Forfatter |
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
Sendt: 08 Februar 2009 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
D.Duck skrev:
Hej LouBP
Inden du sender din Grand Prix / Dirigent videre så prøv lige at sætte loudness funktionen ud af funktion. Det er meget
let, du skal bare have chassiet ud af kabinettet og to klip med en skævbider. Jeg tog lige låget af min og tog et billede af
potmeteret. Klip hvor der er mærket med rødt (Afbryd forbindelsen til kondensatoren). Der er stadig lidt loudness funktion
ved meget lav styrke, men det har ikke den store betydning. Kondensatorerne til denne sidder på den anden side og er lidt
svære at komme til.Jeg tog også et billede af den originale stereo-dekoder hvis det har din interesse.Efter service manualen
til både Dirigenten og Grand Prix TV'et er der ingen forskel på de to app.
MvhPer H
</A>">
</A>">
|
|
|
Mange tak Dr. Duck:)
Det vil jeg måske lige forsøge mig med, ellers må jeg jo lodde det sammen igen. Så håber jeg at få lidt mere rørlyd ud af
det __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej LouBP Syntes at dine Coral'er er dukket op på QXL...? Det var måske ikke helt sagen med fuldtoner alligevel? Jeg er lidt nysgerrig på, hvad der gjorde udslaget, blev du træt af det berømte "shout" der kan få mellemtonen til at virke anmasende, eller? Hvis du har købt dem til en 50'er så bliver det sikkert en fin lille forretning  Jeg kan huske, at da Flat 8'eren var det store hit som value for money i gulvhornet, da var Beta'erne lidt mere for feinsmechere, dog ikke så fint som Lowther. Hvordan kører sådan et Nakamichi setup? Overvejede en gang at bide på effektforstærkeren men syntes alligevel at prisen var sat for højt. Syntes at det er et ret cool system.
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
Hej LouBPSyntes at dine Coral'er er dukket op på QXL...?Det var måske ikke helt sagen med
fuldtoner alligevel? Jeg er lidt nysgerrig på, hvad der gjorde udslaget, blev du træt af det berømte "shout" der kan få
mellemtonen til at virke anmasende, eller? Hvis du har købt dem til en 50'er så bliver det sikkert en fin lille forretning Jeg
kan huske, at da Flat 8'eren var det store hit som value for money i gulvhornet, da var Beta'erne lidt mere for feinsmechere,
dog ikke så fint som Lowther.Hvordan kører sådan et Nakamichi setup? Overvejede en gang at bide på effektforstærkeren
men syntes alligevel at prisen var sat for højt. Syntes at det er et ret cool system.
|
|
|
Ja de er dukket op på Qxl.dk, jeg er slet ikke træt af fuldtoner, eller færdig med dem, nu er det bare sådan at jeg både har
et sæt Phillips, et sæt Richard Allan, Et sæt Seas og et sæt Peerless. Alle er 8", de her Coral er 6", så de passer altså ikke
helt i gulvhornet, ydermere er de lidt for skingre til min smag. Så lige nu bruger jeg phillipserne. Oven idet så har jeg
faktisk købt dem til 50 kr. Så de kan forhåbenligt dække nogle af de fejlkøb man ind i mellem gør sig.
Jeg er ret vild med lyden i det, jeg er ret vild med de mange muligheder og jeg er ret vild med retro designet de rligger i
disse wedgeformer. Der er masser af power og lyden er dejlig ren. Det lyder nærmest lidt af et 70'er studio. Du er
velkommen til at komme og lytte __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
LouBP skrev:
ydermere er de lidt for skingre til min smag. Så lige nu bruger jeg phillipserne. |
|
|
ENIG! Jeg tænkte, da jeg fulgte med i din spændende tråd "hvornår sker det"
Jeg brugte i 70´erne både Coral Flat 6 og Beta 6, de sidste er de eneste enheder, jeg har fået byttet selvom
de havde spillet. Det er de mest forrygende farvede fuldtoner jeg nogensinde har hørt! Men
samlekvaliteten er flot. Måske skulle du (de var jo billige) klippe whizzerconen af og høre hvad det gør?
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flat har en bedre lyd end Beta lige ud af boksen
Beta kan være lidt skinger i diskanten - ikke anmasende i mellemtonen
ud over "conen" som jo altid giver problemer er beta forsynet med to ting som har negativ inflydelse på lydbilledet
enten en pap eller gummi kant hele vejen rundt om enheden - beregnet som pakning hvis enheden skal moteres indenfra/bagfra samt en forhøjning hele vejen rundt uden om denne pakning - en del af de støbte chassi
Piller man gummi eller pap ringen af han man allerede høre forskel og bedre bliver det hvis man kan file den støbte vulst af.
vil man gå til ekstremer kan man lave tråd ophæng etc. men så er man ovre i Duelund
Jeg har ikke haft mulighed for at sammenligne en flat 6 med en beta 6, men jeg har sammenlignet flat 8 med Beta 8 og flat 8 lyder bedre end beta 8 - når der ikke er pilled ved betaen.
Er lyden den samme eller bedre i de enheder Lou har beholdt er Betaen nok den der kan hente bedst pris hjem, selvom epay nok ville kunne trække lidt mere
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
ps bruger flat 5 som mellemtone i et sæt gamma monitors og det lyder lysår bedre end gammas egen mellemtone enhed
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har nok ret i at de vil kunne hente mere på ebay, men jeg vil nu helst sælge i Danmark, så er der da en chance for de
bliver her  Og andre får glæde af dem. Jeg synes det ville være synd og klippe conen af, også selvom lyden ville blive
bedre. Så nu ryger de. De første jeg fik smækket i efter Beta var ude var Phillips, de lød så godt jeg ikke engang har prøvet
de andre... __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Marts 2009 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej LouBp... det ville være spændende at få nogle sammenligninger på de fire forskellige enheder  Ang. mislyde fra whizzer'ene, så så jeg en der klippede 3 mindre v formede hakker i kanten, de skulle forhindre at en klokke-effekt opstår... men om det reelt var guldægget? Jeg kan huske at det horn der ikke engang er særligt kræsent i forhold til hvad man sætter i. Jeg gav mine til en kammerat (dog uden Richard Allan enhederne), han smed nogle mindre lækre (seas?) enheder fra nogle gamle ventilerede ITT kasser i, jeg kan garantere for at det løftede! Personligt gik jeg over til noget transmissionslinje agtigt (Richard Allan 82L). Jeg byggede ret hurtigt nogle nye gulvhorn, siden også nogle mega store ACE-horn. Det er nok den sjoveste tid jeg har haft med stereo-gear, der blev virkelig brændt igennem med Pink Floyd, Deep Purple, Hendrix, Doors, Marley ..... ahhh  Jeg husker stadig effekten af Phill Collins "In the Air Tonight" på de de ACE-horn - bummelum!  Nåjah, så var det lige at en af gutterne gik over til Jealvox'ere, gad vide om det er muligt at finde tegningerne til dem? skulle nogen af de erfarne her på forum mon have noget liggende i en dyb skufe et sted? Skulle jeg komme indenom det centraljydske ville jeg med stor fornøjelse opleve et Nakamichi i funktion. Spændende setup du har der.
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

|
Sendt: 11 Marts 2009 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
Hej LouBp... det ville være spændende at få nogle sammenligninger på de fire forskellige enheder Ang. mislyde fra
whizzer'ene, så så jeg en der klippede 3 mindre v formede hakker i kanten, de skulle forhindre at en klokke-effekt opstår...
men om det reelt var guldægget?Jeg kan huske at det horn der ikke engang er særligt kræsent i forhold til hvad man sætter
i. Jeg gav mine til en kammerat (dog uden Richard Allan enhederne), han smed nogle mindre lækre (seas?) enheder fra
nogle gamle ventilerede ITT kasser i, jeg kan garantere for at det løftede! Personligt gik jeg over til noget transmissionslinje
agtigt (Richard Allan 82L). Jeg byggede ret hurtigt nogle nye gulvhorn, siden også nogle mega store ACE-horn. Det er nok
den sjoveste tid jeg har haft med stereo-gear, der blev virkelig brændt igennem med Pink Floyd, Deep Purple, Hendrix,
Doors, Marley ..... ahhh Jeg husker stadig effekten af Phill Collins "In the Air Tonight" på de de ACE-horn - bummelum!
Nåjah, så var det lige at en af gutterne gik over til Jealvox'ere, gad vide om det er muligt at finde tegningerne til dem?
skulle nogen af de erfarne her på forum mon have noget liggende i en dyb skufe et sted?Skulle jeg komme indenom det
centraljydske ville jeg med stor fornøjelse opleve et Nakamichi i funktion. Spændende setup du har der. |
|
|
Jeg vil næsten æde min gamle hat på at PQrannes har nogle tegninger liggende, for han har i hvert fald Jealvox. Jeg tror jeg
skal have lavet hullet til enhederne lidt større så. For det er lidt groft skåret. Mine richard Allan er desværre mørnet op, og
jeg kan simpelthen ikke finde nogle kender til dem. Glenn fra Basreps bedste forslag, var at bukke nogle jbl kanter til. Ved
jeg ike helt hvad jeg synes om. __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Marts 2009 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej æv- lyder kedeligt med de der Richard Allan. Er det skumkant? Eller er det menbranerne der er i laser? Har du evt. et billede? Syntes nok at Glens forslag lyder lige en anelse, tjae, uoverlagt-agtigt! Men han ved vel hvad han snakker om. Der er jo også Posselt oppe i nordjylland: Soundfix, han fixede en vens Dali 7 basser og har lavet reps i mange år. Jeg er helt overbevist om, at han kender Richard Allans enheder. Kunne jo lige sende en mail til PQrannes. Kunne være spændende at se igen. Alle de der spændende diy ting fra 70'erne er ved at være svære at finde dokumentation på, tænk om man kunne samle det sammen som Pdf'ere på forum her?
|
Til top |
|
|
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
Sendt: 11 Marts 2009 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal ikke være bekymret for Basrep. Han kan tilpasse alverdens kantophæng til alverdens
enheder.
Jeg har aldrig kunne høre forskel
Venligst
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

|
Sendt: 11 Marts 2009 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
Nej æv- lyder kedeligt med de der Richard Allan. Er det skumkant? Eller er det menbranerne der er i
laser? Har du evt. et billede?Syntes nok at Glens forslag lyder lige en anelse, tjae, uoverlagt-agtigt! Men han ved vel hvad
han snakker om.Der er jo også Posselt oppe i nordjylland: Soundfix, han fixede en
vens Dali 7 basser og har lavet reps i mange år. Jeg er helt overbevist om, at han kender Richard Allans enheder.Kunne jo
lige sende en mail til PQrannes. Kunne være spændende at se igen. Alle de der spændende diy ting fra 70'erne er ved at
være svære at finde dokumentation på, tænk om man kunne samle det sammen som Pdf'ere på forum her? |
|
|
Du kan forslå Administrationen det. Jeg har tegninger på voight hornene. Det er jo allerede en start  Jeg har ikke lige
billeder - Men ja, det er skumkanten der er mørnet, resten fejler så vidt jeg ved intet - Navnet er Type CB8T. Jeg kan ikke
finde noget på dem. __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Marts 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
CB 8 T: fullrange 1" eller 25mm pol diameter/svingspole 70 Hz fs (frilufts resonans) 45-15.000 Hz frekvensområde 30 w R.M.S. 0,48 mWb flux Cambric surround kantophæng (det er det der gule) 7" Monteringshul 7 5/8" fixing centres (montageskruers diameter?) 3 1/4" eller 82mm dybde 3.4 w v. 96dB/1m følsomhed 0,9 kg 0,28 kg magnetvægt (actual magnet weight) 0,6 kg magnetvægt (Magnet assembly weight)
Jeg har ingen Thiele/small parametre på dén, men på CB 8, der dog kun går til 10 kHz og er listet som bass/mid. Ellers er resten på papiret ens. 70Hz fs 2,89 Qm 1,26 Qe 1,43 Cu.Ft. VAS 1,05 % No 9,13 M/N Cms 5,66 gms Mms 3,72 wb/M Bl
Qt = Qm x Qe / Qm + Qt
Jeg ved ikke om der er nogen der kan få noget ud af det? 70Hz er en noget høj resonans, men det betyder jo netop ikke noget i (Voight) horn. Kunne fås som enten 8 eller 15 Ohm.
Håber det kan bruges til noget. CB 8 kostede i ´83: 225 kr. i Audioscan på Amagerbrogade i Kbh. Talene er fra slut 70'erne beg. 80'erne, jeg kan scanne og sende hvis du har lyst?
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
Sendt: 11 Marts 2009 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Jeg har jo præcis de samme kasser som dig ...High Fidelity gulvhorn. Jeg er meget glad for dem. Lige nu sidder der Fostex FE 206 i dem for at skåne de fine gamle Richardt Allen enheder som jo nu er blevet samle-objekter. Sammen med min nænsomt ombyggede Luxman SQ 38 med 30 ægte Luxman rør-wat påkalder denne sammensætning sig stor opmærksomhed fra fra 'HiFi vennerne'
På min arbejds plads har jeg indoktrineret nogle af mine kolleger til at bygge disse horn og der røg adskillige Dali'er til salg på den konto. De kunne simpelthen ikke følge med hornet. Der er mange måder at bygge horn på og det er sjældent at høre et horn gå så langt ned i frekvens som dette.
mvh |
|
|
I dag hørte jeg TMs gulvhorn med Fostex drevet af den ombyggede Luxman; føj, hvor var det helt utroligt fantastisk godt. Hvordan kunne sådan et par små kasser dog gå så dybt ned? Og hvor kom den dynamik dog fra? Jeg håber, Louis giver sine gulvhorn tilbage til mig, når han engang bliver trætte af dem :-) Og, for resten. Tak til Tube Mania for hjælp med lodningen mm. Den lille Shell spiller bare nu! PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 11 Marts 2009 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
...
Kunne jo lige sende en mail til PQrannes. Kunne være spændende at se igen. Alle de der spændende diy ting fra 70'erne er ved at være svære at finde dokumentation på, tænk om man kunne samle det sammen som Pdf'ere på forum her?
|
|
|
Jo, jeg har da de gamle High Fidelity blade med Jealvox artiklerne og tegningerne. Og adgang til en scanner, der scanner direkte (u. computer) til pdf. Jeg har vist også plads til at server-hoste sådan et lille bibliotek. mvh/ PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 Marts 2009 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, hvor er det sjovt, at de der gamle horn kan tiltrække sig så meget positiv opmærksomhed i dag. Jeg tror at lige så glade vi (unge fattigrøve) var for dem dengang, ligeså hurtigt blev de skiftet ud (til Dali' 7'ere?!) så snart der var en god månedsløn. Nogen gange høres forandring som forbedring, men man glemte helt de kvaliteter de der horn faktisk havde. Dynamiken og nærværet - orkester in your face! '70'ernes kvartbølge Voigt's, hyperbolske- og andre hornvariationer blev disset voldsom op gennem 80'erne - og nu kan vi heldigvis genopdage dem. Jeg har vist nogle tegninger til de to ACE horn et sted, samt parametre på Richard Allans produktlinje i slut 70'erne sammen med nogle orginale konstruktionstegninger til RA 82 L, en semi-transmissionslinje med den legendariske HP 8 B bas. De sang og kvidrede supermusikalsk, havde ægte dybbas, men driftseffekt - hrrm! Jeg vil scanne det hele i morgen og så må vi se hvad vi kan gøre. En helt anden ting. Klang und Ton's konstruktion CT 230 er baseret på Visaton's BG 20, også en fuldtone, kombineret med en traditionel papirsdiskant. Når jeg får dem hjem, så kunne det være kanon spændende hvis én eller anden ville prøve at lægge gulvhorn til, bare for at prøve...  Måske det i virkeligheden er sjovere at høre på, end de basreflexere som K&T har lavet?
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

|
Sendt: 12 Marts 2009 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
tube mania skrev:
Jeg har jo præcis de samme kasser som dig ...High Fidelity gulvhorn. Jeg er meget glad for dem.
Lige nu sidder der Fostex FE 206 i dem for at skåne de fine gamle Richardt Allen enheder som jo nu er blevet samle-
objekter. Sammen med min nænsomt ombyggede Luxman SQ 38 med 30 ægte Luxman rør-wat påkalder denne
sammensætning sig stor opmærksomhed fra fra 'HiFi vennerne'
På min arbejds plads har jeg indoktrineret nogle af mine kolleger til at bygge disse horn og der røg adskillige Dali'er til
salg på den konto. De kunne simpelthen ikke følge med hornet. Der er mange måder at bygge horn på og det er sjældent at
høre et horn gå så langt ned i frekvens som dette.
mvh |
|
|
I dag hørte jeg TMs gulvhorn med Fostex drevet af den ombyggede Luxman; føj, hvor var det helt
utroligt fantastisk godt. Hvordan kunne sådan et par små kasser dog gå så dybt ned? Og hvor kom den dynamik dog fra?Jeg
håber, Louis giver sine gulvhorn tilbage til mig, når han engang bliver trætte af dem :-)Og, for resten. Tak til Tube Mania for
hjælp med lodningen mm. Den lille Shell spiller bare nu!PQR |
|
|
Du skal nok få dem når jeg bliver træt af dem. Jeg har lidt i tankerne måske selv at lave nogle. Bare for at få finishen med.
Og hvis det bliver aktuelt, så skal du nok få dem igen PQR, men lige nu er jeg simpelthen for glad for dem, Jeg skylder dig
også en flaske vin jo __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 Marts 2009 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
@LouBP, kunne du bruge parametrene til noget?
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

|
Sendt: 12 Marts 2009 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
@LouBP, kunne du bruge parametrene til noget?
|
|
|
Muligvis, det kunne om ikke andet være spændende at se på det, hvis det ikke er for meget besvær __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 12 Marts 2009 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
LouBP skrev:
... Du skal nok få dem når jeg bliver træt af dem. Jeg har lidt i tankerne måske selv at lave nogle. Bare for at få finishen med.
Og hvis det bliver aktuelt, så skal du nok få dem igen PQR, men lige nu er jeg simpelthen for glad for dem, Jeg skylder dig også en flaske vin jo  |
|
|
Hej LouBP, Det haster slet ikke. Jeg har nærmest ikke plads til dem efter fruen er ved at overtage mit sekundære loftrum. Det vil bare være synd at se dem ryge på forbrændingen, når en gang du er færdig med at lege med dem. PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|