Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 22:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Cambridge Audio DacMagic (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 22
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:

Lyder spændende, jeg har lige bestilt et Prodigy Cube, og junior har en Dacmagic, så kan der rigtigt blive testlyttet og sammenlignet

Men jeg må da indrømme, at det ikke lige var mine forventninger - Dacmagic'en lyder rigtigt godt; men jeg syntes prisen var lige i overkanten til mit behov. Så det vil da glæde mig, hvis det viser sig at jeg har gjort et kup.

Ja en nuttet lille sag med rimelige spec. - lyden kender jeg ikke - og prisen er også langt nede. Men hvis det er DAC og fleksibel samling/brug af digitale signaler fås der i min verden mere for pengene ved DacMatic.

For mig ligner den lille Cube noget til en laptop/PC'en etc., og der smides penge + plads efter stik/komponenter for hovedtelefon. Cube er nok udtænkt til det mobile segment og DacMatic til at indgå som link i et HiFi anlæg... alene prisforskellen er ~1:3

Hmmm.. digital lyd er vist aldrig nogensinde specificeret ifm. HiFi  så lad os kalde det PsFi (pseudo-Fi eller snyde-Fi)

Glæder mig til en seriøs A B test erlingt -  du har jo begge lige ved hånden.

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

FinnC skrev:

Ja en nuttet lille sag med rimelige spec. - lyden kender jeg ikke - og prisen er også langt nede. Men hvis det er DAC og fleksibel samling/brug af digitale signaler fås der i min verden mere for pengene ved DacMatic.

For mig ligner den lille Cube noget til en laptop/PC'en etc., og der smides penge + plads efter stik/komponenter for hovedtelefon. Cube er nok udtænkt til det mobile segment og DacMatic til at indgå som link i et HiFi anlæg... alene prisforskellen er ~1:3

Hmmm.. digital lyd er vist aldrig nogensinde specificeret ifm. HiFi  så lad os kalde det PsFi (pseudo-Fi eller snyde-Fi)

Glæder mig til en seriøs A B test erlingt -  du har jo begge lige ved hånden.

Jep - enig. Digital lyd er heller ikke her hos mig defineret som helt "ægte" HiFi - der skal vinyl til, når det skal være HELT rigtigt (og med denne udtalelse ved jeg godt, at jeg får alle læsere af dette forum på nakken )

Men man kommer ikke uden om, at det til almindelig daglig musik forbrug og underholdning er et dejligt medie at håndtere. Lige et par playlister, og så kører det time efter time.

Så derfor var mit ærinde med købet af CUBE'n, også blot at få noget til en fornuftig pris, som var bedre end det indbyggede lydkort i den bærbare, der fungerer som afspiller af PsFi - MP3, FLAC.

Men nu må vi se, når det bliver muligt, skal vi have lavet en seriøs lyttetest af CUBE og Dacmagic.

Ved seriøs lyttetest sætter vi os ned og bruger det "gyldne øre" og lytter til noget godt produceret musik, på forskellige medier (LP, CD, FLAC, MP3), og lave en rigtig god subjektiv vurdering

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2009 kl. 02:23 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:

Jep - enig. Digital lyd er heller ikke her hos mig defineret som helt "ægte" HiFi - der skal vinyl til, når det skal være HELT rigtigt (og med denne udtalelse ved jeg godt, at jeg får alle læsere af dette forum på nakken )

Men man kommer ikke uden om, at det til almindelig daglig musik forbrug og underholdning er et dejligt medie at håndtere. Lige et par playlister, og så kører det time efter time.

.....snip...

Ved seriøs lyttetest sætter vi os ned og bruger det "gyldne øre" og lytter til noget godt produceret musik, på forskellige medier (LP, CD, FLAC, MP3), og lave en rigtig god subjektiv vurdering

Nej du får da kun hak af dem fra den vanlige frelste menighed - vi er jo også mange, som heldigvis fortsætter den analoge lyd.. (+ digital som lydtæppe, når man bruger hjernen til noget fornuftigt

Glæder mig til en god saftig og subjektiv test... efterhånden en sjældenhed

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2009 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Så er CUBE'n hentet påposthuset og sat til anlæget.

Det gjorde en forskel - klasser over PC'ens lydkort. Mere luft, mere diskant, mere bas og ikke mindst meget bedre dynamik. Så nu er også digital musik værd at lytte til (der mangler dog - naturligvis - stadig det bløde og musikaliteten fra ægte analog musik) - undskyld jeg kunne ikke lade være

Nu bliver det spændende at få samlet sammen til en rigtig lytte test med DacMagic'en; men der går nok lige lidt tid, da junior er flyttet til den anden ende af kongeriget. Men når vi har fået lyttet, skal I nok få en "anmeldelse".

Stig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Nu har Cambridgen jo (i modsætning til Cuben) både coax og optisk digitale indgange, så det er jo lidt som at sammenligne æbler og pærer, Cuben kan kun bruges til at få lyd ud af en PC, mens DAC magic også kan bruges sammen med cd-spiller/drev eller en Squeezebox, ser det også som en ulempe at man skal trække et langt kabel hvis ikke ens PC står tæt på anlægget.

Mvh. Stig

Til top Vis Stig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2009 kl. 04:09 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:

Det gjorde en forskel - klasser over PC'ens lydkort. Mere luft, mere diskant, mere bas og ikke mindst meget bedre dynamik. Så nu er også digital musik værd at lytte til (der mangler dog - naturligvis - stadig det bløde og musikaliteten fra ægte analog musik) - undskyld jeg kunne ikke lade være

Ja de lydkort - især de indbyggede på motherboard - er skrammel, så det er godt der findes en fiks lille sag som din CUBE. Når et rimeligt 'løst' lydkort koster lige så meget eller mere end hele PC'ens motherboard, så kan man let regne ud, at det standard ikke er lyd der bruges kroner på 

Jeg havde den samme oplevelse med DacMatic, og det var selvom den indbyggede lyddel var afbrudt, og jeg anvender et løst og rimeligt godt lydkort (ikke Logitec legetøj). De digitale 000100001 skulle ud af den taltæsker-kasse og omdannes i en separat DAC - det gav noget, som ligner instrumenter og musik.

Det haster ikke med testen erlingt   men det er god info, når du får tid engang - navn+komponenter+prisforskel siger jo ikke en pind om lyd.

Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Februar 2009 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Tænkte om jeg kunne lokke dem der har bestilt denne dac til at poste hvornår de har bestilt og evt om den er blevet leveret eller ej.

Selv har jeg bestilt 30 december og den er endnu ikke kommet. 

Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen

Stig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Februar 2009 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Fasen skrev:

Tænkte om jeg kunne lokke dem der har bestilt denne dac til at poste hvornår de har bestilt og evt om den er blevet leveret eller ej.

Jeg bestilte også DAC magic i december 08 og er lige blevet ringet op af klubben om at den oprindelige lovede levering i februar er rykket mindst 2 måneder frem i tiden.

Mvh Stig

Til top Vis Stig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 12 Februar 2009 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Stig skrev:
Fasen skrev:

T�nkte om jeg kunne lokke dem der har bestilt denne dac til at poste hvorn�r de har bestilt og evt om den er blevet leveret eller ej.

Jeg bestilte ogs� DAC magic i december 08 og er lige blevet ringet op af klubben om at den oprindelige lovede levering i februar er rykket mindst 2 m�neder frem i tiden.

Mvh Stig

Jeg bestilte 1. januar, lige inden prisen røg op, og kan kun sige: "æv"...
Det er vel bare at væbne sig med tålmodighed. Jeg står heldigvis ikke og mangler den sådan lige nu og her, ellers ville det godt nok være irriterende.
Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2009 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Seneste udmelding er (som jeg selv måtte hive ud af dem): Realistisk i Maj måned. Jeg har annulleret. Gider ikke vente 3 måneder endnu. Der ER alternativer.
Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Februar 2009 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Nogle der har prøvet den med XLR udgangen? Den lyder markant anderledes. 

M-dam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Februar 2009 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:

Jeg har ikke, men efter at have læst om det i forbindelse med din anmeldelse skal det helt sikkert prøves. Jeg skal en tur i Klubben i næste uge og købe højttalerkabler (clearwater), så hvad skal jeg købe for et XLR-kabel?? Jeg nægter at give mere end 5-600 kr. for et kabel :-) Det skal gå fra DacMagic til en Cambridge 840A.

MVH

Til top Vis M-dam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M-dam

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2009 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

M-dam skrev:
Raskolnikov skrev:

..snip..  
så hvad skal jeg købe for et XLR-kabel?? Jeg nægter at give mere end 5-600 kr. for et kabel :-) Det skal gå fra DacMagic til en Cambridge 840A.

For en 4-5 meter mindre end et par hundrede kr. Husk ved XLR er det selve balanceringen, der udgør den største 'kvalitet' + check stikkene er solide - ikke er noget billigt skrammel.

Færdigkøbte kabler er en dyr fornøjelse.. du kan lave et af høj kvalitet selv derhjemme for mindre end 100 kr,  forudsat du selvfølgelig gider købe kabel og stik + svinger loddekolben.

F.eks. køb et langt godt kabel af rimelig kvalitet incl. stik til rimelige penge + nogle løse stik - cut den ønskede længde og du har så allerede monteret to af stikkene   restererende kabel er klar til næste gang.

Digital lysleder er en anden sag.. det er hårdt arbejde og kræver en del 'værktøj'

M-dam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Februar 2009 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

FinnC skrev:

Færdigkøbte kabler er en dyr fornøjelse.. du kan lave et af høj kvalitet selv derhjemme for mindre end 100 kr,  forudsat du selvfølgelig gider købe kabel og stik + svinger loddekolben.

F.eks. køb et langt godt kabel af rimelig kvalitet incl. stik til rimelige penge + nogle løse stik - cut den ønskede længde og du har så allerede monteret to af stikkene   restererende kabel er klar til næste gang.

Tak, men det kan jeg med garanti ikke finde ud af - jeg ender helt sikket med at brænde huset ned! Nå, suk, så må jeg til lommerne. Jeg har i øvrigt også balanceret indgang på forstærkeren, så det ville være montering af stik x4, helt urealistisk :-)

Mvh
Til top Vis M-dam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M-dam

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2009 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Så har vi fået foretaget en A-B test med DacMagic og Prodegy CUBE.

Test setup: IBM Thinkpad med MP3 of FLAC filer over Linn LK1, LK280 og Beovox Penta - et rigtigt analog setup

Vi var 4 par "gyldne ører", som blindtestede de 2 DAC'er med forskellige musikstykker.

Der ver helt generelt ingen tvivl om, at DacMagic var bedre. Den er bedre til at adskille instrumenterne i komplekse numre, og så lyder den mindre "digital". Men forskellene er absolut minimale og afhængige af musik type og kompeksitet, men for den audiofile er prisforskellen retfærdiggjort.

I simple numre som Nils Lofgrens Keith Dont Go, var det næsten umuligt at høre en forskel, og samme gjorde sig gældende for Man In The Moon.

DacMagic havde en evne til at gøre lyden mere blød end Prodigy, hvilket hjalp til den mere analoge oplevelse.

Står man og skal vælge mellem de 2, er det vigtigste at man har noget ordentlig udstyr. Hvis det bare er til et mindre computeranlæg, kan Prodigy forhøje kvaliteten fra et almindeligt lydkort til hifihøjder. Til det lidt mere seriøse anlæg giver DacMagic lidt mere af det hele. Om det så er en faktor 3 i pris værd, må være op til den enkelte.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 22 Februar 2009 kl. 03:23 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:

I simple numre som Nils Lofgrens Keith Dont Go, var det næsten umuligt at høre en forskel, og samme gjorde sig gældende for Man In The Moon.

Hvis I havde benyttet et anlæg med en ordentlig 'opløsning' ville i have kunnet høre, at omtalte plade med Nils Lofgren er totalt smadret lydmæssigt, og overhovedet ikke egnet som "menneskeføde"! Lyden er så overstyret og maltrakteret, at det er en gåde, at albummet overhovedet er blevet godkendt til udgivelse. Producere og teknikere med massiv hørenedsættelse???

Meget tankevækkende at "Keith Don't Go" bruges så ofte til demo. Demo-bestyrerne må jo være stokdøve allesammen...eller også er deres produkter for dårlige...og ikke i stand til at 'fortælle' hvad der er skidt og kanel...

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2009 kl. 07:20 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
erlingt skrev:

Hvis I havde benyttet et anlæg med en ordentlig 'opløsning' ville i have kunnet høre, at omtalte plade med Nils Lofgren er totalt smadret lydmæssigt, og overhovedet ikke egnet som "menneskeføde"! Lyden er så overstyret og maltrakteret, at det er en gåde, at albummet overhovedet er blevet godkendt til udgivelse. Producere og teknikere med massiv hørenedsættelse???

Meget tankevækkende at "Keith Don't Go" bruges så ofte til demo. Demo-bestyrerne må jo være stokdøve allesammen...eller også er deres produkter for dårlige...og ikke i stand til at 'fortælle' hvad der er skidt og kanel...

Niels L.

Meget tankevækkende indlæg du har skrevet her. VH. Madsen

Til top Vis madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsen

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 22 Februar 2009 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
erlingt skrev:

Niels L.

Jeg synes omtalte nummer ligger på den pæne side, hvis man sammenligner med hvad der ellers bli'r udgivet.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 22 Februar 2009 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

flpdk skrev:

Nilau skrev:
erlingt skrev:

Niels L.

Jeg synes omtalte nummer ligger på den pæne side, hvis man sammenligner med hvad der ellers bli'r udgivet.

Bestemt.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 22 Februar 2009 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
erlingt skrev:

Niels L.

Når du siger overstyret, er det så digital klipning eller analog overstyring?

Hvis dit anlæg undtagelsesvis ikke kan spille nummeret tilfredsstillende, har du så overvejet om problemet evt. skulle ligge hos dig?

<< Forrige Side af 22 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes