HenrikW skrev:
Coolzone skrev:
Sanyo det er en OM'er magen til flat billed skal man lede længe efter |
|
|
Hvad blev der brugt af billede kilde? Var den kalibreret og hvad med kabel? Og ikke mindst hvilket lærrede og hvor mørkt var der?
|
|
|
Det kan jeg vist tillade mig at svare på, eftersom udtalelsen formentligt er lavet på baggrund af min fremvisning af den på Lissau's stand på KT messen (?)
Den var kalibreret af mig, justeret til D65 med fuld skrue på lampe og iris, og auto-iris slået til, for at hive så meget lys ud af den som muligt, under forudsætning af at D65 farvebalance var målet. Med skæve farver kunne man godt have fået mere lys og kontrast. Lærredet var et 106" Lissau White Flex, og rummet var jævnligt stort set helt mørklagt - jeg trak såvidt muligt for så snart der var lidt folk i rummet, men når rummet var tomt trak vi fra, for at folk kunne se at der var noget at kigge på. Kilden var 1080P trailers afspillet fra en Twix Dvico (eller noget i den stil), via et HDMI kabel. Indholdet af disse svingede meget fra mørke til lyse film, tegnefilm osv.
Det var ikke mit valg at denne projektor blev brugt i opstillingen, jeg havde valgt en projektor der i højere grad lod lærredet komme til sin ret - men højere magter afgjorde dén ting... Jeg var ret skuffet over kontrasten og lysstyrken fra den projektor, begge dele ringere end Z2000 som i forvejen ikke er verdensmester på de områder, men på den anden side så er det nok hvad man skal forvente hvis man vil have 1080P til de penge. Jeg målte lyset i opstillingen til 5.5 fL (ved video white), hvilket svarer meget godt til hvad de fleste i praksis har på Z3/4/5 opstillinger. Nogle har mindre, de færreste har mere end dét på en Z5 medmindre billedet er markant mindre, så det er ikke uretfærdigt at kalde det en Z5 uden hønsenet.
Jeg må så bare konstatere at mine præferencer har flyttet sig, siden jeg solgte Z3'ere i stor stil... Jeg synes ganske enkelt at Sanyo har stået stille siden dengang, mens konkurrenterne, især lavpris DLP, har flyttet sig særdeles markant imens. Jeg kunne i hvert fald godt finde på et par 720P projektorer jeg hellere ville have, end denne 1080P. Det positive ved udviklingen er imidlertid at efterhånden som stort set alle relevante projektorer bliver 1080P, så kan vi slippe for at diskutere opløsning, og så kan det være der bliver mere fokus på nogle af de ting der har en mere reel indflydelse på billedkvaliteten.
|