Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 13:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Afkobling af trægulv? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 11 Marts 2016 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Starter med havefliser.Fik købt 2 stk sorte havefliser 30x30 cm for 20 kr.Så det er da til at betale sig fra.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 Marts 2016 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Svingninger fra musik og rystelser fra ht-kasser, er IKKE det samme.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015
Sendt: 11 Marts 2016 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Godt med fliser...så fik vi lagt den ned. Niels: jeg mente kun tiltning front /bag ikke så højtalerne står skævt højre/venstre eller
hvon fanden man skriver det. Selvfølgelig har det en effekt hvis hele l**te står p***e skævt...eller har det. Hvis man nu sidder lidt
med hoved på sned, ødelægger man så stereoperspektivet....hva bah...? Nogle gange er en meget alternativ opstilling bare
løsningen. Nå, mine 400ml vand ud af ørene....

Men pnnh skriver vel hvad han oplever med basgengivelsen og fliser når han kommer så langt?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2016 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Gekkofinger, hvis du har det fulde frekvensområde fra ht ved din lytteposition, betyder det vel ingenting du lægger hovedet på sned. Men hvis ht hælder indefter og "kun" spreder diskanten udefter, får du jo en mangel på diskant-info i lytteposition. Men selvfølgelig er der nok forskel på hvilken ht der benyttes. Mon ikke de fleste ht har enhederne siddende på en lodret akse?

Boydk, Om så du hænger dine ht ned fra loftet i sejlgarn, undgår din nabo ikke "støjen" fra dit rum. Her hvor jeg i øjeblikket bor (træhus), hører jeg af-og-til noget lavfrekvent "støj" om natten. Når så jeg åbner hoveddøren for at se ud i området, om jeg evt kan se hvor støjen kommer fra, er der helt stille. Det er kun når jeg er inde i mit træhus, den lavfrekvente støj kan høres. Lydbølger er usynlige og kommer ind alle steder, kun et spørgsmål om hvilke svingning der går igennem hvilke strukturer. Rystelser fra ht er derimod en anden sag. Rystelser fra ht skaber forvrængning, forvrængning konstruktørerne af ht sikkert ikke havde med i deres beregninger, da de konstruerede ht.

Mikkel. Du ved godt "problemer" løses bedst ved årsagen til problemerne. Årsagen til resonant/svingende gulv skal ikke findes under ht, men under gulvet. Alt andet er lappeløsning. Men, på den anden side, er lappeløsning måske lige netop det der skal til, for at vi nu syntes lyden er god. Så ok med lappeløsninger. Men hvis problemet "bare" er gulv der svinger med bassen, og dit mål er at forhindre det, kunne du jo lige godt købe en equalizer, og panorere bassen fra, men forsvinder musiknydelsen så ikke? Din løsning var så, at stille ht på tunge fliser, og som du siger, er du tilfreds med den løsning.

Når jeg skriver, hårde fliser ikke dur, er det ud fra den ultimative retning man kan føre sit anlæg i. Det betyder ikke , ingen mennesker under nogle omstændigheder ikke kan få god lyd med disse fliser, men det betyder, der findes en anden og mere "rigtig" vej i lydmæssig henseende.

At sætte ht på tunge fliser betyder, ingen afkobling til gulv, og det kan have betydning for enhederne, alt efter ht - osv. Når ht ikke kobler til gulvet, tager "lydpilene" en retning imod hårdere og tyndere lyd, og væk fra nuancering og delikatesse (sikkert pg.a det højere forvrængnings-niveau).

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 Marts 2016 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Højttaleren. Problematikken er at membranernes bevægelsesinerti skaber en modsat rettet kraft i højttalerkabinettet.
Derfor skal højttalerens kabinetsmasse (vægt) være højere end membranernes kraft ved maksimal dynamik og lydtryk.
Er kabinettet lettere end dette, vil membranerne sætte kabinettet i svingninger. Kabinettet bevæger sig når der spilles.
Og det må det ikke!

Den del af problematikken kan rettes ved at tilføre kabinettet ekstra masse, så den ikke påvirkes af membranernes inerti.
Fravælger man dette er alt andet en lappeløsning på den del af problemstillingen.

Gulvet. Den akustiske energi højttalerne tilfører rummet, omsættes til bevægelsesenergi i rummets materialer.
Er disse materialer konstrueret af lette materialer er de nemt påvirkelige af den tilførste energi.
Har materialerne tendens til at resonere ved denne påvirkning skal denne tendens dæmpes/fjernes.
Det kan gøres ved at øge materialerne vægt og derved sænke deres resonansfrekvens.

Tilfører man samtidig den akustiske energi mulighed for at absorberes vil rummets resonanser udglattes.
Det kan ske ved at indrette rummet med perforerede overflader. Derved reduceres påvirkningen af rummets materialer.

Nødløsningen med fliserne giver sit begrænsede, men hørbart forbedrende bidrag til begge beskrevne problematikker.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 12 Marts 2016 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Mikkel. Du ved godt "problemer" løses bedst ved årsagen til problemerne.
Årsagen til resonant/svingende gulv skal ikke findes under ht, men under gulvet. Alt andet er lappeløsning. Men, på den anden side, er lappeløsning måske lige netop det der skal til, for at vi nu syntes lyden er god. Så ok med lappeløsninger. Men hvis problemet "bare" er gulv der svinger med bassen, og dit mål er at forhindre det, kunne du jo lige godt købe en equalizer, og panorere
bassen fra, men forsvinder musiknydelsen så ikke? Din løsning var så, at stille ht på tunge fliser, og som du siger, er du tilfreds med den løsning.

Når jeg skriver, hårde fliser ikke dur, er det ud fra den ultimative retning man kan føre sit anlæg i. Det betyder ikke , ingen mennesker under nogle omstændigheder ikke kan få god lyd med disse fliser, men det betyder, der findes en anden og mere "rigtig" vej i lydmæssig henseende.

At sætte ht på tunge fliser betyder, ingen afkobling til gulv, og det kan have betydning for enhederne, alt efter ht - osv. Når ht ikke kobler til gulvet, tager "lydpilene" en retning imod hårdere og tyndere lyd, og væk fra nuancering og delikatesse (sikkert pg.a det højere forvrængnings-niveau).

Hej Nils!

Jeg tror ikke, vi bliver enige...

Du kalder fliser en lappeløsning, men foreslår så en equalizer?!?! Det er da også en lappeløsning. Jeg har endnu til gode, at opleve en analog equalizer, som ikke forringer lyden/detaljerne i musikken!

Løsningen er, at afstive gulvet, men det er næppe en løsning, når man har lytterum i lejede lokaler??? Og det er netop den ultimative med fliser løsning, da det fjerner problemet og forbedrer lyden!

Højtalerne afkobles netop, da de står fast med spikes, som igen fører energien fra kabinettet ned i fliserne, hvor energien omsættes, så den "dør ud". Og qua flisens vægt, så står højtaleren fast og kan dermed ikke flytte sig.

Jeg har hverken hårdere eller tyndere lyd, eller mere forvrængning! 

Nils, må jeg spørge hvordan dine højtalere er placeret/afkoblet?

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015
Sendt: 12 Marts 2016 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg koblet helt af....det er weekend!....ps: Jeg kan godt se den med at aflede energien til lettere materialer, det virker på
sofaén. God lørdag med musik!
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2016 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Mikkel. Du misforstod det med equalizeren. Jeg foreslår bestemt IKKE brug af equalizer. Jeg skrev, hvis det kun er et spørgsmål om at stoppe bas går i gulv, ja da kan man ligegodt bruge en equalizer, som nok ikke hæmmer lyden meget mere end det, at sætte ht på flise. Og heri er du selvfølgelig uenig, da du ,som du skriver, har rigtig god lyd, og hele mit input med equalizeren var vel også mere for, at sansynliggøre hvad jeg mener.

Gekkofinger. Hvis du altid ligger, er der ikke noget at sige til du fortrækker ht hælder fremover.

ps.

Mine ht står frit på gulvet. 1m fra sidevægge. 2m fra bagvægge. 3m fra hinanden. 5m fra lytteposition. (man får en meget bedre helhed fra den afstand ) Og der er knap 3m til loft.

Du spurgte med hensyn til spikes. Og ja, i øjeblikket bruger jeg spikes under mine meget tunge ht. Men for 14dage siden ingen spikes, og sådan kører det her i huset, en periode med, den næste uden. Med spikes får jeg et flottere og mere skarpt optrukket billed for mine øjne. Uden spikes; en flottere klang for min sjæl.

Du misforstod lidt, hvad jeg mente om lappeløsninger. Jeg mener tit en lappeløsning lige er det der giver det sidste, får det hele til at falde på plads. 

Du fortæller, du tester hver dag. Men det er vel kun udstyr du tester? Rummet er vel det samme?
Pas på med at aflede for meget med baggrund i bare et rum.

Kaj. Jeg er helt enig, hvis ikke ht er tung nok, så vægt ovenpå ht, evt bare ovenpå ht-fødderne (hvis sådanne fødder er på ht), men ikke imellem fødder og gulv. Det er i hvert fald den holdning min sjæl, hjerte og ører har.

god weekend.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 12 Marts 2016 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Hej Nils!

Du misforstår stadig... det hæmmer ikke lyden, at den står på en flise! Det strammer lyden op, da højtaleren står bedre fast og bassen dæmpes.

Ja, jeg tester kun i ét rum, da det rent logistisk er noget rod, at skulle flytte udstyret til en anden adresse... fuldstændig som de fleste hifi-anmeldere. Til gengæld er rummet optimeret til dette! Men bevares, jeg har da efterhånden haft mange lytterum inkl. alm. dagligstuer. Nå ja, plus min tid (arbejde) i Audioscan og Hifi Klubben, hvor jeg lyttede til udstyr i mange forskellige rum. Jeg havde min daglige gang i afdelinger i hele storkbh. plus et par stykker mere. Og hver butik havde i snit 2-3 optimerede lytterum.

Har du flere rum, du gør dig dine erfaringer om fliser og dæmpning af bas i?

Og vedr. spikes, så beskriver du netop, at de strammer bassen op, så mellemtone og diskant kommer mere til deres ret, og dermed bliver lyden mere præcis. Uden spikes bliver lyden mere upræcis fordi, højtaleren ikke står fast. Til gengæld giver den øgede og mindre præcise bas en mere varm og upræcis lyd, som giver mere mening i dine ører.

Og jo, i al ydmyghed så tør jeg i godt udtale mig ret så skråsikkert, da jeg har ballast til det. Og det kan ikke diskuteres... 20 års professionel virke med hifi giver en vis erfaring!

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2016 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Sorry. Din "rum-referance" må siges at være i orden.

pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Marts 2016 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Så har jeg lyttet til mit nye afkobling.Har SD fødder under flisen og fået sat spikes på højtaleren.Har næsten styr på bassen.Det er nok den bedste og billigste løsning jeg har brugt penge på.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 17 Marts 2016 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Hurra!!!

Fantastisk at høre, når små penge kan give gode løsninger

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes