| Forfatter |
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 05 Marts 2016 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der må ikke være over 48 volt, men tvivler stærkt på at den er så højt oppe.
__________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Hifitor Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2016 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 05 Marts 2016 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fandt multimeteret, men kan ikke få det til at vise udslag, uanset hvad jeg gør. Men fandt også en gennemgangstester. Den lyser men kan måle mellem 3,5-400 Volt så det blev jeg ikke meget klogere af.
|
| Til top |
|
| |
Justin Case Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2015 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 271
|
| Sendt: 05 Marts 2016 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mindes at gode gamle "High Fidelity" anbefalede at jordforbinde med et kabel fra forstærkerens stelskrue til et radiatorrør, hvis man var så uheldig at bo i lejlighed uden mulighed for rigtig jordforbindelse med jordspyd i haven.
Nå, men det er vist også over 20 år siden
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 06 Marts 2016 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så må det jo være en ret lav spænding, så ingen grund til at være betænksom.
Som skrevet må du holde dig fra VVS rør, men kan varmt anbefale dig at vælge strømskinne med jord og netkabler med jord selv om disse ikke
forbindes til spyd og vil du et skridt vider så køber du en power conditioner.
__________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Hifitor Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2016 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, den fes ind efter det første svar. Jo multimeteret burde kunne måle det, da spændingen i følge gennemgangstesteren er over 3,5 volt. Den er
kaput. Altså det vigtigste er bare at jordledningerne fra de forskellige apparater har kontakt med hindanden, så potientialet udlignes? Hvis der så er
overgang i ét apparat, vil det så ikke bare fise over i de andre apparater, nu da der ingen jord er? Er powerconditioner det samme som et
netstøjsfilter? Der er kommet en del forslag. Skilletrafo og de førnævnte. Skal have undersøgt grundigere. Pft.
|
| Til top |
|
| |
bjsc Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2008 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 06 Marts 2016 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er meget almindeligt at indgangsfilteret på 230V-siden i elektronisk udstyr er opbygget balanceret. Især når netstikket kan
vendes tilfældigt. Dvs. at man afkobler både på fase og nul ledningen med f.eks. kondensatorer til et fælles punkt som ofte også er
tilsluttet stel eller kabinettet. Dette fælles punkt bør så forbindes til en udligningsforbindelse (jord). Hvis udstyret ikke er forbundet
til jord, vil man i nogle tilfælde kunne mærke en sitrende fornemmelse i fingrene hvis man samtidigt rører kabinettet og en
jordforbindelse.
Dette er helt normalt og skyldes ikke en overgang. Det er ikke farligt selvom det kan føles lidt ubehageligt. Jo større kondensatorer
der er brugt i filteret jo kraftigere strøm (lad os kalde det filterstrøm). Det rigtigste er at apparatet bliver tilsluttet en rigtig
jordforbindelse hvilket medfører at indgangsfilteret virker meget bedre.
Amerikansk udstyr bruger ofte ret store kondensatorer hvilket giver tilsvarende højere strømme. Her vil man kunne måle at der er
110V på kabinettet når det ikke er jordforbundet. Derfor vil der ofte stå i manualen at udstyret SKAL jordforbindes.
Hvis man sammenkobler jordforbindelsen fra forskelligt udstyr i f.eks. en strømskinne med 3-bens stik, kan man opleve at der vil
komme MERE brumstøj hvis ikke strømskinnen er forbundet til en rigtig jordforbindelse. De skyldes at filterstrømmen fra det ene
apparat giver ballade i et andet apparat hvis de ikke er helt ens opbygget omkring filterdelen.
mvh. Bjarne
__________________ mvh. Bjarne Schulz
|
| Til top |
|
| |
cocochanel Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2015 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 06 Marts 2016 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hifitor Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2016 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay dan a. vs bjsc, nu bliver det forvirrende. Og cocochanel nu siger du at et netstøjsfilter er en forringelse af lyden hvor andre siger det modsatte? Jeg bor i en gammel etageejendom, derfor ingen jord og i hvert tilfælde i sådanne tilfælde ER det ulovligt. Men det gav bedre lyd med radiatoren, så ærgerligt at jeg ikke kan banke et spyd ned i en have
|
| Til top |
|
| |
Hifitor Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2016 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, det var nok en joke det med "egen net generator"
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4903
|
| Sendt: 06 Marts 2016 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er, at der ikke er nogen absolutter med hifi, du må prøve dig frem.
Jeg har stor glæde af et DC filter med efterfølgende strømfilter. Men i det tidligere lytterum, havde jeg ikke behov for et filter. Men omvendt forringede det heller ikke lyden!
