Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 03:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Cambridge Audio DacMagic (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 22
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 September 2009 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Min har været tændt 24/7 siden jeg købte den i oktober, og der har ikke været nogle seriøse varmeproblemer med psuen. Dog er det godt du siger det, kan jo være jeg bare har det tilpas ventileret.

sortiarius51
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 September 2009 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Har netop fået DacMagic'en ind af døren igår og har et par enkelte spørgsmål efter at have læst denne ret så store tråd igennem.

1) Når jeg bruger USB --> DacMagic --> Forstærker  setuppet (gennem Windows 7) har jeg så stadig noget at hente ved at afspille min musik med WASAPI i foobar (fremfor fx Media Player). Såvidt jeg har forstået bypasser USB driveren automatisk windows mixer (jeg kan fx ikke skrue ned for lyden med windows mixer selvom jeg bruger fx media player) hvorfor jeg er i tvivl om der er noget at hente ved at bruge Wasapi i dette setup.

2) Læste Stereophile's anmeldelse af DacMagic. Som det også er nævnt i denne tråd anbefaler de at bruge Toslink/coaxial forbindelse mellem computer og DacMagic i forhold til USB hvad angår begrænsning af jitter. Er dog i tvivl her. Vil det for mig kunne betale sig at bruge mit gamle Auzentech X-plosion lydkort TOSlink udgang til Dacmagic, eller vil et lydkort der "roder med lyden" på computerniveau ødelægge mere end en direkte forbindelse mellem computer og Dacmagic via USB.

Med andre ord, er Computer --> Lydkort --> Toslink --> DacMagic en bedre løsning end Computer --> USB --> DacMagic ?

Skal siges jeg bruger de balancerede XLR udgange i Dacmagic, ved ikke om det ændrer noget i forhold til phono løsningen.
Til top Vis sortiarius51's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sortiarius51

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 September 2009 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

sortiarius51 skrev:

2) Læste Stereophile's anmeldelse af DacMagic. Som det også er nævnt i denne tråd anbefaler de at bruge Toslink/coaxial forbindelse mellem computer og DacMagic i forhold til USB hvad angår begrænsning af jitter. Er dog i tvivl her. Vil det for mig kunne betale sig at bruge mit gamle Auzentech X-plosion lydkort TOSlink udgang til Dacmagic, eller vil et lydkort der "roder med lyden" på computerniveau ødelægge mere end en direkte forbindelse mellem computer og Dacmagic via USB.

Med andre ord, er Computer --> Lydkort --> Toslink --> DacMagic en bedre løsning end Computer --> USB --> DacMagic ?

Hvis man tager udgangspunkt i at dit materiale er lagret i 16bit/44,1 Så ville jeg jo nok lade det komme an på en prøvet, for der hvor DacMagic virkelig rykker, der er under upsamplingen til 24bit/96.
Og hvis du bruger et lydkort i computeren, så er det garanteret lydkortet/driveren der står for upsamplingen (burde kunne indstilles) og så går lidt af ideen med DacMagic af den?

Men det er da helt korrekt at DacMagic understøtter større opløsning og højere samplerate på S/PDIF indgangen.....

Skal siges jeg bruger de balancerede XLR udgange i Dacmagic, ved ikke om det ændrer noget i forhold til phono løsningen.

Det er en svær sammenligning at lave, men rent teoretisk, så mener jeg altså at man står med dobbelt så mange problemer, og lidt til, når man kører balanceret!
For hvis alle komponenterne i hele signalvejen ikke er matchet og parret 100%, så mister man jo noget som single ended ikke ville... Og så står man samtidig med dobbelt så stor miller indvirkning på signalet, hvilket nok især kan være et problem i kablerne osv.

Balanceret er godt i de rigtige funktioner, som f.eks. til at undgå indstråling, ved kæmpe lange kabeltræk, men det er nok også det eneste? (og så måske i de situationer hvor man kan undgår differentialtrin, for at danne et balanceret signal, ud fra singleended. Men det kommer jo helt an på konstruktionen af udstyret!)

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

sortiarius51
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2009 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Tror som udgangspunkt jeg vil bruge USB --> Dacmagic løsningen. Men da TOSlink kabler ikke ligefrem er dyre kunne det da være interessant at rode med mit gamle lydkort og se om jeg kunne disable upsampling m.m.

Hvad angår XLR/RCA diskussionen så bruger jeg en Marantz PM11-S1 som integreret forstærker. Da den har en balanceret indgang tænkte jeg det var naturligt at bruge denne (selvom jeg kun bruger 1m XLR kabler).

Nu er jeg desværre ikke ret teknisk anlagt hvad angår hifi, men som jeg har forstået håndterer Marantzen et balanceret input udmærket. Til at forbinde DacMagic og forstærkeren bruger jeg et VDH Waterfall Hybrid kabel jeg fik med for 1400kr, men hvis du mener at DacMagic og Marantzen ikke spiller ret godt sammen hvad angår det balancerede signal kan man da få nogle okay RCA kabler til de 1400kr som XLR kablet har kostet mig.

Til top Vis sortiarius51's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sortiarius51

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 September 2009 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Ja, det kan du helt sikkert; men jeg er nu helt sikker på, at den balancerede forbindelse mellem DacMagic og PM11-S1 er optimal, du vil ikke forbedre det ved at gå over på en RCA løsning.

Forøvrigt skyder man ikke gråspurve med kanoner, når man betaler næsten lige så meget for 1m signalkabel, som for DAC'en? Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvordan det lyder, hvis du tager et mainstream RCA kabel til 200 kr og laver en sammenligning med det.
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 September 2009 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

sortiarius51 skrev:
Tror som udgangspunkt jeg vil bruge USB --> Dacmagic løsningen. Men da TOSlink kabler ikke ligefrem er dyre kunne det da være interessant at rode med mit gamle lydkort og se om jeg kunne disable upsampling m.m.

Hvad angår XLR/RCA diskussionen så bruger jeg en Marantz PM11-S1 som integreret forstærker. Da den har en balanceret indgang tænkte jeg det var naturligt at bruge denne (selvom jeg kun bruger 1m XLR kabler).

Nu er jeg desværre ikke ret teknisk anlagt hvad angår hifi, men som jeg har forstået håndterer Marantzen et balanceret input udmærket. Til at forbinde DacMagic og forstærkeren bruger jeg et VDH Waterfall Hybrid kabel jeg fik med for 1400kr, men hvis du mener at DacMagic og Marantzen ikke spiller ret godt sammen hvad angår det balancerede signal kan man da få nogle okay RCA kabler til de 1400kr som XLR kablet har kostet mig.

Prøv evt. at læse denne tråd om RCA kontra XLR på Dacmagic http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=77072&K W=Den+Bl%E5+Fisk

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

sortiarius51
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2009 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Må ærligt indrømme jeg ikke kan kende forskel på skidt og kanel indenfor kabeljunglen hvad angår det tekniske aspekt.

Personligt er min erfaring dog at jeg ikke selv kan høre den store forskel på de forskellige kabler så har valgt forholdsvis billige kabelløsninger med fokus på relativ stor mm2 til mit setup (også fordi mit lytterum ikke ligefrem er optimalt indrettet). Pt. bruger jeg Supra Ply 3,4mm2 højtalerkabler. Grunden til de 1400kr's kabler var at det var de eneste de kunne grave frem som jeg kunne låne i Hifiklubben... og så havde jeg lidt en laissez faire holdning til at skulle ud at købe nogle nye kabler (som stadig er ordenlig kvalitet).

Men som jeg forstår det herinde er det vigtigere med dyre/kvalli kabler ved RCA signalformidling end ved XLR? - med andre ord man får mere for pengene ved at kaste penge i RCA/højtalerkabler fremfor XLR?

I det tilfælde kunne man da godt spare lidt penge ved at købe 200kr XLR kabler ved fx lavpris elektronik

Er der i øvrigt nogen der har et bud på hvorvidt jeg har brug for foobar/WASAPI når jeg bruger USB delen af DacMagic? Er personligt ikke så glad for afspilleren fremfor de mere mainstream så hvis der ikke er noget lydkvalitet at hente bruger jeg hellere andre afspillere.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2009 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Har rodet med asio på mit mediecenter til Dacmagic, og har ikke hørt nogen forbedring overhovedet. Til gengæld har det været et mareridt at få til at fungere.

sortiarius51
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2009 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Har nu prøvet med nogle billige XLR kabler - måske indbildning - men syntes overhovedet ikke de matchede VDH kablerne, så har nu besluttet mig at beholde dem selvom det er overkill. Alt andet lige vil tvivlen nage mig indtil mit dødsleje om hvorvidt jeg eventuelt skulle have beholdt kablerne.

Hvad angår Foobar bilder jeg mig ind at jeg godt kan høre forskel med WASAPI i forhold til alm. afspilning under media player. Det er som om diskanten er klarere og bassen mere tydelig. Sikkert også bare indbildning - men det er gratis underholdning så det tager jeg med. Har ingen erfaring med ASIO.

Er efterhånden spændt på hvordan et par ok phono kabler lyder i forhold til.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2009 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

sortiarius51 skrev:
Har nu prøvet med nogle billige XLR kabler - måske indbildning - men syntes overhovedet ikke de matchede VDH kablerne, så har nu besluttet mig at beholde dem selvom det er overkill. Alt andet lige vil tvivlen nage mig indtil mit dødsleje om hvorvidt jeg eventuelt skulle have beholdt kablerne.

Hvad angår Foobar bilder jeg mig ind at jeg godt kan høre forskel med WASAPI i forhold til alm. afspilning under media player. Det er som om diskanten er klarere og bassen mere tydelig. Sikkert også bare indbildning - men det er gratis underholdning så det tager jeg med. Har ingen erfaring med ASIO.

Er efterhånden spændt på hvordan et par ok phono kabler lyder i forhold til.

Så vi ved nu, at billige XLR-kabler ikke lyder så godt som VDH? Så bliver det spændende med phono ift. :)

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 23 December 2009 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Der kommer sørme magic ud af den lille box!
Jeg var nede og købe den igår, jeg må nok sige jeg er positiv over lyden fra den..
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

DanielVN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2010
Sendt: 25 December 2010 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

For at hive en gammel tråd op fra støvet, så var jeg i Hifi-klubben i Lyngby for ca. 2 måneder siden hvor jeg købte en
Cambridge forstærker. I den sammenhæng da samtalen røg ind på DacMagic nævnte ekspedienten at han havde været til et
Cambridge event hvor de havde sagt de kom med en ny Dac. Jeg forstod på ham at den var lige på trapperne, men har intet
hørt siden.
Nogen der har hørt noget om denne? :)
Eller burde man måske bare investere i en DacMagic som alle virker udpræget begejstrede for?
Til top Vis DanielVN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DanielVN

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Sendt: 25 December 2010 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

DanielVN skrev:
For at hive en gammel tråd op fra støvet, så var jeg i Hifi-klubben i Lyngby for ca. 2 måneder siden hvor jeg købte en
Cambridge forstærker. I den sammenhæng da samtalen røg ind på DacMagic nævnte ekspedienten at han havde været til et
Cambridge event hvor de havde sagt de kom med en ny Dac. Jeg forstod på ham at den var lige på trapperne, men har intet
hørt siden.
Eller burde man måske bare investere i en DacMagic som alle virker udpræget begejstrede for?

Yes, jeg venter også på den nye DAC, har hørt om den for snart et måned siden og håber rygtet taler sandt Den DAC skulle være  magen til den i Cambridge's 840 C'er, skulle det være rigtigt er der sgu noget at se frem til 
Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv

Dvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2011
Sendt: 14 Marts 2011 kl. 03:28 | IP-adresse registreret  

stiv skrev:

DanielVN skrev:
For at hive en gammel tråd op fra støvet, så var jeg i Hifi-klubben i Lyngby for ca. 2 måneder siden hvor
jeg købte en
hørt siden.
Yes, jeg venter
også på den nye DAC, har hørt om den for snart et måned siden og håber rygtet taler sandt Den DAC skulle være 
magen til den i Cambridge's 840 C'er, skulle det være rigtigt er der sgu noget at se frem til 

Må jeg være så fræk og spørge hvor du har hørt rygter om denne? Da jeg var/er lige på kanten til at investerer i en
DacMagic, men syns den har en del år på bagen.
Til top Vis Dvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dvan

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Marts 2011 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Dvan skrev:

Må jeg være så fræk og spørge hvor du har hørt rygter om denne? Da jeg var/er lige på kanten til at investerer i en
DacMagic, men syns den har en del år på bagen.

Kan godt lide du siger en del år. Den blev introduceret november 08, så den runder 2,5 år på markedet, men det er selvfølgelig også en del
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 August 2011 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

hej aller jer der har købt denne lille sag

virker den stadig som den skal.. er i stadig tilfreds med den..   eller har i skiftet den ud til nogen andet/bedre..

for ved ikke om jeg ska lDacMagic eller nogen anden.. syntes ikke jeg vil gå ud og bruge 10,000 på en ny cd spiller .. hvis den kan det sammen.. men den jeg har i forvejen

hvad siger i

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 August 2011 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
hej aller jer der har købt denne lille sag

virker den stadig som den skal.. er i stadig tilfreds med den..   eller har i skiftet den ud til nogen andet/bedre..

..snip..

Kunne ikke drømme om ændring i øjeblikke, da den lille sag til billige penge [ 1500 kr.  ] opfylder behovet 44.1- 96 kHz 16-24 bit.

NOTE! DacMagic er mit link mellem al digital lyd til det analoge system. Jeg foretrækker og bibeholder mit analoge system incl. pladespiller etc., men streaming af lyd fra NAS, TV, DAT og PC mv. skal jo konverteres - lige det den jo er bygget til.

Digital lyd er hurtigt og praktisk men sekundær kvalitet for mig.

ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 21 August 2011 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

et terratec 24fw er langt bedre end dacmagic og koster det samme
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 August 2011 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

ginger skrev:
et terratec 24fw er langt bedre end dacmagic og koster det samme

Kun måske over USB indgangen, da det ikke er DacMagic's stærke side... over spdif indgang (og XLR udgangen) spiller den sgu
godt især til små 1500 kr, men ja en 5000-7000 dac bliver den aldrig!
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 21 August 2011 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

"kun måske over usb"

jeg har intet "måske" i min tekst - men til gengæld prøvet begge dac`s,og forsøger blot at være behjælpelig
så vær venlig ikke at beklikke mine ord,medmindre da du har sammenlignet omtalte og kommet til et andet resultat!

"godt især til prisen" - tjah hvilket prædikat giver man så en bedre lydende dac til samme pris?
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger

<< Forrige Side af 22 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes