Forfatter |
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 10 December 2013 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyy Lennart, godt at høre fra dig :-)
Det triggede mig lige til at nævne vor sammenfald af samme basenhed. Jeg har jo i et års tid kørt med E140 på bagladerne
og været ganske tilfreds med den. Den gav, af de enheder jeg har prøvet, den dybeste "fede" sound.
Derfor har jeg ikke skænket det en tanke at en "sløv" fætter som en 2226 kunne være interessant. Dog mente jeg at til en
Ripol konstruktion til sønnen (ikke startet endnu) måtte to 2226'ere være sagen.
Fik knægten med på sådan et par...
i 16ohm og med en Le helt oppe på 3.5mH (dog BxL på 27.1 Tm). I den Ripol jeg tænker på skal enhederne sidde i parallelt.
Nå, men for sjov skyld satte jeg dem i mine baglader og resultatet blev at jeg måtte til lommerne og knægten overtage
E140'erne til den Ripol
De går ikke så langt ned (eller der er knap så meget volumen) men til gengæld er jeg fuldstændig solgt til det "kick" de på
forunderligt vis kaster af sig. Det er også den enhed jeg har haft lettest ved at lave EQ på. Nu vejer membranen næsten
også 100g (men f0 er 40Hz) så jeg har lidt på fornemmelsen at jo tungere membran jo mindre tilbøjlig "peak" i rummet, eller
hvad?
Som før nævnt er de på 16ohm og det virker ikke som om det er et "effekt" problem, ligeledes at Le er på 3.5mH har altid
været min "kæphest" at holde den lav. Men det i kombination med en relativt høj f0, sammen med højt BxL, gør at skidtet
virker ret godt dynamisk (men der er jo også bygget et eller andet stykke kobber ind omkring svingspolen for at reducere Le
effekten)!
Ihvertfald sidder de nu i bagladerne og det var egentlig på den baggrund at ønsket om det ovennævnte mellemtone horn,
der kunne gå godt langt ned, opstod...
Jeg laver lige nogle målinger ved lejl.
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 13 December 2013 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kobberet sidder snarere omkr. centerpolen, for at reducere den 'spole med jernkerne'-virkning, der ellers er. Og det reducerer ganske rigtigt Le. Teknikken er kendt, og har været anvendt af mange fabrikater, bl.a. danske Dynaudio. Det skulle osse forbedre enhedernes evne i den højere del af deres arbejdsområde.
|
Til top |
|
|
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 396
|
Sendt: 13 December 2013 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Flemming,
Jeg mener ikke at Le betyder det helt store in bas-sammenhæng, hvis der deles lavt, men induktionen ændrer sig helt vildt især i en dipol konstruktion grundet den lange membran vandring. Det vil påvirke et passivt filter og være (mere) hørbart hvis der deles længere oppe.
mvh
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 13 December 2013 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit gæt ville være det samme som Hasselbainks .
|
Til top |
|
|
Caspersteen Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 139
|
Sendt: 25 December 2013 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Flemming
Fedt lige at følge lidt med her også!!!
Glæder mig meget til at høre, om dine filter nørklerier, kan bruges hos mig også
Mvh Casper
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 25 December 2013 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Casper,
Det tror jeg, langt hen ad vejen, sagtens du kan bruge. Jeg kan jo tage filtrene med forbi så kan det jo hurtigt verificeres :-)
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 27 December 2013 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et lidt bedre billede af non EQ og de to EQ muligheder jeg har i mit filter. Målt fra lyttepladsen, uden 4642a bidraget....
Hvor blå er uden EQ, sort er med løft på 1.5dB og den orange omkring 3dB i det øverste af CD hornets frekvensområde (1.5
-
> 4kHz).
Den lidt vigende tendens på TPL'erne skyldes at mikrofonen er rettet mod mellemtonen. Det har åbenbart en del at sige selv
om den her billig mikrofons fabrikant hævder at den er halvkugle formet i karakteristikken og derfor skulle være "ligeglad"
for små vinkel variationer... Hmmm
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 03 Maj 2014 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, så er der kommet en antydning af "finish" på mit mellemtone projekt. Efter længere tids "pillen, roden og ragen" rundt er
jeg endt med 12dB LR @ 385Hz og 12dB LR @ 3kHz. Cirka :-)
Og fuglereden er simpliceret til ovenstående billede. CD kompenseringen foregår henover serie modstanden på 4.7Ohm
(parallelt med 8.2uF).
Ellers, naturligvis, synes jeg at udfaldet er gunstigt, ihvertfald god og detaljeret lyd selv ved "fornuftigt" afsæt i SPL. Næste
billede viser så "top" sektionen
Man ser heldigvis ikke alt "rodet" (stativ til TPL og ledninger) da hornet fra lytte positionen er en effektiv skærm
Min lære af denne omgang er at benyttes der compression driver til mellemtone giver det meget på "naturligheden" at have
et stort horn areal, om det så skal være bi-radial eller tractrix vurdere jeg som hip som hap's men spredningsmæssigt vinder
det bi-radiale CD horn, der er ikke den "beaming" som andre forum brugere har anfægtet tractrix for.
At køre hornet "fullrange" dvs helt til 20kHz synes heller ikke som en god ide, den stakkels 4" membran kommer på arbejde
og uanset horntype vil jeg dele til en højtone driver et sted oppe i frekvensen.... __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 04 Maj 2014 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man må sige det er et imponerende horn, godt at lyden følger med anstrengelserne  .
Har du lavet nogen målinger med det nye system som du vil dele?
Hvordan påvirker hornet perspektivet? Står musikerne nu helt oppe under loftet, eller kan de holde fødderne på jorden? (med
den høje placering af diskant.) __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 115
|
Sendt: 04 Maj 2014 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
At køre hornet "fullrange" dvs helt til 20kHz synes heller ikke som en god ide, den stakkels 4" membran kommer på arbejde
og uanset horntype vil jeg dele til en højtone driver et sted oppe i frekvensen.... |
|
|
Ja der skal en diskant til toppen, men det spiller godt det store horn, lagde høre til et sæt til vores Vintage-træf:
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 04 Maj 2014 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Hvordan påvirker hornet perspektivet? Står musikerne nu helt oppe under loftet, eller kan de holde fødderne på jorden?
(med
den høje placering af diskant.)
|
|
|
Heyy,
Hmmm, perspektiv ved jeg ikke rigtig. Min musik stil appellere vist ikke som sådan til en "udpegning" af enkeltheder. Enkelte
af mine gyldne øre kompis'er fandt det vanskeligt at høre placeringen af enkelt instrumenter, så vidt jeg kunne forstå, i
forhold til det der blev lyttet på derhjemme.
Hvad jeg derimod kan svare på er at rumfornemmelsen er helt vild og lydbilledet som, ja du ved, var der nogle musiske
banditter der stod og trykkede den af lige uden for.... Du må forbi når du aligevel skal til svigermekanikken!!!
dfms: Det gad jeg godt at have lyttet til! Hvordan kommer man inde i det selskab?
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 115
|
Sendt: 04 Maj 2014 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 05 Maj 2014 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
|
|
|
Hej LGrau,
Her er lige den seneste måling af toppen (højre) på den der vises lige før ovenstående billede.
det er målt ved lyttepladsen og mikrofonen er "rettet" mod hornet. Dæmpningen i den øverste diskant synes mystisk men
laver jeg en måling kun 30cm fra TPL150 ja så er den såmænd flad nok. Såå det er antageligt rum dæmpning og vinkling af
mikrofon der "spiller" ind.......
|
Til top |
|
|