Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 10:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Holbergs hi-fi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 17 April 2009 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Har gentagende gange lavet testen og der er STOR forskel, MEN ved godt hvorfor nu !

Jeg bruger et codec til winamp der spiller det PAKKEDE flack format ( ca 850 Kbitt ) OG når det er pakket ud til wav er bitraten 1440 Kbitt !!  Det er min eneste forklaring !

Som sagt så kender jeg intet til apple og hvordan det "håndtere" formatet !

Men mine øre er med min erfaring med hifi nok ikke dårligere end jeres, mon dog ! ( Fik mit første setup i 1975 )

og så lige en kommentatar til det psykologiske, så er der jo også nogen der IKKE KAN høre forskel fordi at det er NEMT og BEKVEMMELIGT at bruge en computer !

MVH Frankie

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

HOLBERG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 April 2009 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:

Men mine øre er med min erfaring med hifi nok ikke dårligere end jeres, mon dog ! ( Fik mit første setup i 1975 )

og så lige en kommentatar til det psykologiske, så er der jo også nogen der IKKE KAN høre forskel fordi at det er NEMT og BEKVEMMELIGT at bruge en computer !

MVH Frankie

Hej Frankie

Jeg mener ikke at have sagt dine ører er dårligere end mine? Jeg har selv eget en del udstyr og haft denne hobby omkring 25 år. Gensidig respekt er altid det mest befordrende. Så alt ære og respekt for dine opservationer. Jeg har bare ikke samme oplevelse i min stue. 

Syntes nu der meget at sætte sig ind i omkring computere med diverse formater, samt for og imod. Men brugervenligheden er da ikke at overse når den del er på plads. For min egen del har jeg ikke investeret i det her grej pga. det. Efter min mening skal det altid være lyden og musikken der driver denne hobby. Har selv ejet  alt fra rør, transistorer m.m. Men det er aldrig teknologien bag eller brugervenligheden der har drevet mig. Det er slutproduktet i form af det jeg beriges med på lydfronten.

Hvis du en dag er i det sydfynske skal du være meget velkommen til at høre hvor godt mit setup performer med ALAC     

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 17 April 2009 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:

Har gentagende gange lavet testen og der er STOR forskel, MEN ved godt hvorfor nu !

Jeg bruger et codec til winamp der spiller det PAKKEDE flack format ( ca 850 Kbitt ) OG n�r det er pakket ud til wav er bitraten 1440 Kbitt !!  Det er min eneste forklaring !

Som sagt s� kender jeg intet til apple og hvordan det "h�ndtere" formatet !

Men mine �re er med min erfaring med hifi nok ikke d�rligere end jeres, mon dog ! ( Fik mit f�rste setup i 1975 )

og s� lige en kommentatar til det psykologiske, s� er der jo ogs� nogen der IKKE KAN h�re forskel fordi at det er NEMT og BEKVEMMELIGT at bruge en computer !

MVH Frankie

Det er selvfølgelig muligt at din afspiller eller dit codec ødelægger et eller andet. Det kunne være interessant hvis du prøvede MediaMonkey eller Foobar med ASIO output (bit-perfect afspilning) til ekstern DAC. Med disse programmer burde der ikke være forskel på FLAC og WAV.
Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 April 2009 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Hej Holberg.

ku være fedt at mødes over en lytter og noget god musik ! Altid kanon med ny inspiration - selvom det kan være farligt for pengepungen -  

Jeg har selv haft alt muligt rør : transistor : hybrid og digital gear i min tid som musik nørd ! Jeg har også haft en batteri forforstærker fra NLE ( Niels Larsen ) Og sandt at sige HADER jeg den støj som jeg har på mit net !  en melodi kan jo lyde meget forskelligt afhængig af tidspunktet på dagen !...surt  Jeg har målt op til 30 volt forskel på nettet ( belastningen er størst ved spisetid aften )  Men lad os slå hovederne sammen og lytte til lidt go musik en dag, den er jeg med på !  Jeg bor lige på den anden side af broen ( den "rigtige" bro  ) så jeg har jo ikke så langt !

MVH Frankie 

HOLBERG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2009 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Super.... Kunne være hyggeligt. Du har hermed en åben invitation

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 April 2009 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Lyder godt...kontakter dig via private beskeder eller mail inden længe !

Strokes
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Januar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 April 2009 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Hej Holberg har lige talt med Schimidt audio her til for  middagen en rar mand går sådan og overvejer flere ting 
Til top Vis Strokes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strokes

HOLBERG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2009 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Strokes skrev:
Hej Holberg har lige talt med Schimidt audio her til for  middagen en rar mand går sådan og overvejer flere ting 

Jeps, Carsten er en flink fyr - meget serviceminded og hjælpsom. Frem for alt er han altid meget vidende og ærlig omkring vejledning, hvilket jeg selv sætter stor pris på 

Er spændt på at høre videre omkring dine overvejelser

Thomas Bidstrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008
Sendt: 19 April 2009 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

JBL Ti skrev:
Der er INGEN lydmæssig forskel på WAV og FLAC/ALAC/APE/WavPack og lignende tabsfrie formater

Kan du underbygge denne påstand? Mange påstande fremlægges som fakta, hvilket kan være noget vildledende og til tider forvirrende.

Det virker logisk for mig, at der må være en forskel mellem WAV og Apple Lossless, da WAV jo fylder næsten det dobbelte, men hvis du mener at kunne underbygge påstanden om, at der ingen forskel er i den endelige lyd, er jeg lutter øre

Edit: dette indlæg er ikke for at løfte pegefingre eller andet unødvendigt - jeg er bare nysgerrig, da jeg selv overvejer et mac-baseret system og gerne vil have det bedste ud af det

Til top Vis Thomas Bidstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Bidstrup

Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 April 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Først vil jeg lige sige at det er en flot og stilrent anlæg Holberg har :)

Men nu er der en del snak om WAV og lossless formatter. WAV er ikke noget specielt i forhold til andre ukomprimeret som f.eks Apple AIFF. WAV er bare en måde som Microsoft / IBM har lavet http://da.wikipedia.org/wiki/Wav og WAV er ikke bedre eller dårligere end lossless format f.eks FLAC http://da.wikipedia.org/wiki/FLAC

Jeg hører selv musik fra en http://www.slimdevices.com/pi_transporter.html hvor jeg kan høre alle formatter, og der er ikke lyd forskel fra ukomprimeret og pakket filer. Men hvis det er komprimeret som f.eks MP3 så er der selvfølgelig forskel.

Mvh
Torben

Til top Vis Torben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Sendt: 19 April 2009 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Thomas Bidstrup skrev:

JBL Ti skrev:
Der er INGEN lydmæssig forskel på WAV og FLAC/ALAC/APE/WavPack og lignende tabsfrie formater

Kan du underbygge denne påstand? Mange påstande fremlægges som fakta, hvilket kan være noget vildledende og til tider forvirrende.

Det virker logisk for mig, at der må være en forskel mellem WAV og Apple Lossless, da WAV jo fylder næsten det dobbelte, men hvis du mener at kunne underbygge påstanden om, at der ingen forskel er i den endelige lyd, er jeg lutter øre

Edit: dette indlæg er ikke for at løfte pegefingre eller andet unødvendigt - jeg er bare nysgerrig, da jeg selv overvejer et mac-baseret system og gerne vil have det bedste ud af det

Det er altid godt at være kritisk En hurtig søgning på wikipedia leder frem til: http://en.wikipedia.org/wiki/Free_Lossless_Audio_Codec hvor der er en rigtig god beskrivelse med referencer. Hvis du vil læse mere om hvordan komprimeringen opnås kan du læse mere om det på: http://flac.sourceforge.net/
Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

HOLBERG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2009 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Torben skrev:

Først vil jeg lige sige at det er en flot og stilrent anlæg Holberg har :)

Men nu er der en del snak om WAV og lossless formatter. WAV er ikke noget specielt i forhold til andre ukomprimeret som f.eks Apple AIFF. WAV er bare en måde som Microsoft / IBM har lavet http://da.wikipedia.org/wiki/Wav og WAV er ikke bedre eller dårligere end lossless format f.eks FLAC http://da.wikipedia.org/wiki/FLAC

Jeg hører selv musik fra en http://www.slimdevices.com/pi_transporter.html hvor jeg kan høre alle formatter, og der er ikke lyd forskel fra ukomprimeret og pakket filer. Men hvis det er komprimeret som f.eks MP3 så er der selvfølgelig forskel.

