Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 15:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hvilken Projektor ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
270961
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Der er sikkert andre der har spurgt, men det er ved at blive aktuelt for mig at købe en projektor med lærred. Håber at der er nogle her på forum, der ville være behjælpelig med lidt gode råd om køb og installation.

Hvilken ? Hvor stor afstand til lærred, hvor højt skal projektoren sidde i forhold til lærredet ? I mit tilfælde kommere lærredet til at hænge noget lavere end projektoren ( fra toppen af billedet til projektoren ca. 1m) og kan man tilte projektoren nedad og derefter foretage justering af billedet via projektoren for evt. kompensation af vinklen. Jeg er interesset i en billedestørrelse på ca. 80 tommer eller ca. 170 cm bredt billede.

Mvh

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

270961 skrev:

Der er sikkert andre der har spurgt, men det er ved at blive aktuelt for mig at købe en projektor med lærred. Håber at der er nogle her på forum, der ville være behjælpelig med lidt gode råd om køb og installation.

Hvilken ? Hvad er dit budget?

Hvor stor afstand til lærred De fleste har optisk zoom på omkring 20%, så det er rimelig fleksibelt.

, hvor højt skal projektoren sidde i forhold til lærredet ? De fleste projektorer kan skyde omkring 15% vinkel ned til toppen af lærredet.

I mit tilfælde kommere lærredet til at hænge noget lavere end projektoren ( fra toppen af billedet til projektoren ca. 1m) og kan man tilte projektoren nedad og derefter foretage justering af billedet via projektoren for evt. kompensation af vinklen.
Den funktion hedder Keystone og typisk omkring 15% max som beskrevet ovenfor.

Jeg er interesset i en billedestørrelse på ca. 80 tommer eller ca. 170 cm bredt billede.

Så er projektoren typisk placeret mellem 2.5 og 3.5 meter fra lærredet for at få den størrelse.

Mvh

270961
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Februar 2004 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret Thue K. Mit budget hedder ca. 15-20000 kr for projektoren alene. Jeg har set på lidt DLP, enten Infocus 4800 eller Thoshiba MT-100...jeg tror vist de er identiske.

moviedude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2004
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

270961 skrev:
Tak for svaret Thue K. Mit budget hedder ca. 15-20000 kr for projektoren alene. Jeg har set på lidt DLP, enten Infocus 4800 eller Thoshiba MT-100...jeg tror vist de er identiske.

Hvorfor DLP? Har du overvejet en CRT?

Hvor stort er rummet du vil bruge den i?

Til top Vis moviedude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af moviedude

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

270961 skrev:

Det fik jeg ihvertfald forfalt hos tapeconnection at de var. Bortset fra det tror jeg du skal en smule højere op i pris før du får en god DLP projektor, Toshiba MT-500 til vist nok 25k tror jeg er rimelig, men har desværre ikke selv set, den er vist rimelig ny. NEC HT-1000 er ihvertfald rigtig god, men så er vi også oppe i 35k.

I det nævnte prisinterval synes jeg du hellere skulle kigge på LCD projektorer som Panasonic PT-500 og Sanyo Z2 eller som nævnt en brugt CRT

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2004 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

27etellerandet-> Jeg synes også du bør gøre dig nogle overvejelser omkring hvad din signal kilde skal være før du bestemmer dig for en projektor. Hvis du 'kun' har tænkt dig at benytte en DVD afspiller med progressive scan, så drager du ikke lige så grad nytte af de mere omkostningsfulde projektorer. Hvis du derimod regner med at benytte DVI indgangen på de dyrere projektorer og dermed anskaffer en DVD afspiller med dette output er dit køb af projektor til over 15.000 mere forsvarligt.

270961
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Februar 2004 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Er CRT ikke en 3-rørs ? Og hvad med blæserstøjen ? Prisen ? Jeg har også kigget lidt LCD, men de oplysninger jeg har fået er at LCD-panelet slides forholdsvis hurtigt, faktisk næsten lige så hurtigt som pæren. Er det sandt ? DLP skulle vist være noget mere holdbare, men igen......antal timer og pris er selvfølgelig afgørende. Den mest idelle ville måske være Infocus DLP 5700....men desværre 35.000 kr.

Mit rum er på ca. 30 kvm og lærredets størrelse må ikke overskride 170-180 cm i bredden.

Men jeg havde tænkt mig projektoren skulle hænge fast i loftet, men en anden løsning kunne være sofabordet og når den ikke er i brug kunne man jo stille den væk. Defor en mindre projektor.

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2004 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

270961 skrev:

Er CRT ikke en 3-rørs ? Ja

Og hvad med blæserstøjen ? Varierer noget fra model til model, men de fleste nyere projektorer har ikke stort støjniveau i 'low mode' (de fleste projektorer har to pære indstillinger)

Prisen ? På CRT?

Jeg har også kigget lidt LCD, men de oplysninger jeg har fået er at LCD-panelet slides forholdsvis hurtigt, faktisk næsten lige så hurtigt som pæren. Er det sandt ? Det er lidt af en røver. Både KT-radio og Hifi-klubben har vane med at informere deres kunder om denne misforståelse. Der er dog ingen tvivl om at DLP holder længere, men jeg er ikke indstillet på at have min projektor mere end måske 5-6 år og så er det ligegyldigt.

DLP skulle vist være noget mere holdbare, men igen......antal timer og pris er selvfølgelig afgørende. Den mest idelle ville måske være Infocus DLP 5700....men desværre 35.000 kr.  Jeg synes du skulle tage ud og se på nogle forskellige projektorer og lade dine øjne bestemme.

Mit rum er på ca. 30 kvm og lærredets størrelse må ikke overskride 170-180 cm i bredden. Det har jeg vist givet dig et svar på.

Men jeg havde tænkt mig projektoren skulle hænge fast i loftet, men en anden løsning kunne være sofabordet og når den ikke er i brug kunne man jo stille den væk. Defor en mindre projektor. Det er noget bøvl at slæbe den frem og tilbage. Hæng den i loftet, det er næsten det eneste alternativ.

270961
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Februar 2004 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Thue K]27etellerandet-> Jeg synes også du bør gøre dig nogle overvejelser omkring hvad din signal kilde skal være før du bestemmer dig for en projektor. Hvis du 'kun' har tænkt dig at benytte en DVD afspiller med progressive scan, så drager du ikke lige så grad nytte af de mere omkostningsfulde projektorer. Hvis du derimod regner med at benytte DVI indgangen på de dyrere projektorer og dermed anskaffer en DVD afspiller med dette output er dit køb af projektor til over 15.000 mere forsvarligt.

-------------------------------------------------------

Den vil sandsynligvis blive brugt med en DVD med DVI udgang (ny DVD vil blive indkøbt), men igen er denne ind/udgang vist meget følsom og den er ikke standardiseret endnu. Men ellers component-ind/udgangen skulle vist være god. 

270961
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Februar 2004 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

omegasteffy skrev:

[QUOTE=270961]Tak for svaret Thue K. Mit budget hedder ca. 15-20000 kr for projektoren alene. Jeg har set på lidt DLP, enten Infocus 4800 eller Thoshiba MT-100...jeg tror vist de er identiske.

Det fik jeg ihvertfald forfalt hos tapeconnection at de var. Bortset fra det tror jeg du skal en smule højere op i pris før du får en god DLP projektor, Toshiba MT-500 til vist nok 25k tror jeg er rimelig, men har desværre ikke selv set, den er vist rimelig ny. NEC HT-1000 er ihvertfald rigtig god, men så er vi også oppe i 35k.

I det nævnte prisinterval synes jeg du hellere skulle kigge på LCD projektorer som Panasonic PT-500 og Sanyo Z2 eller som nævnt en brugt CRT

------------------------------------------------------------ ---------------------

Jeg har fulgt dit råd og kigget lidt på Sanyo Z2. Den ser meget lækker ud og er indskrevet på ønskesedlen.

Jeg har set Toshibas MT-100 og kan fortælle dit, at den har et fremragende billede til prisen. Man kan næst ikke forlange mere.

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2004 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

DVI er tilstrækkelig standardiseret til at projektorejere over hele verden nyder godt af DVD-afspillere med DVI out eks. yamakawa modellen.

Jeg synes du skal hænge lidt ud på www.projectorcentral.com og læse nogle af deres artikler. Når du er blevet lidt klogere og har terminologien i orden er det et must at besøge www.avsforum.com

MT-100 eller X1 som OEM versionen hedder har et fantastisk billede til prisen. Det eneste to minuser er regnbue-effekten og 4:3 panel, men hvis du er immun overfor denne er det nok DLP vejen som har den største omkostningseffektivitet for dig.

270961
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Februar 2004 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Thue K][QUOTE=270961]

Er CRT ikke en 3-rørs ? Ja

Og hvad med blæserstøjen ? Varierer noget fra model til model, men de fleste nyere projektorer har ikke stort støjniveau i 'low mode' (de fleste projektorer har to pære indstillinger)

Prisen ? På CRT?

Jeg har også kigget lidt LCD, men de oplysninger jeg har fået er at LCD-panelet slides forholdsvis hurtigt, faktisk næsten lige så hurtigt som pæren. Er det sandt ? Det er lidt af en røver. Både KT-radio og Hifi-klubben har vane med at informere deres kunder om denne misforståelse. Der er dog ingen tvivl om at DLP holder længere, men jeg er ikke indstillet på at have min projektor mere end måske 5-6 år og så er det ligegyldigt.

