Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 09:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: akustik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mick63
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Hej Alle Hifi rødder

Skal I ligesom jeg til at gøre noget ved akustiken i stuen, så jeg har jeg en ide her;

Troldtekt er et firma som producerer træbeton til diverse byggerier. Det anvendes til akustikdæmpning af lofter og vægge. Men de laver også akustikke malerier. Jeg har tænkt mig at bestille et par stykker. Det er ganske dekorativt samtidigt med at det har en nytteeffekt.

Selve motivet bliver printet på træbetonen og rammet ind i en alu-ramme. Har du selv et motiv, kan de kopiere den ned på materialet. læs videre nedenfor

http://troldtekt.dk/privat/specialprodukter/dekoration

Kunst af Jens Christian Vestergaard

L. Hammerich A/S og kunstmaler Jens Christian Vestergaard har indledt et samarbejde om at skabe dekoration til Troldtekt akustik. Med avanceret printerteknologi kan kunstværkerne reproduceres og printes direkte på Troldtekt. Alternativt kan maleren anvende panelerne som lærred og male unikke kunstværker direkte på akustik panelerne.

Kontakt eventuelt selv Jens Chistian. Vestergaard, hvis du har specielle ønsker til et motiv på GlobArt@globart.dk eller se malerens egen hjemmeside: www.artonet.dk.

Håber I kan bruge det til noget. I hvert fald et alternativ til akustikdæmpning

Produktet kan købes via en trælast/tømmerhandel

Til top Vis Mick63's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mick63

MartinLynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Hej MIck

Normalt er det bedste at bruge "rigid fiberglass" - fast stenuld som fås i diverse supermarkeder eller i mere færdig form fra Rockfon. Alternativt kan bruges specielt akustisk skum fra Auralex (alt andet skum siges at have dårlig absorbationsevne). Forsøg derfor at udskifte træbetonen med fiberglass - det kan sagtens laves flot, så du kan male på det - bemærk dog at malingen vil reflektere de højeste frekvenser.

Søg lidt på google eller se akustik-tråden på AVS - MEGET spændende læsning. Eller artiklen på realtraps.com fra Ethan.

Mvh Martin

Til top Vis MartinLynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinLynge

Mick63
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2008 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Hej Martin

Super det er også en mulighed.

Træbetonen er beklædt med Rockfon på bagsiden, så de har nok været klar over problemet.

jeg vil kigge på andet du nævner - takker for info

mvh Michael

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Hej med dig,

Jeg har lige testet Ghost's store og små basarbsorbtionsbats. I forvejen havde jeg 2 cornertraps også fra Ghost.

Effekten...? Ja hvis du nogensinde har oplevet hvor stort, åbent, rent og dynamisk et lydbillede gode højtalere er istand til at levere,ja så har du effekten af disse hos mig. Før disse var anlægget ikke rigtig værd at lytte på!

Efter denne lille prøvekøb har jeg bestilt nye som så også er pænere.

Hele herligheden er placeret bag højtalerne og skal indskærmes med gulv til loft gardiner. Et stort element er placeret strategisk bag en dør som normalt er åben og derfor ikke synlig, men til lytning skal lukkes pga. ekko fra tilstødende rum.

Prøv at lytte til jeres anlæg i et rum med god akustik, desværre tror jeg mange forretninger vil synes det er rigtig øv, da man jo så ikke behøver at købe sig fuldstændig idiotisk fattig for at få sublim lyd :o)

Akustik = Den største "joker" i hifi-verdenen!

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Mick63
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2008 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Hvor kan man købe/se disse Ghosts  ?

hvilke prisleje taler vi om ?

Jeg overvejer at lave nogle hjørne absorbers  af lamelmåtte - dækket af gardinstof

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Mick63 skrev:

Hejsa

Hvor kan man købe/se disse Ghosts  ?

hvilke prisleje taler vi om ?

Jeg overvejer at lave nogle hjørne absorbers  af lamelmåtte - dækket af gardinstof

Hej Mick,

Dem køber man hos Åge:         &n bsp;  http://www.aage.dk/shoppingsystem/produkter.asp?page=1&g ruppe=Akustik&brand=Ghost

Grunden til at de er så effektive i forhold til størrelsen er at det ikke bare er skum eller andet materiale, men komprimeret, med afstemning via indre membraner. Det betyder også at du får rigtig megen akuastik for visuelt relativt lidt materiale. Kønne er de ikke! Så en bevidst omgang i lytterummet er nødvendig.

Hvor er det egentlig utrolig så meget akustisk fnidder der lægger imellem lytter og anlæg i bare en almindelig stue!

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes