Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 17:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Casa de la Música (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 23
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 27 Oktober 2012 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Hvis det er en større stue, f.eks. 4,8 x 7 meter, 33,6 kvm., så passer et af de gyldne mål med en loftshøjde på 3 meter  

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Oktober 2012 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Akustik Akustik og atter akustik  Der sker lidt hist og her i min ydmyge stue. Akustikken bliver bedre og bedre, musikken bliver vildere og vildere at lytte til.. Jeg har mod min vilje gået ad dæmpevejen.. Mest fordi jeg har en smule probs i bassen og umiddelbart eneste vej er at dæmpe sig ud af det. Min efterklangstid er betydeligt blevet ændret og bassen er blevet strammet en anelse mere op, omend der stadigt er et lille peak og dyb i frekvensgangen.. Ikke meget men lige lidt er der. 

I den anden ende, så er mellemtonen blevet endnu mere autentisk og det er sgu skræmmende, på visse optagelser, kunne man nemt forestille sig at der står en person og synger i stuen. Det næste jeg kommer til at tænke på, er drive drive og atter drive! Foden vipper lystigt og det er lige før jeg kan skråle med på en sang.

I skal jo ikke snydes for nogle billeder af hvordan sådan noget skum det skæmmer

Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 30 Oktober 2012 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

En cd jeg gerne vil anbefale dig Lars, er  Däfos med Mickey Hart * Airto * Flora Purim. Ren analog i optagelsen og suveræn flot klang og lyd. Her kan du tydeligt fornemme de går rund i det flotte samba lignende nummer. Har også lp'en som er mega flot lydmæssigt og var den jeg købte først. Kan sgu godt forstå du blev begejstret for lp lyd hos Hasse.

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Jeg sad lige og lyttede til nummeret airto,flora purim på youtube. . Det er noget meget anderledes musik, men det er rimelig ligetil at udpege hvor
sangerinden er i lydbilledet. .
Jeg oplever dog at hun konstant er i højre side, om det er pga Youtube eller om det er meningen kan du jo nok forklare mig:-D

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Er det bare normalt skum fra madrasser? og hvordan synes du det dæmper i forhold til rockwool ?

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:
Er det bare normalt skum fra madrasser? og hvordan synes du det dæmper i forhold til rockwool ?
Ja, det er ganske normalt skum som bruges til skummadrasser, topmadrasser osv.
Det dæmper rigtig godt som rockwool også gør. Toppen er ikke død, men det har også noget at gøre med mine reflektore jeg har i loftet og bag højttalerne.

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Hmmm... så du siger det kan bruges lige så vel som rockwool, Det er jo noget nemmere at arbejde med sådan noget skum end
rockwool, og det er heller ikke lige så træls med at drysse osv... Så det ville jo være en kæmpe fordel, hvis det gør det lige så
godt

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:
Hmmm... så du siger det kan bruges lige så vel som rockwool, Det er jo noget nemmere at arbejde med sådan noget skum end
rockwool, og det er heller ikke lige så træls med at drysse osv... Så det ville jo være en kæmpe fordel, hvis det gør det lige så
godt
Ja, min erfaring med det er at det fint kan erstatte rockwool Omend, skal man ikke overdrive med brugen af det. Sørg for at placer det, strategiske steder og få noget der er rimeligt tykt, så kommer du langt 

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:

mx jelle skrev:
Hmmm... så du siger det kan bruges lige så vel som rockwool, Det er jo noget nemmere at arbejde med
sådan noget skum end
godt
Ja, min erfaring med det er at det fint kan erstatte rockwool Omend, skal man ikke overdrive med
brugen af det. Sørg for at placer det, strategiske steder og få noget der er rimeligt tykt, så kommer du langt 

Jeg arbejder selv lidt med dæmpning lige pt., for det er godt nok vigtigt! Og er tæt på at gå igang med at bygge dæmpning
af rockwool, så det skal da lige overvejes med det skum der 8-9 cm ca., så går det ok ned i dybden

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
I den anden ende, så er mellemtonen blevet endnu mere autentisk og det er sgu skræmmende, på visse optagelser, kunne man nemt forestille sig at der står en person og synger i stuen.

Det er præcis samme erfaring jeg gjorde efter jeg flyttede i rum meget meget død akustik (høj absorbtion)

Instrumenter, stemmer osv står utroligt autentisk i rummet, man kan 100% præcist sige hvor de står i et virtuelle rum.

Hvornår man synes det er overdæmpet er nok individuelt. Jeg har kun indført absorberer til at hjælpe akustikken, og synes ikke at det er for dødt.

Jeg bruger det kun til Hifi, hvis det skulle bruges til dagligstue kunne jeg forstille mig at den høje dæmpning vil være et problem, da reflektioner hjælper på taleforståelse.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
Jeg sad lige og lyttede til nummeret airto,flora purim på youtube. . Det er noget meget anderledes musik, men det er rimelig ligetil at udpege hvor
sangerinden er i lydbilledet. .
Jeg oplever dog at hun konstant er i højre side, om det er pga Youtube eller om det er meningen kan du jo nok forklare mig:-D
Jeg må jo lige genhøre den, da jeg ikke lige husker det. Men der noget om hun ikke bevæger sig så meget på de numre hun er med. Pladen er optaget live i et stort rum i Japan og der er ikke tilført noget kunstigt. Men vender lige tilbage i aften med lidt info om hende syngedamen, ikke.  Dog bortset fra at me*tube*too lige giver en smags prøve, så vil du få meget mere ud af den, hvis du købte cd'en. Det bliver alt for ødelagt på nettet.  

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

NAD-Mand skrev:
I den anden ende, så er mellemtonen blevet endnu mere autentisk og det er sgu skræmmende, på visse optagelser, kunne man nemt forestille sig at der står en person og synger i stuen.

Det er præcis samme erfaring jeg gjorde efter jeg flyttede i rum meget meget død akustik (høj absorbtion)

Instrumenter, stemmer osv står utroligt autentisk i rummet, man kan 100% præcist sige hvor de står i et virtuelle rum.

Hvornår man synes det er overdæmpet er nok individuelt. Jeg har kun indført absorberer til at hjælpe akustikken, og synes ikke at det er for dødt.

Jeg bruger det kun til Hifi, hvis det skulle bruges til dagligstue kunne jeg forstille mig at den høje dæmpning vil være et problem, da reflektioner hjælper på taleforståelse.

Jeg er ikke oppe og overdæmpe endnu, men jeg er nok ikke langt fra grænsen. :-)
Det kunne være Du ville have lyst til at komme forbi og måle igen og lytte lidt muisk? Det er også ved at være et par dage siden sidst.

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:

Jeg arbejder selv lidt med dæmpning lige pt., for det er godt nok vigtigt! Og er tæt på at gå igang med at bygge dæmpning
af rockwool, så det skal da lige overvejes med det skum der 8-9 cm ca., så går det ok ned i dybden
Skum er utroligt nemt at have med at gøre. Køb en dåse spraylim og skummet sidder fast på væggen i løbet af få sekunder. Skummet kan også pakkes ind i forskellige stoftyper, hvis det skal se lidt pænere ud. Men pas på med ikke at overdæmpe. Diffusion og reflektion er ligeså ønsket som et dæmpet lytterum.

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Jeg må jo lige genhøre den, da jeg ikke lige husker det. Men der noget om hun ikke bevæger sig så meget på de numre hun er med. Pladen er optaget live i et stort rum i Japan og der er ikke tilført noget kunstigt. Men vender lige tilbage i aften med lidt info om hende syngedamen, ikke.  Dog bortset fra at me*tube*too lige giver en smags prøve, så vil du få meget mere ud af den, hvis du købte cd'en. Det bliver alt for ødelagt på nettet.  
Jeg synes jeg kan fornemme at hun bevæger sig lidt frem og tilbage, men at hun kun er i højre side. Selvfølgelig youtube, er kun vejledende idet kvaliteten oftest står bag kvantiteten, men det er rart lige at prøve numrene af der

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Mht. skum vs. rockwool etc, så check evt. denne liste: http://www.auralex.com/testdata/test/mastertable.pdf

Hvis man sammenligner 2" mineral uld med 2" skum, er der i den grad en forskel i performance. Skum er ikke effektivt nok i de
lavere frekvenser hvor der virkelig er brug for absorbering. Hvis man ikke kan lide at arbejde med Rockwool, kan jeg anbefale
at kigge på "Knauf isolering". Det er glasuld men meget lettere at arbejde med end rockwool/isover.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Mht. skum vs. rockwool etc, så check evt. denne liste: http://www.auralex.com/testdata/test/mastertable.pdf

Hvis man sammenligner 2" mineral uld med 2" skum, er der i den grad en forskel i performance. Skum er ikke effektivt nok i de
lavere frekvenser hvor der virkelig er brug for absorbering. Hvis man ikke kan lide at arbejde med Rockwool, kan jeg anbefale
at kigge på "Knauf isolering". Det er glasuld men meget lettere at arbejde med end rockwool/isover.
Der er forskel på studieskum og det der bruges til madrasser. Jeg har begge ting her, og madras skum er mindre porøst.. Dvs det er tættere og knapt så blødt som det der bruges til studiefoam.

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:

Hvis man sammenligner 2" mineral uld med 2" skum, er der i den grad en forskel i performance. Skum er ikke effektivt nok i
de

Lækkert link, ja, den taber lidt effekt ved 500 Hz og så går det ellers ned af bakke med skummet... Hmm.. det kan godt være
at jeg skal holde mig til rockwool alligevel så, jeg vil gerne have den dæmper så langt ned som muligt. Højere oppe har den
dog helt lige så fine dæmpeevne, så det er da positivt.

Har du selv nogle erfaringer med Knauf isolering som dæmpemateriale ?

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:

JBLPro skrev:
Mht. skum vs. rockwool etc, så check evt. denne liste:
http://www.auralex.com/testdata/test/mastertable.pdf

Hvis man sammenligner 2" mineral uld med 2" skum, er der i den grad en forskel i performance. Skum er ikke effektivt nok i
de
lavere frekvenser hvor der virkelig er brug for absorbering. Hvis man ikke kan lide at arbejde med Rockwool, kan jeg
anbefale
Der er forskel
på studieskum og det der bruges til madrasser. Jeg har begge ting her, og madras skum er mindre porøst.. Dvs det er
tættere og knapt så blødt som det der bruges til studiefoam.

ja, det er der selvfølgelig... og jo hårdere og dermed højere densitet, jo længere ned dæmper det... Selvfølgelig til en hvis
grænse

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:
JBLPro skrev:

de
lavere frekvenser hvor der virkelig er brug for absorbering. Hvis man ikke kan lide at arbejde med Rockwool, kan jeg
anbefale

Lækkert link, ja, den taber lidt effekt ved 500 Hz og så går det ellers ned af bakke med skummet... Hmm.. det kan godt
være
at jeg skal holde mig til rockwool alligevel så, jeg vil gerne have den dæmper så langt ned som muligt. Højere oppe har den

Om en måned har jeg erfaring med Knauf :-) Jeg ved, at det er det som bruges i GIK Acoustics produkter, som er et
respekteret produkt. Jeg ville i hvert fald holde mig fra at bruge madrasser og andet lignende... Men det er ikke første gang
jeg er uenig med NAD-mand, så ikke underligt at han mener noget andet
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
mx jelle skrev:
JBLPro skrev:

de
anbefale

Lækkert link, ja, den taber lidt effekt ved 500 Hz og så går det ellers ned af bakke med skummet... Hmm.. det kan godt
være

Om en måned har jeg erfaring med Knauf :-) Jeg ved, at det er det som bruges i GIK Acoustics produkter, som er et
respekteret produkt. Jeg ville i hvert fald holde mig fra at bruge madrasser og andet lignende... Men det er ikke første gang
jeg er uenig med NAD-mand, så ikke underligt at han mener noget andet

Ja, GIK er bestemt godt, så godt at vide at de også bruger det.. hmm.. det skal da overvejes, det er bare noget dyrere end
rockwool af hvad jeg lige kan se, og aner ikke om det kan være farligt kun at have bag stof så det ikke er lukket helt inde..
Men nok ikke mere end rockwool   

<< Forrige Side af 23 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes