Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 13:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Jagten på det perfekte kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2016 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Kære Kaj,

Som jeg ser det vil du gerne lave noget a'la det her:

https://www.youtube.com/watch?v=7-wXrKJ_hZU

mvh. Asger

Man kunne måske også bruge den gamle teknik med at "nulle" med højtalere i modfase?
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 Februar 2016 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Vigtig tilføjelse.

Til de der forsøger at forstå mine diagrammer og mit udtryk "INTET kabel" er det således at en forstærkers "feedback" er lavet til at rette de fejl forstærkeren laver. Udgangssignalets kvalitet rettes af feedback til at være lig med indgangssignalet. Omskifteren skifter mellem at lade kablets fejl indgå i forstærkerens kredsløb eller udelade den.

Altså øverste stilling: Intet kabel. Kablets fejl rettes af feedback. Nederste stilling: Kabel. Kablets fejl rettes ikke.
Når vi har fundet Kablet/kablerne, hvor gengivelsen i begge positioner er ens, har vi fundet det perfekte kabel. Hvis det findes?

Og jeg gentager at diagrammerne er principdiagrammer. Der skal laves små men betydningsfulde tilføjelser for at føre ideen ud i praksis.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 23 Februar 2016 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Nulle i modfase? Mercury kan du lave et diagram eller lave en henvisning til forklaring? Jeg er meget lydhør.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Februar 2016 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Jeg tror (uden at vide det), at det, Mercury er inde på er denne:

http://www.stereophile.com/content/carver-challenge#4IycI6DI xzh5ACYL.97

eller i hvert fald princippet. Man tager f.eks. et monosignal og udfaser det mellem 2 amps, med 2 ens kabler af samme længde. Derved skulle resultatet blive 100% 0. Hvis man så prøvede det samme med 2 forskellige kabler, og der derved "slap noget igennem" uanset størrelsen, må der uvægerligt være noget, de 2 kabler gør forskelligt.
Men det er kun et gæt

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Februar 2016 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
....Hvis man så prøvede det samme med 2 forskellige kabler, og der derved "slap noget igennem" uanset størrelsen, må der uvægerligt være noget, de 2 kabler gør forskelligt.Men det er kun et gæt

Det ligner en differens måling :)   problemet med den er nok at fasevendingen byder på udfordringer hvis de 2 signaler ud *skal* være identiske

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Februar 2016 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Kaj, når så du finder et kabel, der ikke afviger i forhold til "intet kabel",
       er det vel kun sammen med den forstærker?
      Kunne man ikke forestille sig, en anden forstærker med noget andet intern wire/printbane, ville"kræve" et tredie kabel?

(Jeg har selv, et par gange, hørt brav forskel i lyden, ved at hardwire forstærker med vdh scs-12)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 23 Februar 2016 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Nils - du rører lige præcis ved det der skal tages med i evalueringen af elektronikkens konstruktion til udvælgelsen. Dit spørgsmål skal der tages højde for gennem praktiske eksperimenter. Jeg er bevist om, at jeg har rodet mig ud i et mere omfattende og vidtgående eksperiment end min tid og mine planer for de kommende to år tillader. Derfor videregiver jeg også projektet som et "Open Source Projekt". Som efterlønner er der ikke tid til at følge alle de skibe man sætter i søen.

Et kabel, som ikke påvirker lyden overhovedet, vil overføre signalet til indgangsterminalerne, som om der intet kabel er. Slutresultatet vil derved kun være præget af de kredsløb som ligger derfra og ud til lydgiver. Og her har man en kæmpe fordel i at kunne bestemme i mindste detalje, hvad der sidder mellem stikkene indeni kassen. Elektronikken og dens præstationer. Men det er hulens besværlig, langt fra billig og ikke mindst tidskrævende at udføre det. Man skal være parat til at kassere en måned arbejde og starte forfra.

I ubevogtede øjeblikke falder tanken på: "Hvorfor pokker bruge tid på det"? Sekundet efter rækker man instinktivt ud efter loddekolben.   

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 23 Februar 2016 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Helt rigtigt boyd det er lige netop the carver challange jeg mente.

KAj, hvad tænker du om videoen?

Mvh Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 23 Februar 2016 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Asger - Jeg må jo konstatere at mine ideer er helt på linje med taleren og de af publikum, som svarer på hans spørgsmål. De er enige om at et kort kabel er bedre end et langt og intet kabel er bedre end et kort.

Der hvor min hensigt adskiller sig fra hans er hvor kendskabet til lyden fra intet kabel, bruges til at fremstille kabler, hvor de elektriske signaler påvirker/farver lyden i en specifik retning. Som et filter/en tonekontrol. Helt tydeligt mellem linjerne formuleret ud fra kommercielle interesser. Til forsvar for ham skjuler han ikke den hensigt. Vinkelen på videoen drejer os derhen, hvor jeg betegner den for uegnet i sammenhæng med denne tråds budskab.

Min hensigt er at bevare en neutral lyd hele vejen igennem anlægget. For hvorfor købe en neutral og vellydende komponent til anlægget og derefter ødelægge neutraliteten med et kabel produceret til at fordreje resultatet?

Janhp
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Februar 2016 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Kaj
*Nulle i modfase? Mercury kan du lave et diagram eller lave en henvisning til forklaring? Jeg er meget lydhør.*

Det står jo i stærk kontrast til det indlæg du havde i min tråd (Signalkabler) for ca. et år siden.

Jan_Stevns
*Det ligner en differens måling :)   problemet med den er nok at fasevendingen byder på udfordringer hvis de 2 signaler ud *skal* være identiske *

fasevendingen skal ske i det digitale domain.

Her er en nyere version hvorpå man objektivt kan måle og høre forskelle på Signalkabler
dette er ikke den færdige version, men kik en gang.

http://2plus2er4.dk/Data/Hi-Fi/Kabel-tester/Kabel-tester.htm

Mvh.
Jan H.Pedersen
Til top Vis Janhp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janhp

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 23 Februar 2016 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Jan - jeg forstår godt din reaktion. Jeg har afvist at godtage din dokumentation og et udvidet samarbejde, da jeg har forstået dig sådan, at du afviser at et kabel påvirker lyden. Har jeg forstået dig rigtigt?

Jeg har i flere sammenhænge en ganske andre oplevelser med kabler. Derfor mit indspil og afvisning af dine teorier, hvor teoretisk korrekte de umiddelbart synes at være. Måske har du ret. Måske har ingen af os ret. Men det skader jo ikke at forsøge at nærme sig en forståelse og mulig entydig forklaring. Så længe vi bevæger os ad nysgerrigheden vej er der håb om en løsning. Måske kan "vores mærkelige ideer" give grundlag for andre til at løse "mysteriet".

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes