Emne: Godt CD-drev? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
| Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
kelso skrev:
Men jeg fornemmer at det nærmest er en lettere seksuel opstemthed der indtræder når cdskuffen åbner og lukker lydløst |
|
|
Det eneste som måske kunne gøre mig opstemt i denne forbindelse, er lyden  (jeg har ingen CD-skuffe) Om man kan blive opstemt af at se skiven snurre rundt mens musikken spiller, skal jeg ikke kunne afgøre, men det er da om ikke andet praktisk, at man kan se der spilles musik (jeg slukker af og til for displayet). Bel Canto CD-2 med Philips CD-ProII drev
|
| Til top |
|
| |
Halo8 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 03 Maj 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 477
|
| Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kalle_dk skrev:
kelso skrev:
Men jeg fornemmer at det nærmest er en lettere seksuel opstemthed der indtræder når cdskuffen åbner og
lukker lydløst http://www.hifi4all.dk/forum/smileys/smiley2.gif"> |
|
|
Det eneste som måske kunne gøre mig opstemt i denne
forbindelse, er lyden (jeg har ingen CD-skuffe)Om man kan blive opstemt af at se skiven snurre rundt mens musikken
spiller, skal jeg ikke kunne afgøre, men det er da om ikke andet praktisk, at man kan se der spilles musik (jeg slukker af og til
for displayet). <span style="font-weight:
bold;">Bel Canto CD-2 med Philips CD-ProII drev</span> |
|
|
Øhh.. Kan du ikke høre det? __________________ Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kelso Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kalle
Den Bel Canto ER faktisk sexet
Mvh
Claus
|
| Til top |
|
| |
Halo8 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 03 Maj 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 477
|
| Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
kelso skrev:
Hej Kalle
Den Bel Canto ER faktisk sexet http://www.hifi4all.dk/forum/smileys/smiley1.gif">
Mvh
Claus |
|
|
Sexet kan man nok ikke kalde Musical Fidelity'en men en vis industriel charme har den da
 __________________ Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halo8 skrev:
ulrikmm skrev:
Mht. dynamik: Den forklaring jeg her fået fra en dygtig digitaltekniker er flg.: Efter selve aflæsningen af CD skiven og checksum fejlretning er signalet helt uden beskyttelse mod fejl. Tilfældigt forekommende støj (indstråling , andet) vil blandes med nuller og ettaller, og medføre at nogle nuller kommer til at opfylde kriteriet for at blive opfattet som ettaller. Det højeste tal, et drev kan give ud er 1111111111111111 = fuldt signal. De signaler, der er lavere, vil tendere til at blive højere i gennemsnit, pga. omdannelse af nuller til ettaller. Og derfor kan nogle drev lyde som om de tonser af sted hele tiden, med et dynamikområde på 20 dB. Signal støj forholdet derimod er formentlig stadig 100 dB, men det hører man jo kun, når der ikke er musik.
Det gode drev evner at spille tilstrækkeligt lavt. De drev der imponerer med at spille højt - gør det hele tiden, og det er dels monotont at høre på og unaturligt.
Mvh Ulrikmm  |
|
|
Øehh... Jeg er ikke helt med. Hvorfor skulle "0'erne" blive omdannet til "1'ere" i et billigere drev og ikke omvendt? |
|
|
Ikke billigere, nødvendigvis - men dårligere. Hvis der på et givent tidspunkt i bitstrømmen er for høj spænding pga. støj, refleksioner eller andet vil tegnet, der skulle være et nul blive opfattet som et ettal.
Jeg tror man skal være meget forsigtig med at sætte automatisk lighedstegn mellem pris og lydkvalitet.
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halo8 skrev:
Sexet kan man nok ikke kalde Musical Fidelity'en men en vis industriel charme har den da
 |
|
|
Drevet alene gør den bestemt attraktiv for mig. Desværre ser man ikke mange maskiner med de "gode" drev mere. Enten fordi de koster en formue (som f.eks. de gode Teac drev / maskiner) eller fordi man ikke producerer/køber drev fra de førnævnte producenter (Sony, Teac, Philips) og putter i egne konstruktioner. Det var primært Philips drevet som afgjorde at jeg købte Bel Canto CD-2. Man kan vist købe et modul-byggesæt som bl.a. består af et Philips PRO drev, men det havde jeg ikke lige mod på at gå igang med.
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilmann skrev:
golfdane skrev:
| I modsætning til computeren, har en CD ikke ret mange skruer den kan dreje på, når vi snakker korrekt læsning. Der er lidt fejlcheck, men den er i bund og grund ikke specielt avanceret, og da alt foregår mere eller mindre realtime, bliver der klippet en hæl og hugget en tå her og der, når den aflæser forkert (interpolerer). |
|
|
Hvilke muligehder findes der da i en computer?