Der findes to typer filtre: seriel og parallel. Og det er absolut parallel, som fungerer bedst med det meste udstyr, da det ikke "hæmmer" strømmen. Serielle filtre virker mere effektivt, men bremser strømmen, hvilket ikke er godt til effekttrin eller intg. forstærkere, som har et meget dynamisk strømtræk.
Der findes også re-generatorer, som "nedbryder" strømmen, og opbygger den igen med en perfekt sinus-kurve og samtidig fjerner al støj. De minder ofte om effekttrin i størrelse og vægt.
En skilletrafo er en transformator, som adskiller dit anlæg fysisk fra dit strømnet. De har også nogle gange en gavnlig effekt.
En decideret generator, altså en lille motor, som trækker en strøm generator er noget af det mest støjfyldte, der findes, og kan på ingen måde anbefales!
|
| Til top |
|
| |
Hifitor Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2016 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yes, det må være konklusionen. Men har lige været inde og læse en lille smule om powerconditioners (hvad er den danske oversættelse?). Er det ikke et absolut, at det vil give bedre lyd? Det lover reklamerne. Ville ønske at jeg havde penge, så jeg kunne prøve mig frem. Men hvis det var evt. bare det ovenstående, ville det være overkommeligt.
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 06 Marts 2016 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Powerconditioner = strømfilter.
Kontakt nogle forhandlere og hør, om et lån er muligt. For uanset hvad producenter og anmeldelser lover, så er det meget forskelligt, om man har brug for et strømfilter.
Men hvad er dit budget? Eller man kan spørge på en anden måde... hvilket udstyr har du?
|
| Til top |
|
| |
Hifitor Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2016 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hegel HD25, Rega Cursa 3 som forfor, og Vincent SP-331 som effekt (kup til prisen) Monitor Audio GS10 speaker. Audioquest Cinnamon digital kabler, og ditto Colorado signal og Mont BlanC ht-kabel. Gik en jagt ind på at få mest for mindst.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 06 Marts 2016 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
| En decideret generator, altså en lille motor, som trækker en strøm generator er noget af det mest støjfyldte, der findes, og kan på ingen måde anbefales! |
|
|
Det er noget sludder Mikkel - ja, motoren støjer måske - men selve AC generatoren laver præcis ligeså ren AC ud som elværket kan generere - der er absolut ingen (elektrisk) støj af nogen art - hvor skulle den komme fra ?? __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 06 Marts 2016 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hifitor skrev:
| Hegel HD25, Rega Cursa 3 som forfor, og Vincent SP-331 som effekt (kup til prisen) Monitor Audio GS10 speaker. Audioquest Cinnamon digital kabler, og ditto Colorado signal og Mont BlanC ht-kabel. Gik en jagt ind på at få mest for mindst. |
|
|
OK, så kan du godt tillade dig, at bruge lidt penge på det 
Fornuftige filtre kan fås fra ca. 1500,- og opefter, så se om du ikke kan låne et par stykker til sammenligning, ellers skal du sikre dig, at du kan returnere det.
|
| Til top |
|
| |
Hifitor Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2016 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil jeg prøve! Har hifi-klubben den slags?
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 06 Marts 2016 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Mikkel G skrev:
| En decideret generator, altså en lille motor, som trækker en strøm generator er noget af det mest støjfyldte, der findes, og kan på ingen måde anbefales! |
|
|
Det er noget sludder Mikkel - ja, motoren støjer måske - men selve AC generatoren laver præcis ligeså ren AC ud som elværket kan generere - der er absolut ingen (elektrisk) støj af nogen art - hvor skulle den komme fra ?? |
|
|
Ok, jeg har ladet mig fortælle det modsatte, at generatorer ikke leverer hverken stabil spænding eller særlig støjfri strøm... men jeg tager måske fejl!
Men det er vist heller ikke aktuelt i denne sag, da trådstarter bor i en lejlighed... om end generatoren måske kunne stå på altanen, til hele kvarterets glæde 
Jeg forsøgte bare at forklare det, da andre havde nævnt generatoren som en mulighed...
|
| Til top |
|
| |
Hifitor Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2016 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, jeg var vist lidt doven. Det har de ikke.
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 06 Marts 2016 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hifitor skrev:
| Det vil jeg prøve! Har hifi-klubben den slags? |
|
|
Det tror jeg ikke... du må ud og lede lidt. Prøv at søge lidt på Google, eller kig i anmeldelserne her på siden.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3042
|
| Sendt: 06 Marts 2016 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det skal være billigt og kun til leg,
kan du også købe et fritidsbatteri hos H.Nyborg, samt en omformer, 12/220
Giver samme lydmæssige effekt som skilletrafo.
|
| Til top |
|
| |