Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. maj 2025 | 06:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Familiens TD124 DIY. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 Maj 2009 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Du er velkommen til at prøve en af mine dl 103er - jeg har en der er monteret i et lustrehus med SME fatning og jeg har også en step up trafo du kan prøve - hvis det er sagen slipper du for at skulle rode med PUer over 2000 - jeg tror de kan købes hjem via netet til ca 1000 - og de har min bedste anbefaling til Jazz :-) - send mig en PM hvis det er interessant

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 06 Maj 2009 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

På et tidspunkt stod der et eller andet på Ortofons hjemmeside om at 2M Red/Blue & Bronze/Black er så tilpas forskelllige internt/elektrisk at de ikke er kompatible.

Red Kan opgraderes til Blue.

Og Bronze kan opgraderes til Black.

De 2 par deler "motor" - men altså ikke alle 4.

Jeg kan dog ikke lige finde noget om det nu.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Maj 2009 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

OK - må indrømme at jeg blot har lænet mig op af denne tekst. Uden at undersøge det nærmere - men det må jeg vist hellere gøre .

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2009 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Det er også meget muligt at jeg har misforstået det.

Jeg fandt denne beskrivelse hos Needledoctor.

"The 2M Red and 2M Blue both have the same engine with slit pole pins. With this improved engine we have been able to increase to output to 5,5 mV.*

The cartridge body used for the 2M Bronze and 2M Black is manufactured from a newly-developed Noryl plastic/glass combination, a revolutionary material which ensures high rigidity while eliminating unwanted resonances. The 2M Bronze and 2M Black use a special upgraded engine, featuring split pole pins with a silver plated copper wire."

Hvorom alting er så lyder en Red/Blue krop med en Bronze nål måske(?) ikke helt identisk med en 2M Bronze.

* Hi-Fi World målte 7-8mV da de testede Bronze & Black.

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2009 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Du er velkommen til at prøve en af mine dl 103er - jeg har en der er monteret i et lustrehus med SME fatning og jeg har også en step up trafo du kan prøve - hvis det er sagen slipper du for at skulle rode med PUer over 2000 - jeg tror de kan købes hjem via netet til ca 1000 - og de har min bedste anbefaling til Jazz :-) - send mig en PM hvis det er interessant

Tak for dit fine tilbud . Den er vist ikke lige at komme uden om den DL-103. Da jeg eftersøgte pick-up til min TD165, var den også kraftigt i spil - da der også dér blev reklameret kraftigt for netop den. Men det er jo en MC - og så skal jeg til at tænke på step-up og hvad det ellers fører med sig - og jeg orker det dårligt. Men alligevel er det dog den som står øverst på listen lige nu . Er det 'over-kill' at tænke på 'R' modellen . Iøvrigt har jeg en ordentlig stak JS-trafo'er - måske noget af det ville kunne bruges - det må undersøges nærmere . Er der nogen specielle hensyn omkring MC og pladetallerkenen på TD124 - som er den "magnetiske"-type. Syntes jeg læste noget engang  eller husker jeg galt.  

Jeg har olieret plinth'en idag - det ser lovende ud .

Go' laaaang week-end .     

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2009 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

X-ray skrev:

r-l-b skrev:

Tak for dit fine tilbud . Den er vist ikke lige at komme uden om den DL-103. Da jeg eftersøgte pick-up til min TD165, var den også kraftigt i spil - da der også dér blev reklameret kraftigt for netop den. Men det er jo en MC - og så skal jeg til at tænke på step-up og hvad det ellers fører med sig - og jeg orker det dårligt.

jamen det er da derfor du jo også skal låne en step up af mig once you go denon 103 black there is no going back

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Lige et par hurtige billeder efter anden oliering .

Go' aften.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2009 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

WOW det ser godt ud!

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Ahhr-hvad, labert! Cool cool
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Sendt: 13 Maj 2009 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Det ser rigtig flot ud.

Mht. pickup, vil jeg også sige at en Denon DL-103 er fin til jazz. Har selv en i et træhus, som giver en lidt bedre lyd. Og et sæt Altec 15095A
http://members.myactv.net/~je2a3/mic-mcstep-up.htm

Det er lidt med priser, men jeg fik Denonen for 850 kr, Altec sættet for 750 kr på Ebay. Træhuset fik jeg for et par år siden til omkring 550 kr, men det er steget noget. Så det kan da lade sig gøre nogenlunde indefor din prisramme
Træhuset fik jeg her: http://www.oswaldsmillaudio.com/images/media/Bodies4.pdf

Hvis du har JS transformatore i større mængder er det mellem 1:5 og 1:12 der nok passer bedst. Nogler af dem har nogle meget specielle værdier, der næsten kun duer til gamle SPUer.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Maj 2009 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Hvaaa, skal det ikke snart sættes sammen

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2009 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:
Hvaaa, skal det ikke snart sættes sammen

Det brænder skam også i mine fingre, for at komme videre. Men er altså nød til at passe arbejde, børn etc. først - og dernæst TD124 . Men jeg kan da fortælle, at når der lige er 10 minutter, bliver der slebet på arm-board, kigget på SME, set efter pick-up'er og tænkt på fødder til 'dyret' . Så noget sker der altså. Det ser desværre ud til at netop step-up trafo til DL103 er mangelvare. Havde jeg valgt SPU - ser det ud til, at jeg havde været dækket godt ind. Og en del af JS-trafo'erne står der desværre ikke data på . Så valget af pick-up er indtil videre faldet (tilbage) på Ortofon 2M Bronze. Nu skal jeg bare finde ud af, hvorfra den er nemmest/billigst at få fat i. Og så igen dens compliance, passer egentlig ikke super til SME'en - så vidt jeg kan se .

Nå, det næste der skal ske - bliver at få gjort arm-board færdigt.

Go' dag

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2009 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har været hjemme hos Tunghør idag - han gør det også i hjemme-sløjd. En ombygget Lenco L78 - monteret med en DL103 . Indrømmet - jeg har før taget fejl - det har jeg så lige gjort igen. Det er slet ikke helt umuligt, at det alligevel ender med en DL103 i standard trim. Som jo skulle matche min SME perfekt. Den klarede mine medbragte vinyler med bravour . Hvis der er gode argumenter for at vælge SA, R, eller andre udgaver - så fyr løs. Men jeg må sige, den er fremragende som standard. Så nu vil jeg atter bruge lidt tid på at se efter noget step-up - ja om igen .

Vi har iøvrigt afholdt 'design-møde' herhjemme. Fruen har bestemt at 'template' skal pege mod spindle-center og ikke følge arm-board - sejt nok

Go' aften.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2009 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Hvilken trafo er det nu at tunghør bruger?

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2009 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Hvilken trafo er det nu at tunghør bruger?

Hva' - ska' du være fræk. Eller var det bare et godt forslag . Mener de hed Sony T5 eller 10 eller noget der omkring.

Go' aften.   

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2009 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

jeg er også gået ovet til T5 trafoer til Denon 103 

Mine Beyer Dynamics spillede en anelse bedre -men - jeg kunne ikke få dem skærmet ordentligt så de opfangede brum ....

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2009 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Nå ja det er også rigtigt. Sony HA-T10 - de er vist identiske med Ortofon T-5. Dem har jeg selv brugt med standard DL-103 og det fungerede fint. De Sony/Ortofon dimser giver ca. 120 ohm belastning ved en 47k ohm MM RIAA.

Ellers er der jo Denons egen AU-300LC som kan fås for ca. 1.000,-. Den forstærker signalet x10 (20dB) og giver 470 ohm ved 47k ohm - altså ca. 10x 103'erens udgangsimpedans.

Og tak for sidst forresten.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2009 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

mit næste trafo projekt bliver to stks trafoer fra to stik Luxman C120A pre amps.

De er viklet til stereo, men istedet bruger jeg dem som mono - med vippe kontakt kan der så vælges mellem at paralelkoble eller serielkoble dem - det giver vist nok valget mellem lav og højere output mc ...

se: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=74743&P N=1

Da der ofter er halvdeffekte og hel defekte c120ere kan det blive en billig måde at ordne den side af sagen

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Nu fik jeg sagt til X-ray at forskellen på dl 103 i standard udgaven, og specialudgaverne R, SA osv er at specialudgaverne har mere top - er det ikke rigtigt at det er sådan det forholder sig? 
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

ehapa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2006
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har kikket på de her trafoer fra Ebay UK, men måske er 6:1 for lidt til den Denon 103r jeg har på vej, de skulle ellers være gode de gamle Partridge.

Glæder mig til at se din Thorens X-ray.
  • Partridge vintage quality.

• 1950s British made.
  • Type 977.
  • 6 : 1 step up ratio.
  • 26 ohms input DC resistance.... 300 ohms impedance.
  • 250 ohms output DC resistance.....10k ohms impedance.
  • Flat frequency response, across audiable range.
  • Mu-metal core.
  • Shielded, screened metal can enclosure.
  • High quality OFC phono cable, with gold plated RCA plug.
  • Gold plated Neutrik type input RCA socket.
  • Mounting brackets.
Til top Vis ehapa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehapa

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum