| Forfatter |
|
madsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 566
|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Nilau skrev:
erlingt skrev:
I simple numre som Nils Lofgrens Keith Dont Go, var det næsten umuligt at høre en forskel, og samme gjorde sig gældende for Man In The Moon.
|
|
|
Hvis I havde benyttet et anlæg med en ordentlig 'opløsning' ville i have kunnet høre, at omtalte plade med Nils Lofgren er totalt smadret lydmæssigt, og overhovedet ikke egnet som "menneskeføde"! Lyden er så overstyret og maltrakteret, at det er en gåde, at albummet overhovedet er blevet godkendt til udgivelse. Producere og teknikere med massiv hørenedsættelse???
Meget tankevækkende at "Keith Don't Go" bruges så ofte til demo. Demo-bestyrerne må jo være stokdøve allesammen...eller også er deres produkter for dårlige...og ikke i stand til at 'fortælle' hvad der er skidt og kanel...
Niels L.
|
|
|
Når du siger overstyret, er det så digital klipning eller analog overstyring?
Hvis dit anlæg undtagelsesvis ikke kan spille nummeret tilfredsstillende, har du så overvejet om problemet evt. skulle ligge hos dig?
|
|
|
Vi er enige : tankevækkende
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Nilau skrev:
erlingt skrev:
I simple numre som Nils Lofgrens Keith Dont Go, var det næsten umuligt at høre en forskel, og samme gjorde sig gældende for Man In The Moon.
|
|
|
Hvis I havde benyttet et anlæg med en ordentlig 'opløsning' ville i have kunnet høre, at omtalte plade med Nils Lofgren er totalt smadret lydmæssigt, og overhovedet ikke egnet som "menneskeføde"! Lyden er så overstyret og maltrakteret, at det er en gåde, at albummet overhovedet er blevet godkendt til udgivelse. Producere og teknikere med massiv hørenedsættelse???
Meget tankevækkende at "Keith Don't Go" bruges så ofte til demo. Demo-bestyrerne må jo være stokdøve allesammen...eller også er deres produkter for dårlige...og ikke i stand til at 'fortælle' hvad der er skidt og kanel...
Niels L.
|
|
|
Når du siger overstyret, er det så digital klipning eller analog overstyring?
Hvis dit anlæg undtagelsesvis ikke kan spille nummeret tilfredsstillende, har du så overvejet om problemet evt. skulle ligge hos dig?
|
|
|
Jo, selvfølgelig! Faktisk lød det så slemt, at jeg et øjeblik troede at ét eller andet måtte være galt... Så jeg tog lige et tjek i mine udmærkede STAX hovedtelefoner (m. driver SRM T1S) og det lød mildest talt ikke bedre! For en sikkerheds skyld prøvede jeg med et andet CD-drev, men det "hjalp" ikke. Denne Lofgren-CD er nok den den (lydteknisk) ringeste jeg nogen sinde har hørt. Det er svært at beskrive med ord, men jeg tror at der (bl.a) er tale om en form for digital overstyring. Lyde i den éne kanal forplanter sig til den anden kanal med underlig elektronisk "støj". Pladen er manipuleret til døde, og er uden ÆGTE dynamik. Der er sikkert nogen her på hifi4all der har omtalte plade. Prøv at give den en nærlyt i nogle gode hovedtelefoner... I øvrigt er der nogen der påstår, at der er dynamik på denne plade... Det er ikke tilfældet. Måske er det derfor den kan bruges til demo? ;-) Hilsen Niels
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Der er sikkert nogen her på hifi4all der har omtalte plade. Prøv at give den en nærlyt i nogle gode hovedtelefoner...
I øvrigt er der nogen der påstår, at der er dynamik på denne plade... Det er ikke tilfældet. Måske er det derfor den kan bruges til demo? ;-)
Hilsen Niels |
|
|
Jeg er efterhånden blevet SÅ nysgerrig, at jeg kunne finde på at "spilde" penge på omtalte CD. Jeg kender den overhovedet ikke, men har dog hørt nogle klip med Lofgren. Desværre er det ikke helt min musik-smag, men hva......man har vel før "spildt" en lille hundrede-krone seddel på diverse nytteløse ting (mere kan den vel ikke koste?) Om ikke andet, så kan jeg da få konstateret hvad du "mener", Niels
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 07:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Der er sikkert nogen her på hifi4all der har omtalte plade. Prøv at give den en nærlyt i nogle gode hovedtelefoner...
I øvrigt er der nogen der påstår, at der er dynamik på denne plade... Det er ikke tilfældet. Måske er det derfor den kan bruges til demo? ;-)
|
|
|
Jeg kan ikke nikke genkendende til dit problem med denne indspilning. Det er ikke decideret referencemateriale ok,men hvis det er noget nær det værste du har hørt Nilau.....så har du sgu for få cd'er på hylden 
Jeg har så nok lidt en tendens til at vende den på hovedet. Hvis ikke anlægget kan spille mit ynglingsmusik tilfredstillende, hvad skal jeg så med det anlæg ? Der er vel ikke nogen der gider sidde med 10 reference-skiver.......eller hva' ?
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rysz skrev:
Nilau skrev:
|
|
|
Jeg kan ikke nikke genkendende til dit problem med denne indspilning. Det er ikke decideret referencemateriale ok,men hvis det er noget nær det værste du har hørt Nilau.....så har du sgu for få cd'er på hylden 
Jeg har så nok lidt en tendens til at vende den på hovedet. Hvis ikke anlægget kan spille mit ynglingsmusik tilfredstillende, hvad skal jeg så med det anlæg ? Der er vel ikke nogen der gider sidde med 10 reference-skiver.......eller hva' ? |
|
|
Enig.  __________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kalle_dk skrev:
Nilau skrev:
Hilsen Niels |
|
|
Jeg er efterhånden blevet SÅ nysgerrig, at jeg kunne finde på at "spilde" penge på omtalte CD. Jeg kender den overhovedet ikke, men har dog hørt nogle klip med Lofgren. Desværre er det ikke helt min musik-smag, men hva......man har vel før "spildt" en lille hundrede-krone seddel på diverse nytteløse ting (mere kan den vel ikke koste?)
Om ikke andet, så kan jeg da få konstateret hvad du "mener", Niels 
|
|
|
Hej "Kalle_dk"... Det var da en god idé! Jeg kan se, at du har "STAX" i din signatur, så du vil ikke få problemer med at høre hvad jeg hører...!  Mvh. Niels L.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rysz skrev:
Nilau skrev:
|
|
|
Jeg har så nok lidt en tendens til at vende den på hovedet. Hvis ikke anlægget kan spille mit ynglingsmusik tilfredstillende, hvad skal jeg så med det anlæg ? Der er vel ikke nogen der gider sidde med 10 reference-skiver.......eller hva' ? |
|
|
Jeg har mere end rigeligt af cd'er på hylderne...og er bestemt ikke én af dem med 10 audiofile indspilninger med amerikansk natradio-musik... Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
bittermand Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1294
|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
| Jeg har mere end rigeligt af cd'er på hylderne... |
|
|
Dét kan vist ikke lade sig gøre...
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
... Når du siger overstyret, er det så digital klipning eller analog overstyring?
|
|
|
Det er pudsigt at du netop selv præsenterede os for en fin visualisering af dette nummers dynamik: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=47825&P N=0&TPN=16 - hvor vi også talte om klipning eller overstryng. På siden efter den linkede zoomer du ind på den del jeg mente så "kriminel" ud, men det ser nu ikke så galt ud endda.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
Spencer skrev:
... Når du siger overstyret, er det så digital klipning eller analog overstyring?
|
|
|
Det er pudsigt at du netop selv præsenterede os for en fin visualisering af dette nummers dynamik: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=47825&P N=0&TPN=16 - hvor vi også talte om klipning eller overstryng. På siden efter den linkede zoomer du ind på den del jeg mente så "kriminel" ud, men det ser nu ikke så galt ud endda. |
|
|
Jeg har kigget med luppen tættere på idag, med programmet Wavepad, og synes ikke klipningen virker så overdrevet som Nilau mener. Noget andet er at det heller ikke lyder som en dilletantoptagelse. Det ligner en tydelig overvejelse af om der skal ofres opløsning eller en smule dynamik. Opløsningen er af samme grund højere end mange lignende optagelser.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
hva anmelder vi her......
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 566
|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
lexus skrev:
hva anmelder vi her...... |
|
|
Ja et surt opstød kan ødelægge enhver tråd. Dit spørgsmål er helt ok
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
lexus skrev:
|
|
Enten kan nummeret 'Keith don't go' bruges til at evaluere Cambridge DAC'en med, eller også kan det ikke. Ved godt at nogen mener at Katie Melua er nok, men jeg stiller altså lidt andre krav. EDIT: Hvis DAC'en ovenikøbet kan reparere digital klipning, med en speciel upsamplingteknik, er der endda ligefrem et salgsargument til nydere af 'moderne' musik.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
bittermand skrev:
Nilau skrev:
| Jeg har mere end rigeligt af cd'er på hylderne... |
|
|
Dét kan vist ikke lade sig gøre... |
|
|
Nej, det kan du da have ret i! Jeg tror bare det kom til at skinne igennem, at det ofte ikke er helt nemt at få plads til cd'erne (på en ordentlig måde). Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Spencer skrev:
lexus skrev:
|
|
Enten kan nummeret 'Keith don't go' bruges til at evaluere Cambridge DAC'en med, eller også kan det ikke.
Ved godt at nogen mener at Katie Melua er nok, men jeg stiller altså lidt andre krav.
EDIT: Hvis DAC'en ligefrem kan reparere digital klipning, med en speciel upsamplingteknik, er der endda ligefrem et salgsargument til nydere af 'moderne' musik. 
|
|
|
Det kan det jo helt åbenbart ikke, da det jo netop var dette nummer, som IKKE skildte sig særligt ud i lyttetesten - så måske det er så ringe produceret, at det er fuldstændigt hvilken DAC det konverteres med. 
|
|
|
Hvis man kan finde ét nummer, der lyder ens på to forskellige DAC's, er det nok ikke lige dét, der skal bruges som lakmusprøve. Men der er også andre numre på albummet, og måske et, der er lidt bedre egnet til sammenligning. En åbenlys idé, er at den der skal betale DAC'en, får lov at vælge musikken.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kalle_dk skrev:
Nilau skrev:
Hilsen Niels |
|
|
Jeg er efterhånden blevet SÅ nysgerrig, at jeg kunne finde på at "spilde" penge på omtalte CD. Jeg kender den overhovedet ikke, men har dog hørt nogle klip med Lofgren. Desværre er det ikke helt min musik-smag, men hva......man har vel før "spildt" en lille hundrede-krone seddel på diverse nytteløse ting (mere kan den vel ikke koste?)
Om ikke andet, så kan jeg da få konstateret hvad du "mener", Niels 
|
|
|
Den 'støj', som jeg tidligere har omtalt på Nils Lofgren cd'en, lyder næsten som et helt fejljusteret støjreduktionssystem som f.eks DBX. Det er der nu nok ikke tale om hér, men der er hele tiden mærkelige pumpelyde. Det kan få en enkelt (kort) guitartone til at blive til en pumpelyd. Måske er hele cd'en indspillet gennem en DJ's mikrofon !?  Nogen hér der har været på diskotek for nylig eller lyttet til The Voice, mens der tales ind over musikken? Lyt til (bl.a) "Keith Don't Go" og forestil dig at de fleste instrumenter er en DJ der snakker!  Hilsen Niels
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 24 Februar 2009 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Så har vi fået foretaget en A-B test med DacMagic og Prodegy CUBE.
Vi var 4 par "gyldne ører", som blindtestede de 2 DAC'er med forskellige musikstykker.
Der ver helt generelt ingen tvivl om, at DacMagic var bedre. Den er bedre til at adskille instrumenterne i komplekse numre, og så lyder den mindre "digital". Men forskellene er absolut minimale og afhængige af musik type og kompeksitet, men for den audiofile er prisforskellen retfærdiggjort.
DacMagic havde en evne til at gøre lyden mere blød end Prodigy, hvilket hjalp til den mere analoge oplevelse.
Står man og skal vælge mellem de 2, er det vigtigste at man har noget ordentlig udstyr. Hvis det bare er til et mindre computeranlæg, kan Prodigy forhøje kvaliteten fra et almindeligt lydkort til hifihøjder. Til det lidt mere seriøse anlæg giver DacMagic lidt mere af det hele. Om det så er en faktor 3 i pris værd, må være op til den enkelte.
|
|
|
Tak for testen erlingt - jeg kender ikke (anklagede) Niels Lofgrens 'lyd' eller CD, så lige det siger mig intet, men da jeg ikke med vilje lytter til formpresset tam tam, så har det ingen betydning i mit tilfælde.
Med nutidens CD'er, der koges til at blive hørt i en bil eller på
diverse mobilgrej = konsum tam tam, så er det faktisk umuligt at
bedømme synderen - CD'en vs DAC'en  Jeg bruger fortrinsvis f.eks. Widor, Organ Symph 5 og en pianosats, så jeg kan gennemskue dybe toner, komplekse toner, dynamik og at dyret er 'rent' uden at farve lyden - normalt vil det få slæbt eventuelle dårligdomme til overfladen. Jeg har iøvrigt fanget nogle elendige indspildninger, som jeg havde på min harddisk, via DacMatic  __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 25 Februar 2009 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke herligt, det er lige sådan noget der gør vores fælles hobby så spændende. To forskellige setups og to forskellige sæt publikummer og to helt forskellige oplevelser - SKØNT  __________________ "What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
|
| Til top |
|
| |
KlausH Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 186
|
| Sendt: 25 Februar 2009 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja  jeg er lige ved at sige ... hvis det lød ens så var der næppe noget der hed "hifi4all" forum...
|
| Til top |
|
| |