Forfatter |
|
paqi Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 617
|
Sendt: 08 Februar 2004 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har fået fat i et par gamle kabinetter af modellen "ægget" fra F3.( jeg tror de er derfra). Nu ligger det sådan at enhederne er fuldstændig mølædt og trænger til at blive skiftet OG så ønsker jeg ikke at have de enorme kasser til basser.
Ideen var at lave nogle fede højtalere i et cool design uden måske at skulle investere i nogle stor baskabinetter. Er der nogen herinde der har eksperimenteret med det? I givet fald hvilke enehder jeg skal bruge for at få god lyd ud af disse kabinetter??
Jeppe
|
Til top |
|
|
Renesemann Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 102
|
Sendt: 08 Februar 2004 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jeppe
Prøv og kontakte Morten fra www.dypaang-highend.dk han købte et par æg af mig for nogle år siden tror han puttede et par 15w-ko scan speak ( er ikke sikker på typpebetegnelsen) enheder i sammen med en god diskant. Han har e-mail mortenhansen@dypaang.dk Mht. de gamle enheder, dem må du ikke smide ud dem vil jeg godt gi et par flasker rødvin for
MVH Renésemann nicoline.rattenborg@vapnet.dk
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej pagi,
Det lyder til at du har fået fat i æggene fra Onken Focal, som solgtes midt firserne af F3-lyd. Det er blandt de ondeste mellemtoner jeg har set. En magnet som er de færreste basser værdige!
Kabinettet er nærmest genialt, tungt og stift (glasfiber armeret beton, tror jeg nok) og fri for skarpe kanter dvs næsten ingen diffraktionsforvrængning og så er de tilmed flotte!
Hvis jeg var dig, prøvede jeg at kontakte Alan Thwaites for råd og evt rep af enheder. Han har følgende email (har selv brugt ham til at få repareret en Focal basenhed til Trapez Xi):
atls@mail.dk
Han har vist været ansat hos F3 lyd engang...
Kan kun anbefale ham!
Held og lykke med dit projekt!
|
Til top |
|
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
Hvis jeg var dig, prøvede jeg at kontakte Alan Thwaites for råd og evt rep af enheder. Han har følgende email (har selv brugt ham til at få repareret en Focal basenhed til Trapez Xi):
Kan kun anbefale ham!
|
|
|
Også herfra. Alan er god.
Onken Focal var i øvrigt en fed højttaler. Den lød godt, og med den rigtige forstærker koblet på den, ku' man rive et hus ned
Sådan en Cerwin Vege med god lyd  dengang i hvert fald.
/vilmann __________________ Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Ja, jeg kendte en som havde et par. Han brugte et par Hiraga 40W klasse A, med 1 Farad (1.000.000uF) i hver kanal!!! I skulle have set stikkontakten når han tændte den (blå lyn). Til gengæld spillede den i flere minutter når han slukkede den!
Forøvrigt havde han en highfidelity forforstærker og en Linn Sondek LP12 med Fidelity Research F64 arm og Ortofon SPU pickup. Desuden havde han et par "Ny elektronik" subber. Jeg har altid beundret den grammo...
Jeg husker især Grace Jones, slave to the rythm. Jeg glemmer det aldrig. De mellemtoner gav virkelig smæk for skillingen... hvilket anlæg - suk, men det var også 15 år siden...
Jeg byttede mig til dem mange år efter (for et par Dali 7), men her trængte de til en virkelig god hånd og jeg opgav projektet og skød dem af...
Ja - det var dengang (som tiden går)....
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 03:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går ud fra at det er mellemtonerne der er mølædte? Så var det måske en idé at få dem repareret, istedet for blot at kassere dem. Men ønsker du at bruge dem, er der nok ingen vej uden om at supplere med et par baskasser - de klarer ikke bas alene.
For øvrigt, det oprindelige system med 'ægget' oven på et par Onken/Focal baskabinetter var nok effektivt, men havde osse en ret morderisk impedanskurve, såvidt jeg husker.
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kabinettet ("ægget") er vel godt nok? Så kan man måske stoppe en lille to-vejs konstruktion med gode enheder ind i og så bygge et par baskabinetter til. Det får selvfølgelig ikke meget med originalen at gøre, men måske en bedre lyd og en højere WAF kan kompensere lidt for det?
/U.
EDIT: Hvad er det for mellemtone/diskantenheder der sidder i nu?
|
Til top |
|
|
paqi Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for interessen i mit projekt!!
Selve ægget er aldrig blevet monteret op, så det er ikke engang malet endnu. De store kabinetter ønsker jeg slet ikke inden for mine døre. De er ALT for store og jeg har simpelthen ikke plads til en løsning af den slags. I dag har jeg et par Amadeus fra Dansk Audio Teknik som spiller ganske okay sammen med min gamle NAD 3155. Hvis det ikke kan lade sig gøre at få en basgengivelse der er dyb nok i selve ægget så havde jeg tænkt mig at lave nogle små baskabinetter der skulle hænge på væggen lige over gulvet. Selve ægget skal monteres på et beslag så de også hænger på væggen.
Jeg håber I kan se det for jer og måske kunne komme med forslag til enheder.
Jeg har sendt en mail til Alan i håbet om at han har nogle ideer, men ideer kan man aldrig få nok af vel?? 
Jeppe
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til CarrotMan:
Mellemtonen (dobbelt magnet, tung!) og 10" bassen er begge Focal. Mener at diskanten er Audax, men er ikke sikker...
Til pagi:
Jeg mener at ægget er hvidt og ubehandlet i de originale onken focal.
Jeg tvivler på at du kan få bas nok af det lille kabinet. Er vel 10-15 L indvendigt?
Du kan se et foto på dba.dk
|
Til top |
|
|
paqi Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey ppp_dk,
Du har ret, de er ubehandlet dem jeg også har. Ja jeg ved godt at kabinettet ikke er voldsomt stort. Måske der skal laves en konstruktion med en sub?
Jeppe
|
Til top |
|
|
brorlille Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 319
|
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej carrot
diskanten i f3's onken focal er en focal 120 med glasfibermembran (ikke kevlar)
mvh krydsmads
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det jeg havde i tankerne var at bruge æggene til en to-vejs konstruktion, og så supplere med et par baskabinetter (i en lidt mere diskret størrelse  ), f.eks. med 2 stk. 8" eller 1 stk. 10" enheder. Hvordan det rent praktisk skal realiseres og i hvilken prisklasse bestemmer du selvfølgelig selv.
/U.
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit spørgsmål gik egentlig mest på de fysiske mål på enhederne, for at snævre udvalget af "udskiftningsenheder" lidt ind.
/U.
|
Til top |
|
|
paqi Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Carrotman,
Det er lige nøjagtigt det jeg havde i tankerne... Spørgsmålet er bare at få fat i et sæt enheder der lyder godt sammen i netop det kabinet
J
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved du nogenlunde hvad volumen på æggene er?
/U.
|
Til top |
|
|
paqi Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror ikke der er mere end max 15 liter
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel også fint til en 5" (?) enhed. Lidt mere vanskeligt er det at både diskant og mellemtone har former som man stort set ikke bruger mere  . Det kan altså godt blive svært at finde noget som passer direkte i udskæringerne  . Er diskanterne OK?
/U.
|
Til top |
|
|
paqi Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja de der ud som om de godt kan bruges.. Netop udskæringerne var også noget af det jeg var lidt ops på....
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad måler mellemtoneenheden? (hulafstand og "diameter" på det bredeste sted?)
/U.
|
Til top |
|
|
paqi Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|