/vilmann |
|
|
Snakker vi afspilning af audioCD i en computer, er vi sgu' nok ligevidt. Snakker vi derimod ripning, anvendes der crc check. Desværre kan man jo ikke regne indholdet af en frame ud udfra checksummen, kun verificere at en frame er aflæst korrekt. Opstår der læsefejl, vil rippeprogrammet forsøge at læse det samme område flere gange ved lavere hastighed. Anvendes AccurateRIP, sammenlignes checksummen for hele nummeret med andre personers rip. Får du et AccurateRIP, er det overvejende sandsynligt, at din computer har aflæst det som blev presset på CD'en.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cross-interleaved_Reed-Solomon_ coding
CD afspilleren er afhængig af at fejlen ikke er for voldsom, for den har reelt kun en chance for en aflæsning. Kan den ikke genskabe data, foretager den et kvalificeret gæt.
__________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
Carsten S Chr Forum Bruger

Tidl. Schmidt Audio
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 478
|
| Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
golfdane skrev:
vilmann skrev:
golfdane skrev:
| I modsætning til computeren, har en CD ikke ret mange skruer den kan dreje på, når vi snakker korrekt læsning. Der er lidt fejlcheck, men den er i bund og grund ikke specielt avanceret, og da alt foregår mere eller mindre realtime, bliver der klippet en hæl og hugget en tå her og der, når den aflæser forkert (interpolerer). |
|
|
/vilmann |
|
|
Snakker vi afspilning af audioCD i en computer, er vi sgu' nok ligevidt. Snakker vi derimod ripning, anvendes der crc check. Desværre kan man jo ikke regne indholdet af en frame ud udfra checksummen, kun verificere at en frame er aflæst korrekt. Opstår der læsefejl, vil rippeprogrammet forsøge at læse det samme område flere gange ved lavere hastighed. Anvendes AccurateRIP, sammenlignes checksummen for hele nummeret med andre personers rip. Får du et AccurateRIP, er det overvejende sandsynligt, at din computer har aflæst det som blev presset på CD'en.
CD afspilleren er afhængig af at fejlen ikke er for voldsom, for den har reelt kun en chance for en aflæsning. Kan den ikke genskabe data, foretager den et kvalificeret gæt.
|
|
|
Ja, 50 % chance (0 eller 1) for at gætte rigtigt, er jo heller ikke så ringe endda !......  __________________ Mvh
Carsten Schmidt Christensen
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Carsten S Chr skrev:
golfdane skrev:
vilmann skrev:
golfdane skrev:
|
|
/vilmann |
|
|
|
|
|
Ja, 50 % chance (0 eller 1) for at gætte rigtigt, er jo heller ikke så ringe endda !...... 
|
|
|
Nu gætter den så ikke de enkelte bits, men en eller flere samples (af 16 bit).
Den interpolerer mellem samples af 16 bit. Et kvalificeret gæt. __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv en Rega Apollo, jeg bruger den selv som løbeværk. Den koster ikke så meget som brugt.
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
Mht. dynamik: Den forklaring jeg her fået fra en dygtig digitaltekniker er flg.: Efter selve aflæsningen af CD skiven og
checksum fejlretning er signalet helt uden beskyttelse mod fejl. Tilfældigt forekommende støj (indstråling , andet) vil blandes
med nuller og ettaller, og medføre at nogle nuller kommer til at opfylde kriteriet for at blive opfattet som ettaller. Det højeste
tal, et drev kan give ud er 1111111111111111 = fuldt signal. De signaler, der er lavere, vil tendere til at blive højere i
gennemsnit, pga. omdannelse af nuller til ettaller. Og derfor kan nogle drev lyde som om de tonser af sted hele tiden, med et
dynamikområde på 20 dB. Signal støj forholdet derimod er formentlig stadig 100 dB, men det hører man jo kun, når der ikke er
musik.
Det gode drev evner at spille tilstrækkeligt lavt. De drev der imponerer med at spille højt - gør det hele tiden, og det er dels
monotont at høre på og unaturligt.
Mvh Ulrikmm  |
|
|
Det i bold er ikke korrekt (og det efterfølgende heller ikke). Så enkelt er det ikke. Man kan ikke pille ved dynamikken på det aflæste lyd fra et cd-drev ved en primitiv ændring af enkelte bits. Det kræver derimod en helt specifik og systematisk ændring af bits at foretage noget sådant. Tilfældig ændring af bits vil resultere i klik-lyde o.lign. og vil formentlig være meget hørbart. Altså lokaliserede abnormaliteter og ikke en generel ændring af dynamik, frekvensgang el. lign. __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Sportsguitarist Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 167
|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
Det i bold er ikke korrekt (og det efterfølgende heller ikke).
Så enkelt er det ikke. Man kan ikke pille ved dynamikken på det aflæste lyd fra et cd-drev ved en primitiv ændring af enkelte bits. Det kræver derimod en helt specifik og systematisk ændring af bits at foretage noget sådant. Tilfældig ændring af bits vil resultere i klik-lyde o.lign. og vil formentlig være meget hørbart. Altså lokaliserede abnormaliteter og ikke en generel ændring af dynamik, frekvensgang el. lign.
|
|
|
+1 Ulrik, du vrøvler!
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kalle_dk skrev:
kelso skrev:
Men jeg fornemmer at det nærmest er en lettere seksuel opstemthed der indtræder når cdskuffen åbner og lukker lydløst |
|
|
Det eneste som måske kunne gøre mig opstemt i denne forbindelse, er lyden (jeg har ingen CD-skuffe)
Om man kan blive opstemt af at se skiven snurre rundt mens musikken spiller, skal jeg ikke kunne afgøre, men det er da om ikke andet praktisk, at man kan se der spilles musik (jeg slukker af og til for displayet).

Bel Canto CD-2 med Philips CD-ProII drev
|
|
|
De burde lave den kun som drev.  Jeg vil sige Teac VRDS drev og de gamle ES drev med "pukken" fra Sony. __________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
ulrikmm skrev:
Mht. dynamik: Den forklaring jeg her fået fra en dygtig digitaltekniker er flg.: Efter selve aflæsningen af CD skiven og
checksum fejlretning er signalet helt uden beskyttelse mod fejl. Tilfældigt forekommende støj (indstråling , andet) vil blandes
med nuller og ettaller, og medføre at nogle nuller kommer til at opfylde kriteriet for at blive opfattet som ettaller. Det højeste
tal, et drev kan give ud er 1111111111111111 = fuldt signal. De signaler, der er lavere, vil tendere til at blive højere i
gennemsnit, pga. omdannelse af nuller til ettaller. Og derfor kan nogle drev lyde som om de tonser af sted hele tiden, med et
dynamikområde på 20 dB. Signal støj forholdet derimod er formentlig stadig 100 dB, men det hører man jo kun, når der ikke er
musik.
Det gode drev evner at spille tilstrækkeligt lavt. De drev der imponerer med at spille højt - gør det hele tiden, og det er dels
Mvh Ulrikmm  |
|
|
Det i bold er ikke korrekt (og det efterfølgende heller ikke).
Så enkelt er det ikke. Man kan ikke pille ved dynamikken på det aflæste lyd fra et cd-drev ved en primitiv ændring af enkelte bits. Det kræver derimod en helt specifik og systematisk ændring af bits at foretage noget sådant. Tilfældig ændring af bits vil resultere i klik-lyde o.lign. og vil formentlig være meget hørbart. Altså lokaliserede abnormaliteter og ikke en generel ændring af dynamik, frekvensgang el. lign.
|
|
|
Nej, som Stemer skriver, kræver det nok en DSP, hvis der skal ændres systematisk i niveau, frekvensgang eller dynamik. Hvis MSB ændres i en sample, vil denne sample sandsynligvis blive smidt over højre skulder, og en tilnærmet værdi sat ind i stedet (baseret på de foregående og efterfølgende samples). Hvis en så graverende fejl slap igennem, ville det sandsynligvis afføde klik og grov forvrængning (lidt det samme som Cactus kopibeskyttelsen giver på nogle drev). Så, vi ender op med at det kræver en stabil aflæsning. Er den perfekt bit for bit, er det forbindelsen til DAC'en og DAC'ens kvaliteter der er afgørende. __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
De burde lave den kun som drev.  Jeg vil sige Teac VRDS drev og de gamle ES drev med "pukken" fra Sony.
|
|
|
I bund og grund kender jeg ikke den mekaniske forskel på Philips PRO-drev (som også bruger puk), Teac VRDS og Sony "Stable Platter" (går ud fra det er det du mener med Sony ES) men jeg ved at mit Philips drev lyder fabelagtigt og umiddelbart virker mekanisk "iorden", men ja, det ville være OK med et "rent" Philips PRO-drev, da jeg oftest kun bruger AES/EBU udgangen fra Bel Cantoen. Dog har jeg sat et sæt XLR kabler på analog udgangen af Bel Cantoen, som bruges med min sekundære hovedtelefon forstærker, så lidt har jeg da brug for "hele maskinen"
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep jeg mente Sony gamle ES maskiner.
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
beta Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
beta skrev:
|
Hvorfor ikke købe en DVD-maskine. Mange af dem har rigtigt gode drev og de skal ikke være ret mange år gamle, før du nærmest får dem foræret.
Jeg har selv sat en Denon DVD-2900 foran Benchmark DAC-1, og det spiller som englene synger.
Med venlig hilsen
|
|
|
Det er en dårlig ide. Der har været flere tråde her på siden og konklusionen er klar, nemlig at dedikerede afspillere er at foretrække. Se bl.a. nedenstående tråd
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62979&K W=Hermann%2E
|
|
|
Nu skriver jeg helt tydeligt i mit indlæg, at man skal bruge DVD'en som løbeværk. Jeg kan sagtens forstå, at DA-konverteren er nedprioriteret i en DVD-afspiller, men det er jo ikke relevant, når afspilleren anvendes som løbeværk.
CD-lyden fra Denon-2900 fik masser af roser i testen i Highfidelity, så helt så dårlig kan den vel ikke være.
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
samsons Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det jeg kan fortælle med min sparsomme erfaring omkring valg af CD drev (CDtransport) er: At drevet har en større betydning for lyden end DAC'en har. F.eks. har jeg oplevet en Creek OBH 14 (billig DAC) blive meget klare/renere (jeg tror alle vil kunne høre forskel uden at skulle anstrenge sig) i lyden da jeg prøvede den på en Audio Note(AN) CD-T 2 transport (den gamle version) sammenlignet med coax ud på min daværende Micromega stage 3 cd afspiller. Ellers har jeg hørt de nye AN CD transports, på en AN DAC 1.1x hvor der også høres klar forskel på lyden i mellem de forskellige trin i CD transports. Selve drevet og printlayout skulle være præcis det samme, men komponenterne af en anden kvalitet. Så ud fra det tænker jeg at det ikke er selve den mekanik der aflæser CD'en der er afgørende, men opbygning af kredsløb og komponentvalg der er afgørende for lyden. Samtidig tænker jeg at, hvis en CD afspiller er ren/klar i lyden er der en god chance for at den også har en god "transport" del. Det baserer jeg bl.a. på en anmeldelse af en audio reseach CD afspiller (60k). Den fik en rigtig god anmeldelse som CD afspiller og samtidig gjorde det ligeså fremragende som CD transport.
Det jeg har udtalt mig om skal lige tages med det forbehold, at de DAC's jeg har lyttet til har ingen (AN DAC 1.1x) eller lille (Creek OBH 14) signal manipulering, sammenlignet med f.eks. Benchmark DAC1 som jeg ikke har hørt.
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
golfdane skrev:
Stemer skrev:
ulrikmm skrev:
Mht. dynamik: Den forklaring jeg her fået fra en dygtig digitaltekniker er flg.: Efter selve aflæsningen af
CD skiven og
med nuller og ettaller, og medføre at nogle nuller kommer til at opfylde kriteriet for at blive opfattet som ettaller. <span
style="font-weight: bold;">Det højeste
</span><br style="font-weight: bold;"><span style="font-weight: bold;">tal, et drev kan give ud er 1111111111111111 =
fuldt signal. De signaler, der er lavere, vil tendere til at blive højere i
</span><br style="font-weight: bold;"><span style="font-weight: bold;">gennemsnit, pga. omdannelse af nuller til
ettaller.</span> Og derfor kan nogle drev lyde som om de tonser af sted hele tiden, med et
dynamikområde på 20 dB. Signal støj forholdet derimod er formentlig stadig 100 dB, men det hører man jo kun, når der ikke
er
musik.
Mvh Ulrikmm  |
|
|
Det i bold er ikke korrekt (og det efterfølgende heller ikke).Så enkelt er det ikke. Man kan ikke
pille ved dynamikken på det aflæste lyd fra et cd-drev ved en primitiv ændring af enkelte bits. Det kræver derimod en helt
specifik og systematisk ændring af bits at foretage noget sådant. Tilfældig ændring af bits vil resultere i klik-lyde o.lign. og vil
formentlig være meget hørbart. Altså lokaliserede abnormaliteter og ikke en generel ændring af dynamik, frekvensgang el.
lign. |
|
|
Nej, som Stemer skriver, kræver det nok en DSP, hvis der skal ændres systematisk i niveau, frekvensgang
eller dynamik. Hvis MSB ændres i en sample, vil denne sample sandsynligvis blive smidt over højre skulder, og en tilnærmet
værdi sat ind i stedet (baseret på de foregående og efterfølgende samples). Hvis en så graverende fejl slap igennem, ville
det sandsynligvis afføde klik og grov forvrængning (lidt det samme som Cactus kopibeskyttelsen giver på nogle drev).Så, vi
ender op med at det kræver en stabil aflæsning. Er den perfekt bit for bit, er det forbindelsen til DAC'en og DAC'ens
kvaliteter der er afgørende. |
|
|
Hvis data først har passeret nogenlunde intakt gennem CRC (evt. kan aflæsningen endda være foregået perfekt) - hvilken
mekanisme er det så, I mener DA konverteren har indbygget, der gør den i stand til at sortere i signalet mht. om der er tale
om det korrekte signal, og et fejlbehæftet, og smide nogen over højre skulder og andre ikke?
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|