Emne: Casa de la Música ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9891
|
| Sendt: 16 Oktober 2012 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis nu du ikke har noget imod lidt byggerod i en fase, så kunne jeg, hvad loftet angår, anbefale dig, at sætte gipsplader op i brede V form lang hele loftet. Du ved så det bølger op/ned hen over loftet. Du kender måske en tømrer, der kan gøre det for dig. Det betyder, at du så ville få 10/15cm lavere til loftet, men mange besøgende vil sikkert ikke bemærke loftet.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 16 Oktober 2012 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Hvis nu du ikke har noget imod lidt byggerod i en fase, så kunne jeg, hvad loftet angår, anbefale dig, at sætte gipsplader op i brede V form lang hele loftet. Du ved så det bølger op/ned hen over loftet. Du kender måske en tømrer, der kan gøre det for dig. Det betyder, at du så ville få 10/15cm lavere til loftet, men mange besøgende vil sikkert ikke bemærke loftet.  |
|
|
Det er en bestemt god idé du kommer med der, men jeg har udtænkt lidt hvad der skal ske med loftet. Der bliver en del diffuserende paneler som laver en masse forskellige mønstre i loftet. Jeg påtænker dog at de nok skal være hvide, så de ikke er så i øjnefaldende.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2012 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
allanowich skrev:
Hvis nu du ikke har noget imod lidt byggerod i en fase, så kunne jeg, hvad loftet angår, anbefale dig, at sætte gipsplader op i brede V form lang hele loftet. Du ved så det bølger op/ned hen over loftet. Du kender måske en tømrer, der kan gøre det for dig. Det betyder, at du så ville få 10/15cm lavere til loftet, men mange besøgende vil sikkert ikke bemærke loftet.  |
|
|
Det er en bestemt god idé du kommer med der, men jeg har udtænkt lidt hvad der skal ske med loftet. Der bliver en del diffuserende paneler som laver en masse forskellige mønstre i loftet. Jeg påtænker dog at de nok skal være hvide, så de ikke er så i øjnefaldende. 
|
|
|
 __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
| Sendt: 17 Oktober 2012 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fandt din tråd via et andet indlæg. Har nogle spørgsmål ang. dit rum som kunne være interessant at få besvaret.
Umiddelbart ligner det bag din lytteposition noget skum? Hvor tykt er det og hvori ligger de diffuserende egenskaber?
Hvordan er de akustiske egenskaber på de flamingoplader du har i loftet? Hvilket frekvensintervaller absorberer/reflekterer de
og hvor langt ned i frekvens bliver de "ligegyldige"? Hvilke beregninger/tanker har du lavet mht. de store huller du har i nogle af
dem?
Er også nysgerrig efter hvordan det kan kaldes diffusion i loftet, når du blot reflekterer lyden et andet sted hen.. Diffusion går jo
ind og laver en scattering effekt af det som rammer hvor det ligner at du sender det hele videre?
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2012 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har tømmermændende lagt sig igen, efter en rigtig hyggelig tur til Aarhus her i weekenden!  Som nogen ved og som andre ikke ved, var jeg nede ved Hasse (BoyDK), i øvrigt velkommen tilbage til dig her på sitet  Hasse var sød og rar at hente mig på Aarhus banegård, hvor turen derfra gik videre hjem til ham. En tur på 4 sal, eller var det 5?? Jeg talte ikke efter. Men bentøjet kom på prøve, til trods for luften er tyndere oppe i disse højder Hasse, havde lovet mig at vise hvad ægte vinyl kan give af oplevelser. Og det er virkelig en fed oplevelse at hører et ægte High-end pladespiller setup. Grej der blev brugt; Magnepan MG12 Advance Acoustic Maa-1000 mono. Pioneer C90 DIY Dac, som Hasse selv har lavet og som vi når nærmere ind på senere. Hasse har en fin stue, der er har en ret ok akustik, taget i betrægtning af han ikke rigtig har tænkt akustik baner. I rummet, står der vel 4xxx antal LP'er, en god håndfuld CD'er og så er der lidt møbler hist og her. - Man er absolut ikke i tvivl om hvad den primære kilde er hos Hasse. Hasse var utrolig hurtig til at finde en god øl og nogle snacks på bordet. Der blev smidt en plade på spillen og anlægget fik lov at varme lidt op. Hasse og jeg fik snakket lidt om alt mellem himmel og jord, specielt hvad angår vinyl, men indimellem endte vi med at komme tilbage på DAC snakken. Alle mine fordomme om vinyl med skratten og knas i højttalerne blev manet i jorden, da jeg hørte musikken flyde. Det meget charmerende var lige i starten og slutningen af numrene, der var grundstøj, lidt knas og skrat og det var vanvittigt fedt at alt det, gik væk så snart musikken kørte. Og hold da kæft en dynamik der er på en LP plade.. Her må en CD bare se sig slået med mange længder.. No offense men CD'er er for bøsser..  Tag det ikke ilde op, men CD'er har jeg aldrig set idéen i.. Så hellere konvertere dem over på en computer, så undgår man også at kigge på de grimme plastikcovers. Vinyl er vejen frem, jeg har set lyset og vinyl kommer bestemt ind i min stue en dag. Noget andet spændende, min Argon DAC1, har fundet sig en afløser. Afløseren, bliver en ægte balanceret opbygget NOS dac med rør i udgangen. Ingen opamps, ingen oversampling som (NOS) også giver betegnelsen af. Den kan dekode op til 24 bit 192 khz. Har jeg hørt en bedre DAC end denne her som Hasse kan bygge for mig? Nææ, jeg har hørt Hegel's HD20 som gør det fint, men har ikke en analog spillestil hen af mod en pladespiller. Og nu er der måske nogen som mener jeg er skør, ikke kan lytte eller bare er mærkelig.. Nææ tag jer i agt små drengebørn, jeg har ikke hørt en DAC der kommer så tæt på en vinyl gengivelse som den DAC jeg har bestilt ved Hasse. Vi testede en smule musik på DAC'en nede hos ham (jeg har lyttet på den en hel dag på mit eget setup tidligere) og hvad jeg hørte mig frem til, så var der ikke den heeelt store forskel fra Vinylen til Hasse's DAC, da vi prøvede det på hans setup. Så alt i alt, vil jeg bare sige tusind tak til Hasse for en fed lørdag med vild musik, whisky, vin kolde øl og særdeles simpelt og lækkert mad. Og mine øre, mit anlæg siger tusind tak for den kommende DAc. Min pengepung og min røv kommer til at sige avs
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6419
|
| Sendt: 24 Oktober 2012 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen tak da for de pæne ord Lars . Jo, det var s´gu vældig hyggeligt, og glad for at du "ku´ se lyset" i et ordentligt vinylsetup. Det skyldes nu også 3 ting, 1. acryl-grammo´en er bedre end man skulle tro, 2. stor tak til TRX850 som lod mig købe hans lige tilspillede Sumiko Peerwood Celebration II, og 3. den indbyggede riaa og step-up i den gamle Pioneer pre. Samlet set skal man s´gu lede langt efter et setup, der spiller musik med nerve som dette. Var tidligere (og er stadig) glad for AT33 PTG-II´eren, men det attack Sumiko´en har er uhørt fedt. Når man klasker noget Stevie Ray Vaughn, Muddy Waters m.m. på, er det s´gu sjovt at observere ens gæsters ben og fødder når musikken går i gang , og hvem var det lige der sagde, at små "Maggies" ikke kan spille rock og rul?? Også tillykke med din beslutning om dac´en, ja få nu den Argon ud, så du kan få armene op igen . Det var en fornøjelse at have dig hernede, så næste gang bli´r oppe hos dig igen, når dac´en er færdig, forhåbentlig inden jul .
__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Oktober 2012 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Jamen tak da for de pæne ord Lars . Jo, det var s´gu vældig hyggeligt, og glad for at du "ku´ se lyset" i et ordentligt vinylsetup. Det skyldes nu også 3 ting, 1. acryl-grammo´en er bedre end man skulle tro, 2. stor tak til TRX850 som lod mig købe hans lige tilspillede Sumiko Peerwood Celebration II, og 3. den indbyggede riaa og step-up i den gamle Pioneer pre. Samlet set skal man s´gu lede langt efter et setup, der spiller musik med nerve som dette. Var tidligere (og er stadig) glad for AT33 PTG-II´eren, men det attack Sumiko´en har er uhørt fedt. Når man klasker noget Stevie Ray Vaughn, Muddy Waters m.m. på, er det s´gu sjovt at observere ens gæsters ben og fødder når musikken går i gang , og hvem var det lige der sagde, at små "Maggies" ikke kan spille rock og rul?? Også tillykke med din beslutning om dac´en, ja få nu den Argon ud, så du kan få armene op igen . Det var en fornøjelse at have dig hernede, så næste gang bli´r oppe hos dig igen, når dac´en er færdig, forhåbentlig inden jul .
|
|
|
Jamen velbekomme hr.  Ja, den spiller sq fantastisk den plov. og det utroligt hvor meget nærvær der er i den spille. Det hænger bestemt også sammen med elektrostaterne, jeg kan selv nikke genkendende til fænomenet "Plastik agtig lydbillede" og det er her jeg mener at elektrostatpanelerne har sin force. Uhha ja, min Argon DAC bliver dog ikek solgt, den bliver herhjemme, det er nemlig en rigtig fin DAC. Argon får så lov til at blive gemt til et andet setup, tror jeg. Jeg kan simpelthen ikke udtrykke med ord, hvor meget jeg glæder mig til at få den nye DAC imellem fingrene. Den var jo også utrolig flot at have stående oven på min pre. Men hold kæft en omgang engle sang der er i den. Den skal helt sikkert høres op imod nogle forskellige Dac's  Du er altid velkommen her Hasse! Næste gang, så står den på whisky og øl for min regning
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Oktober 2012 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så lige for en ordens skyld , Magnestater, ikke elektrostater som du selv har til toppen, magnestater skal ikke ha´ ledning i stikkontakten. .
Næste gang, så står den på whisky og øl for min regning 
Glæder mig  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Oktober 2012 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Årh ja, det er rigtigt det er magnestater, som han dog kan glemme her  Hehe, så står den for fuld musik så bassen hakker i mellemgulvet 
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 26 Oktober 2012 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
|
|
Interesant tanke! 
Men jeg tror ikke det vil være så godt alligevel; fordi rummets dimensioner ofte har problemer med for lavt til loftet, hvis det skal holde de gyldne mål. Det gyldne mål kunne være 1 : 1,6 : 2,33
2,4 meters loftshøjde passer til bredde 3,84 og længde 5,592
Diffusere eller absobenter vil nok være en bedre idé! __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 26 Oktober 2012 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan fjerne en del af de stående bølger ved at lave en opstilling som ikke er symetrisk.
F.eks. den ene HT 1 meter fra væg og den anden ½meter fra væggen. Man kan evt spille diagonalt i rummet.
Jeg prøvede dette da jeg var ude og måle et setup med problematisk akustik. Jeg blev overasket over hvor tydelig forskellen var. __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 26 Oktober 2012 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2012 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
allanowich skrev:
|
|
Interesant tanke! 
Men jeg tror ikke det vil være så godt alligevel; fordi rummets dimensioner ofte har problemer med for lavt til loftet, hvis det skal holde de gyldne mål. Det gyldne mål kunne være 1 : 1,6 : 2,33
Diffusere eller absobenter vil nok være en bedre idé! |
|
|
Det bølgede loft behøver ikke at være så dybt. Kan man undvære 10cm i lofts højde, burde det kunne laves for jeg har set det i en almindlig stue. Har malet rummet det var udført i, da jeg er pensel akrobat.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2012 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen dog, nu er der så mange ting, man meget bedre forstår    __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2012 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2012 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nææææh da, hvordan ku´ du tro det    . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2012 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ska' kom' etter da'......  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2012 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Man kan fjerne en del af de stående bølger ved at lave en opstilling som ikke er symetrisk.
F.eks. den ene HT 1 meter fra væg og den anden ½meter fra væggen. Man kan evt spille diagonalt i rummet.
Jeg prøvede dette da jeg var ude og måle et setup med problematisk akustik. Jeg blev overasket over hvor tydelig forskellen var. |
|
|
Ja, hvis man har et rum der er stort nok, så er diagonalt fint at kunne af med en del unoder. Men på den anden side, hvis man ikke har 2 ens parallelle flader, så vil man heller ikke opleve stående bølger i en stor grad. Mit lytterum er nu engang den størrelse det er og der er ikke rigtig muligheder for at gøre noget anderledes i rummet, udover at fjerne samtlige samlingspunkter og parallelle flader.  Indtil videre begynder det at virke ganske fornuftigt.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2012 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min stue er lidt skæv i mellem væggene har jeg lagt mærke til. Så jeg har ikke sådan helt parallelle vægge. Men det er også en gammel bygning.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 27 Oktober 2012 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Sven Palvig skrev:
allanowich skrev:
|
|
Interesant tanke! 
Diffusere eller absobenter vil nok være en bedre idé!
|
|
|
Det bølgede loft behøver ikke at være så dybt. Kan man undvære 10cm i lofts højde, burde det kunne laves for jeg har set det i en almindlig stue. Har malet rummet det var udført i, da jeg er pensel akrobat.  |
|
|
Med en reduktion af loftshøjden med 10 cm. fra f.eks. 2,40 meter til 2,30, så svarer det til en stuen på knapt 20 kvm med målene 3,68 meter x 5,36 x 2,3
Et nedsænket loft kan man med fordel montere nogle diffusere af den åbne type, hvor der ikke er nogen bagplade bag en masse firkanter. Normalt bruger man små plader i de forskellige firkanter, men ikke med samme dybde. Deraf diffusere. Det giver bedre udnyttelse af det luftrum over det nedsænkede loft., så bassen får noget mere plads. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|