Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 05:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Godt CD-drev? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
almarx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt tænke mig, at trådstarter ville konkludere,- hvad er et godt cd-drev. Er det et med en imponerende kampvægt, eller et tilforladeligt plasticdrev, -eller er det diy mix i aluminium, plastic og keramik. Jeg må indrømme at jeg var ved at fare vild i en tåge af ooo´er og 111´er og hvad de gør. Er der håb?
Til top Vis almarx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af almarx

kelso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Du har ret, efter 80 indlæg burde man kunne drage en konklusion. Jeg havde håbet på, at jeg havde at stået tilbage med f.eks. 6 musikalske topdrev; 3 til den analytiske side og 3 til den varme side. (Naivt?... måske, men det var HÅBET, Almarx)

Som jeg indledte med at skrive, bliver der fokuseret meget på den mekaniske stabilitet/kvalitet når talen faldt på "et godt CD-drev". Denne tråd var ingen undtagelse. Og tak for de direkte anbefalinger på gode drev i billige gl. maskiner. (håber nogle vil kunne få glæde af de anbefalinger).

Vi kom ind på jitterproblematikken og dens indflydelse på lydforskelle/kvaliteten fra de forskellige drev. Meget teknisk og abstrakt for mig der er vokset op med PU og vinyl.Men det er jo nok her hunden ligger begravet (i hvert fald ifølge en 9 sider lang artikel i Stereophile)

Pierre meldte sig på banen, til min store glæde. Det var faktisk hans tråd (Ny DAC) der var grunden til at jeg anskaffede mig en DAC, og efterfølgende blev nysgerrig m.h.t. drevets indflydelse på lyden. Jeg havde håbet at flere af de "tunge" drenge fra den tråd, (Jannils, Modfix m.m.) kunne have bidraget med førstehåndserfaringer.

Så min (og der er MIN) konklusion på de mange indlæg er; at der kun er mindre forskelle på det musikalske aftryk som drevet levere til DACen.

Så jeg fik fat i en CD til en 1/4 af prisen på mit nuværende CD. Lavede A/B test og kunne ikke høre nogen forskel, der ikke kunne falde indefor rammerne af placeboeffekten. Det skal nævnes at de to Cder lyder som dag og nat når de optræder som intg. maskiner i mit setup.

Så nu har jeg købt det drev der er lavet til min DAC. (brugt til en fentedel af prisen på min intg. CD) Den er er iøvrigt udstyret med et "tilforladeligt plasticdrev" Og det hele spiller som en drøm..............takket være DACen.Wink

Tak for hjælpen.

Til top Vis kelso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kelso

almarx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Ja, selv tak. Søgte lidt på nettet og fandt en større liste med indhold af cd-afspillere. Det viste sig at der ikke var nogen entydighed med hensyn til drev. Ved at søge på det drev Sony kss210A som sidder i min egen afspiller, fandt jeg det i bl.a.Audio Note, Musical Fidelity og selvfølgelig i mange mere beskedne produkter, som min egen. Så spørgsmålet om opgradering via drev er sat lidt på standby, -imens vil jeg forsat nyde min nyanskaffede Musical Fidelity V-dac, der er grunden til alle overvejelserne.

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:
Pierre skrev:

Jeg er lige så forviret som de fleste af jer  

Men det er bare fordi at jeg simpelthen ikke kan forstå, at i kan sige at et drev eneste kvalitet er at skulle holde i mange år og at de ellers lyder ens alle sammen

Jer der påstår det, har i overhoved på noget tidspunkt prøvet at lave en seriøs samligning af 2 forskellige cd-drev?????????????? Jeg har leget meget med forskellige drevs, både cd og dvd drev. Alle lyder forskelligt. Det er både i bunden og toppen der kan være store forskelle, og i det hele taget det samlede lydbillede. Nogle giver meget ro andre mere difuse samt 3D effekten er også meget forskellige.

Ud af alle de forskellige cd/dvd/ drev komboer jeg har prøvet til under 25K, vil jeg mene at CEC lavede det bedste drev.

Men at sige at cd`n bare skal læse 1 og 0 er sku lige at forsimple hele processen lidt  Så jeg vil tro at de fleste af jer som udtaler jer omkring at der ingen forskel er på drev, ALDRIG har prøvet at samligne 2 op mod hinanden  

Det er vigtigt i denne diskussion, at forstå forskellen mellem et "cd-drev" og en "cd-afspiller".

Jamen jeg kender skam godt forskellen, men vil gerne forklare den til dig vist du er itvivl

almarx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 01:59 | IP-adresse registreret  

Jeg tror der nok er 5 forskellige drev her på matriklen og håbet lever stadig. Hvorfor er CEC det bedste og hvad hedder det? Hvad er forskellen?

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Jeg er lidt nysgerrig over hvorfor at man herinde mest hælder til at CD drev ingen indflydelse har på lyden. Det er ikke det, jeg
selv oplever. Hvis nogen af jer rare mennesker, der får samme kvalitet fra forskellige drev skulle bo i østjylland (nær mig) gad
jeg godt kigge ind og se om det er en oplevelse, vi kan dele. I retur kunne man måske også få en invitation til at komme på
besøg hos mig.

Mvh Ulrikmm
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Et interessant spørgsmål er jo om CD drev er ved at udgå idet at fremtiden nok ligger på harddisk og streaming.

Jeg har dog en stor forkærlighed for gamle solide cd drev. F.eks. var Denon DP-S1 også ret lækker.

Mange siger jo også at DCD 3650 er et fantastisk drev.

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 02 November 2009 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Hvad med noget Esoteric?

http://esoteric.teac.com/audio_players/x-01d2/

http://esoteric.teac.com/audio_players/sa-60/

http://esoteric.teac.com/transports/p-05/

Den der Denon DP-S1 er ret populær her på sitet må man nok sige, den bliver nævnt tit og ofte.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 03 November 2009 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Ved seneste sammenligning var der mest hul igennem med 3560 i fht. S1 - men begge er ok.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 5
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes