| Forfatter |
|
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3449
|
| Sendt: 21 Februar 2016 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det perfekte kabel.
Det vil være helt forkert at påstå emnet ikke har været berørt tidligere. Det endda uden vi er kommet blot et skridt videre i retningen af en forståelig sammenhæng i de utallige meninger der udveksles mellem nysgerrige lydentusiaster.
”Væk med alle kabler” lyder det fra bagerste række i salen. ”Trådløst er fremtiden”! Ja, begge dele er jo hver for sig en metode til at overføre et signal fra et kredsløb til et andet. De har hver deres styrke og svagheder.
”Vi kan da bare bygge alle kredsløb ind i én kasse og bolte den direkte bag på højttaleren”. Go' ide, men hvad med den anden højttaler og stereoperspektivet?
Resultatet af evalueringen bliver at vi er nødt til at anvende kabler eller trådløs overførsel og her deler holdet sig. Jeg vælger indtil videre at følge gruppen med de fysiske kabler. Gruppen med de mange meninger og forskelligartede oplevelser. Området hvor jeg har størst erfaring og indsigt. I denne gruppe er der mennesker, som mener kabler er af mindre eller slet ingen betydning for lyden og de der mener at kabler betyder alt for lyden.
Der er gjort utallige forsøg på at finde en forklaring på denne divergens. Ordvalg og det ”at kunne høre græsset gro”, sagt i nedsættende eller hånligt tonefald er brudstykker af en forklaring. For mig er der ingen tvivl om at der er forskel på kabler.
Kablernes opgave.
Kablerne har alene til opgave at overføre et signal fra et kredsløb til et andet og så længe der er forskel mellem to kabler har man ikke fundet det rigtige. Og hvordan gør man så det? Man fortsætter. I det uendelige om nødvendigt. Men hvordan holder man styr på indtrykkene og referencen? Signalet uden kabel.
Ønsker man den perfekte og uforfalskede tabsfrie overførsel af lyden gennem det perfekte kabel findes der en løsning som gør det muligt. Det på en gang støtter køberne, men gør samtidig livet surt for fabrikanter og sælgerne af kablerne.
Metoden går ud på at afsøge området og teste kabler som påvirker lydgengivelsen mindst mulig. Referencen skal være overførslen hvor kables indflydelse er ophævet i direkte sammenligning med kablets indflydelse på overførslen. Se diagrammerne. Feedback omskifterne skifter mellem disse to tilstande. Den øverste stilling ophæver kablets indflydelse. Den nederst det modsatte. Er der ingen forskel er kablet OK. Jo større forskel der er, jo dårligere er kablet.
Den bedste løsning er at tage forstærkernes feedback fra den fjerneste ende af et tilsluttet kabel. På modtageapparatets indgangsterminaler eller gå planken ud og supplere med tage et ekstra feedback på højttalerens tilslutningsklemmer så langt tilbage i signalkæden som muligt. Teoretisk mulig, men det kræver at producenterne bliver enige om denne fremgangsmåde. Og det er jo nok her, det kommer til at hænge i bremsen.
Det er naturligvis op til den enkelte at synes bedre om den hørbare forandring, der måtte være. På samme måde som brugen af tonekontroller og andet lydmanipulerende foretrækkes af den enkelte lytter.
OBS: Diagrammerne er principdiagrammer. Til de der gør alvor af ideen er det vigtigt at oplyse, at der skal laves små men vigtige tilføjelser i den endelige opstilling.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 21 Februar 2016 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj. skrev:
| ...Den bedste løsning er at tage forstærkernes feedback fra den fjerneste ende af et tilsluttet kabel. |
|
|
Den teknik er da ikke ukendt - Kenwood anvendte den i deres Zigma drive
men udbredelse var vist ret lille, af en eller anden besynderlig årsag __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
miki Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 12 Juli 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 187
|
| Sendt: 21 Februar 2016 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kunne ske noget meget slemt hvis Sigma-drive kablerne ikke var rigtigt forbundet.
Hafler har foreslået en testmetode til forstærkere (Hafler straight wire test.) som er ligeså simpel som Kaj's opstilling.
__________________ Every day I get up in the morning and go to work
And do my job-whatever
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 21 Februar 2016 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
miki skrev:
Der kunne ske noget meget slemt hvis Sigma-drive kablerne ikke var rigtigt forbundet.
|
|
|
Såsom hvad ?
Jeg har ikke hørt om noget - og havde min gang hos importøren af Kenwood da sigma drive var på bordet __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4903
|
| Sendt: 21 Februar 2016 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Løsningen er enkel: Lav en fast standard for signaloverførsel, f.eks. 75 ohms lukket kredsløb, som man kender det fra digital S/P-dif eller antennesignal.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6419
|
| Sendt: 21 Februar 2016 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville være et udmærket initiativ, men hvor mange fabrikanter er det så lige, der overholder den givne standard 100%??  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
tubeplayer69 Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 217
|
| Sendt: 21 Februar 2016 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære Forum,
Selvom Kenwoods Sigma Drive er fra 1980´erne, er teknikken / idéen ikke uaktuel.
Har selv en Spectron Musician III, og den har faktisk såkaldte "Remote Sense" udgangsterminaler, omend jeg ikke har prøvet dem
og special kablet dertil.
Men nysgerrig er jeg da....
At standardisere højtalerkabler er da ikke så nemt, da kablets induktion jo så også skal defineres, for at give nogen fordele.
Næh, kabelindustrien skal nok holde deres forretningsmetode ved lige.
L.
|
| Til top |
|
| |
tubeplayer69 Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 217
|
| Sendt: 21 Februar 2016 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spectron har lidt teknisk forklaring på teknikken hér :
http://www.spectronaudio.com/remotesense.htm &nbs p;
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
|
| Sendt: 21 Februar 2016 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sigmadrive poppede også op i min erindring mens jeg skrev det.
Min ide med mit indlæg var at beskrive en teknisk løsning på at teste kabelforskelle og finde ud af, hvad man kan høre eller ikke høre. Med en forfinet udgave af mit diagram vil man kunne skifte fra det ene til det andet på et millisekund og derved bevare hukommelsen fra det ene til det andet med en fast reference.
Hvis der da er nogen som tør deltage i testen?
|
| Til top |
|
| |
beovox141 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2015 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2181
|
| Sendt: 21 Februar 2016 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er bare et lille problem...
Den forbinndelse der bringer feedback signalet tilbage, for at kompensere signalet,-
er alt andet lige udsat for præcis de samme uønskede effekter,-
og så er vi tilbage til square one
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
|
| Sendt: 21 Februar 2016 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
beovox141 skrev:
Der er bare et lille problem...
Den forbinndelse der bringer feedback signalet tilbage, for at kompensere signalet,-
er alt andet lige udsat for præcis de samme uønskede effekter,-
og så er vi tilbage til square one  |
|
|
Ja, hvis du anvender det samme kabel til feedback belastet af af de samme omstændigheder som kablet under test har du ret.
Men det findes der flere metoder til at omgå. Det var en del af de tilføjelser jeg oplyste var nødvendig for at diagrammet bliver komplet.
|
| Til top |
|
| |
Miav Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 547
|
| Sendt: 21 Februar 2016 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det perfekte kabel findes ikke, men der findes mange gode kabler, der kan få det bedste ud af et setup. Men forskellige setup lyder jo
grundlæggende også forskelligt, derfor er det jo heldigt man kan få kabler der ikke er perfekte, så de enten kan trække lidt fra, eller
lægge lidt til, så lyden sidder lige i skabet, i forhold til lytterens ører.
Jeg ville da personligt være ked af at købe det perfekte kabel til en masse penge, og så finde ud af det lød ret kedeligt på mit setup, for
skulle jeg så skifte mit setup til det perfekte setup også, således det hele passede perfekt sammen, og ville jeg så kunne lide denne
perfekte lyd? Jeg tror det ikke, der findes ikke nogen perfekt verden, men der findes til gengæld så utroligt meget godt.
Jeg syntes alt for ofte diskussionerne går i retning af, at skulle kunne bevise at X lyder så meget bedre end Y, i stedet for bare at
erkende vi ikke opfatter lyd ens, og slet ikke har samme præferencer hvad angår lyd.
Hvis jeg siger et kabel lyder bedre end et andet så er det altid nogen som syntes et andet lyder bedre, og det er ganske OK, da vi ikke
har samme setup, og nok heller ikke samme lyd præference. Men der hvor min kæde hopper af er når mister X, påstår et eller andet
lyder bedre uden egentlig selv at have hørt dette.
Så min opfordring må være, nyd nu musikken på jeres respektive anlæg, og stol på jeres ører i stedet for alle mulige selvudnævnte
orakler.
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 21 Februar 2016 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miav skrev:
| ...eller lægge lidt til, så lyden sidder lige i skabet... |
|
|
Et kabel vil aldrig kunne lægge noget til. Et kabels fornemmeste opgave er, at føre så meget af signalet videre som muligt, men qua almindelige fysiske love, så vil der altid være tab i en forbindelse. Derfor er et neutralt kabel det bedste, der findes.
Hvis du synes, at et perfekt/neutralt kabel lyder forkert, så er det i faktisk dit anlæg, du synes lyder forkert!
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
|
| Sendt: 21 Februar 2016 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fremlagt min ide og har ikke mere at tilføje tråden. Tak for bidrag og kommentarer.
|
| Til top |
|
| |
gabetta Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 399
|
| Sendt: 21 Februar 2016 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
Miav skrev:
| ...eller lægge lidt til, så lyden sidder lige i skabet... |
|
|
Et kabel vil aldrig kunne lægge noget til. |
|
|
Nej, men det kan synes sådan hvis det trækker fra andre steder.
|
| Til top |
|
| |
miki Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 12 Juli 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 187
|
| Sendt: 21 Februar 2016 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Underlig tråd.
Om ikke andet så har den bidraget til troen på at kabler er en komponent som er kompliceret og vigtig. Hvilket er forkert når vi
holder os til audioområdet.
Det kan bevises med Haflers test hvor man kunne skifte kabler istedet for forstærkere.
Brugeren Jan HP har lavet noget lignede i en anden tråd.
__________________ Every day I get up in the morning and go to work
And do my job-whatever
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Februar 2016 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj. skrev:
| Jeg har fremlagt min ide og har ikke mere at tilføje tråden. Tak for bidrag og kommentarer. |
|
|
Aahhhrrr Kaj.... Kom nu. Du vidste, at du rodede i en hvepserede. Når de højtråbende er sorteret fra, var der måske en mulighed for at komme tilbage til emnet, nemlig: hvad er det der gør, at kabler på nogle setup´s har så stor indflydelse, og på andre ikke en disse. En iagttagelse herfra er, at ind/ud-impedanser har en stor del af skylden (er det et 100% match eller ikke). Byggede en rørdac til en kammi, magen til min egen. Han valgte at smide et par 6000,- kr.´s Chord kabler imellem den og sin pre. Han var ikke helt tilfreds. Så lånte jeg ham et sæt af mine hjemmeflikkede signalkabler (det samme som Vinylfan lånte i tråden "Hvilken Dac"). Det høvlede så meget mere igennem, og han har det til evig ejendom. Efterfølgende bad jeg ham så om at sætte det imellem hans PassLabs riaa ogf hans PassLabs pre. Det gjorde i hans ører (og de er særdeles fine) absolut ingen forskel, i forhold til de (lidt billiger) Chord kabler, der sad der før. Spændende verden, ikk`?  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
gabetta Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 399
|
| Sendt: 21 Februar 2016 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad skal man så holde øje med? Er lavimpedante ud- og indgange bedst, skal de være højimpedante, skal det være et mix? Og hvilke
impedansværdier snakker vi?
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Februar 2016 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var jo nok det, Kaj seriøst forsøgte på, inden der (næsten) gik "ged" i den  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 21 Februar 2016 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
3-600 ohm udg.imp og 22-47k ohm indg.imp.
eller
100 ohm udg.imp. og 100k ohm indg.imp.
Blander man dem, ja så får man et setup, der er følsomt for signalkabler... og ja, det er så simpelt! 
|
| Til top |
|
| |