DLP skulle vist være noget mere holdbare, men igen......antal timer og pris er selvfølgelig afgørende. Den mest idelle ville måske være Infocus DLP 5700....men desværre 35.000 kr.  Jeg synes du skulle tage ud og se på nogle forskellige projektorer og lade dine øjne bestemme.

Mit rum er på ca. 30 kvm og lærredets størrelse må ikke overskride 170-180 cm i bredden. Det har jeg vist givet dig et svar på.

Men jeg havde tænkt mig projektoren skulle hænge fast i loftet, men en anden løsning kunne være sofabordet og når den ikke er i brug kunne man jo stille den væk. Defor en mindre projektor. Det er noget bøvl at slæbe den frem og tilbage. Hæng den i loftet, det er næsten det eneste alternativ.

------------------------------------------------------------ --------------

Ok, tak for svaret.

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2004 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

27etellerandet-> Vær lige opmærksom på at der er røget et par indlæg ind imellem vores korespondence (5 indlæg på 6 minutter er dømt til at gå galt).

270961
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Februar 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Er klar over det.

moviedude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2004 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Du skal klart overveje en brugt CRT. Ligemeget hvilken prisklasse du ønsker at købe i, vil du få et meget bedre billede til film ud af en CRT.
Eneste minus ved CRT'er er at de er store og tager tid at indstille, men hvis du skal have den i loftet skal den jo kun hænges op og konfigureres en gang.

meyer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Man kan godt få NEC ht1000 biliger man skal bare kikke de rigtige steder jeg har lige selv købt den får 25.000,- Big smile         i kt radio. Det var godt nok deres demo model men den havde ikke køret mere end 190 timer. og nu hvor den nye NEC HT1100 lige er kommet på market vil du nok også kunne få en rigtig god pris på ht1000

Men hvorfor sp5700 med ht1000 har du muglighed for at bruge en anamorpich lens så du får 33% højer opløsning end du får med sp5700 + en meget højer contrast    http://www.projectorcentral.com/anamorphic_lenses.htm

og ja lcd bliver hurtigt slidt op   http://www.projectorcentral.com/lcd_dlp_test.htm

Til top Vis meyer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meyer

270961
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Februar 2004 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Jeg kan  læse ud af alle jeres udemærkede svar, at jeg er novice inden for dette her felt.

270961
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Februar 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=meyer]

Man kan godt få NEC ht1000 biliger man skal bare kikke de rigtige steder jeg har lige selv købt den får 25.000,- Big smile         i kt radio. Det var godt nok deres demo model men den havde ikke køret mere end 190 timer. og nu hvor den nye NEC HT1100 lige er kommet på market vil du nok også kunne få en rigtig god pris på ht1000

Men hvorfor sp5700 med ht1000 har du muglighed for at bruge en anamorpich lens så du får 33% højer opløsning end du får med sp5700 + en meget højer contrast    http://www.projectorcentral.com/anamorphic_lenses.htm

og ja lcd bliver hurtigt slidt op   http://www.projectorcentral.com/lcd_dlp_test.htm

------------------------------------------------------------ ----

Forklar venligst lige det sidste vedr objektivet.

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2004 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Citér:

Testen viser at der foregår et slid på LCD som er større end ved DLP ud fra den måde som testen er blevet udført på. 'Hurtig' er en noget relativ størrelse som fortjener en præcisering. Hvis man antager at levetiden på LCD panelerne er 4000 timer, så har man til 2000 film. Dette er ok for mig. Problemet ligger i at man måske gerne vil have sin projektor i 10 år, eller man ønsker at kunne sælge den igen til en rimelig pris (som ikke kan erhverves hvis projektoren viser forkerte farver grundet slid på panelerne). Disse forskellige forhold skal man medtage i sit projektor budget og det vil hjælpe en til at finde den projektor som ikke bare nu og her dækker sine behov men i længden også lever op til de forventninger man har gjort sig.

moviedude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2004 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Thue K skrev:
Testen viser at der foregår et slid på LCD som er større end ved DLP ud fra den måde som testen er blevet udført på. 'Hurtig' er en noget relativ størrelse som fortjener en præcisering. Hvis man antager at levetiden på LCD panelerne er 4000 timer, så har man til 2000 film. Dette er ok for mig. Problemet ligger i at man måske gerne vil have sin projektor i 10 år, eller man ønsker at kunne sælge den igen til en rimelig pris (som ikke kan erhverves hvis projektoren viser forkerte farver grundet slid på panelerne). Disse forskellige forhold skal man medtage i sit projektor budget og det vil hjælpe en til at finde den projektor som ikke bare nu og her dækker sine behov men i længden også lever op til de forventninger man har gjort sig.

Ja, endnu en godt grund til at købe en CRT som har en rør levetid på 10.000 timer!

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes