helt hvor den hører til mens den "Nye" Onkyo integra paldespiller er på prøve hos det lille quad anlæg. Jeg har altså lyd nok og elsker musik, jazz og klassisk i særdeleshed. Så har jeg bevidst valgt nyt fra - nej egentlig ikke - men jeg har ikke råd - og nu har jeg jo lyttet til en del nyt grej - og jeg tror at jeg, hvis havde jeg pengene ville bruge dem på service på mit gamle grej, måske et par Tannoy 15" DCs til et oversize duelundhorn, måske en tonearm til til Garrarden og en god monopickup - og måske noget vintage rør. En ting der er sikkert - så længe det er muligt vil jeg holde mig til noget som kan repareres med gængse komponenter - noget som ikke indeholder en masse lukkede sorte bokse med ukendt indhold. Sådan har jeg det med biler også - jeg har hverken lyst til airbags eller computerer eller gps. - Jeg har en sikkerhedssele og et krakkort udledt lidt heraf kan man måske også sige at en vintage bruger også kan være det lidt af princip - hvorfor hele tiden købe nyt og hvorfor smide ud når noget skal repareres - jeg kan ikke lide brug og smid væk. Tilbage til Tannoy i Duelundhorn - jeg tror man kunne sætte et sæt vilkårlige højtalere til 25 eller 50 K op ved siden af og jeg vil stadig vælge Tannoy - Tannoy kan muligvis mindre, er muligvis lidt ude af fase pga diskanthornets placering tilbage i enheden, mangler noget i top og bund, de bumler ind i nogle resonanser i hornet m.m- Men de kan spille min musik som jeg synes det skal lyde - ikke mudret og bamset men heller ikke overdetaljeret og knastørt - men dejligt lige midt i mellem. Af udsende holder jeg af "sølv" skuret alu med varm glød trækasser - helst så lidt lys som muligt - helst kun VU metre selvom begge min revox cassette maskiner har væmmelige dioder (revos er forresten grimt, men på en fed lab-agtig måde) - Min Luxman lyser med en hvis ring rundt om en lille sølv rund ting - det holder jeg af og jeg er meget glad for at huset ikke er badet i blå dioder. Skulle jeg udsende mæssigt have noget nyt skulle det være Holfi i trækabinetter men jeg har hørt det så lidt at jeg ikke kan huske rigtigt hvordan det løs __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld, undskyld, undskyld r-l-b ... GARRARD, GARRARD, GARRARD, GARRARD, GARRARD, GARRARD, GARRARD, GARRARD, GARRARD, GARRARD, GARRARD, GARRARD.
Men så skal du altså også selv stave det rigtigt! (... en tonearm til Garraden og en god ....) 
Med 4 katte, en hund, en kone og 2 teenagedøtre fatter jeg ikke hvordan du får tid til alt det vintage! Især teen-age piger kan skræmme MIG langt væk. (Har oplevet det). Efter en sådan oplevelse skal der meget cool jazz til at få blodtrykket ned igen 
De par gange jeg har hørt de store Tannoy Gold monteret i passende store kasser, må jeg også sige de gjorde det godt. En meget underlig oplevelse at høre en guitar i korrekt størrelse og et fint dybt lydbillede, når højttalerne fylder det hele. Man forventer på en eller anden måde at de spiller stort og overdriver, men det er bestemt ikke tilfældet.
Jeg har haft HOLFI .... Efter min mening var det bedste de lavede (laver?) deres batteridrevne effektforstærkere. De har dog også lavet nogle gode MC/RIAA forstærkere. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Men så skal du altså også selv stave det rigtigt! (... en tonearm til Garraden og en god ....)  |
|
|
   meget pinligt, men du fik pointen  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan altså ikke lade være! Nogle gange lyder vintage bare bedre:  Især hvis man (det er mig til venstre) kan danse til det. Og udendørs!  Philips AG-9119 (4 x 1,5 V batterier), en stak Sidney Bechet på Storyville-plader og en kølig flaske hvidvin! PQR
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvor er i kære   det er vintage kærlighed så det forslår
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
Jeg kan altså ikke lade være!
Nogle gange lyder vintage bare bedre:

Især hvis man (det er mig til venstre) kan danse til det. Og udendørs!

Philips AG-9119 (4 x 1,5 V batterier), en stak Sidney Bechet på Storyville-plader og en kølig flaske hvidvin!
PQR
|
|
|
Hold da op, det er bare kært, vintage kært __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
hvor er i kære  det er vintage kærlighed så det forslår
|
|
|
Takker (også til LouisBP)
Det er vel vintage-kærlighed (selvom det bare er 20 år siden til
efteråret siden jeg mødte min hustru Gitte). Men det var jo hende, der
bad mig bygge et hifirum til alt mit vintage-grej!
Den lille Philips er fra tirsdagens spejderloppemarked: 4 nye batterier og så var vi kørende.
PQR
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejligt Peter!
Musik - apparater - stemning - kærlighed - det er jo det, som det hele handler om!!!!!!
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oval enhed i kendt dansk ht , den ene bas er futtet af så nu ryger de ud ( skrev jeg bas ) Ærgerligt de har ellers spillet meget god musik i min barn/ungdom
Men jeg vil nok hellere have et sæt nyere end dem her

__________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
piobyte skrev:
Oval enhed i kendt dansk ht , den ene bas er futtet af så nu ryger de ud ( skrev jeg bas ) Ærgerligt de har ellers spillet meget god musik i min barn/ungdom
Men jeg vil nok hellere have et sæt nyere end dem her

|
|
|
Gem diskanterne, de fylder ganske lidt og kan altid bruges som reservedele af en værdigt trængende
|
Til top |
|
|
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|