Mvh
Torben

Mange tak Torben

Det tekniske bag WAV, AIFF samt FLAC og ALAC vil jeg lade andre om. Jeg kan kun udtale mig på baggrund af det som jeg har testet indtil videre. Jeg har registret mange forskelle gennem tiden med kabler, forskellige forstærkere, cd-afspillere m.m.

Nu hvor jeg har gennemlyttet de forskellige formater over de sidste par dage, selvfølgelig med mange forskellige indspilninger, må jeg tilstå at jeg ikke kan høre forskel. Derfor er min konklusion ligeledes, at der ingen forskel er på performance, hvad enten det er Apple Lossless eller WAV/AIFF. Derfor vil jeg uden tvivl stadig fortsætte med at rippe mine cd-er i Lossless.

Som Torben nævner er der selvfølgelig klare hørbare forskelle med komprimerede formater. Ingen tvivl om den sag     

Strokes
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 April 2009 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

HOLBERG skrev:

Strokes skrev:

Jeps, Carsten er en flink fyr - meget serviceminded og hjælpsom. Frem for alt er han altid meget vidende og ærlig omkring vejledning, hvilket jeg selv sætter stor pris på 

Er spændt på at høre videre omkring dine overvejelser

Du skal være den første der ved det.

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 April 2009 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Jeg er delvis enig med Holberg ! Forstået på den måde at alle de tekniske beskrivelser om "lossless" er jeg lidt ligeglad med ! Når det så er sagt vil jeg sige, at når man afspiller med WINAMP så er der STOR forskel på FLAC og WAV ! Det meste af " liv og fodtramp " er desværre fjernet i FLAC formatet !  Musikken kommer simpelthen bare ikke rigtig ud i stuen med de pakkede formater ! Det er muligt at "APPLE" kan nå at pakke det ud INDEN det blir afspillet og pakke det igen bagefter ! Ved det ikke........bare en teori !

MVH Frankie

Mathias Bak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 April 2009 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Så må der desværre være noget galt med din winamp  Bit for bit er det det samme der skulle komme ud.
Til top Vis Mathias Bak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mathias Bak Besøg Mathias Bak's Websted

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 April 2009 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:

Jeg er delvis enig med Holberg ! Forstået på den måde at alle de tekniske beskrivelser om "lossless" er jeg lidt ligeglad med ! Når det så er sagt vil jeg sige, at når man afspiller med WINAMP så er der STOR forskel på FLAC og WAV ! Det meste af " liv og fodtramp " er desværre fjernet i FLAC formatet !  Musikken kommer simpelthen bare ikke rigtig ud i stuen med de pakkede formater ! Det er muligt at "APPLE" kan nå at pakke det ud INDEN det blir afspillet og pakke det igen bagefter ! Ved det ikke........bare en teori !

MVH Frankie

Det er altså ikke muligt at spille en "pakket FLAC-fil" - det skal afkodes (udpakkes) før det kan blive til musik!

Bygger du dine observationer på det kbps-tal WinAmp viser ved afspilning? I så fald er det korrekt, at FLAC ikke konstant ligger på 1411 kbps (som WAV), men derimod konstant svinger, men det er fordi musikken ikke indeholder mere end eksempelvis 850 kbps data! Af samme grund fylder albums i FLAC også forskelligt - fordi de ikke indeholder den samme mængde musik.

Det kan selvfølgelig være din FLAC-dekoder i WinAmp (eller WinAmps opsætning med dit lydkort) den er gal med, men det er ihvertfald ikke FLAC-formatet

Strokes
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 April 2009 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

sh*t så kører møllen endnu om det ????

Thomas Bidstrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008
Sendt: 19 April 2009 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Strokes skrev:

Dejligt når folk kommer med konstruktive indlæg, der bidrager til debatten

Jeg synes, at det er godt at høre om folks betragtninger omkring de forskellige formater - det kan være en god hjælp, når man selv skal til at rode med digital lagring og afspilning.

Til top Vis Thomas Bidstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Bidstrup

Strokes
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 April 2009 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Thomas Bidstrup skrev:

Strokes skrev:

Dejligt når folk kommer med konstruktive indlæg, der bidrager til debatten

Jeg synes, at det er godt at høre om folks betragtninger omkring de forskellige formater - det kan være en god hjælp, når man selv skal til at rode med digital lagring og afspilning.

Hej det var absolut ikke for at støde nogen beundrer det bare

HOLBERG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2009 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Nyt i ormegården

Så landede der nye spændende kabler på Casa Holberg. Såvel højttaler- samt signalkabel. YTER er ellers nogle rigtig gode kabler, som jeg var godt tilfreds med. Faktum er at lyden fra mit nuværrende grej har en anden klangkarakter end tidligere. Hvorfor jeg har haft på fornemmelsen, at en optimering af kabler ville bidrage endnu mere til vellyden. Valget er faldt på nedenstående kabler og det virker som om at jeg har ramt noget rigtigt.

NLE 50 højttalerkablet kender de fleste. Jeg har hørt kablet i andre setups og har længe gerne ville prøve det under private forhold. Fandt det brugt, så det er hermed indkøbt med originale spader og i rigtig flot stand.

Artisan Silver Cables "Silver Dream" signalkablet er et mere ubeskrevet blad. Har valgt at give dette kabel en audition, da jeg læste en anmeldelse på Positive Feedback Online af Dave Clark omkring RWA Isabellina DAC-en, hvor han omtaler kablet positivt. Udover det sælges "Silver Dream" til en latterlig lav pris i forhold til ydelsen samt materialerne....Mere om det senere. 

Det koster £189 (kr. 1600,-) inkl. fragt for et stereosæt på 1 mtr. Jeps, du læste rigtigt 

Kablet består af fire flettede sølvledere i 99,99% ren sølv med teflonisolering, termineret med nogle meget kompetente sølv rca/rca stik. Jeg har vel spillet omkring 30 timer i skrivende stund. Men det kræver grundlæggende minimum 48 timer før end det for alvor begynder at udvikle sig iflg. Alister fra Artisan Cables. Udover det siger min egen erfaring at kabler skal have i omegenen af +100 timer før end det er fuldt tilspillet. Faktum er at de til trods for den manglende tilspilning performer rigtig godt, hvorfor jeg ikke kan lade være med at nedfælde nogle ord allerede nu da jeg er pænt begejstret og overrasket i skrivende stund 

Kablet kan godt virke lidt tyndt og intetsigende når man ser konstuktionen. Ikke at det er dårligt kvalitetsmæssigt. Tvært imod... Sølv rca stikkene er utrolig lækre og materialer samt konstuktion er iorden. "Silver Dream" filosofien er no nonsense hvor hovedvægten er lagt i, at skabe en fremragende lydkvalitet, fremfor en "kraftig slange" eller en ublu pris, der alligevel ikke borger for lydkvalitet. 

"Silver Dream" er i sandhed en "ulv i fårklæder" og lydkvaliteten er i top. Mellemtoneområdet har masser af detaljer, dybde og krop, samt en meget glat top uden de skarpe betoninger som mange forbinder med sølvkabler. Alt er bare så letflydende med det her signalkabel. Artisan beviser med "Silver Dream" at sølvkabler performer fremragende, når materialer samt konstruktion harmonerer. Udover det beviser de også at kabler ikke behøver koste en hel månedsløn for at skabe en lydkvalitet der ikke står tilbage for mange af de mere kostbare signalkabler på markedet.... Lidt tankevækkende!!

Kan helt klart anbefale andre at prøve det her spændende kabel. Kunne være sjovt at sammenligne ydelsen med langt mere kostbare kabler. De vil uden tvivl få  kamp til stregen. Det er et outstanding kabel og virkningen ikke til at tage fejl af. Jeg fatter stadig ikke hvor godt det performer når man ser på prislappen. Glæder mig til det er fuldt tilspillet  

http://www.artisansilvercables.com

Samlet indtryk

Resultatet på bundlinjen med NLE/Artisan Cables kontra YTER er, at der ligesom er kommet mere energi til mit setup. Det berømte gardin er trukket fra og det føles som om, at effekten fra forstærkeren er øget. Musikken slipper bare mere ud uden det bliver overfokuseret og analytisk. Synergieffekten virker umiddelbart rigtig god i denne konstalation. Men det er som sagt når den første eufori har lagt sig, at de endelige svar kommer. Om de får lov at blive på sigt, må tiden vise?... Men afgjort et løft til mit setup i skrivende stund. 

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes